NBC Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Hehe du måste befinna dig i klimakteriet 2Sharp :P Quote
2Sharp Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Hehe du måste befinna dig i klimakteriet 2Sharp :P LOL Då har jag gjort det i typ 15 år då.. Quote
jaegare Posted January 1, 2005 Report Posted January 1, 2005 Men varför är det ingen som har nämnat Termo Original? F-n det bästa jag NÅGONSIN har köpt! Hunter shirt Har själv två olika ställ: tröja+byx i "light" version och tröja+byx i "svår" version med tumhål i ärmerna, extra tjockt om skinnebenene (jo, lite dansk förstår ni nog ) och extra tjockt runt halsen Har för mig att tusentals hjemmeværnsfolk har produkter från Termo Original. ...Inte hundratals, tusentals! MVH Troels, som har det varmt o´mysigt ute i TN med sitt underställ :P Personligen tycker jag att detta är ett ganska dåligt underställ. Visst är det varmt, tyvärr för varmt. Dessutom tycker jag det är ganska dåligt på att transportera fukt. Dragkedjan skaver på halsen.. Själv gillar jag Craft och Taiga. Tycker att försvarets skjorta 90 och långkalsong 90 eller vad den nu heter fungerar ganska bra också. Quote
Team Member Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Modemryttare se upp!! På begäran lite bilder på underställen ifrån Taiga. Fältkalsong kort Fältkalsong lång Fälttröja kort och Fälttröja lång. Obs!! Telefonnummer till modellen lämnas inte ut även om mutor skulle dyka upp ;) Quote
Mattsson Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 @Team Member Understället ser hur bra ut som helst, är den på något sätt släckt med Taigas "Civla" underställ? Om modellen: Ja om man inte tänker säga något snällt så ska man inte säga någonting alls...... Quote
Mattsson Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Någon som kan rekomendera Houdini Micro Mid Tights? Quote
Team Member Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 @Mattssonmannen Ja stället finns civilt och heter då Eagle. Dock så är det bara designen som är lika. Eagle är lite mer mys pys och känns lite mer "flecce"aktig, förvisso jäkligt skönt det oxså. Å den civila varianten är inte sydd i silvertråd. Från en säker källa så har jag hört att modellen försöker att banta Quote
danno Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Supertips!!! Stinkande underställ (och med fördel även springtights, sportsockor och annat som efter ett tag börjar stinka oavsett hur många gånger de tvättas) kan fås stinkfria med följande enkla tips: Tvätta klädesplagget som vanligt men tillsätt en liten skvätt (matsked kanske) ättikssprit (jag använder 12%-ig) tillsammans med tvättmedlet (funkar både i förtvätten som i huvudtvätten). Plagget slutar då omedelbart att stinka apa! Jag har gjort det upprepade gånger (läs ofta ofta) med plagg av olika typ och det fungerar på allt. Jag inte märkt något som helst oönskat slitage eller bieffekt alls men kan självklart inte garantera någonting. Testa och du kommer att bli glatt överraskad. Quote
rila Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 @Modellen: Är det samma material i de korta och långa varianterna av plaggen eller handlar det om två olika tjocklekar? Hur uppfattar du ställen storlekmässigt (jfr gärna med kronans eller Craft)? Någon som har lust att lägga upp bilder på förstärkningsvarianterna från taiga? /rila Quote
Sir Vival Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 (edited) Är det samma material i de korta och långa varianterna av plaggen eller handlar det om två olika tjocklekar? Same but longer... :P Ang strl så har jag en XL som är mindre än en L... Edited January 20, 2005 by Sir Vival Quote
Mattsson Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 @MattssonmannenJa stället finns civilt och heter då Eagle. Dock så är det bara designen som är lika. Eagle är lite mer mys pys och känns lite mer "flecce"aktig, förvisso jäkligt skönt det oxså. Å den civila varianten är inte sydd i silvertråd. Från en säker källa så har jag hört att modellen försöker att banta Fältkalsong kort och Fälttröja kort, är det Hawk stället eller är det också Eagle? Quote
