Limp Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) http://www.impactguns.com/store/FNPS90.html Nån som behöver en ny älgstudsare? Notera [Add to Cart], känns lite overkligt på nåt sätt Edited January 4, 2005 by Limp Quote
ThornBjorn Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) Hmm, länken funkar inte för mig. EDIT: Du har glömt ett "L" på slutet. http://www.impactguns.com/store/FNPS90.html Ska det vara. Edited January 3, 2005 by ThornBjorn Quote
2Sharp Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Av vad jag har läst [hört] verkar det tveksamt om detta verkligen är "sant". Men vi får väl se, intressant är det ju... kul picka. Kan man söka den på klass 4, småvilt?? ;) Quote
2Sharp Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Kalibern är ju en klass 3.... Är den jaktklassad?? ...jag som bara fånade mig.... Quote
Sir Vival Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Licens för jakt lär bli väl svårt, men målskjutning kanske... Quote
roninn Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Man "borde" kanske kanske få igenom den för jakt. Vapen för jakt får ju inte se ut som "militära vapen" men vissa av rekvisiten för "militära" vapen är ju inte direkt uppfyllda. Dessa är inofficiellt: pistolgrepp, nedstickande magasin framför avtryckaren, mynningsbroms/flashhider, tydlig militär profil (vad f-n nu det är?) och används av militära förband. Med andra ord med mycket flyt kan den kanske rinna igenom, vapnet har ju inte ett pistolgrepp i dess rätta bemärkelse, inget nedstickande magasin och ingen mynningsbroms eller "tydlig militär profil". Färgen är dock ett STORT minus eftersom den är militär svart. Quote
Sytare Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 (edited) Vafan, det är ju inga problem. Polera upp pipan lite så att den aluminium-glänser och voilá nu är det inge bekymmer där heller. Dock så kan kanske jaktlaget oponera sig gentemot mängden ammunition i bössan... (Visst, amerikansk lag medger bara 10 bumpa i magget på civila vapen men 10 bumpa är endå mera än de fem skott som är kotym) Fortfarande ingen som vet nå't om det illasinnade rykte som menar på det att om man tappar ett halvladdat magasin/vapen med halvt magasin så hoppar kulorna all helvetes väg? Men ack så speciell den ser ut Edited January 4, 2005 by Tollen Quote
Chiefen Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Alltså själva kalibern är en godkänd jaktkaliber.... Men jag tror faktiskt inte man kan få den licensierad för jakt. Helst med tanke på att det civila geväret H&K SL 8 är förbjudet för jakt... Och framförallt.... Varför ska man ha en sådan när man kan ha en Tikka m65? ;) Quote
UAV Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Jag todde inte P90 eller Fiveseven skulle säljas civilt. Är det begränsningen till halvautomatisk eldgivning som möjliggör detta? Vad är det som ligger i magasinet? Där vill jag se mot vapnet tvärställda patroner. Quote
Animal Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 (edited) 223 rem är också godkänd för jakt... d.v.s. samma kaliber som AK5... och inte får man ta ut en AK5:a och börja jaga. Det är hur själva vapnet klassas in. Jakt eller militärt, och ja, det har delvis med halvautomatfunktionen att göra. Utseendet sägs det egentligen inget om. M.a.o så kan jaktvapnet i princip se ut hur som helst. Notera att ALLA vapen, civila som militära ändå klassas som krigsmateriel. Nu är det Naturvårdsverket (tror jag) och Rikspolisstyrelsen som sätter kraven. Å andra sidan, läser man Rikspolisstyrelsens författningsamling så lämnas faktiskt dörren öppen att få licens för automatvapen för t.ex avlivning av djur. Edited January 4, 2005 by Animal Quote
GA KA Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Jag vet personer som har jakt licens för SL-8. Fråga generalagenten! Fram till mitten av 80 talet gick det i princip att få jaktlicens på vad som helst så länge det var halvautomat. Har set en del roliga exempel ute på banorna. Favoriten var en herre med jaktlicens på en AR 15 med inskjutbar kolv. Det enda han hade gjort var att visa upp ett plomberad 20 skotts mag på polisstationen i samband med ansökan. I dagsläget kan man drömma om ovanstående. Men SL-8 och Mini 14 skall det gå att få licens på även om det kan bli problem lokalt. Quote
Animal Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Som sagt... läs Rikspolisstyrelsens författningssamling Quote
Chiefen Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 När det gäller helautomatiska vapen: "6 § Tillstånd att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen får meddelas endast om det finns synnerliga skäl. Detta gäller dock inte för start- eller signalvapen. Tillstånd för enskild att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott skall tidsbegränsas till att gälla i högst fem år om inte särskilda skäl talar emot en sådan begränsning. Lag (2000:147)." Jag tror inte avlivning av djur ingår i synnerliga skäl.... Quote
Chiefen Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Och för att vara extra irriterande måste jag också säga att det är just utseendet som spelar en stor roll om man får ha ett vapen som jaktvapen. Men jag är ju bara insatt i vad som gäller nu för tiden. På den gamla goda tiden kunde man ju få licens på det mesta.... Quote
delta_virus Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 jojo. men vet nån hur den fungerar? har vridit och vänt på den och fattar inte hur den laddar om när magasinet sitter så!!! hmm någon som vet? Quote
Johan ES Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 (edited) jojo. men vet nån hur den fungerar? har vridit och vänt på den och fattar inte hur den laddar om när magasinet sitter så!!! hmm någon som vet? But the most noteworthy aspect of the magazine design is that loading one cartridge forces the rounds under it to eventually rotate 90 degrees to the right so they can slide into a double stack of cartridges in the magazine body. This rotation occurs in stepwise fashion. The first round in the magazine sits in the magazine's feed lips at the 0 degree position (where it will be aligned with the chamber when the magazine is fitted to the weapon). Inserting a second cartridge forces the cartridge under it to rotate to 82 or 83 degrees from the bore angle. Adding another cartridge to the magazine pushes the original round to the 87 degree position. Adding a fourth cartridge forces the original Cartridge to the 90 degree position in the main body of the magazine. Thus, the cartridges go through a four-step process to become fully aligned in a double stack within the magazine. Från Remtek Bilden visar undersidan på magasinet och man kan tydligt se hur en patron är vinklad 90 grader i förhållande till de andra. /Johan ES Edited January 4, 2005 by Johan ES Quote
Inf Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 @Roninn: Mycket intressant, har du mer information om listan på "evil features"? finns den i tryck? @Animal: Ett jaktvapen får inte se ut hur som helst. För att få licens med ändamål jakt måste du få jaga med vapnet, och då måste det uppfylla NVV bestämmelser. RPS har inget direkt att komma med i just det fallet, utan de hänvisar till NVV. För halvautomatiska kulgevär gäller "11 § Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt - förutom vad gäller omladdningsfunktionen - får användas vid jakt. Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas vid jakt. Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande konventionella kolvar för jaktgevär." Hämtat från http://www.naturvardsverket.se/dokument/la...NFS2002-18k.pdf Observera särskilt hur man valt just 1942, förmodligen för att slippa elaka ag m/42 i älgskogen. P-90 lär inte kvala in enligt någon av definitionerna ovan, åtminstone inte i särskilt många polisområden. Stycket ovan innebär att även om man en gång i tiden fick jaktlicens på en ar-15 så får man inte jaga med den idag, om man inte har övergångsregler att hänvisa till. Får man inte jaga med vapnet kan licensen i princip dras in. Visst kan man då i teorin söka ny målskjutningslicens, men det är inte lätt att få dem. @Tollen: Det finns bara delstatliga begränsningar på magasinskapacitet i USA, ingen allmän 10-skottsbegränsning. På många håll får du ha hur stora magasin du vill. I Sverige är det inte kutym med 5+1 skott vid jakt med halvautomat, det är en bestämmelse man måste följa. Att inte göra det innebär i att man gör sig skyldig till jaktbrott. För jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter, skogshare, mård och fågel är det 2+1 som gäller. Hur stora magasin samma vapen får ha vid målskjutning på bana finns det inga bestämmelser om. Quote
Yxa Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 223 rem är också godkänd för jakt... d.v.s. samma kaliber som AK5... och inte får man ta ut en AK5:a och börja jaga. Sant, och det bör också noteras att den militära kalibern 5.56 NATO baserades på den redan existerande jaktkalibern .223 Remington. Tror inte att P90:s ammo utvärderats av naturvårdsverket då det inte finns någon civil ammo att tillgå. Quote
roninn Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Infon finns inte i tryck. Den framkom när jag var nere hos folket på tillståndsenheten och pratade med dem. Det var liksom en blandning av vad dom blivit lärda, själva tyckte om vad ett "militärt vapen" är och chefens tolkningar av vad han hört, blivit lärd och tycker. Med andra ord ett litet sammelsurium av olika åsikter som gäller hos tillståndsenheten i Sthlm city. Orsaken till att jag var där var för att få licens på ett halvautomatiskt vapen som "kanske" såg ut som ett militärt vapen. Såg man vapnet så skulle man nog med bestämdhet kunna hävda att vapnet såg militärt ut, lyssnade man på min beskrivning så såg det inte militärt ut. Lite klassisk maskirovka helt enkelt. Om det gick igenom vågar jag inte säga på ett "öppet" forum ( vem vet vem som läser här) men jag blev nöjd med svaret om man säger så... Quote
