Jump to content

Bärsystem 2000 --> Hemvärnet


ERI

Recommended Posts

  • Replies 317
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

oj oj oj nu börjar det hända något på KRAG med :D (ps till mig bli inte för glad innan sakerna hänger i garderoben)

 

Edit: Skulle väll tippa runt kompani övningen i april då.

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

Före detta Skånska Dragongruppen saknar också ungefär cirka allt ni pratar om.

 

Hoppas att Skånska Gruppen åtgärdar detta asap. Inget kul om det är skillnader mellan Södra och Norra Skåne.

 

Helt rätt, inget kul alls. Tyvärr så känner vi oss inte alls välkomna i Södra Skånska Gruppen och det har vi framför allt en särskild major att tacka för. Hade hoppats på en bättre början på det nya året.

 

PS: Naturligtvis är detta min enskilda uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Före detta Skånska Dragongruppen saknar också ungefär cirka allt ni pratar om.

 

Hoppas att Skånska Gruppen åtgärdar detta asap. Inget kul om det är skillnader mellan Södra och Norra Skåne.

 

Helt rätt, inget kul alls. Tyvärr så känner vi oss inte alls välkomna i Södra Skånska Gruppen och det har vi framför allt en särskild major att tacka för. Hade hoppats på en bättre början på det nya året.

 

PS: Naturligtvis är detta min enskilda uppfattning.

 

Tillhör oxå fd SDG och enligt uppgift så ska min pluton hämta det mesta som diskuterats i denna tråd i början på nästa vecka... väst och väskor och en hel del annat.... Hoppas allt finns... :-(

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Så, nu är SS2000 utkvitterad, så nu ligger jag med samma, eller bättre utrustning i Hv i jämförelse med GU...

 

Väst och bärsäck på väg \o/

 

vilket verkar som det kan dröja ett tag....

bärsäck tidigast till hösten, väst troligen senare.

Link to comment
Share on other sites

Sista jag hörde på KRAG så skulle vi få ut allt på vårens övning då så gott som alla är samlade på ett ställe så man slipper folk som åker ner till F17 och bankar på porten stup i kvarten. Men jag håller med Sandqvist... har ett svagt minne av 20041231... :/

Link to comment
Share on other sites

Tja jag åkte nog helre ner och hämtade det på förådet förut när jag fått något i fält så saknas det mer än det är med :/

 

Fast killarna på förådet kanske inte vill ha in olika gäng hella tiden som hämtar ut saker :P

Link to comment
Share on other sites

fan, kör ni inte med "hemleverans" i KRAG? :P

SKBG körde nyligen med så gott som hemleverans... de körde ut materiellen till en tom industrilokal (typ 3 lastbilar) och bad alla komma dit och hämta grejjerna :/

tur för mig så hade jag ca 500m att gå bara ;)

 

kanske skulle tipsa KRAG och andra grupper om det också...

hyra en tom lagerlokal i 2 dagar kan ju inte vara såååå svårt/dyrt....

kombinera förslagsvis med vapeninventering och/eller matrielinventering...

Link to comment
Share on other sites

Så, nu är SS2000 utkvitterad, så nu ligger jag med samma, eller bättre utrustning i Hv i jämförelse med GU...

 

Väst och bärsäck på väg \o/

 

vilket verkar som det kan dröja ett tag....

bärsäck tidigast till hösten, väst troligen senare.

Fått April på västen, men det tror jag på när den ligger i skåpet...

Link to comment
Share on other sites

Så, nu är SS2000 utkvitterad, så nu ligger jag med samma, eller bättre utrustning i Hv i jämförelse med GU...

 

Väst och bärsäck på väg \o/

 

vilket verkar som det kan dröja ett tag....

bärsäck tidigast till hösten, väst troligen senare.

Fått April på västen, men det tror jag på när den ligger i skåpet...

 

de sade inte vilket år va? :lala:

 

som sagt, västen kommer nog dröja, iaf så länge P4 fortsätter "äta" upp dem...

jag ---> :D <--- Vpl som inte är rädda om materielen

 

men, har du hört April så hoppas vi väl på det..

Link to comment
Share on other sites

MDS (om det nu finns)

 

Bohus-Dalgruppen

 

Insatspluton

 

Stridsväst 2000, stridssäck 2000, bärsäck 2000 tilldelades idag.

 

 

Nu har hela insatskompaniet fått ut hela bärsystemet inom BDG.

 

nej, MDS fins inte längre, BDG ligger under P4, tillsammans med SKBG

Link to comment
Share on other sites

Har fått besked idag om att vi skall hämta ut resterande utrustning på torsdag kl 17:15. Återstår att se vad vi får ut. Vad jag har förstått så har inte alla fått ut ett komplett bärsystem 2000. Återkommer med inventarielista i slutet av veckan (fd SDG). 0:)

Link to comment
Share on other sites

Ska imorron och hämta ut Hjälm 90 då min nacke ogillar gamle stålpottan (m/37?) i längre perioder.

 

Enligt Kvartersmästaren så ska den ingå i personlig utrustning numer och man behöver inte krångla med allehanda bakvägar för att kvittera ut den. :baskerFN:

 

Bärsystem 2000 verkar vara långt ifrån "vanliga" HV soldater, dvs endast insats som får ut det ännu?

 

Undra vad det är som tar sådan lång tid? :baskerPa:

Det borde finnas fulla mobförråd av utrustning som blir "ägarlösa" då det läggs ner överallt?

Link to comment
Share on other sites

Undra vad det är som tar sådan lång tid? :baskerPa:

Det borde finnas fulla mobförråd av utrustning som blir "ägarlösa" då det läggs ner överallt?

Chefen på förrådet på LG undrar samma sak (på ett UH möte i förra veckan). Fast som han sa, "när jag inte ens kan skicka alla i US ut med nya 90 uniformer, då förstår ni hur illa det är just nu."

 

Källor till problem, för dom som är intresserade;

 

1. Otillräckliga beställningar på 90 uniformen.

2. Dålig kvalitet på SV2K.

3. Väringarna förstör mer utrustning för varje år, stridshandsken ett typexempel används mycket fel.

4. Ökade stölder, kalsongen t.ex. stjäls (eller slängs i stället för att lämnas in) i enorma mängder.

Link to comment
Share on other sites

@Hans Engström: Varför ska en HV-sold. bli "straffad" för detta?

 

Den enda fördelen med FMLog, är att man enkelt uppbringar det som finns i förråd. Det spelar ingen roll ifall man behöver 1 eller 1000 kalsong M/93, finns det på något TSF så är det bara att beställa. Kostnaden/kalsong är densamma.

Link to comment
Share on other sites

Chefen på förrådet på LG undrar samma sak (på ett UH möte i förra veckan). Fast som han sa, "när jag inte ens kan skicka alla i US ut med nya 90 uniformer, då förstår ni hur illa det är just nu."

 

Källor till problem, för dom som är intresserade;

 

1. Otillräckliga beställningar på 90 uniformen.

2. Dålig kvalitet på SV2K.

3. Väringarna förstör mer utrustning för varje år, stridshandsken ett typexempel används mycket fel.

4. Ökade stölder, kalsongen t.ex. stjäls (eller slängs i stället för att lämnas in) i enorma mängder.

1.90 uniformen finns väl ändå i drivor?? eller är det 90L för utlandstjänst som menades?

2.Tråkigt att det ska vara dålig kvalité, men det ska väl inte ta allt för länge att öka kvalitén på grejjerna?? (spekulerar vilt)

3.Tråkigt men där borde FMLog sparka på leverantörerna att leverera mer. För hemvärnet betalar nog med sina "egna" pengar?

 

Sedan får vi ingen stridshanske, "en hemvärnsman klarar sig med M90 vinterhandske tummodell och likadan tuminnerhandske." :) (opps nu blev det lite OT)

 

Tjaa gissar att du inte kan göra så mycket mer, men tackr för lite mera insyn och förståelse om hur det kan komma sig att det är som det är.. :)

Link to comment
Share on other sites

Upplands- och Västmanlandsgruppen

Västmanlands Insatskompani

 

Stridssäck

Stridsväst

Hjälm 90/K Inredning 02

 

Ang stridshandske så beror det inte på fel användning. Hade den själv under GU och den är i kass kvalitet. Jag hade två par (då jag hittade ett par på kaserngården) och båda paren var trasiga inom 2 månader. Då hade jag använt dom till att strida i, inget annat. Och det är ju knappast aktuellt att använda dom till något annat under Jan-Mars i Östersund...

Alltså. Materialet är det fel på, inte vären. Sen säger jag inte att vären i allmänhet inte har en väldigt avslappnad attityd gällande stöld och misshandel av materiel...

 

.02

Link to comment
Share on other sites

Oj vilken stor skillnad det är mellan de olika MD när man får ut ny utr... Då måste MDN: västerbottensgruppen varit bland dom första vad gäller Sv2000 SS2000 BS2000 som vi fick ut hösten -04. Men det kanske är många som väntar med att dela ut mtrl och använder den som morot på Insatskompani övn, så var det för oss iaf.

/Raven

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

Tydligen är det faktiskt brist på 90 'vanlig', delvis på grund av att det beställts för få på sista tiden (jag undrar om det överhuvudtaget köps in nya just nu, borde kolla på upphandlingarna vid tillfälle). I omgångar råder det därför brist på nya uniformer även för US. 180/75 och dom kring detta är jättesvåra just nu, men mer udda storlekar finns det gott om .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...