Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vänta, vänta... Timeout!

Har en kompis som gör vpl just nu som MARKUS soldat. De har plastmaggen och massa andra roliga "leksaker" som vanliga pansarsluskar aldrig får se röken av. :huh:

Till AK5CF finns det plastmagasin, det är ingen hemlighet. Däremot finns det en vandringssägen om att det i mobförråd ska ligga påfyllda plastmagasin till AK5 som bara får användas i krig. Det är dessa senare som vi är lite nyfikna på...

Ahaaa.... :lol: vore väl bättre att använda dem fredsmässigt? (sannorliketen för krig i sverige inom snar framtid är ju högst osannorlik ) Bra på vintern för de vpl som ligger norrut.

• Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Ahaaa.... :huh: vore väl bättre att använda dem fredsmässigt? (sannorliketen för krig i sverige inom snar framtid är ju högst osannorlik ) Bra på vintern för de vpl som ligger norrut.

Hur vet du det? ;)

Även om sannolikheten är liten är det ju just då vi behöver dem..i krig...!!!

EDIT: var inte meningen att låta otrevlig!! :lol:

Edited by Pansardvärg
Posted
Åtgärder vid eldavbrott på Israeliskt vis?

Slå till på magasinet med väster hand, därefter vrid vapnet som vid laddning och gör en mantelrörelse.

Klart.

Hur skiljer det sig från svenskt vis? Det du beskriver är det sätt jag fick lära mig, fast allt gjordes då med högerhanden.

Åtgärder vid eldavbrott enligt SoldR Mtrl P 1992 (den som fortfarande gäller ja.):

Kontrollera att mekanismen är låst

Kontrollera att magasinet sitter fast

Dra tillbaka mekanismen och haka upp den

Kontrollera att patronläget och lådan är tom

Släpp fram mekanismen

Kontrollera att mekanismen är låst

Ungefär så, Jag drar detta ur huvudet, så jag reserverar mig för eventuella hoprörningar.

Det skiljer sig rätt mycket från min modell.

Posted
Ahaaa.... :baskerHV: vore väl bättre att använda dem fredsmässigt? (sannorliketen för krig i sverige inom snar framtid är ju högst osannorlik ) Bra på vintern för de vpl som ligger norrut.

Till saken hör att "plastmagasinen i mobförråd" med all sannorlikhet hör hemma i den här tråden. Att därför någon nu säger sig ha sett dessa själv istället för att ha hört om dem i tredje hand är synnerligen intressant.

Posted

Får väl säga lite vad jag har hört och lärt om varför man inte ska skjuta till klick.

1. Man vet att man alltid har minst ett dubbelskott kvar.

2. Man riskerar inte att i stressen och paniken ladda vapnet med ett tomt magasin.

Ja det var väl det jag kom på.

Posted
2. Man riskerar inte att i stressen och paniken ladda vapnet med ett tomt magasin.

Att råka ta ett tomt magg förefaller osannorlikt då tomma och fyllda ej ska förvaras på samma plats.

Guest Triggerpuller
Posted (edited)

Känns som bättre att jobba med filosofin att bara ha fulla magasin i magfickorna och tomma magasin i magdumpen. Större åtskillnad då.

EDIT: Ååh, tvåa igen. :baskerHV:

Edited by Triggerpuller
  • Forumsledning
Posted

Vi lever inte i en perfekt värld, Mr Murphy kommer se till att det händer att man i stressen tar upp ett använt magasin, det tvivlar jag inte alls på. :baskerHV:

Posted (edited)

Precis. Därför förespråkar jag att man låter tomt mag falla. Vid omgruppering kan man sedan plocka dom med sig - eller låta dom ligga. Det finns hela fabriker som inte gör annat än magasin och det kommer dessutom tyvärr dyka upp döda kamrater som med all önskvärd tydlighet föreslår att du tar deras amm och använder den på lämpligaste sätt...

"The same night awaits us all"

Edit: Mllenaslag och stvanig...

Edited by Limpan
Posted

@ Limpan Gör om Gör rätt .... din attityd går fet bort , det vore ju som att åka på vinprovning och inte dricka nått !

