Jump to content

Recommended Posts

Posted
@dajo:

mystiskt att du sluppit se kroppsskydd 90A.

insatsplutonen 1 mil söder om din, fick ut sina för fem år sen.

var inte lessen dock vi talar ju om något, som kanske kan skydda dig mot sekundärsplitter vid en trä-brisard.

och var ännu gladare att du inte bär Kroppskydd 90B.

finns ett antal av den sorten i vår närhet, som skulle bäras av IKFN-grp innan IP-reformen tog över.

de är dock i tryggt förvar hos KVM gollum, och har bara synst till vid speciella tillfällen.(läs besök av C MDgrp eller befäl där över)

dessa är förmodligen out of date, kevlaren i dem är väl redo för häljestorp vid det här laget.

Men så tillhör jag inte IP heller...

• Replies 317
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vi i Insatsplutonen i kristianstad fick förra veckan: Stridssäck 2000, Bärsäck 2000, Stridsväst 2000, skinhandske 90, kortkalsonger och marshkängor (vi hade bara vinterkängor innan) Kropskydd 90 har vi haft i 5 år.

• Forumsledning
Posted

Dåså.. äntligen efter mycket snack o lite verkstad

Insatsplutonerna i Karlskrona

Bärsystem 2000

Sovsäck 2000

J-kök

Stridshandskar

ytterstrumpor

Vi fick t.o.m ut ett sött litet knäppetält... väldigt generöst av dem... ;)

Nu hänger det i gardroben.. nu tror jag på att vi får ut det..

Posted (edited)
Här nere har vi också fått ut knäppetältet. Men till vilken nytta förutom att rulla in liggunderlaget i det.

De är ju klockrent att sova under dem eller att ha dem som underlag vid vapenvård. Vi har våra som plutonsmatriel och plockar bara ut dem ur vårt förråd när vi ska ut på övernattningsövningar.

Edited by johanp
Posted

Håller med om att det är klockrent att sova under. Har sällan sovit så gott som i ensamma vargen, men att hamna i en sådan situation där ensamma vargen kan behövas i hemvärnet är obefintlig tycker jag. :blink:

Posted
Håller med om att det är klockrent att sova under. Har sällan sovit så gott som i ensamma vargen, men att hamna i en sådan situation där ensamma vargen kan behövas i hemvärnet är obefintlig tycker jag. :D

Förutsätter att Hemvärnet i Lapplandsjägargruppen och diverse andra Norrlandsenheter nog inte håller med dig.

Posted

Som underlag i tältet funkar knäppetältet utmärkt så man slipper få dagg i rumpan. sen är den perfekt att ha som reserv när någon klantskalle (jag själv) glömmer regnstället på 20-bilen en ösregnig dag i Kosta... :D

Posted
Ni som hämtat ut nytt, fick ni ut den 'nya' vätskeblåsan Source ?

vi från gamla sdg fick inte ut blåsan.

• Forumsledning
Posted

ok.. vi fick ut den.. och vart ganska paff där.. eftersom inte ens vpl fått den ..förräns nu då. Kul att få nått före vpl ;)

Posted

MDM

Dalregementsgruppen

Mellersta Bataljonen

2. IP

Här har det rullat på ganska bra under åren, kroppsskydd och skyddsmask 90 trillade in redan år 2000 och sedan har det fortsatt. Det enda av värde jag saknar nu är SV 2000 och sovsäck 2000 (och den lär vi nog få vänta på eftersom vi ganska nyligen fick ut oanvända sovsäckar av äldre modell) samt termos. Sedan har jag ett antal andra önskemål om kronmtrl som säkert aldrig kommer behovsättas för Hv.

BS 2000, marschkängor, vinterkängor, gummistövlar, stridsvante 90, tumhandskar vita med krage med tumvantar vita, j-kök, liggunderlag, kortkalsong 93, långkalsong 91, knästrumpor, ytterstrumpor frotté osv... you name it - we got it :)

Nu saknar jag mest andra varianter av förstärkningsplagg och långkalsong 90 (dvs den gamla vita i bomkanal fast sydd för människor och inte gravida gorillor samt att linningen var i resår liknande den på kortkalsong 93 istället för knyt-och-knäpp tramset)

Jag har alltså sedan länge gått om min GU-utrustning och det känns bra :)

Posted

Tillhör 4:e Insatspluton i Livgrenadjärgruppen.

Igår fick vi ut SV2000 (Allting var nytt). Sedan tidigare har vi SS2000 och BS2000.

Posted
MDM

Dalregementsgruppen

Mellersta Bataljonen

2. IP

Här har det rullat på ganska bra under åren, kroppsskydd och skyddsmask 90 trillade in redan år 2000 och sedan har det fortsatt. Det enda av värde jag saknar nu är SV 2000 och sovsäck 2000 (och den lär vi nog få vänta på eftersom vi ganska nyligen fick ut oanvända sovsäckar av äldre modell) samt termos. Sedan har jag ett antal andra önskemål om kronmtrl som säkert aldrig kommer behovsättas för Hv.

