Pilsner Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Någon som vet var man kan få tag i 12,7 plugg till ett överkomligt pris? Eller måste man köpa en ny och större laddapparat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 ;) Är det jag eller ni som inte är med i matchen? Vad ska man ha en lös 12.7 till? Och vilken 58 skjuter 12.7? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 jo, det är nog en stor laddapparat som gäller! laddkomponenter är inga problem! färdig ammunition vet jag inte om jag sett någon gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Å, föresten, jag vill vara med på premiärturen på banan/fältet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Exakt vad är det vi pratar om. Skulle någon kunna förklara vad en laddapparat är och vad den används till för en oinvigd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Exakt vad är det vi pratar om.Skulle någon kunna förklara vad en laddapparat är och vad den används till för en oinvigd? Används till laddning av ammunition av privatperson i mindre skala. Se t ex RCBS för mer information och bilder på handladdningsutrustning. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pilsner Posted November 10, 2004 Author Report Share Posted November 10, 2004 Tack för infon.. Varför undrar ni?? Jag funderar helt enkelt på att köpa ny leksak och har funderingar på driftkostnaden. Svårare än så behöver det inte vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NuBreed Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 (edited) Tror faktiskt driftkostnaderna kommer bli väldigt höga även om du handladdar .50 BMG. Hylsor 18:-/st Kulor 28:-/st Prisex. från Midwaysverige dock så är nog alla dessa saker beställningsvara. Sjävla laddpressen kostar ca. 7000:- på vapex sedan tillkommer ju verktyg som kostar nästan tre gånger så mycket som en normal kaliber. Skulle tippa på att du landar i runda slängar på ca. 50-55:- smällen i kostnader bara för förbrukningsvaror som tändhattar,krut,kulor,hylsor. Iofs så går ju hylsorna att använda flera ggr beroende på hur bra kvalité det är på dom dock så tror jag denna kaliber är ganska påfrestande för hylsorna så du kan nog inte räkna med någon längre livslängd på dem. Edited November 10, 2004 by NuBreed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Vilken typ av licens får man på 12,7x99? Skulle vara kul att se en jägare ligga i anläggning mot en älg. Snacka om köttförstöring!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Beställ laddutrustning direkt från USA, mycket billigare (inklusive frakt) än att köpa från handlare i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Vilken typ av licens får man på 12,7x99? 12.7x99 är godkänd som klass 1. Så jägarexamen med avklarade högviltsprov är allt du behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Vilken typ av licens får man på 12,7x99? 12.7x99 är godkänd som klass 1. Så jägarexamen med avklarade högviltsprov är allt du behöver. Är det inte lite "overkill" att jaga med 12.7? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 (edited) Mja det räcker inte med jägarexamen och klass 1 osv. Många 12,7x99 kräver slutanvändarintyg(krigs mtrl), och eftersom polisen har sina långa fingrar med i spelet där så är det lättare att fixa en resa ToR till solen. Källa: 4våning på mitt jobb...aka Tillståndsenheten/Polismyndigheten Edited November 15, 2004 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Är det inte lite "overkill" att jaga med 12.7? Antagligen men vadå??? Tack Yxa för svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Många 12,7x99 kräver slutanvändarintyg(krigs mtrl) Niffe: vet du någon 12,7x99 som inte klassas som krigsmtrl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Jägarexamen är allt du behöver i teorin för att skaffa en .50BMG-bössa. Man kan dock räkna med ett våldsamt motstånd från polismyndigheten då RPS har gett hårda direktiv mot kalibern i fråga. Även om Mc:millan har en dyr bössa som har tillräckligt mycket charm för att väcka ett visst ha begär så är inte kalibern användbar i praktiken. Barnes gör förvisso kulor i 700gr som expanderar och målskjutning samt småvilt kan och får skjutas med tävlingskulor samt helmantel. På jaktbara avstånd är den dock inte bättre än annat och till rörlig jakt är den kass. Som leksak är den inte heller vettig då den är dyr att leka med (bara tändhatten är svindyr!) och hur många skjutbanor finns civilt för skytte på en Km? Köp en 338Lapua! Den sparkar och väsnas. Skjuter långt och har en väldig ballfaktor och är mer användbar. Bara ett tips... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 (edited) Vilken typ av licens får man på 12,7x99? 