:P ;) :D

Posted
Precis. Därför förespråkar jag att man låter tomt mag falla. Vid omgruppering kan man sedan plocka dom med sig - eller låta dom ligga.

Då har man ju återigen risken med att murphy ger en ett tomt magasin.

Altså om jag är i eldställning så lägger jag magasin jag tar ur vapnet framför eller brevid mig.

Det är därför ordern "förflyttning" finns ju för att man ska plocka upp grejer man lagt brevid sig samt sätta i fullt magasin fylla på tomma/halvfulla magasin och stänga alla fickor.

Posted

Jepp DXL instämmer helt .... grejjen är bara att det i strid inte alltid hörs när lystringskomanndot kommer och ibland kanske det helt uteblir.

Om tid finns och om man ligger ner och har bra skydd + att kamraterna t.ex redan har eld i målet så kan man lika gärna ta sig tiden att stoppa på sig magasinen direkt.

Kommer inte Lystringskommandot "förflyttning" , men kamraterna ändå reser sig och börjar rycka fram så är man iaf klar att kunna haka på direkt och slippa plocka upp ex. antal magasin.

Posted
Jepp DXL instämmer helt .... grejjen är bara att det i strid inte alltid hörs när lystringskomanndot kommer och ibland kanske det helt uteblir.

Om tid finns och om man ligger ner och har bra skydd + att kamraterna t.ex redan har eld i målet så kan man lika gärna ta sig tiden att stoppa på sig magasinen direkt.

Kommer inte Lystringskommandot "förflyttning" , men kamraterna ändå reser sig och börjar rycka fram så är man iaf klar att kunna haka på direkt och slippa plocka upp ex. antal magasin.

Vidare är det bra jäkla dumt att lämna kvar magg i anfallsmålet. Man vet aldrig när man kan få ny materiel och ska i h-e slösa på den man fått tilldelad utan hålla koll på den. Vidare kan fi plocka åt sig den mtrl vi lämnar kvar och skaffa sig lite extra fördelar.

Fö kommer man sällan att ligga och skjuta det "försvar" man fått träna på under vpl, man kommer aldrig ligga på en ås med öppet fält framför sig, vare sig på dag eller natt med bra EST och fria omgrp vägar.

Man kommer, om man nu ska försvara en viss punkt, ligga ex antal 100 meter in i skogen på ett höjdparti eld mot inkommande stråk etc. Det kan vara ris, sten, sly, snår, taggbuskar, håligheter och annat helvete i EST, allt kan man inte skottfältsröja. Att där lägga ifrån sig magg är bra dumt med tanke på hur lätt de kan försvinna.

Posted (edited)
@ Limpan Gör om Gör rätt .... din attityd går fet bort , det vore ju som att åka på vinprovning och inte dricka nått !

:P  ;)  :lol:

Hrrm... Sett någon ligga under ett vinfat och dricka direkt från kranen nyligen? Hört om några fler vinprovningar sen våran? Nuff zed... B)

Vad jag menar är bara att det handlar om prioritering. I det här spelet får man bara en femma och inga extraliv. Kan jag så tar jag självklart hand om mina mag men om det finns folk i närheten som vill se mig död försöker jag nog hellre se till att kraftfullast argumentera för motsatsen. I det ögonblicket är jag inte helt säker på att jag vill numrera, märka, sortera och prydligt stapla något som i viss mån faktiskt får anses vara förbrukningsmateriel. För den skull behöver man ju inte gå och kasta mag som konfetti omkring sig eller lämna kvar materiel för att man liksom inte orkar bry sig.

För övrigt anser jag även här att detta talar för att inte skjuta till klick, med hänsyn till argumentet att man då laddar om under stridspaus och kanske har bättre tid att stoppa på sig pryttlarna. Enkelt uttryckt är det en bedömningsfråga som grundar sig på hur bråttom man anser sig ha. Att få med sig alla mag till nästa strid är således en god ambition men en tragiskt meningslös sådan om man aldrig kommer dit...

Och vaddå: Trupp från Ärans och Hjältarnas Ädla Rike kommer aldrig få skadeutfall i strid? Den här tråden torde tyda på motsatsen...