BS 2000, marschkängor, vinterkängor, gummistövlar, stridsvante 90, tumhandskar vita med krage med tumvantar vita, j-kök, liggunderlag, kortkalsong 93, långkalsong 91, knästrumpor, ytterstrumpor frotté osv... you name it - we got it :rolleyes:

Nu saknar jag mest andra varianter av förstärkningsplagg och långkalsong 90 (dvs den gamla vita i bomkanal fast sydd för människor och inte gravida gorillor samt att linningen var i resår liknande den på kortkalsong 93 istället för knyt-och-knäpp tramset)

Jag har alltså sedan länge gått om min GU-utrustning och det känns bra :banghead:

Har precis hämtat ut min utrustning. Kommer förmodligen att tillhöra samma bataljon men annan pluton än dig. Fick inte ut allt det du skriver. Innebär det att det kommer att komma? Eller får man ut det när man anses "duga"?

Guest Lupus
Posted

Värmland insatskomp.

I bärsystem 2000:

stridssäck 2000

övrigt:

Snödräkt 90

Enda som skiljer sen jag gick intron hösten -05.

Posted

MDM

Dalregementsgruppen

Mellersta Bataljonen

2. IP

BS 2000, marschkängor, vinterkängor, gummistövlar, stridsvante 90, tumhandskar vita med krage med tumvantar vita, j-kök, liggunderlag, kortkalsong 93, långkalsong 91, knästrumpor, ytterstrumpor frotté osv... you name it - we got it :rolleyes:

Jag har alltså sedan länge gått om min GU-utrustning och det känns bra :blink:

Har precis hämtat ut min utrustning. Kommer förmodligen att tillhöra samma bataljon men annan pluton än dig. Fick inte ut allt det du skriver. Innebär det att det kommer att komma? Eller får man ut det när man anses "duga"?

Det kan jag faktiskt inte svara på, annat än att det inte handlar om att "duga" Med en del av utrustningen kan det nog vara så att plutonchefen ordnat på långlån för plutonen och sedan har jag kvitterat den av honom. Om du PM:ar mig så kan vi säkert räta ut ett frågetecken eller två den vägen.

Posted
Nu har 8 stycken ur Kalmar Insatspluton fått ut BS2000. Resten ska komplettera vid ett senare tillfälle.

Nyantagna hemvärnsmän som avses krigsplaceras (motsv) i insatspluton (motsv) inom Kalmar- och Kronobergsgruppen får ut BS2000. Övriga inom insatspluton (motsv) utrustas vid ett senare tillfälle, stod nämt här nå´nstans. Regulares inom Kalmar- och Kronobergsgruppen tilldelas inte ny materiel inom överskådlig tid, källa QM 1642. hemvärnskompaniet.

Posted

Vore kul om bara dom som krigsplaceras i HV IP får den då är vi rätt många som blir utan :P

Men som sagt 24e april på Kompani övningen i Kosta så kommer BS2k att tilldelas Kalmar IK.

Posted
Vore kul om bara dom som krigsplaceras i HV IP får den då är vi rätt många som blir utan :P

Men som sagt 24e april på Kompani övningen i Kosta så kommer BS2k att tilldelas Kalmar IK.

Tja, JAG tolkar det som att man inte skiljer på extra och ordinarie hemvärnsmäns utrustningslistor. Och det tycker JAG är rätt rimligt.

Posted

Dalslands Insatspluton har fått ut:

SV2000

SS2000

BS2000

Jägarkök

Stridshandske

Knäppetält

Fältflaska 90 m fodral

Marschkänga 90

enskottsomställare

säkringsbleck

Dock har jag upptäckt att stridssäcken var trasig så det blir till att bege sig till förrådet och beordra "gör om gör rätt!" :surprise:

• 1 month later...
Posted

De plutons- och gruppchefer ur Dalarnas Insatskompani som deltog i gårdagens övning i grupps strid och eskort fick samtidigt omrusta till SV2K, Hjälm 90 med inredning 2, termos samt Comtaq-kåpor. Dock inget vätskesystem till västen.

Norra Insatsplutonen kommer att omrustas inom den följande månaden. Övrig personal inom IK kommer troligen att få vänta till hösten, vilket ska bero mer på förrådspersonalens arbetstidsplanering än på att det inte finns tillräckligt antal av materielen.

Den här tråden verkar alltmer konvergera med två andra materieltrådar (se länkar nedan), går det att klippa ihop dem kanske?

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20691

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16012

Posted
Övrig personal inom IK kommer troligen att få vänta till hösten

Förmodligen inte den plutonen som skall till Stockholm i höst? :banghead: