Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter och filar på nästa projekt inom det sjukliga vapenintresset...har bestämt mig för att köpa en Ruger 10/22 SS, alltså den rostfria modellen med syntetstock. Hade tänkt sätta ett framstocksgrepp från D-Gear, ett par transparenta tjugofemskottsmagasin, förlängd magspärr, picatinny-rail och ett rödpunktssikte.

Har någon här erfarenhet av denna typ av bössa och vad bör man tänka på när man ska köpa/bygga ihop en?

Posted

Sitter monterat på en picatinnyskena.....tänkte skruva fast en skena under förstocken med genomgående bultar, sedan skruva fast själva greppet i den....

Greppet finns på D-gear.se under deras vapendetaljer.

Posted

Jag tycker det verkar som om du ska bygga ihop en extremt dyr leksak och inte ett jaktvapen.

25-skottsmagasin är förbjudna i Sverige, men det går alltid att beställa från USA. Dock finns det risk för att Tullen tittar i paketet. Min erfarenhet av 25- och 50-skottsmagasin är att man enkelt får eldavbrott.

Har provskjutit en hel del modeller av cal .22 och jag tycker inte att det är någon större skillnad mellan dem i precision. Den stora skillnaden ligger i vilken ammo man skjuter. Satsa på en bra (och dyr) ammo så får du en bra precision. Fast det verkar inte som om du är ute efter precision ;)

Posted
25-skottsmagasin är förbjudna i Sverige, men det går alltid att beställa från USA. Dock finns det risk för att Tullen tittar i paketet.

Förbjudna för att användas för jakt eller förbjudna att säljas, inneha, importera etc.??

Posted (edited)

@2Sharp

Förbjudna att använda för jakt.....

...och dessutom finns dom att köpa i Sverige.

@Scribe

Jag har väl inte sagt att jag skulle bygga ihop ett jaktvapen!? ;)

Edited by henke
Personnamn borttaget på personens begäran./Henke
Posted

25 skotts magasinen är inte förbjudna i sverige och mig veterligen får såna vapen prylar som inte är licensbelagda skickas lite hur som helst genom tullen tex magasin och kulor (Jag har fått ett antal 1000 kulor skickade från USA utan problem tullen har t.o.m kollat i paketet).

Du får däremot inte jaga med ditt 25 skottsmagasin.

Personligen så är jag nöjd med mina 10 skotts magasin till min 10/22 Target.

Idag är det lite knepigare med utförseln från USA än tidigare.......

/Magnus

Posted (edited)
@2Sharp

Förbjudna att använda för jakt.....

Perfekt, just det jag trodde att jag visste, men nu vet jag att jag vet det jag trodde att jag visste.. ;)

Edited by 2Sharp
Posted (edited)
Perfekt, just det jag trodde att jag visste, men nu vet jag att jag vet det jag trodde att jag visste..

Ööööh.... :blink:

Just det......

Hursomhelst så finns det ju ännu större mag...XXXXX säljer MWGs femtioskotts trummagasin!!

Edited by henke
Posted

VA?!? Inte förbjudna?!? :blink: Trodde det gällde även banskjutning.

Måste genast springa och köpa ett....

...men problemet med eldavbrott kvarstår dock.

Posted
Som jag förstår det ska man köpa magasin med läppar av stål så blir det inte lika lätt avbrott i eldgivningen.

Man skall bita ihop när man köper dem alzå? Inte verka som om man har roligt? Ok..

;)

Posted
@2Sharp

Japp!! och så ska man spela AC/DC med låten Stiff upper lip..... :sniper:

Hehe :)

Just ang. Rugern, kan någon ge lite mer info, ang. licens/pris/tillgänglighet? Åf/generalagent i Sverige?

Säga vad man vill om .22, men det är billigt och lättskjutet.. Man kanske skulle köpa en?

Någon fiiin liten bild på er Ruger kanske??

Posted (edited)

@ 2Sharp

Ruger...

Har en RUGER 77/22 Ett tåligt vapen i rostfritt och syntet med bra precision. Jag tycker utseendet är ok, vissa tycker att den är ful som stryk.

Jag tvekade mellan Sako Finnfire och Rugern ett tag, en ordentlig prissänkning på Rugern hos min vapenhandlare gjorde att jag valde Rugern.

Till Rugerns (alla Rugers!?) nackdel talar deras välkänt dåliga tryck, släpigt tungt och skrapigt. Trycket kan man dock åtgärda sjäv om man är lite händig. Hur man ska fila och putsa kan man hitta på internet.

Jag ingen erfarenhet av 10/22 en bild kan jag däremot fixa.

109L.gif.webp

/EU2

Edited by ErikUrban 2
Posted

10/22 är kul, har en själv, Ramline infällbar kolv, 8 st 25 skottsmag och snabbladdare, men man lessnar fort, kul å ta fram den ur "garderoben" någon gång/år....

Posted
@scattergun; Är det kråkorna som stör dig igen eller var det tänkt som en första bössa till dottern?? :blink:

Hon har redan en Carl Gustav 6,5x55:a, men en bössa till skadar ju aldrig..... ;)

Posted (edited)

Hej

Jag har haft en Remington 597 med tung pipa och laminatstock. Den hade extremt bra precision redan från fabrik.

Trycket var inget vidare men bytte till en match hammer och allt blev frid och fröjd.

Den var dock kinkig på ammunitionen, gick bäst med Elay HP Extrea Plus. 5 skott innom en 10mm klisterlapp om jag sköt liggandes med Versa Pod på 50m avstånd.

Remingtons halvautomater ska vara lite bättre från fabrik än Rugers sägs det.

Sålde den sedan för att pistolgreppet inte passade min hand riktigt, det var lite för stort / fel vinklat för mig. Köpte då en Brno CZ 452 Varmint.

MvH // Johan

Edited by Diezel
Posted

@Diezel

Har precis gjort samma sak. Hade en Remington 597 med tungpipa och laminatstock. Töttnade sedan efter ett tag på framförallt trycket ,dålig magasinsmatning och alla plastdetaljer. Så jag gick och köpte en CZ 452 Varmint. Skjuter som en kung med den, nästan hål i hål på 50m från bänk med bra stöd. Dessutom fungerar CCI´s Stinger väldigt bra som brukar vara väldigt svårt att få skjuta bra i de flesta andra bössor. Sedan är det inte heller helt fel att det går att skjuta subsonic i den vilket ofta brukar vara ett problem med halvautomater.

I övrigt om man ser på Remington 597 vs. Ruger 10/22 så är nog Remington ett bättre köp om man inte vill bygga om speciellt mycket. Men är man intresserad av ett custombygge så är Ruger 10/22 det självklara valet så utbudet på tredjeparts produkter när otroligt stort, jänkarna verkar ju helt galna i att bygga om 10/22:or.

Posted (edited)

Måste köpa......

Är det någon som vet vart man kan köpa magasin som rymmer oförsvarlig mängd ammo till en Remington 597?

Provade denna EJ TILLÅTEN LÄNK, men de sålde bara saker till Ruger 10/22

Edited by henke
Posted

Vet inte hur det räknas med bullpup-stockar på jaktvapen....ett gevärs piplängd får inte understiga 45cm, men pipan är ju inte påverkad av att sättas i den stocken, hur det är med totallängden vet jag inte. Om totallängden finns reglerad så borde den inte vara godkänd....å andra sidan så finns det ju en viss skillnad mellan att köpa något olagligt jämfört med att göra något olagligt....

Fällbara kolvar är ju olagliga på jaktvapen iaf.

Posted (edited)
MZ10.gif.webp

(Bilden kommer från www.gunaccessories.com)

Är det verkigen ok att montera/modifiera sitt gevär med denna "kolv"?

Hmmm... (lite OT...)

Har sett denna skapelse på en välbesökt jaktskyttebana. Ett gäng som dök upp och pangade lite och försvann. Att jag sen inte gillar dom människorna, speciellt då man konstaterade att dom trampat ner kulfånget framför älgbanan och lämnat trasig ballonger och glassplitter...

Nåja. Ruger's skapelser är ju hyfsat populära att modifiera, se bara på den här Ruger Mini-14/AC-556 bössan:

normal_Morita%20final%204.jpg

Känns den igen? Annars så...

SnipeA1.jpg

Actual Weapons

Dave Uhe from Tucson, AZ writes,

"For your readers who might be interested...

After looking at the pictures on this page, looks like the full size Morita rifle was made using a Ruger AC-556 and an Ithaca 37 short barrel shotgun.

The Ruger AC-556 was a full auto version of the Mini-14 rifle marketed mostly to police departments during the 1980's. Easy to identify, by the receiver picture and the magazine. The shotgun is an Ithaca Model 37 with short barrel. Notice the angled metal projection in front of the magazine tube, just below the barrel.

Enclosed pictures of the real firearms, from the www.ithacagun.com and www.ruger-firearms.com websites.

Lastly, a 3rd party vendor called MWG makes a plastic clamshell stock for the Mini14 called the Muzzlite Bullpup stock. Somewhat similar look to the fleet Morita carbine, used in the film Total Recall. Regards,"

Edited by henke