Jump to content

Kustjägarutbildning 2005?


Recommended Posts

  • Replies 301
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har velat bli kj så länge jag kan minnas och var för bara ett tag se stolt över att ha fått göra lumpen på ett ställe med fina traditioner. Men just nu så känns det ju skit att vara kj, det är ju fan så att man skäms över att ha gjort sin värnplikt där. Jag hoppas verkligen att folk på detta forum förstår att det är enbart ett fåtal omogna personer som skriver det ni kan läsa här ovan.

 

 

Överallt finns det svarta får

Link to comment
Share on other sites

Guest 241 Magnusson

Herregud. Ni skall inte ta åt er allt som tex mackan 666 blue52 och jag m.m. va vi skriver. Så fort man skriver något och klankar ner lite på något annat så svarar ni precis som att hela jorde skulle gå under. Klart att vi inte menar allt va vi skriver tex att armén är lökar. Allt innom försvaret är bra annars hade de aldrig funnits. Anledningen till att man skriver vissa saker lite grövre är ju för att det är en kul grej och att hålla diskussionen uppe så att forumet lever vidare. Men skall det vara som det är nu att allt är så fulla allvar så får vi vell se om det finns något att skriva då framöver.

Link to comment
Share on other sites

Herregud. Ni skall inte ta åt er allt som tex mackan 666 blue52 och jag m.m. va vi skriver. Så fort man skriver något och klankar ner lite på något annat så svarar ni precis som att hela jorde skulle gå under. Klart att vi inte menar allt va vi skriver tex att armén är lökar. Allt innom försvaret är bra annars hade de aldrig funnits. Anledningen till att man skriver vissa saker lite grövre är ju för att det är en kul grej och att hålla diskussionen uppe så att forumet lever vidare. Men skall det vara som det är nu att allt är så fulla allvar så får vi vell se om det finns något att skriva då framöver.

Jag tror att du kanske missförstått mig lite.. även jag tycker att forumet skall vara levande.. vad jag dock anser är att man bör fundera på lite hur man skriver. Exempelvis ang. fanatiska vs. hårda och annan bashin.. så kan det de facto av många tolkas som "så är kustjägare".. och det är väl något som jag tror att vare sig du, jag eller någon annan tycker är bra.. eller hur?

 

M.a.o det är inte det faktum att det klankas ner, mäts k*k mellan plutonerna som är det centrala.. det görs det av så många ändå, utan det centrala anser jag vara vilken bild andra människor får av KJ.. är du med på hur jag menar? Precis som det är obra att stå och skråla och spy i ett hörn med klubbjackan på så bör man kanske fundera i banorna vem läser detta och vad förmedlar vi i inneliggande kull för bild till allmänheten och veteraner.

 

GMY

Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

Guest 241 Magnusson

Mycket bra formulerat Rokare. Förstår vad du menar och håller med dig.

även om det är kul att skriva lite överdivet som man igentligen inte menar så kan det missförstårs. alla människor är ju olika och tar åt sig av olika saker.

 

Ha det bra nu alla glada människor, plikten kallar nu i 2 underbara veckor i konungens tjänst... :angry:

Link to comment
Share on other sites

@Runken

Jag hoppas du får tag i någon journalfilm från årgången runt 1970, då har du en målbild värd namnet. Du kommer garanterat bli imponerad.

 

Angående hur en kustjägare ska vara är min bild självklar, han ska vara perfektionismen förkropsligat, alla som möter honom ska bli slagna över vilket extremt godartat liv han lever. Fylla, slagsmål, skryt, själviskhet, självgodhet, oartig, respektlös, dum och osolidarisk med dom svaga tycker jag ska bli antiteser för den moderne Kustjägaren! Jag hoppas ni som ska rycka in nu kommer att uppfylla mina ideal, för det kommer göra gott för både ryktet och er själva.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Elstot

Om någon av er vill så kan ni säker hänga med mig ch en annan FJS aspirant och marscha här i sthlm. Vi har ju i princip samma målsättning, så varför inte?

 

ta kontakt via PM om ni är intresserade

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

@Jonatan: FJS-utbildning diskuteras här:

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=14336

 

Eller menade du KJ-utb. med inryck 2006? I vilket fall som helst, du får kanske ett snabbare svar om du ringer/mailar förbandet direkt?

 

Kontaktuppgifter finns på resp. förbands hemsidor:

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=3918

http://www.mil.se/fjs/?lang=S

 

Sen undrar jag om vattenkonsumtion under marscherna. Nu när jag marschtränar så går det ca. 0,5l vatten per en timmes marsch. Min uppfattning är att vi kommer inte ha tillgång till lika mkt vatten under marscherna efter inryck. Hur mkt vatten (i snitt) får man under marsch när man ligger inne?

 

Edit: korvfingrar

Edited by Gunn0r
Link to comment
Share on other sites

Du har lätt tillgång till din fältflaska (1l) under marsch.

Om man får ut vätskesystem till Sv2k som beväring vet jag inte, annars är det en bra investering när ni väl får ha egna prylar.