Sir Vival Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 @MattssonmannenJa stället finns civilt och heter då Eagle. Dock så är det bara designen som är lika. Eagle är lite mer mys pys och känns lite mer "flecce"aktig, förvisso jäkligt skönt det oxså. Å den civila varianten är inte sydd i silvertråd. Från en säker källa så har jag hört att modellen försöker att banta Fältkalsong kort och Fälttröja kort, är det Hawk stället eller är det också Eagle? Kolla på http://www.taiga.se och för guds skull, dra en egen slutsats. Quote
Rickard N Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 (edited) Supertips!!! Stinkande underställ (och med fördel även springtights, sportsockor och annat som efter ett tag börjar stinka oavsett hur många gånger de tvättas) kan fås stinkfria med följande enkla tips: Tvätta klädesplagget som vanligt men tillsätt en liten skvätt (matsked kanske) ättikssprit (jag använder 12%-ig) tillsammans med tvättmedlet (funkar både i förtvätten som i huvudtvätten). Plagget slutar då omedelbart att stinka apa! Jag har gjort det upprepade gånger (läs ofta ofta) med plagg av olika typ och det fungerar på allt. Jag inte märkt något som helst oönskat slitage eller bieffekt alls men kan självklart inte garantera någonting. Testa och du kommer att bli glatt överraskad. Du har inte provat att tvätta med lite mer jämna mellanrum :P Lite allvarligare, luktar inte tvätten ättika istället? (som inte är min favvodoft heller efter ett par år som mörkrumsapa) (edit, inte skriva med tumvantar) Edited January 21, 2005 by Rickard N Quote
Sir Vival Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Lite allvarligare, luktar inte tvätten ättika istället? (som inte är min favvodoft heller efter ett par år som mörkrumsapa) Det fukar även med vitvinsvinäger; släng ner plaggen i handfatet, häll över vinägern + lika mycket vatten och låt stå i 10 minuter, tvätta därefter som vanligt. Quote
Rune Frunkh Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 OT Med balsamvinäger, lite lök, ruccola och salt&peppar så blir det en god soppa... ;) Någon som vet hur man får bort gula fläckar deo/svettfläckar under ärmarna på vita skjortor? (Efter några års användande verkar det vara oundvikligt även om man tvättar innnan det börjar lukta farbror...) Jodå, jag tvättar alltid vita skjortor i 60 grader, jag har även provat med att tvätta i miljöovänliga tempraturer (~90 grader) och använda dito tvättmedel. /OT Quote
danno Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 (edited) Du har inte provat att tvätta med lite mer jämna mellanrum :P Lite allvarligare, luktar inte tvätten ättika istället? (som inte är min favvodoft heller efter ett par år som mörkrumsapa) Mjoe... lite rester av ättiksdoft blir det såklart men det är väldigt lite. Och för min del så märker jag den inte när kläderna är påtagna då det huvudsakligen strumpor, kalsonger, springtights och sånt jag tvättar och de är ju ganska långt från näsan. Och, jo, även om man tvättar efter varje fyspass börjar sakerna förr eller senare att börja lukta värnpliktig fältslusk :P EDIT: @Vival: Menar du en del vatten och en del vinäger verkligen? Det känns som om det går åt fruktansvärda mängder vinäger med den modellen såvida det inte är plagg av storleksordningen stringtrosa som blötläggs... Edited January 21, 2005 by danno Quote
Rickard N Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 EDIT: @Vival: Menar du en del vatten och en del vinäger verkligen? Det känns som om det går åt fruktansvärda mängder vinäger med den modellen såvida det inte är plagg av storleksordningen stringtrosa som blötläggs... Du kanske har kommit på något Quote
