Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jo fan klart man e laddad :). Träningen har väl gått hyffsat putsat mitt pb på milen och gått en del med packing och kängor. Planerar en lite längre tripp med en annan aspirant nu i veckan. Själv då?

Vill minnas att signalisten som hade snacket på mönstringen sa att han hade nån annorlunda version av ak5. Men annars så tror jag att vi kommer att få ny grejjer eftersom kj verkar vara ett prioriterat förband =).

Over and out.. skål btw :=o.

Edited by runken
  • Replies 301
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nej, att välja själv är det inte tal om... även om det kanske hade varit trevligt.

För kullen 04/05 gällde följande:

ptrl C, stf och sign: Ak5CF

sjv: Ak5 med M203

farb: Ksp90B

Och håller ni fortfarande på med cf-försöken så är väl det åtminstone en vettig gissning.

Posted

Tack för infon hagafors. Kul att få testa försöksversionen AK5CF.

@runken: Träningen går i stort sett bra. Det ända jag har direkt småproblem med just nu är vänsterknät vid löpning med packning om jag inte tar det lungt. Jag springer med 3 kg nu och måste upp till minst 6 kg om en månad.

Cheers m8 =)

Posted

@runken: Träningen går i stort sett bra. Det ända jag har direkt småproblem med just nu är vänsterknät vid löpning med packning om jag inte tar det lungt. Jag springer med 3 kg nu och måste upp till minst 6 kg om en månad.

Cheers m8 =)

Som en hint kan jag tala om för dig att provet i snabbmarsch är 6.5 km med 15 kg packning + vapen. kängor givetvis, i takt. tiden tlar jag inte om men den kan vara knapp. och har du ont i knät kan jag lova dig att det inte kommer att bli bättre, satsa på att vila hela vägen till inryck nu

Posted

Cheers m8 =)

Är inte försöken med AK5CF avslutade numera?

Så det närmaste AK5CF du kan komma är AK5C om den nu tillförs KJ vilket iofs är ganska troligt då dom normalt sett är prioriterade.

Posted

Cheers m8 =)

Som en hint kan jag tala om för dig att provet i snabbmarsch är 6.5 km med 15 kg packning + vapen. kängor givetvis, i takt. tiden tlar jag inte om men den kan vara knapp. och har du ont i knät kan jag lova dig att det inte kommer att bli bättre, satsa på att vila hela vägen till inryck nu

Jag ska förtydliga mig lite. För ungefär 2,5 månad sen körde jag mitt första löppass med kängor och packning, smart som jag var langade jag direkt på 6 kg, (väskan kändes så lätt så det skulle väl inte vara några problem tänkte jag). Sprang 9 km i snabbt joggingtempo, kände dagen efter ett litet obehag ovanför vänster knäskål. Vilade från marsch och löpning med rygga i en månad.

Nu joggar jag med 3 kg kanske en 7,5 km och det känns bra och jag ökar kontirnuerligt vikten. Jag har inte ont i knät nu, jag menade att om jag langar på för mycket och springer ovan så får jag säkert ont.

Jag tackar annars för omtanken och rådet.

Posted (edited)

En fråga bara: Var springer ni nånstans (skog, bana, vägar osv.) och exakt hur ser ert löpningsschema ut? Är det väldigt nödvändigt att löpa med vikter på ryggen, räcker det inte med marscher med mycket tyngre vikter då...?

Edited by bartil
Posted (edited)
En fråga bara: Var springer ni nånstans (skog, bana, vägar osv.) och exakt hur ser ert löpningsschema ut? Är det väldigt nödvändigt att löpa med vikter på ryggen, räcker det inte med marscher med mycket tyngre vikter då...?

Du rekommenderas att löpträna med packning eftersom du är bättre förberedd på att springa med packning under värnplikten och det kommer ni att göra en del. På den gamla goda tiden stred KJ och Amf med normalutrustningen påtagen. Och när man övar strid så springer man. Samt när du springer snabbmarsch och stridshinderbana springer du också med bland annat ryggsäck påtagen. Så det är för din egen skull som du ska springa med packning på innan inryck.

Sen ska du självklart marschträna med packning för att, även här vara bättre förberedd. Sen när det gäller löpträningen så är det bäst att springa på mjukt underlag som grus eller skogsstigar eftersom det är lindrigare mot knän och andra leder. Men har du inte tillgång till dessa underlag så får du hålla dig till asfalt.

Edited by Amfibieslusken
Posted

Har inget fast schema utan kör mer på vad jag är sugen på för tillfället. Asfalt till och från löpspåret som består av... kompakt lera hehe?

