SWERT Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Har ni nån gång under övning eller mission tappat bort erat vapen? Alt. Känner någon som gjort det. Kan vara kul att veta
Fk Satan Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Har ni nån gång under övning eller mission tappat bort erat vapen? Alt. Känner någon som gjort det.Kan vara kul att veta Vill du ha ett ärligt svar, påhittat svar eller ska jag avstå ifrån att svara?
Limpan Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Svar ja. Mer än så tänker jag inte avslöja med mindre än under avancerad förhörsteknik.
olaevil Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Inte själv men en av lumpapolarna glömde k-pisten när vi stannade i en träddunge..Den stog kvar där 3 timmar senare iallafall.Och vi lyckades dölja detta också. Annars har du orginalet på skjutbanan när någon gick ifrån sitt vapen under en matrast och en Fänrik plocka isär det och slängde det i ett dike.Han var såklart inte längre än 10 meter från det men order är order. mvh
Vc_90 Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Njae det har jag nog klarat mig ifrån... Däremot vet jag en som backade över Ak:n med Bandvagnen, den kunde man använda för att skjuta runt hörn med sen... Det är jag intresserad att höra mer om. Jag har för mig att bv 206 har lägre marktryck än en människa. Då vapnet tål att man hoppar på det (undertecknad har inte provat) ser jag inte hur en bandvagn skulle kunna böja på vapnet...
SG OLSSON Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Det går fint att bocka ak5 med tgb40 också. Ännu gladare blir man när man upptäcker att vapnet inte har lösskjutningsanordning. Iom detta fick vi utgå från att det var skarpladdat. Slutade med att bösan röjdes på plats. Troligen inte nödvändigt men den löjtnaden hadde alltid sprängabstinens
Guest strvkomp Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Ett stycke strv 122, ett stycke yttermonterad ksp94, ett stycke tall model stor. Händelseförlopp: Vagnen kör på träd, träd faller över vagnen kulsprutan kaseras. Tillägg: Omständigheterna kring förstörandet av denna ksp är på intet sätt förmildrande, minst sagt!
Limpan Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Jag vet minsann en grupp som fick sisun att se ut som en slagen kampfisk genom att böja svärdet/vajerkapen och slå loss pipan från hmg:n vid forcering av någon sorts styggare vegetation. Bonk, bonk lät det från taket men det var ingen som kollade närmare förrn's hemma på basen igen. Som tur var låg pipan fortfarnade kvar där och skramlade...
Guest J-Star Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Har inte tappat bort vapnet själv. En annan beväring lyckades tappa bort skarpskjutningspipan under övning i ett skogsparti på flottiljen. Och på utbildningskontrollen körde vår tankbilsförare över sin k-pist med just tankbilen. (där fanns dock förmildrande omständigheter: han var något stressad över att en bilförare nästan hade gjort SPAM® av familjen mot hans bil). /J
Pete Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Jag tappade bort bössan då jag satt radiopost en natt. Vi fick inte ha posten i tält 20 utan han skulle sitta i mässtältet en bit bort. När jag avslutat min post så glömde jag AK:n i vapenstället i mässtältet och gick och la mig. Morgonen efter hade jag återhämtning och sovmorgon till 12. När jag vaknade så klädde jag på mig och kunde inte hitta den nånstans i tältet. Jag fick omedelbart panik och sprang över till mässtältet. Inte där heller, hmmm. Nu började kallsvetten bryta fram för att vi hade haft lite problem med polacker som smugit sig in på området på skattjakt, så jag trodde att min AK5 nu var prydnad på nån polsk bondes vardagsrumsvägg. Kilade iväg till PC som turligt nog hade fått in vapnet.
