Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om någon har filmen och vill dela med sig av den så har jag webutrymme och tillräckligt med bandbredd för att ge den ett tillfälligt hem online!

www.snowfella-modworks.com med gott om utrymme ledigt och rackarns mycket outnyttjad bandbredd denna månaden.

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

SKUGGAN m.fl..

Som någon sa: Sluta Jiddra, fram med något att titta på.

Och framförallt: KLIPP NER ERA CITAT!

Som det ser ut nu skulle man kunna ta bort halva tråden, för den finnss sammanfattad i era sista inlägg ändå. :/

Posted

Såg på "Hellbells-filmen" vilket föranleder en fråga från en på strv 122 ganska okunnig person:

Varför höjs eldröret precis efter skott och sänks precis innan nästa skott kommer?

Har det något med omladdningen att göra och i så fall vad?

Posted

Efter skott ställer sig kanonen automatiskt i laddläge för att underlätta för laddaren att komma åt när han ska ladda.

Laddläget går att justera för att passa den enskilde laddaren.

The Swede :banana

Posted

Observera även den tuffa tredelade mynningsflamman; ett resultat av att pilens drivspegel

faller isär i tre bitar och på så sätt delar upp flamman.

:banana Strv122

Posted
Efter skott ställer sig kanonen automatiskt i laddläge för att underlätta för laddaren att komma åt när han ska ladda.

Laddläget går att justera för att passa den enskilde laddaren.

The Swede :D

Misstänkte att det var något sådant.

Så de e alltså en smaksak hur laddaren vill ha de, misstänker att alla laddare på filmen hade i stort sett samma laddläge eftersom alla eldrör vinklade upp lika mycket...

Man lär sig nåt nytt varje dag... :)

Tack för svaret..

Guest Lillstrumpa
Posted

Stridsvagnsfilmen. Nu. Tack. :)

Om någon har den får ni gärna pm'a mig. Tankar gärna ner. Annars vart det finfina bilder här i tråden!

Posted
@ "SSA" Gunny

Jag tror du glömde skriva nåt i ditt inlägg, du har bara citerat mitt inlägg rakt av :D

eller inte, du skrev din text i citeringen isf efter...

men svaret är iaf, bilderna jag länkade till är tagna på N Åsum våren 2004 :D

var där massa STORA gropar också så var det ett försök med "nedgrävda" pjäser (Pjäsvärn) som inte funkade så bra pga luftfuktigheten (dvs regnet), resultatet blev mest att vi hade grävt ca 20 pooler 8-/

vi stod för det mesta grupperade längst västerut (tror jag, på en av flankerna iaf) och hade ansvar för en trafikpost som delade ut hörselprofylax till passerande civila (samt stoppade ridtjejer från ridskolan som promt ville rida förbi på vägen du ser på min första bild)

ganska många civila som passerade och fotograferade (däribland några tyska turister som ville intervjua pjäspersonalen) :huh:

Ja då måste det varit i N Åsum, där var grävt en massa gropar och ni backade väster ut efterhand, jag blev stoppad och fick hörselskydd tilldelad på väg till skjutbanan och där ligger ett rid hus i närheten också

Posted

@ "SSA" Gunny

Jag tror du glömde skriva nåt i ditt inlägg, du har bara citerat mitt inlägg rakt av :D

eller inte, du skrev din text i citeringen isf efter...

men svaret är iaf, bilderna jag länkade till är tagna på N Åsum våren 2004 :D

var där massa STORA gropar också så var det ett försök med "nedgrävda" pjäser (Pjäsvärn) som inte funkade så bra pga luftfuktigheten (dvs regnet), resultatet blev mest att vi hade grävt ca 20 pooler :navy:

vi stod för det mesta grupperade längst västerut (tror jag, på en av flankerna iaf) och hade ansvar för en trafikpost som delade ut hörselprofylax till passerande civila (samt stoppade ridtjejer från ridskolan som promt ville rida förbi på vägen du ser på min första bild)

ganska många civila som passerade och fotograferade (däribland några tyska turister som ville intervjua pjäspersonalen) :banana

Ja då måste det varit i N Åsum, där var grävt en massa gropar och ni backade väster ut efterhand, jag blev stoppad och fick hörselskydd tilldelad på väg till skjutbanan och där ligger ett rid hus i närheten också

stämmer bra det, men fortsätt gärna diskussionen i artilleriskjutning tråden...