Posted
På den gamla goda tiden stred KJ och Amf med normalutrustningen påtagen

Gör man inte fortfarande det? Så sent som 2002 gjorde jag det i alla fall.

Helt stört tycker jag, så jäkla krångligt, stridssäcken är INTE gjord för att strida i, fy fan säger jag bara.

Marschträna för att vänja framförallt fötter och rygg vid tung belastning.

Löpträning (helst med packning) för att få upp flåset, samt vänja sig vid den fysiska utmattningen som kommer efter någon kilometer. Detta kommer att behövas för att springa med 18 kilo på ryggen, vapen samt stridsväst är tungt.

Guest 241 Magnusson
Posted

Själv gjorde jag värnplikten 2004 / 2005 och då stred vi med stridssäcken på oss. Den fungerar lika bra på tagen som av tagen fast bättre. Och det finns ju ett syfte med att ha den på sig.

Posted
Den fungerar lika bra på tagen som av tagen fast bättre.

Vad menar du med detta?

Och det finns ju ett syfte med att ha den på sig.

Jag hade inte sv2k så jag hade inte så många fickor att stoppa grejjer i förutom stridssäcken, som jag upplevde som otymplig när den var fullkomligt fullpackad. Jag hade föredragit en väst med många fickor och en större där bak där man bara hade det nödvändigaste.

Sen vetefan om man behöver ha med sig allt i säcken när man genomför anfallsstrid. Det är möjligtvis om man går över större öar men ofta var det mindre öar som skulle tas och man hade ofta nära till båten.

Posted

Angående att löpträna med packning, så har jag från flera håll hört att US SOCOM införde ett förbud mot detta runt år 2000, då det gav upphov till så mycket förslitnings- och belastningsskador.

Posted
Angående att löpträna med packning, så har jag från flera håll hört att US SOCOM införde ett förbud mot detta runt år 2000, då det gav upphov till så mycket förslitnings- och belastningsskador.

Hur ska man tolka detta, är de klenare än oss nordbor eller har de kommit på att det inte kännar någon nytta att löpträna med packning och att man kan lösa det på annat sätt?

Posted

Öh, antagligen rent bokstavligt eftersom det bevisligen ger upphov till många belastnings och förslitningsskador även för oss nordbor(!).

Så antagligen tycker dem väl det negativa överväger det positiva med det hela...

Posted
är de klenare än oss nordbor

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. En skillnad jag kan komma på är att svenska värnpliktiga kanske intensivtränar något år inför sin värnplikt, gör värnplikten och sedan blir civila, en civil tillvaro som kanske inte innefattar saker som stora mängder löpträning med packning. Betydande delar av SOCOM-folket är däremot yrkessoldater, och fystränar därför betydligt fler år med militär inriktning än vad de flesta svenskar som genomför/genomfört värnplikt. Om då den militärt inriktade fysträningen innehåller saker som riskerar leda till belastnings- och förslitningsskador, så borde SOCOM-folket löpa större risk att råka ut för dem. En jämförelse är svenska yrkesbefäl inom jägarförband och liknande. Jag hörde för några år sedan att ett betydande antal sådana befäl i Karlsborg cyklade en hel del, då en stor mängd löpning och marschträning börjat ha sönder deras ben i allmänhet, och knän i synnerhet. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, men källan var trovärdig och det låter inte helt tokigt i mina öron.

har de kommit på att det inte kännar någon nytta att löpträna med packning och att man kan lösa det på annat sätt?

Jag vet inte, men man kan ju exempelvis löpträna utan packning och sedan kombinera det med marschträning med packning. Det borde ge ett bra resultat.

Posted
Betydande delar av SOCOM-folket är däremot yrkessoldater...

Jag skulle vilja påstå att alla i SOCOM är yrkessoldater.

Inte en värnpliktig så långt ögat kan se.

Sen så finns det en ekonomisk aspekt på det hela också.

En SOCOM-operatör har genomgått en massa dyra utbildningar och det är inte ekonomiskt försvarsbart att förlora så dyra investeringar pga förslitningsskador.

Dödsfall pga akut blyförgiftning är dock helt accepterat och hör till jobbet.

Posted
Jag skulle vilja påstå att alla i SOCOM är yrkessoldater.

Inte en värnpliktig så långt ögat kan se.

Det finns en hel del soldater i SOCOM som tillhör National Guard eller som är reservister. I mina ögon så är dessa inte yrkessoldater, såvida de inte har en militär heltidstjänst. Exempel på SOCOM-förband som ingår i National Guard är 19th och 20th Special Forces Group, samt en stor del av de SOCOM-underställda PSYOP- och CA-enheterna. Exempel på reservister som ingår i SOCOM är US Navy SEAL:s reservistenheter.