Mattsson Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 (edited) @MattssonmannenJa stället finns civilt och heter då Eagle. Dock så är det bara designen som är lika. Eagle är lite mer mys pys och känns lite mer "flecce"aktig, förvisso jäkligt skönt det oxså. Å den civila varianten är inte sydd i silvertråd. Från en säker källa så har jag hört att modellen försöker att banta Fältkalsong kort och Fälttröja kort, är det Hawk stället eller är det också Eagle? Kolla på http://www.taiga.se och för guds skull, dra en egen slutsats. Då har jag konstaterat att Hawk och Eagle är samma underställ, bara olika längder på plaggen. Som tack för detta så ska jag smaka på det svenska trefas systemet. Jag> <Jag Edited January 21, 2005 by Mattssonmannen Quote
Nemo Posted January 23, 2005 Author Report Posted January 23, 2005 Är det samma material i de korta och långa varianterna av plaggen eller handlar det om två olika tjocklekar? Same but longer... :P Ang strl så har jag en XL som är mindre än en L... Jag upplever, tvärtemot, storlekarna som ganska stora. Har large i både Taigas och Craft's underställ och Taiga-stället är betydligt mindre tight. Kan någon bekräfta att X-static-understället ej säljs till civila. Varför i så fall? De cammofärgade forrest-ställen har jag viss förståelse för, men underställ? Har iofs. mitt på det torra då jag handlade på mig lite innan MUCK på K3's regshop. Quote
Team Member Posted January 23, 2005 Report Posted January 23, 2005 Tja det där med vem som får och inte får handla är för mig en gåta, med tanke på att min nuvarande koppling till FM är lite tidsfördriv inom Hv och jag har inte stött på patrull när jag har handlat dom "gröna" prylarna. Quote
Sir Vival Posted January 23, 2005 Report Posted January 23, 2005 Är det samma material i de korta och långa varianterna av plaggen eller handlar det om två olika tjocklekar? Same but longer... :P Ang strl så har jag en XL som är mindre än en L... Jag upplever, tvärtemot, storlekarna som ganska stora. Har large i både Taigas och Craft's underställ och Taiga-stället är betydligt mindre tight. Kan någon bekräfta att X-static-understället ej säljs till civila. Varför i så fall? De cammofärgade forrest-ställen har jag viss förståelse för, men underställ? Har iofs. mitt på det torra då jag handlade på mig lite innan MUCK på K3's regshop. Vad jag menade var att en av mina XL är betydligt mindre än de andra - felmärkning eller kass QC... De "Hawk" och "Eagle" i X-static som levereras till FM (mina förpackningar var märkta så) är i varje fall inte samma som de civila och det är väl helt enkelt så att Taiga valt ett billigare alternativ till folk som har lite mer regelbunden tillgång till tvättmaskin än en spaningspatrull... :P Quote
Team Member Posted January 23, 2005 Report Posted January 23, 2005 @Sir Vival Jag misstänker att det inte var "igår" som du köpte dina ställ ifrån Taiga ;) Quote
B.A Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Ullfrotte underställ finns i olika tjocklekar och är riktigt skönt. Kliar inte, värmer när det är blöt och torkar relativt fort. Med tillhörande balaklava och fältuniformen klarar man det mesta. Quote
Team Member Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Å så var det dags att vakna till liv... Jag införskaffade för några veckor sedan ett par Haglöfs Actives Shortjohns 010 i Polartec Power Dry. Alltså samma material som i Taigas gröna underställ(förutom silvertråden). Fördelen här är att dessa bara går ner till strax under knät. Jag har efter en tids användade av dessa på jobbet och även civilt upplevt att jag inte svettas lika mycket som med ett par som går ner hela vägen efter benet. Avsaknad av extra isolering kring vaden gör att hela kroppstemperaturen regleras mycket bättre. Det här har funkat bra ner till ca -10C och medelhög aktivitet. Att dom sedan är väldigt tunna gör att det inte blir så förbaskat jobbigt att kliva in och jobba inomhus med dessa på sig under en kortare tid. En annan fördel som jag har upplevt är att dom passar väldigt bra att ha tillsammans med Gore-tex stället. Jag har alltid tyckt att det blir lite väl klibbigt av svetten på insidan av FJS-byxorna men med dessa så är det inget problem längre. Quote
mönstersoldat Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 är det någon som har provat http://www.ullmax.se/ ullfrotté underställ är den lika bra som orginalet Quote
Sir Vival Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 är det någon som har provat http://www.ullmax.se/ ullfrotté underställär den lika bra som orginalet Inte provat, men verkar vara grymt bra priser, tack för tipset! Quote
rila Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Någon som har eller kan ta en bild på dessa (eller den tillhörande jackan) i den gröna variant som syddes upp? /rila Quote
HoneyFresh Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Något att tänka på närman köper underställ i syntet se till att de går tvätta i 60 grader annars blir de aldrig helt rena. Craft går t.ex. att tvätta i 60 grader utan problem Mmm, Kör med KUNGENS underställ. Dubbla Fältskjorta 90 t-shirt och värmetröja!! Najs. och det går att tvätta i 60 grader. Dessutom är de gratis, bara att lura till dig i tvättbytet om du göt lumpen, eller me någon lumpare kirra åt dig! :P Quote
FK H Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Har testat mycket av det som finns på marknaden under alpina expeditioner på hög höjd och funnit två favoriter: - North Face - VauDe Kör alltid med NF tunnaste underställ närmast kroppen oavsett temperatur (dvs häven varma sommar dagar) finns inget som leder fukt så bra. Sedan kompleterar jag med ett tunt - mellan - eller tjock underställ ovanpå detta beroende på temperatur. I gröna kläder alltid 90 skjorta ovanpå det hela. Min bestämda uppfattning är att det finns ett samband mellan pris och funktion just när det gäller underställ. Håller också med om att ullblandningar kan ha sina fördelar riktigt kalla dagar beroende på aktivitet osv. Gillar både Helly Hansen och Ullfrotté i den kategorin. Tre lite billigare ställ som jag testat men personligen inte gillar är Craft, Tierra och Haglöfs (även om Craft verkar vara favoriten bland kamraterna på SoldF). Quote
Team Member Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 Efter tipset från Mönstersoldat om företaget Ullmax så beställde jag lite grejer därifrån. Med tanke på priset så var det bara tvunget att testas. Tröja och byxa i 100% Merino ull för 399:-, tröja och byxa i Microfiber för 199:- samt två par strumpor "Helårsstrumpa" för 99:-. Något längre test har det inte blivit ännu men vid den första okulära besiktningen så uppvisar båda ställen bra sömmar samt ett jämt material. Som jämförelse så har tagit delar ur Lundhags Ullådalen serien. Merino stället från Ullmax är lite tunnare än Lundhags stället, man ser igenom Ullmax stället lättare än Lundhags. Men Ullmax kliar mindre än Lundhags(det lilla som nu är). Tvättbart i 40 grader. Microfiberstället är väldigt skönt och smidigt samt har klart godkända sömmar. Där har jag förvisso inget snarlikt plagg att jämföra med. Känns som ett underställ som kommer att användas mycket till vardagsbruk. Väldigt tunt material. Tvättbart i 60 grader. Helårs strumpan står det på deras hemsida att den består av 90% Ullfrotte i sulan och det kan stämma medan resten av strumpan känns väldigt syntetisk. Strumpan är lite tjockare än Lundhags Ånn strumpa tunn. Glest stickad i överdelen. Tvättbart i 40 grader. Lite negativt var det att man kan bara beställa kompletta set, inte ta Large i byxa och XL i tröja om man nu skulle vilja det. Men med tanke på det låga priset så kan man ju beställa två uppsättningar. Håll till godo/Fäldt @mönstersoldat Tack för tipset Quote
Recommended Posts