Jump to content

Överlevande från Srebrenica stämmer FN


Recommended Posts

Det var för många homosexuella i de holländska FN-styrkorna.

Därför kunde massakern i Srebrenica 1995 genomföras, hävdade en amerikansk ex-general i kongressförhör i torsdags.

Den bataljonen var helt enkelt för svag. Serberna gick in i Srebrenica, låste fast FN-soldaterna och gick iväg med muslimerna och avrättade dem,

Och det, frågade en förbryllad utskottsordförande, berodde på att för många av soldaterna var homosexuella?

– Ja, fortsatte Sheehan, nederländska ledare har upplyst mig om att det definitivt var en del av problemet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6813301.ab

 

Äntligen har vi fått svaret på varför FN kunde låta det ske :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ulf Henricsson kommenterar Srebrenica i P3 Dokumentär om Bosnien. Henricsson anser, precis som flera andra i tråden, att den holländske befälhavaren hade kunnat rädda situationen om han vägrat ge upp platsen; på så vis hade FN tvingats sätta in understöd då de omöjligt kunnat offra en FN-bataljon. Dessutom menar Henricsson att serberna inte hade vågat utplåna en FN-bataljon, då ett sådant handlande sannolikt lett till fullskaligt krig med FN. Han kritiserar inte befälhavaren, men säger att denne var "fel man på fel plats".

 

Jag har ingen som helst möjlighet att avgöra om Henricssons bedömning var rimlig, så jag låter det stå okommenterat. Däremot kan jag rekommendera alla att lyssna på dokumentären, som sänds i vår (mp3-n är tyvärr bortttagen).

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att Henriksson uttrycker sig på så sätt.

Zagreb och New York trodde ju mer på Milosevic än på den holländske chefen.

Holländarna hade redan soldater som tagits som gisslan när deras begäran om flygunderstöd nekades. De hade verkligen intet att sätta emot med. De var lätt infanteri mot en mekaniserad motståndare med betydligt högre numerär. Det hade varit självmord, vilket ändå blev resultatet för många holländare.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Överlevande från Srebrenica stämmer FN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...