Dass Posted December 13, 2004 Report Posted December 13, 2004 har försökt kolla i UNIRFM 2003 men den gick inte att ladda ner vare sig här på soldf eller på FM. så jag tänkte passa på att fråga er som vet. 1. Amf1 märke, det gamla baskermärket får man nu bära till m/87 men var ska den sitta? 2. får man bära medaljer, utmärkelser och märken till skjortan m/87 eller är det bara på vapenrocken m/87 som dom får bäras? om någon vet varm an kan ladda ner UNIRFM 2003 (eller vilken som nu är den senaste) så får ni mer än gärna säga till. Quote
Krook Posted December 13, 2004 Report Posted December 13, 2004 Amf1:s gamla märke bär du på höger bröst. Släpspännen må bäras på skjorta till daglig dräkt och vardagsdräkt. Vanligtvis bärs inte släpspännen på skjorta med lång ärm eftersom den sällan används som yttersta plagg. Används m/87 som högtidsdräkt el. vid nationella högtidsdagar bärs utmärkelser i originalstorlek. På skjorta M/93 FN får släpspännen endast bäras om skjortan nyttjas i grön arbetsdräkt (med byxa m/87 grön alt. 93 FN) /Krook Quote
Dass Posted December 13, 2004 Author Report Posted December 13, 2004 (edited) Amf1:s gamla märke bär du på höger bröst. Släpspännen må bäras på skjorta till daglig dräkt och vardagsdräkt. Vanligtvis bärs inte släpspännen på skjorta med lång ärm eftersom den sällan används som yttersta plagg. Används m/87 som högtidsdräkt el. vid nationella högtidsdagar bärs utmärkelser i originalstorlek. På skjorta M/93 FN får släpspännen endast bäras om skjortan nyttjas i grön arbetsdräkt (med byxa m/87 grön alt. 93 FN) /Krook tack för svaren, ska dock vara ärlig och säga att jag inte förstod vad Släpspännen var för något. är det själva medaljen eller bara tygstycket utan själva metalmärket? Rätta mig om jag har fel, jag får bära utmärkelser o dyl på skjorta med kort ärm då denna oftare används som yttersta plagg? tusen tack för svaren Edited December 13, 2004 by Dass Quote
Malaj Posted December 13, 2004 Report Posted December 13, 2004 - - - jag inte förstod vad Släpspännen var för något. är det själva medaljen eller bara tygstycket utan själva metalmärket?Rätta mig om jag har fel, jag får bära utmärkelser o dyl på skjorta med kort ärm då denna oftare används som yttersta plagg? Jodå, släpspänne är den lilla tygbiten som, till vardags, markerar att man har en viss utmärkelse. Visst får man ha släpspännen till kortärmad skjorta (inga medaljer), men det får anses lite - ska vi säga fisförnämt (vad säger ni andra). Det ska nog vara vid väldigt speciella tillfällen. Att tänka sig släpspännen och utan slips - njäe... Det är tillåtet att ha släpspänne till grön skjorta, men det ser heller inte klokt ut. Ska möjligen vara vid mycket speciella tillfällen - eller kanske utomlands på söndagarna. Allt som är tillåtet är inte påbjudet. Man kan ju låta sunda förnuftet avgöra. Det finns dessutom ofta en lokal "dresskod". Fråga adjutanten (motsv). Han vet. - Quote
Dass Posted December 13, 2004 Author Report Posted December 13, 2004 var kan jag införskaffa släspänne till värnpliktsmedaljen, man fick ju bara själva medaljen. kan bära amf1 regimentsmärke till skjortan också? återigen tusen tack! Quote
Adam Wilhelm Posted December 13, 2004 Report Posted December 13, 2004 Så AMF 1:s gamla märke har blivit tjänstgöringstecken numera. En fråga till Dass: tjänstgör du fortfarande på AMF 1, om inte så varför ska du då bära tjänstgöringstecknet? Det är absolut inget dissande... bara är lite nyfiken. Quote
Dass Posted December 13, 2004 Author Report Posted December 13, 2004 jag muckade i augusti i år. jag vill bära regiments märket av samma skäl som KJ vill bära sin gaffel på uniformen, samma anledning som FJS vill bära sin örn osv osv. Amf1 är det förband där jag gjorde min GU och jag känner inget fel i att ha det på uniformen. det är dessutom ett snyggt märke. hoppas det besvarad din fråga. Quote
Adam Wilhelm Posted December 13, 2004 Report Posted December 13, 2004 (edited) Jag förstår absolut varför du vill bära tecknet, inget fel i det anser jag. DOCK så är det inget utbildningstecken som treudden och örnen eller jägarbågen så du får vara beredd att få skit av någon paragrafryttare. Edit: Ibland så har jag lust att sätta fast ett ND baskermärke på bröstet. Alltid retar det någon. :P Edited December 13, 2004 by Adam Wilhelm Quote
Dass Posted December 13, 2004 Author Report Posted December 13, 2004 (edited) hehe nej det är helt sant, men jag har för mig att man fick bära reg.märket på m/87 sett flera bilder på det och även befäl på Amf1 som hade det. erkännas skall ju att man är ju lite stolt att ha fått göra lumpen på amf1, precis som många andra är stolta att ha fått tjänstgöra på dom andra regimentena. tror det finns en bild i senaste slagfjädern där det är en herre som har reg. märket på sin m/87 Edited December 13, 2004 by Dass Quote
Gorg Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 om någon vet varm an kan ladda ner UNIRFM 2003 (eller vilken som nu är den senaste) så får ni mer än gärna säga till. Mil.se Länken till publikationer (FMLOG) är tillfälligt borttagen från denna sida. Vi arbetar nu med att flytta alla publikationer till vårt bibliotek på denna sida. Vi hoppas att ni har överseende med detta. Quote
Lt P Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 hehe nej det är helt sant, men jag har för mig att man fick bära reg.märket på m/87 sett flera bilder på det och även befäl på Amf1 som hade det. erkännas skall ju att man är ju lite stolt att ha fått göra lumpen på amf1, precis som många andra är stolta att ha fått tjänstgöra på dom andra regimentena. tror det finns en bild i senaste slagfjädern där det är en herre som har reg. märket på sin m/87 Tjänstgöringstecknet får du bara bära om du nu tjänstgör vid förbandet, dvs inte om du tidigare tjänstgjort där. I övrigt håller jag med om att släpspännen till skjorta är aningen överpretantiöst. Quote
LeadHead Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 För att sammanfatta andan i det Lt P skriver: Det är inte tänkt att uniformen ska se snygg ut. - Den ska se rätt ut. Quote
Lt P Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 För att sammanfatta andan i det Lt P skriver: Det är inte tänkt att uniformen ska se snygg ut. - Den ska se rätt ut. Vilket som tur är sammanfaller om man är Livgardist! Quote
LeadHead Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 Nej, nej. Så kan det omöjligen vara. Jag ser då inga renar där inte... Bara en massa silverskräp!?!???? ;) Quote
C DK012 Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 Men vem vill kånka omkring på något hårigt härke på axlarna? Quote
KD803 Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 @Leadhead, Lt P Ni har fel båda två. Det är vetenskapligt bevisat att FV har den snyggaste uniformen. B) Quote
LeadHead Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 @Leadhead, Lt P Ni har fel båda två. Det är vetenskapligt bevisat att FV har den snyggaste uniformen. B) Iofs. fast det beror nog lite på vilken "läggning" man har... Quote
KD803 Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 @Leadhead, Lt P Ni har fel båda två. Det är vetenskapligt bevisat att FV har den snyggaste uniformen. B) Iofs. fast det beror nog lite på vilken "läggning" man har... Blanda nu inte ihop FV med Dragbat, tack. Quote
Krook Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 var kan jag införskaffa släspänne till värnpliktsmedaljen, man fick ju bara själva medaljen. Prova på Edmunds Ordensateljé på Västmannagatan i Sthlm (vid Odenplan) Angående tjänstgöringstecken så bärs de normalt inte på skjorta. I vissa fall i t.ex. Utlandsstyrkan så bärs tjänstgöringstecken på skjorta och då på höger bröstficka. Men bär inte massa tjafs på skjortan, det blir bara jobbigt. Om du åker på mission och bär skjorta 93 FN så kan jag köpa att du bär släpspännen till fint men annars, nej. /Krook Quote
Fredriksson Posted December 15, 2004 Report Posted December 15, 2004 Släpspännen och medaljer har en egenvikt. Detta innebär att du är långsammare i din eldställning. En naken soldat (förutom stridsväst, vapen och hjälm. med sparsamt med maskeringsfärg) är att föredra. Har man dessutom ett skrämmande sidearm är detta bara ett plus. ;) Quote
Yxgubbe Posted December 15, 2004 Report Posted December 15, 2004 Länken till publikationer (FMLOG) är tillfälligt borttagen från denna sida. Pröva här http://www.fmlog.mil.se/fmpub Quote
Lt P Posted December 15, 2004 Report Posted December 15, 2004 Släpspännen och medaljer har en egenvikt. Detta innebär att du är långsammare i din eldställning.En naken soldat (förutom stridsväst, vapen och hjälm. med sparsamt med maskeringsfärg) är att föredra. Har man dessutom ett skrämmande sidearm är detta bara ett plus. ;) En naken soldats "sidearm"? Usch på furiren! Skäms vänster! Quote
106 Posted December 18, 2004 Report Posted December 18, 2004 Men bär inte massa tjafs på skjortan, det blir bara jobbigt. Att det är tillåtet att bära vissa utbildningstecken på tröja m/87 och skjorta har gjort att man till och med tagit fram lättviktsversioner av vingarna (flygförare, navigatör mfl). Det ser mest patetiskt ut när folk hänger på sig allt skräp de kommer över som t ex släpspännen blandat med skyttemärken och kanske även något egenpåhittat tjänstgörings- eller utbildningstecken. Att bära enbart släpspännet till värnpliktsmedaljen ser inte heller särskilt bra ut, eller när flera släpspännen bärs utan att vara monterade och dessutom är i olika storlek (både höjd och bredd). Quote
Recommended Posts