Yxa Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 (edited) Med andra ord ett litet sammelsurium av olika åsikter som gäller hos tillståndsenheten i Sthlm city. Orsaken till att jag var där var för att få licens på ett halvautomatiskt vapen som "kanske" såg ut som ett militärt vapen. Det bör noteras att tillståndsenheten i Sthlm City har varit den mest vänligt inställda i Sverige, tyvärr gäller inte detsamma i övriga landet (stilleståndsenheten kan vara ett lämpligare namn på många orter). Edited January 4, 2005 by Yxa Quote
Inf Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 (edited) Ungefär som jag trodde då. Svaret på en fråga kan ju både bero på hur den ställs den och på vem som ställer den. Välartad kollega med koll på regler mm ger inte direkt det sämsta läget. Jämför skrikig, skränig, hetsig typ som inte har koll på någonting. Edit: Jag trodde det var avslagsenheten det hette. De ger ju inga tillstånd, bara avslag på ansökningar... I brist på skäl för att avslå en ansökan verkar det vara motståndsnäste - fördröjningsstrid som gäller för en del tillståndsavdelningar. Fast en del har de fått släppa igenom till slut Edited January 4, 2005 by Inf Quote
Sytare Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Jag vill tacka Inf för att han får mig att inse mina begränsningar och jag skall ta och gräva fram mina böcker från den tid då man tog jägarexamen. Sen när det gäller stavning så får det väl bli 30 böjsträck på det. *böj**sträck*... Quote
Animal Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 För halvautomatiska kulgevär gäller "11 § Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt - förutom vad gäller omladdningsfunktionen - får användas vid jakt. Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas vid jakt. Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande konventionella kolvar för jaktgevär." Hämtat från http://www.naturvardsverket.se/dokument/la...NFS2002-18k.pdf Observera särskilt hur man valt just 1942, förmodligen för att slippa elaka ag m/42 i älgskogen. P-90 lär inte kvala in enligt någon av definitionerna ovan, åtminstone inte i särskilt många polisområden. Stycket ovan innebär att även om man en gång i tiden fick jaktlicens på en ar-15 så får man inte jaga med den idag, om man inte har övergångsregler att hänvisa till. Får man inte jaga med vapnet kan licensen i princip dras in. Visst kan man då i teorin söka ny målskjutningslicens, men det är inte lätt att få dem. @Inf Tack för dessa uppgifter. Visste att dessa uppgifter fanns, men glömt bort att var man skulle hitta dem. Jag läste nog ur fel källa :( Quote
griffon Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 Jag todde inte P90 eller Fiveseven skulle säljas civilt. Det trodde inte FN heller när de började tillverka. Men för pistolen verkar det vara försäljningsvolymen som gör att den nu går att köpa av privatpersoner och i alla fall i USA verkar det finnas en viss marknad för karbiner i pistolkalibrar så det kanske lönar sig att göra en baserad på P90. Quote
griffon Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 Sant, och det bör också noteras att den militära kalibern 5.56 NATO baserades på den redan existerande jaktkalibern .223 Remington. Tror inte att P90:s ammo utvärderats av naturvårdsverket då det inte finns någon civil ammo att tillgå. Vet inte om du menar .222 Remington. .223:an var militär från början, se t ex http://www.thegunzone.com/556dw-1.html Naturvårdsverket behöver inte utvärdera någon ammunition då det är kulvikt och energi som bestämmer klassningen. Kalibern i sig hör alltså inte till nån klass. Quote
donSisu Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 Vet en som har licens för jakt på en Steyer AUG. Var själv med när han hämtde den hos vapenförsäljaren i mitten på 90-talet. Han använde den för rådjursjakt. Vet att han själv var väldigt tveksam till om det skulle gå att få licens och pratade med alla myndigheter han kunde komma på. Slutligen hade han med sig en bild på vapnet till polisens tillståndsenhet, varpå handläggaren utbröt "det där är ju inget jaktvapen, det ser ut som något hämtat från Star Wars!" Men han fick licensen... //donSisu Quote
Lt P Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 Så en M1 Garand är alltså helt OK till jakt numera? Den började väl tillverkas 1941 om jag inte minns fel. Müsigt! Quote
Collector Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 Så en M1 Garand är alltså helt OK till jakt numera? Den började väl tillverkas 1941 om jag inte minns fel. Müsigt! 1936 Collector Quote
Larsan Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 hmmm.. en M14 med det minsta maget ser onekligen civil ut... btw. när började den att tillverkas?? Quote
Recommended Posts