 

Påfyllnadsmöjligheter lär väl finnas beroende på vad för tjänst som bedrivs, men du har alltid ett par liter med dig i trossen!

 

Hur går det med förberedelserna?

 

Är någon utav er från Götet, isf vart håller ni till när ni marschar/löptränar? Skatås?

 

/ VH

Link to comment
Share on other sites

Angående marsch och vattenkonsumtion kommer befälen antagligen tvinga ner denna till minimum. För att bäst klara sig med lite vatten gäller följande:

Drick tre klunkar var kvart och ät aldrig mer än absolut minimum.Vattnet skall vara ca 20-25 grader.

Titta på färgen på urinet, den ska vara "lagom gult" (ni kommer förstå). För att kontrolera om ni är urvattnade känner ni på er tunga på hur djup fåran i mitten är, ju djupare desto mindre vatten i kroppen.

Huvudvärk beror ofta inte på vattenbrist utan saltbrist, vilket ni kan få genom mat, svett eller en klunk havsvatten. OBS! Drick aldrig urin då detta innehåller för mycket salt plus amoniak, hormoner och slaggprodukter från kroppen.

Om ni dricker perfekt under marschen ska ni varken svättas eller bli kissnödiga någon gång. Reflektioner/frågor?

Link to comment
Share on other sites

Ska ni ha det riktigt manligt och stenåldermässigt sök Granatkastarpluton (amfibie). Det är mycket att bära (du blir ganska stark) och du får serva andra plutoner med vatten samt städa efter andra. det är jävligt kul kommer attbajsa lite här och där. Svettas lite sådär ja det är skit kul hehe det ÄR VÄLDIGT givande.

 

Fördelar:

 

- Du slipper använda din hjärna på 10 månader.

- Du blir stark

- Du skiter i allt som är jobbigt och bara gör det för du bryr dig inte längre om mycket

 

Nackdelar:

 

-Du kommer att få marschfraktur

-Din rygg kommer att påminna dig om hur mycket du bär.

-Du kommer ständigt att vara hungrig (hela jävla tiden).

 

Bär med glädje döda med vrede.

Link to comment
Share on other sites

Ska ni ha det riktigt manligt och stenåldermässigt sök Granatkastarpluton (amfibie). Det är mycket att bära (du blir ganska stark) och du får serva andra plutoner med vatten samt städa efter andra. det är jävligt kul kommer attbajsa lite här och där. Svettas lite sådär ja det är skit kul hehe det ÄR VÄLDIGT givande.

 

Fördelar:

 

- Du slipper använda din hjärna på 10 månader.

- Du blir stark

- Du skiter i allt som är jobbigt och bara gör det för du bryr dig inte längre om mycket

 

Nackdelar:

 

-Du kommer att få marschfraktur

-Din rygg kommer att påminna dig om hur mycket du bär.

-Du kommer ständigt att vara hungrig (hela jävla tiden).

 

Bär med glädje döda med vrede.

Någon polare på Amf GRK som berättat detta för dig?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

@Dosan tjosan:

Nackdelarna du nämde beror ju på att man inte förbereder sig ordentligt, något som jag märker är ett problem för dagens KJ/FJS/K3 aspiranter, då de får träningsprogram med alldeles för lite vandringsträning. Något som jag, Rokare och andra försöker förbättra. Kom ihåg: "Det finns inga problem, det finns bara uppgifter som tar längre tid att lösa", för att citera en viss KJ-profil.

Link to comment
Share on other sites

Ska  ni ha det riktigt manligt och stenåldermässigt sök Granatkastarpluton (amfibie). Det är mycket att bära (du blir ganska stark) och du får serva andra plutoner med vatten samt städa efter andra. det är jävligt kul kommer attbajsa lite här och där.  Svettas lite sådär ja det är skit kul hehe det ÄR VÄLDIGT givande.

 

Fördelar:

 

- Du slipper använda din hjärna på 10 månader.

- Du blir stark

- Du skiter i allt som är jobbigt och bara gör det för du bryr dig inte längre om mycket

 

Nackdelar:

 

-Du kommer att få marschfraktur

-Din rygg kommer att påminna dig om hur mycket du bär.

-Du kommer ständigt att vara hungrig (hela jävla tiden).

 

Bär med glädje döda med vrede.

hahaha! Det roligaste jag har hört på länge :)

 

Vart ifrån har du hört det där? Visst grabbarna på GRK (låg själv där) kanske inte behöver tänka på samma sätt som stabsplut etc. men dom använder den defenitivt under de 10mån som GB/E ligger inne. Sen att vi ibland uppträdde som vi inte hade några hjärnor är en annan sak! :lol:

 

Sen det där med marschfraktur. VILKEN pluton lider INTE av det på amf? (exkl. BåtC MTB :P)

 

Fridens Liljor!

 

// Amfvrak

Link to comment
Share on other sites

Guest Kulan

@röjsop. Hur mycket anser ni att man bör marschträna? Ska man inte följa de träningsråd man har fått från det förband man kommer att rycka in till?