Posted
Dock så övar dessa förband och är operativa så ofta att man kan säga att deras hobby är att jobba civilt.  :)

Hur deras op-tempo ser ut, beror till stor del på hur omvärldsläget ser ut för tillfället. I dessa dagar, med bråken i bland annat Afghanistan och Irak, så har de som du säger ett op-tempo som inte är att förakta.

Posted (edited)

All packning ska alltid med , bara en fråga om hur hård man är mot sig själv. Det man har , det har man. upp till en själv om man är en lat människa eller en olat människa. Skulle inte gå nånstans utan min sköna med gediget sköna packning. Mumms! :lala:

Eller hur Mange?!

NU gämt på

Edited by Blue52
Posted
All packning ska alltid med , bara en fråga om hur hård man är mot sig själv. Det man har , det har man. upp till en själv om man är en lat människa eller en olat människa.  Skulle inte gå nånstans utan min sköna med gediget sköna packning. Mumms! :)

Eller hur Mange?!

NU gämt på

Det där håller jag inte alls med om, det där är bara något man blir itutad som soldat. Det beror på vilken uppgift man ska lösa. Vid span, patrull och strid där man inte har tillgång till båtar, fordon så anser jag att NU bör tas med. Men då man som skytteslusk ofta rör på sig mycket, tar terräng i högt tempo, över mindre öar och där man har tillgång till båtarna så anser jag det direkt onödigt att ta med NU. Möjligtvis som jag tidigare nämnde att man har en större "ficka" fast på ryggen på sv2k, där man bara har med det absolut nödvändigaste för stunden, ammo, vatten.

Det är som att strida i kroppsskyddet när det är 35 grader varmt. En sak att att ha "plattorna" i, annars ser jag ingen användning utav dem. Det skyddar bara mot sekundärt splitter. Jag tror att soldaterna kommer att dö av utmattning och vätskebrist innan de dör eller blir skadade av sekundärt splitter.

Posted (edited)

[iRONI]Det är skönt att se att KJ idag visar prov på lika tjockt pannben som GRK. :)

Tack Blue52 för att du bevisat det

[/iRONI]

Iaf var det så förr i tiden att man bar med sig NU:n av praktiska skäl. Inte för att man själv ansåg att man hade mindre tjockt pannben om man inte bar den. Tydligen har det ändrats idag.

@SERG.B: Spanplutonens gamla stridsväst hade kapacitet för 12+ magasin, stora extrafickor och ryggfickor.

Edited by Amfibieslusken
Posted (edited)

@SERG B

JÖS!

Klart man minst vill ha med sig NU:n , Se skarpt läge , alla dina kamrater eller din tänkta båt som ska komma och hämta dig och sprängts i tusen bitar, då är du ganska glad att du varjefall har NUn med dig. Inte alla gånger allt går som man har tänkt. Eller vid övning. Det man har , det har man. Har du ingen varm tröjja då får du frysa. Det vattet du bär med dig , när det är slut är det du som får vara törstig. Inte alla gånger nån trevlig prick ropar: Övningen avbryts , nu går vi in och myser vid brasan och dricker varm choklad.

Kan rabbla upp massa scenarion där det alltid är skönt att man misnt har NUn , den väger ju ändå inget så det är inget å gnälla om.

Puss och Kram

/Blå som gillar NUn :D

Edited by Blue52
Posted
@SERG B

JÖS!

Klart man minst vill ha med sig NU:n , Se skarpt läge , alla dina kamrater eller din tänkta båt som ska komma och hämta dig och sprängts i tusen bitar, då är du ganska glad att du varjefall har NUn med dig. Inte alla gånger allt går som man har tänkt. Eller vid övning. Det man har , det har man. Har du ingen varm tröjja då får du frysa. Det vattet du bär med dig , när det är slut är det du som får vara törstig. Inte alla gånger nån trevlig prick ropar: Övningen avbryts , nu går vi in och myser vid brasan och dricker varm choklad.

Kan rabbla upp massa scenarion där det alltid är skönt att man misnt har NUn , den väger ju ändå inget så det är inget å gnälla om.

Puss och Kram

/Blå som gillar NUn :huh:

En sak som manga inte tanker pa ar att det inte finns nagra fordon. Batar aker man inte omkring med hur som hels i en stridszon, de ar alldeles for sarbara. Armen har en massa skog att fara omkring i med sina fordon..

Alltsa i ett skarpt lage vill man minimera bat anvandningen och om soldaterna klarar sig 2-3 dar, pa NU, utan vidare, sa underlattar detta enormt.