SWERT Posted January 15, 2005 Author Report Posted January 15, 2005 Har ni nån gång under övning eller mission tappat bort erat vapen? Alt. Känner någon som gjort det.Kan vara kul att veta Vill du ha ett ärligt svar, påhittat svar eller ska jag avstå ifrån att svara? Alla tre. 3 rubriker
Lt.Beavis Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Min grupps fordonsförare S under GU var ingen omtyckt person. Han var lat och hade inget trevligt sätt, när vi skulle gruppera lade han sig på 40 bilens flak och lökade, när man sökte honom var det bara att gå bort till 40:an och kolla flaket. Vi skulle ha en övning från måndag -torsdag. På måndag eftermiddag när vi skulle göra en omgruppering så hade S lagt ifrån sig sin utrustning, hämtade 40:an och backade till pjäsen för att koppla den på bilen. När detta var klart var det utrustning på och klart för avmarch. Nu började S svära, han kunde inte hitta sin Ak4. Det blev att söka av närmsta terrängen för gruppen. Efter en kort stund kom N tillbaka med ett leende på läpparna, han hade följt 40 bilens spår bakåt. Han höll fram en duktigt böjd AK4 och frågade S om han tyckte denna såg bekant ut. S hade lagt ifrån sig sin Ak4 vid 40:an, backat över den när han lämnade maskeringsplatsen, den var numer i ej brukbart skick. Eftersom S inte var så omtyckt så var det därför ingen som precis led med honom. Så hela den vecko övningen fick S bära sin i form något modifierade Ak4:a till mångas förtjusning. Han fick ut ett nytt vapen när vi kom tillbaka till regementet, men blev också skyldig att betala den överkörda Ak4:an pga. slarv, oaktsamhet och vårdslöshet. Detta missöde kostade honom ca 10.000 kr i slutet av 80-talet.
Lockwed Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Slarvade aldrig själv bort mitt vapen men jag bar väldigt ofta på två ak5,or för att jag var så bussig att jag brukade plocka upp en halvslarvig kamrats ak så fort jag påträffade den(vilket hände rätt ofta) Under FVÖ03 så sprang jag däremot ifrån mitt vapen när vi fick flyglarm. Halvvägs till mitt värn så upptäckte jag misstaget och sprang tillbaka och hämtade Dolly. B)
SBP Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Personligen inte tappat/glömt/förlorat men väl en lumparpolare som slängt... Under en övning så slängde vår grggrpc iväg sin k-pist... Han skulle kasta sig i skydd, med k-pisten på ryggen. Vad händer då... naturligvis får han k-pisten i nacken. Det är ju inte första gången så han blir fly tosig, tar k-pisten och slänger iväg den. Framryckningen och övningen fortsätter och inte förrän tillbaka på regementet och på väg att låsa in vital del så uppdagas det att N saknar sin k-pist... Fänrik E blir oxå fly tosig... grpch N Hela pluton ut till Ränneslätt och den underbara ljungen för att leta k-pist. Den hittades. Edit:Tmuvnatar
madog Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Har tappat bort en dysskruv till 20 mm p-skott.
Lindeberg Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 En i min grupp tappade bort sig själv under skarpskjutningövning i Skillingaryd. Återfanns senare i annan grupp. Något måste man ju lyckas med.
BUCK Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Tappade aldrig bort AK5an. Men överkörd av bv206 blev den utan att klaga.
Rickard N Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 En i min pluton lyckades bocka en ak5 med hjälp av en stridsvagn 121 som han styrde runt tornet lite med vagnchefens riktdon, resultat: böjd pipa och vapengyro trasigt.
bushman Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 lyckades får min och två andra k-pistar sönderkörda men hjälp av en 11-bil, och en tokstollig bonde från varaslätten. vi övade upphängning av DL på telestolpe, och hade lyxen att ha en bil med oss. vapen hängde bak på dukhållaren medan vi sysslade med livsfarliga klätterövningar. när sedan bond-pojken från vara körde iväg ville han leka lite. stutsade i väg innan vi fick tag i vapnen. de föll alla i backen. när han såg att vi vinkade och skrek, i bakspegeln la han in backen och backade tillbaks. över k-pistarna. att förklara vad som hade hänt blev lite svårt. adjutanten krävde i stort sätt att vi skulle få KF tills vi muckade. PC ändrade detta till en helg, och lärde oss hur man lättast rymmer från kasern 3 ;)
öwall Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 inga vapen, men en tgb 11 försvann mystiskt under julvården, vet fortfarande inte om den är återfunnen
Ragulin Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Var med på en övning när optikdelen på en goggles tappades bort missinassen. Det var lite snärjit att hitta den i mörka skogen, men det gick.
bushman Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 inga vapen, men en tgb 11 försvann mystiskt under julvården, vet fortfarande inte om den är återfunnen finns det inte en gammal tradision likt julbocken, vad gäller 11 bilar i skövde? har för mig att det hittas ett par sprängda eller brända på övningsfältet ibland.