12.7x99 är godkänd som klass 1. Så jägarexamen med avklarade högviltsprov är allt du behöver. Men se'n är det en annan fråga om du verkligen kan använda den till att jaga högvilt - jag tror nämligen att det blir svårt att hitta halvmantlade kulor till den. Attans!!!! Edited November 15, 2004 by uoff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Många 12,7x99 kräver slutanvändarintyg(krigs mtrl) Niffe: vet du någon 12,7x99 som inte klassas som krigsmtrl? Tyvärr har jag inte koll på det :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Den här ser ju inte så krigisk ut. Dyr dock. Länk: McMillan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Källa: 4våning på mitt jobb...aka Tillståndsenheten/Polismyndigheten Är det bara kalibern 12.7x99 som väcker ett sådan't motstånd? Anledningen till att man undrar är att man fått löfte om att ärva farfars gamla 9.3mm's Mauser, och det är en förbaskat fin älgdödare det! Men det kanske inte är värt besväret, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Källa: 4våning på mitt jobb...aka Tillståndsenheten/Polismyndigheten Är det bara kalibern 12.7x99 som väcker ett sådan't motstånd? Anledningen till att man undrar är att man fått löfte om att ärva farfars gamla 9.3mm's Mauser, och det är en förbaskat fin älgdödare det! Men det kanske inte är värt besväret, eller? Tja det finns ingen större anledning att ha en 12,7x99 i sverige så vida man inte skall börja jaga bepansrade fordon etc. Hör med din lokala tillståndsenhet...dem kan och skall svara på sådana frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Om jag inte minns helt fel finns det en gammal jakt & vapen tidning med en artikel om just en "civil" .50 bössa. Jag tror att han fick jakt licens på den, däremot var det omöjligt att få licens för ren "nöjes" skjutning. Det var en McMillan har jag för mig. 500 & 600 nitro express borde väl vara i samma klass fast mer jaktbara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Det stämmer att en fått licens på en .50BMG men eftersom företaget i USA krävde slutanvändarintyg. Och detta gav inte polisen så då återkallades licensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 (edited) Den här ser ju inte så krigisk ut.Dyr dock. Länk: McMillan Väl värd pengarna. Bättre precision än Barrett. Rock & Gale McMillan var ju förbi Sverige och försökte få kontrakt med försvaret nån gång på 80-talet. Om ni har frågor angående deras vapen kan jag svara på det mesta. Edited November 15, 2004 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Det stämmer att en fått licens på en .50BMG men eftersom företaget i USA krävde slutanvändarintyg. Och detta gav inte polisen så då återkallades licensen. Hade räckt med en kopia av licensen, det var så jag fick över min bössa - McMillan har ett öppet exporttillstånd så de behöver inget annat för att skicka bössan. Enklast är om man själv transporterar bössan, skall den skickas blir pappersexcercisen litet jobbig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Lynx har f.ö. en mycket sympatisk bössa i .50 BMG. Min far som är verksam i branschen är högst tveksam, men jag tycker det är helrätt...(antagligen skadad för livet pga den förbannade 12,7:an i ringlavetten). /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Lite OT: Var bara tvungen att dela med mig av vad jag nyss lärt mig! En snubbe byggde en revolver som sköt 12,7 millimetersbulor! Gissa om den pistolen flög efter det första skottet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 (edited) Lite OT:Var bara tvungen att dela med mig av vad jag nyss lärt mig! En snubbe byggde en revolver som sköt 12,7 millimetersbulor! Gissa om den pistolen flög efter det första skottet ;) Vill minnas att detta avhandlades i en annan tråd häromdagen - .50AE eller 500S&W är inte samma som 50BMG (12.7x99) även om kulorna har samma diameter. Men om du menar att någon verkligen byggde en revolver i 50BMG så antar jag att han bröt handlederna rätt snabbt. Folk har ju brutit nyckelben från att skjuta okompade 12.7-gevär. Edited November 15, 2004 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted November 19, 2004 Report Share Posted November 19, 2004 Nu kommer jag inte ihåg exakt vad killen sa men han visade upp en 12,7 x 99 patron och visade mig i samma veva så att jag antar att det var det han menade! Och jag kan därmed tänka mig att killens handleder inte mådde så bra efter det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted November 19, 2004 Report Share Posted November 19, 2004 Det är inte speciellt troligt att han byggt en revolver för 50BMG, då trumman skulle bli så stor att det väger flera kilo! Däremot vet jag av enkelskottpistoler med komp som skjuter 50BMG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts