Jump to content

legenden om snabblimet

bushman

Recommended Posts

Kan inte svara för om att det var därför limmet kom till.

Dock så såg jag en dokumentär om en läkare som hade utvecklat det första biokompatibla limmet. Han använde sig utav snabblim för att limma ihop skadade i Vietnam. Giftigheten var en bisak, det viktiga var att stoppa blödningarna.

Guest Vestberg

Snabblim har även används för att reparera hudskador i miljöer där den normala läkningstakten är sänkt, dvs på hög höjd och sträng kyla (ex. Sydpolsstationen Amundsen-Scott). Detta enligt J.Nielsen, läkare på sydpolsstationen övervintringen 1999.

Enligt vad jag läst, så kräver de snabblim som idag används inom sjukvården, och som inte är samma sak man köper på sin lokala bensinmack, att de är kylda när de appliceras. Om det stämmer, så verkar de inte så praktiska för fältbruk. Snabblim är dessutom allmänt opraktiskt vid större skador.

• Forumsledning

Snabblim (Cyano Acrylat) som jag använt till bl.a modellbygge och samma typ som även tjejer använder till lösnaglar, mm.

"Cyano acrylat glue history" på Google gav följande resultat.

http://www.springerlink.com/app/home/contr...ults,1:101173,1

En större artikel

Can We Really Use Super Glue Instead of Suture?

The Real Scoop on the Use of Tissue Adhesive for Wound Closure

http://www.lifepassages.net/SuperGlue.html

Enligt vad jag läst, så kräver de snabblim som idag används inom sjukvården, och som inte är samma sak man köper på sin lokala bensinmack, att de är kylda när de appliceras. Om det stämmer, så verkar de inte så praktiska för fältbruk. Snabblim är dessutom allmänt opraktiskt vid större skador.

dessutom ser mitt sadisitiska jag stressade vpl som klantar till det, och kommer in till närmsta sjuka, ihop limmade i en klump.

Personligen tycker jag inte att limmet funkar något vidare, både jag och en av sönerna har haft oturen att behöva limmas nyligen. Limmet höll inget vidare, för sonen sprack såret upp när vi kom hem och i mitt fall blev läkaren tvungen att ge upp och sy istället.

Men jag kan lova att limmet svider som f-n!

eftersom stridsskador i regel är ordentligt förorenade så anser jag inte att det är begåvat att varken limma eller sy ihopa denna typ av skador.

Stridsskador behöver som regel revideras och därefter får de inledningsvis läka "öppna" för att undvika infektioner.

Fick berättat för mig om en skottskadad (kapten) som blev skjuten i baken och kulan gick ut på framsidan.

Sårkanalen drogs ren ungefär på samma sätt som vi drar ur pipan på bössan.

Den läkare som jag pratade om i mitt första inlägg använde sig utav både kontaktlim och spraylim. Men han använde limmen bara som en sista utväg, alltså i de fall när blödningen ABSOLUT måste stoppas dvs. som en sista utväg

Att industrilimmen var giftiga och att såren var smutsiga fick bli ett senare problem.

• 1 year later...

Det går en serie på MTV som heter Meet the Barkers som handlar om Travis Barker, trummis i Blink 182 och hans familj. Såg en liten snutt nu i veckan och då berättade han för en läkare att han brukade limma sprickor och blåsor i händerna med vanligt superlim och doktorn belv allt annat än glad kan man säga eftersom man emnligt doktorn kunde bli förgiftad om det kom in i blodet. Travis nämnde även att han hade någon form av konstgjord hud som han skulle testa. Den var självhäftande men om den gled av när spelade så skulle han skippa den och fortsätta med superlimmet.

Dermabond som odenmedic nämner finns även inom svensk sjukvård, kanske inte just det märket men någon form av kirurgiskt lim, och används så vitt jag vet ganska frekvent för att limma ihop spruckna ögonbryn och liknande istället för att sy dem som man gjorde förr.

Enligt min löjtnant när jag jag gjorde lumpen, limmades amerikanska soldater under Vietnamkriget ihop eftersom det inte var möjligt att sy ihop den mängd soldater som kom in med helikoptrarna om ens hälften inte skulle förblöda.

Farsan har alltid kallat snabblim för Vietnam lim...

En av sönerna blev limmad i bakhuvudet för ett tag sedan. Limmet var blålila.

Fördelar: Mycket snabbare och smidigare än att sy. Inga nålar.

Nackdel: Svår att se hur det läker, eftersom det ligger som en stor skorpa ovanpå. När man har sytt så går det ju att lätt inspektera det blivande ärret.

När samma son slog upp ögonbrynet så syddes det dock. Förmodligen så syr man väl fortfarande om det sitter på ett ställe där huden är mer "rörlig".

Slog upp hakan för sisådär 13 år sen, och blev testpilot för nåt lim liknande det som diskuterats.

Resultat: Hela hakan + halva kinderna inflammerades å det grövsta. Blev bara skit av alltihop. Som tur var la sig infektionen efter en vecka, och det blev inga ärr. Men fy fan vad det luktade. Minns det fortfarande...

• 2 months later...

När jag var 4-5 år ramlade jag och slog skallen så att jag fick ett fint litet jack, på sjukhuset skulle doktorn förevisa det alldeles förträffliga nya limmet de fått in, och limade fast sina fingrar i mitt hår.. något som inte var speciellt populärt hos mig enligt säkra källor (min mor)..

Men det funkade bra iaf.. och än har jag inte märkt nå biverkningar :D

• 7 years later...

eftersom stridsskador i regel är ordentligt förorenade så anser jag inte att det är begåvat att varken limma eller sy ihopa denna typ av skador.

Stridsskador behöver som regel revideras och därefter får de inledningsvis läka "öppna" för att undvika infektioner.

Fick berättat för mig om en skottskadad (kapten) som blev skjuten i baken och kulan gick ut på framsidan.

Sårkanalen drogs ren ungefär på samma sätt som vi drar ur pipan på bössan.

Fet necroposting - men det tål att påpekas. Buken är väldigt okänslig för just skit (allt är relativt). De läkare jag känner säger att man i princip kan ösa en spann jord i buken utan att få några komplikationer, men om man så mycket som nyser i samma byggnad som man gör en knäoperation kan man ge sig fan på att man får komplikationer.

Så man tar hellre den risken med lite skit isåret än låter patienten förblöda.

/m

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...