 

Fast nu spelar det väl ganska liten roll hur jag tränar. Det är ju bara några veckor kvar så det är nog bäst att jag inte ändrar för mycket i min träning utan håller i gång så som jag är van.

Link to comment
Share on other sites

Ska  ni ha det riktigt manligt och stenåldermässigt sök Granatkastarpluton (amfibie). Det är mycket att bära (du blir ganska stark) och du får serva andra plutoner med vatten samt städa efter andra. det är jävligt kul kommer attbajsa lite här och där.  Svettas lite sådär ja det är skit kul hehe det ÄR VÄLDIGT givande.

 

Fördelar:

 

- Du slipper använda din hjärna på 10 månader.

- Du blir stark

- Du skiter i allt som är jobbigt och bara gör det för du bryr dig inte längre om mycket

 

Nackdelar:

 

-Du kommer att få marschfraktur

-Din rygg kommer att påminna dig om hur mycket du bär.

-Du kommer ständigt att vara hungrig (hela jävla tiden).

 

Bär med glädje döda med vrede.

Någon polare på Amf GRK som berättat detta för dig?

 

GMY

Hans namn AmmoMAN säger väl det mesta. Ambärare ;)

 

Åter till ämnet nu tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

@ Amfslusken.. men framförallt till DOSAN!

 

I din profil står det AMF och du uttalar dig om AMF. I ditt första inlägg, du har skrivit två, så skriver du..

 

  Jag låg inne på k3 02/03 divund. Ö-nerike skvadron

 

Någon skrev om man kommer ha nyta av cs eller andra dataspel. Knappast.

 

Värnplikten är inte precis actionfyllt utan mycket mycket segt, tråkigt, jobbigt, psykiskt/fysiskt påfrestande.

 

MEN belöningen kommer på helgerna, när man krökar med polarna och skryter som bara den. Det är ju det som är hela drivkraften med att ligga på k3, det är rätt ball att veta att man är lite hårdare än resten av alla andra värnpliktiga. förmodligen inte sant men men.

 

Nu 2 år efter muck känner jag väl att min tid vid k3 inte gett mig så mycket. Förutom att man inte är "rädd" för att även hålla ett högt tempo i det civila livet och hela tiden driva på sina tankar och ideer. Man har lärt sig genomföra saker och ting helt enkelt.

 

 

Vi borde startat en stiftelse där alla ex k3:are sätter in 100 kr för att en gång i framtiden ASFALTERAT hela satans perstorp

 

Nå, hur ska du ha det?

 

Ser gladligen fram emot ditt svar..

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

@Kulan:

Klart du ska följa träningsråden. Men om du tränar mer blir ju resultatet bättre. Och tränar du ditt psyke också kommer du bli en mönstersoldat. Jag hade marschtränat 2 mil per dag(40 kg packning) ,springa 1 timme 3 dagar i veckan (25 kg packning), simmat 2 timmar per dag (med fenor), paddla kajak 4 timmar tre dagar i veckan. Du skall mot slutet träna hunger och sömnbrist. Detta är som du märker ett ganska brutalt program, men om man vill vara bäst finns inga genvägar!

 

Jag tycker ni ska läsa överlevnadskunskap också, där lär man sig om t.ex. vattenhushållning och mat i naturen.

Link to comment
Share on other sites

@rokare

 

Jag och min bror använder detta namnet dvs han låg på K3 och jag amf1 grk

Då var det ju utrett.. dock kan nog undass tanke vara något att fokusera på..

 

När du nu är Amf1 GRK så får jag väl trots allt säga att jag inte direkt håller med dig i din beskrivning av tjänsten, även om du kanske upplevde den så, men det är klart.. vad vet jag...

 

När låg du inne förresten?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Guest Kulan
@Kulan:

Klart du ska följa träningsråden. Men om du tränar mer blir ju resultatet bättre. Och tränar du ditt psyke också kommer du bli en mönstersoldat. Jag hade marschtränat 2 mil per dag(40 kg packning) ,springa 1 timme 3 dagar i veckan (25 kg packning), simmat 2 timmar per dag (med fenor), paddla kajak 4 timmar tre dagar i veckan. Du skall mot slutet träna hunger och sömnbrist. Detta är som du märker ett ganska brutalt program, men om man vill vara bäst finns inga genvägar!

 

Jag tycker ni ska läsa överlevnadskunskap också, där lär man sig om t.ex. vattenhushållning och mat i naturen.

@röjsop, ni får väl ändå erkänna att det är lite orealistiskt att kunna träna så mycket? Det blir ju 20 träningspass i veckan!

Link to comment
Share on other sites

@Kulan: När jag tränade inför röjdyk simmade jag 2 timmar om dagen, sprang en timme och styrketränade en timme, 6 dagar i veckan, plus att jag så fort jag inte tränade bar en 35 kg tung ryggsäck. Jag bör tillägga att jag var besatt av träning sedan tidigare. Det låter extremt mycket men det blir en del av vardagen efter några veckor. Du behöver inte träna som mig men om du visste vad som väntade dig skulle du nog gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...