Edited by Limpan
Posted

Blev lite nyfiken så jag bestämde mig för att prova magasinsbytessättet som vissa här förespråkade om att hålla kvar vapnet i anläggning, genom att pressa vapnet mot axeln med hjälp av högerhanden. Kan dock medela att det inte är något för mig, iallafall inte med en 6 kg AK4. Jag tycker jag är normalbyggd i form av muskler och liknande, men även i utvilad i hemmet så är det inte många sekunder som jag orkar hålla upp pipan i luften, ska man sedan samtidigt hålla på att fippla med magasinen så faller det totalt. Jag tror jag forsätter att byta mina magasin med kolven mot underarmen, åtminstonde så länge jag har ett vapen som väger över 5 kg.

Sedan håller jag med Fu Pedersen med att man efter ett tags pangande får in en känsla när det är dax att byta magasin, blev ganska stolt över mig själv då jag på förra övningen lyckade med att byta de 4 sista magasinen då de var 2 patroner kvar i dem. Fast jag har svårt att se att detta kommer att lyckas när det inte är övning längre, då mäter man nog stressnivån i en annan enhet.

Posted

Apropå dumpa magasinen... Keld säger det bättre än jag.

Vi tænkte også på hvad vi skulle gøre ved de tomme / halvtomme magasiner?

Skulle vi bare smide dem på jorden? Med filosofien om at vi bare skulle få genladt hurtigst muligt og skyde videre?

Eller skulle vi gemme dem til senere? Hvis vi gemte dem til senere, skulle vi så putte dem tilbage i magasintaskerne? Eller skulle de et helt andet sted hen?

Vi blev enige om, at vi nok ikke skulle smide magasinerne væk, da vores genforsyninger i krig ikke er en kasse med fuldt opladte magasiner, som en eller anden nar engang har sagt og nu er blevet til en vandrehistorie, som nok personel i forsvaret grangiveligt tror fuldt og fast på.

Og for lige at demonstrere hvad en deling på, lad os sige 30 mand, bruger i et typisk angreb og indbrud i et skyttegravs kompleks. Vi har lavet nogle forsøg, som viser at hver mand forbruger minimum 4 magasiner på et enkelt indbrud og rensning af en stilling.

Så et simpelt regnestykke for tabte magasiner vil se sådan ud 4x30=120 magasiner tabt under dette angreb. Dette giver pr. kompagni ca. 360 magasiner på et enkelt angreb. Er vores forsyningstjeneste så god at de bare kommer frem med 360 magasiner efter hvert enkelt angreb? Nej ! Derfor gemmer vi de tomme og halvtomme magasiner. Er det til at forstå? Eller skal jeg lave en papfigur?

©opyright Keld, www.tactical.dk

Posted

Har iof bara krigat fredliga krig....

Men visst fan måste fm se till att dela ut ordentligt med magg i en skarp situation??? skulle de inte göra det så tror jag de flesta skulle se till att skaffa sig fler magg på ett el annat sätt ändå....

Ja.

För att ta händelserna i Kosovo i våras som ett aktuellt exempel:

Hammurabis antal mag innan 17 mars: 4

Hammurabis antal mag efter 17 mars: 17

Det var bara att dra till förrådet och kitta upp. HF släppte allt vad regler och restriktioner heter.

Posted (edited)

There you go !

Det är allt för många av er här på forumet som är så jäkla fast i fredsförbands , organisations-tänk och SÄKI m-nummer m.m

Vad jag menar är att organisation , utr och även ens egna + kamraters agerande ser annorlunda ut så snart förutsättningar ändras.

Istället för att läsa massa böcker borde man kanske överväga att gå med i någon FRIV-org. och få vara med och deltaga på en mer konkret nivå.

STRÄVA ALDRIG EFTER ATT SKJUTA TILL KLICK , då är du inte längre en resurs för dina kamrater , inte heller om du strävar att alltid droppa magasinen i backen.

Personligen tycker jag att runt 12 magasin är ganska lagom.

Det kommer att finnas pauser i striden där man alltid har tid att trycka i lite färska patroner i sina magasin.

Edited by Andrew