Det finns massor av lagen dar man inte vill ha storryggan med men inte heller kora ut mat dit man befinner sig. Och gar det at pipan sa klarar man sig lange pa NU...... Patrull uppdrag pa 3-4 dagar klarar NU utan vidare...

Posted

Hur funkar det idag då?

Då NU = sidfickorna på Tridentsäcken + stridsbälte/botswanavästen

Idag NU = SS2k, men vad har KJ/Amf för trossäck idag? Bärsäcken??

Vad finns i NU'n idag, som inte var med förr?

Posted

Tjena grabbar!!

Jag har varit med(FKJ) vid både Sammarin 2004 [C 1a Jäg] SIB i Fagersta och Amfibiekårens slutövning 2005 [C understöd] och det ska bli kul med nytt blod och förstärkningar till FKJ. Vet ni hur många som är sugna på att fortsätta?

Själv så har vi dragit igång så smått nere i Skåne! Inledningsvis med två kurser(överlevnad och förhör) och kommer forsätta med skjutningar och stridsteknik. Be era skånska kamrater att ta kontakt med mig!!

Jag vill även bolla för Nijmegenmarschen!! Har varit med två år i rad nu och det är jävligt roligt!! läs mer på www.cfb.se (tänk på att när ni är med i FKJ kan ni söka alla centrala cfb-kurser oxå)

Såg att många av er ska gå med i fanatiska V's Und/span-Pluton i Sthlms-trakten - klockrent! Jag kan inte den helgen det är uttagningar men kommer åka upp vid ett senare tillfälle och testa, troligtvis när de som är i utlandet kommer hem.

Vill även boll för den insatsplutonen jag är med i vi är en hel del KJ och Amfare /adyk i den 2 adyk 3 KJ på väg in. Men Hv får vi ut utrustning och AK4 om man så väljer. Så det är mkt smidigt!! Kontakta mig för mer information!

Nu väntar jag mig en hel drös med namn från Skånska KJ 04/05!!

Ha det gott Bröder

/ Jake

Posted
Hur funkar det idag då?

Då NU = sidfickorna på Tridentsäcken + stridsbälte/botswanavästen

Idag NU = SS2k, men vad har KJ/Amf för trossäck idag? Bärsäcken??

Vad finns i NU'n idag, som inte var med förr?

Tjena

Vad jag har förstått det så är det samma mtrl i NU idag som då jag(vi?) låg inne.

De kör fortfarande berghausen som tross.. de tar ur aluramen från ss2k och stoppar ner den lilla ryggan i trossen..

Det tittas på system där man kan ha en patrulsäck (NU) lätt avtagbar från trossen att användas vid ex. andrahands situationer då man snabbt måste dra sig ur.

I bärsäcken har man till allt man inte har i trossen eller i SU/NU.

Junisar, :huh: nu får rätta mig om jag har fel.

Förrästen någon av er som ska åka på utlandstjänst?

Posted
Tjena grabbar!!

Jag har varit med(FKJ) vid både Sammarin 2004 [C 1a Jäg] SIB i Fagersta och Amfibiekårens slutövning 2005 [C understöd] och det ska bli kul med nytt blod och förstärkningar till FKJ. Vet ni hur många som är sugna på att fortsätta?

Själv så har vi dragit igång så smått nere i Skåne! Inledningsvis  med två kurser(överlevnad och förhör) och kommer forsätta med skjutningar och stridsteknik. Be era skånska kamrater att ta kontakt med mig!!

Jag vill även bolla för Nijmegenmarschen!! Har varit med två år i rad nu och det är jävligt roligt!! läs mer på www.cfb.se (tänk på att när ni är med i FKJ kan ni söka alla centrala cfb-kurser oxå)

Såg att många av er ska gå med i fanatiska V's Und/span-Pluton i Sthlms-trakten - klockrent! Jag kan inte den helgen det är uttagningar men kommer åka upp vid ett senare tillfälle och testa, troligtvis när de som är i utlandet kommer hem.

Vill även boll för den insatsplutonen jag är med i vi är en hel del KJ och Amfare /adyk i den 2 adyk 3 KJ på väg in. Men Hv får vi ut utrustning och AK4 om man så väljer. Så det är mkt smidigt!! Kontakta mig för mer information!

Nu väntar jag mig en hel drös med namn från Skånska KJ 04/05!!

Ha det gott Bröder

/ Jake

Skulle vara kul att vara med pa nogot. Dock ar jag inte ansedd duglig langre. Fick de forhatliga lappen for 8 manader sen. Naval, jag ar nojd att jag hangde med till 42 ars alder. Ganska kul faktiskt att en del inte ens var fodda nar jag gjorde GU men krigsplacerade med mig.

Ar det ok att komma med som tomte nagon gang?