Jump to content

FJS aspiranter


Guest Elstot

Recommended Posts

Öppnar härmed tråden för oss som har kämpat oss till privilegiet att få rycka in som fallskärmsjägaraspiranter den första augusti 2005.

 

Tanken är att vi ska kunna snacka om träningsråd, tankar om det hela och kanske hitta träningskompisar i vår närhet.

 

Så jag börjar med att lägga upp en kortfattad skiss av mitt träningsschema.

 

Måndag: Friidrott och hemmastyrka

Tisdag: Vattenfys och Marsch

Onsdag: Friidrott (gärna långlöpning)

Torsdag: Friidrott och hemmastyrka

Fredag: Friidrott och hemmastyrka

Lördag: Gym

Söndag: Vila

 

Kämpa på grabbar så kanske vi alla tar oss levande ur testveckorna :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 371
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har haft lite svårt med vattenfysen sen jag kom hem från förtesterna (får dåliga vibbar av att se basängen igen :unsure: ) men när jag har kört har jag kört samma saker osm vi gjorde på vattenfysen där.

 

Trampa vatten i olika lägen med händerna, kullerbyttor frammåt och bakåt, upp och ned till botten osv.

 

Har som sagt en kompis som ska in på röjdyk nu i Jauari som jag tränar med, han är bra på att hitta på såntdär djävulskap :/

Link to comment
Share on other sites

Jag blev också antagen. Så nu gäller det att träna på och stärka pannbenet ordentligt. Jag kommer träna ungefär som jag har gjort tidigare. Jag kommer dock inrikta mig mer mot uthållighet nu. Sen så blir det nog en hel del marschträning med kängorna.

 

Ungefär såhär kommer förhoppningsvis en träningsvecka se ut.

 

Måndag: distans ca 10 km + friidrottsgrejor typ smidighet, snabbhet osv

 

Tisdag: vattenfys + marsch med kängor och packning

 

Onsdag: Intervaller av något slag + friidrott

 

Torsdag:Uthållig styrka helkropp

 

Fredag: långpass cirka 2h löpning

 

Lördag: 6-10 km löpning + "styrkegymnastik"

 

Söndag: VILA

 

 

Ojoj, det blev ganska mycket. Men man får nog ta det lite lugnt i början och stegra träningen efter hand. Sen så får man ju gå in kängorna ordentligt och använda dem så mycket som det går.

 

Ha det fint! :dong:

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att andvända mig utavdet härTräningsprogramet

 

Måste bara säga att det här vattenfysmomentet vi gjorde var en nära döden upplevelse för mig med, är inte ika pigg på att bada längre. MEn man måste ju.

 

Förövrigt så tycker jag inte att vi ska gå ut med allt för ingående vad vi utsattes för "dom där dagarna". Det finns trots allt andra som läser här också.

 

Ska försöka få kontakt med 108 i sthlm, nån som känner honom?

 

:camo: Flacka inte med blickarna!!, vi höres//: 106

Link to comment
Share on other sites

Vet inte exakt hur jag ska lägga upp min träning.

Men jag ska inrikta mig på 2 löpar pass 2 styrkepass 1 marchpass och 1 simpass i veckan.

 

Har ni fått era kängor?

Jag har inte fått dom.

Antar att det kommer en AVI i brevlådan snart så att man kan hämta ut dom på postkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att andvända mig utavdet härTräningsprogramet

Om du är inne på deras träningsfilosofi, så kanske du vill ha;

 

The Navy SEAL Physical Fitness Guide

Edited by Patricia A. Deuster, Ph.D., M.P.H.

Department of Military and Emergency Medicine

Uniformed Services University of the Health Sciences

F. Edward Hebert School of Medicine

August 1997

 

(300 sidor, PDF, 15,8 MB)

 

om du inte redan har den. Skicka PM med epostadress eller något ställe jag kan tanka upp det till om du vill ha dokumentet. Notera att alla epostservrar inte gillar så stora filer, så det kan eventuellt bli problem att skicka det via epost.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag varit sjuk/inte haft möjlighet att träna den senaste tiden så blir det följande;

 

~4 veckors tung styrketräning för att få tillbaka styrka och tryck i kroppen, en del hiit samt något kortare löparpass och ett simpass i veckan.

 

~2-2½ månads deff för att komma ner i vikt (ligger runt 85 just nu) och under deffperioden kommer cardion och marschträning att ta över mer och mer, samt mot slutet kommer styrketräningen byte inriktning ganska radikalt.

 

Deffslut - inryck; nötningsperiod, väldigt mycket cardio (löpning, marsch, cykling, kajak mm) samt orientering & UV-rugby, styrketräningen kommer mer eller mindre helt övergå till bara kroppviktsträning (chins, dips, armhävningar) förrutom en del tunga marklyft & knäböj.

 

FJS-aspirerande; kolla upp om det finns någon UV-rugbyklubb i eran närhet, grym träning av vattenvana och kondition!

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

Ett tips grabbar, satsa mycket på marschträning! Det är oftast ovanan att marscha med tung packning som gör att folk drar på sig skador och tvingas hoppa av.

Antar att ni fått ett träningsprogram som säger att ni ska börja lungt och öka, följ det, ni har nästan ett år att förbereda er, så utnyttja tiden väl!