Stella-Polaris Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 "tappade" min Ak en mork natt.. Vintertid och kamoflerad Ak forsvann nar jag pysskade med annat.. Bokade runt en halvtimma i ett begraensat omrade 10 m2!! Innan jag hittade den. Stod pa ett rotben lutat mot ett trad. Har hittat en K-pist upphangd i ett trad i Alvdalen : ) Rostig men i ok skick.. maste hangt dar ett par ar..
jed Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Har inte tappat bort akn själv, däremot en i min pluton. Plats: mörka skogarna runt Mälaren. Tid: Sen (blöt och kall) vår -98. Övning: vi var b-styrka på mekb10s slutövning. Förlopp: kvartersmästaren hade missat lite så vi hade inte fått mat eller vatten på ca et dygn -> alla var trötta och lite sura. Till slut kommer vår fänrik och vill ha fem frivillga att hugga ved och hämta vatten. Alla ställer omedelbart upp... Eller inte... Till slut är vi fem frivillga som hoppar in i bandvagnen (det är totalt svart ute), åker iväg och hämtar en sjuk mängd ved "Kan aldrig ha för mycket ved - gammal fänrikordspråk" och några hundra liter vatten (visste inte att vi hade så många vattendunkar). På väg tillbaks böjer sig fu K ner och tar min ak varpå jag frågar vad han pysslar med. "rättar till mig ak" blev svaret Efter nån sekund när han inser att det är min ak så börjar han vända på alla ak som han hittar (det är trångt i bakvagn på en bv206 med 10-15 säckar ved och lika många 25 liters dunkar) så börjar han svettas. Vi signalerar till föraren att stanna, förklarar vad som har hänt (elak blick nummer ett från fänriken) sen åker vi tillbaks till vedupplaget och letar i en dryg timme. Ingen ak. Vi åker till regementet där vi hämtade vatten och letar i en halvtimme. Ingen ak. Vi åker tillbaks till förläggninen och letar, hittar akn lutad mot ett träd. Just när fänrik drar efter andan för alla utskällningars moder så rätar K på sig och säger: "FÄNRIK! FU K****** ANHÅLLER OM ATT FÅ UT ETT 1.25METER LÅNGT SNÖRE!" Fänriken kom av sig totalt, mumlade beviljas och försvann iväg. Långt senare hade han kvar sitt snöre, han hade det hela värnplikten Samma kille backade över sin ak med bv206, den blev lite böjd men han fortsatte skjuta med den, det var ju bara att hålla lite mer till vänster
Ellinore Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 En person i min pluton har "förlorat" sin Ak5a två gånger, varav ena gången saknar han inte sitt vapen själv utan en annan grupp hittar det vid en ammo-plats. Tilläggas kan då att personen vars vapen stod lutat mot en tall befann sig i ett fordon ca 1 km från tallen. Denna person har i och för sig förlorat det mesta av sin matriel och har även lyckats med bedriften att tappa bort sin säng. Förvisso med hjälp, men ändå. Edit: Själv har jag förlorat sprinten till lösskjutsanordning Ak5a.
simon Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Själv har jag tappat bort en, helt till bredden fylld, pall med 90-hjälmar. Återfanns efter 30 minuters letande. Slå det. :P
eskil Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 En i min pluton lyckades bocka en ak5 med hjälp av en stridsvagn 121 som han styrde runt tornet lite med vagnchefens riktdon, resultat: böjd pipa och vapengyro trasigt. Jag gissar att det inte var AK5:an som blev dyrast att laga...
Lindeberg Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Just när fänrik drar efter andan för alla utskällningars moder så rätar K på sig och säger:"FÄNRIK! FU K****** ANHÅLLER OM ATT FÅ UT ETT 1.25METER LÅNGT SNÖRE!" Iskallt
panzerkampfwagen Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Just när fänrik drar efter andan för alla utskällningars moder så rätar K på sig och säger:"FÄNRIK! FU K****** ANHÅLLER OM ATT FÅ UT ETT 1.25METER LÅNGT SNÖRE!" Iskallt Respekt.
Henil Posted January 17, 2005 Report Posted January 17, 2005 En person i min pluton har "förlorat" sin Ak5a två gånger, varav ena gången saknar han inte sitt vapen själv utan en annan grupp hittar det vid en ammo-plats. Tilläggas kan då att personen vars vapen stod lutat mot en tall befann sig i ett fordon ca 1 km från tallen. Denna person har i och för sig förlorat det mesta av sin matriel och har även lyckats med bedriften att tappa bort sin säng. Förvisso med hjälp, men ändå. Edit: Själv har jag förlorat sprinten till lösskjutsanordning Ak5a. Ja den där jävla sprinten var av så dålig kvalitet så den gick sönder hela tiden för mig vilket medför att lösskjutsanordningen inte sitter fast, = obra.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.