Link to comment
Share on other sites

UV-rugby? Låter mysko. Tänkte fråga om det fanns någon vattenpoloklubb im in simhall, måste ju också vara rätt bra vattenvanaträning.

 

sp33dy: är du en av oss?  ;)

Jepp, #247.

 

Som Björkman skrev; man får grym vattenvana av uv-rugby, speciellt om man spelar med lite mer erfarna :/

Edited by sp33dy
Link to comment
Share on other sites

Jag kom också in. Var ute och testa kängorna i några timmar i morse, sköna måste jag säga.

 

Jag kommer bara köra lika delar styrka, löpning och marsh. Vattenfys känns inte nödvändigt för min del. Att ta kontakt med ett livräddningssällskap kan vara en ide om man inte har någon UV-rygbyklubb i sin närhet.

 

106! vi låg i samma logemente. Jag var 103.

Link to comment
Share on other sites

Får väl fråga runt på simhallen då.

 

Fick bara en sån rolig första tanke på vad UV-rugby var :baskerHV:

 

Spring omkring på botten med fulla skydd och försöka ta sig fram till motståndarns mål, hela tiden under vatten.

 

...säg att det inte är så!

 

Allan: Så kängorna har börjat levereras. Förvånande snabbt må jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Fick bara en sån rolig första tanke på vad UV-rugby var :unsure:

 

Spring omkring på botten med fulla skydd och försöka ta sig fram till motståndarns mål, hela tiden under vatten.

 

...säg att det inte är så!

Av de kamrater som tränat det, så har jag förstått att det mer handlar om att försöka "smygdränka" motståndarna och lyckas med så mycket fula trick mot motståndarna under vattnet som möjligt utan att åka fast för det. Låter det bättre? :huh: Om du vill ha "vattenvana", så verkar det vara en utmärkt sak att träna.

Link to comment
Share on other sites

Till er som funderar över UV-rugby.

 

En kille jag gjorde introutbildningen HV med tränade UV-rugby. Tydligen är spräckta trumhinnor en inte helt ovanlig skada. Sagda spräckta trumhinna kan hindra er i ett flertal av försvarets verksamheter.

 

Om jag inte minns fel säger SäkI bland annat att man får INTE göra täthetsprov med skyddsmasken om man haft spräckta trumhinnor. Vet inte hur effekten av spräckta trumhinnor blir när man ska hoppa ut ur plan etc.

 

Var inte överambitiösa och träna alltför hårt, skador är det sista ni vill ha.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Allan: Så kängorna har börjat levereras. Förvånande snabbt må jag säga.

 

Jepp. Jag fick antagningsbeskedet på torsdagen och kängorna på fredagen. Dom är ju ganska bra på tidsplanering och sådant på FJS, det märkte man ju på extramönstringen. Du får säkert dina kängor imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Tja, de sa ju att det inte blir särskillt mycket periodvis. Och att man inte var särskillt pigg när man väl var hemma.

 

Kanske Björkman kan svara på det?

 

Under de tre första veckorna har vi ju ingen permiss alls.

 

Om ni känner någon annan som också ska in med oss, så locka hit dem, så att jag kan hitta någon annan stockholmare. B)

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Harald! så du komm in du me..

 

vet du om nån fler från vår testomgång kom in?

alla vi flygare kom in iaf, så nu har man några att träna med.

men vi kommer nog inte å dra igång på allvar förren efter jul.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom också in. Var ute och testa kängorna i några timmar i morse, sköna måste jag säga.

 

Jag kommer bara köra lika delar styrka, löpning och marsh. Vattenfys känns inte nödvändigt för min del. Att ta kontakt med ett livräddningssällskap kan vara en ide om man inte har någon UV-rygbyklubb i sin närhet.

 

106! vi låg i samma logemente. Jag var 103.

vad är det för kängor ni får ut? M90 eller meindl kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jag kom också in. Var ute och testa kängorna i några timmar i morse, sköna måste jag säga.

 

Jag kommer bara köra lika delar styrka, löpning och marsh. Vattenfys känns inte nödvändigt för min del. Att ta kontakt med ett livräddningssällskap kan vara en ide om man inte har någon UV-rygbyklubb i sin närhet.

 

106! vi låg i samma logemente. Jag var 103.

vad är det för kängor ni får ut? M90 eller meindl kanske?

Marschkänga 90.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Harald! så du komm in du me..

 

vet du om nån fler från vår testomgång kom in?

alla vi flygare kom in iaf, så nu har man några att träna med.

men vi kommer nog inte å dra igång på allvar förren efter jul.

Är du flygaren från arvidsjaur som var på samma logemente som jag och Harald? Det var jag som var nr 323. Men var ni flera stycken från flyggymnasiet som kom in? Kul i så fall. Det är kanske lite svårt att hitta träningskompisar uppe i det norrländska mörkret annars? ;)

 

Det hade ju inte varit helt fel att ha någon att marscha med. Jag har några kompisar som ska in på bassäk, skulle tro att de också kan behöva gå en del med packning.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lägga till att det var en rolig uppgift vi fick, att lära oss alla de där roliga ryska pansarvagnarna B)

 

Jag tar en kopia på de papprena så att jag, eller någon av er "super bort" era, så skriv bara till mig, så kan jag skicka.

 

Eller ta en kopia själva :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...