Bigskill Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Har fått befattningsnr å så idag Psksold/sjvm Befnr:2515 Såg tidigare (tror att det var KS11 tråden) så var det lite sammanställt vilka som kommer med varandra o.s.v. Ingen som har en aning eller kan detta? Skulle vara roligt att veta vilka knäppisar man kommer med Nu måste man väl ta å skicka efter en bättre basker än svampen, visst är det "pansar" blå nu va? Nä då! Lycka till! Jag testar med KS13. Quote
Steinhammer Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Det är väll Armé svart som gäller i Kosovo. Quote
nina Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Armén har inte svart, bara pansar. Den "allmäna" baskern är mörkblå... Quote
106 Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Stri åker i en SISU med vita trädgårdsmöbler i bakvagnen... Så man skickade inte ner några stripebbor samtidigt som resten av vagnarna? Quote
dahlski Posted February 8, 2005 Report Posted February 8, 2005 Hmm... Bör all utskicken till de som kommit med till KS12 ha kommit fram nu? De ringde upp mig i december och sa att jag förmodligen kommit med och skulle få besked i början av februari. Detta blir isåfall andra gången jag blir uppringd utan att komma med. OPILs such a tease. Quote
nina Posted February 8, 2005 Report Posted February 8, 2005 @ dahlski Beror nog lite på vad du sökt, skyttekomp bör väl ha kommit vid det här laget... Quote
Golf_Echo5 Posted February 8, 2005 Report Posted February 8, 2005 SWEET!!! 3134 Varnerud blir snart 2133 Varnerud. Quote
Farmlip Posted February 8, 2005 Report Posted February 8, 2005 Tänkte om det e någon som vet... utbildningstiden är från 11/4 - 5/6, hur ser det ut under den tiden? Asså är man där nere i 5dagar å åker hem över helgen? Har man gratis hemresor? Å vart är det? Å en fråga som jag fortfarande undrar över, e det mörkblå basker nere i Kosovo? Tänkte slippa svampen som sagt Quote
Pannben Posted February 9, 2005 Report Posted February 9, 2005 (edited) Har inga exakta svar, men en tumregel brukar vara att man är ledig varannan helg och har således helgtjänst varannan helg. Inte omöjligt heller att man får tredagarshelger när man är ledig. Fria resor får du till den adress där du är folkbokförd (till oss sa de iofs att det var adressen man var mantalsskriven på som gällde, men det är ju inte särskilt vettigt). Hur som helst är det inte särskilt svårt att snacka till sig en biljett till den adress som passar bäst. Tåg till södra Sverige, flyg om du bor långt upp i norr. Med fria resor menas här att priset dras på din bruttolön, men det kvittar du vid deklarationen året efter, så förutom att skatteverket håller på dina pengar i ett år så ska du inte behöva betala något för resorna. Bor du nära kan du få tillstånd att istället använda egen bil och få milersättning. Utbildningen är, åtminstone till största delen, förlagt till Livgardet, Kungsängen. Och på huvudet gäller fältmössa, hjälm, patrullhatt, hjälmunderlag, telehjälm, halsduk, yllemössa, beppehatt eller, i undantagsfall, mörkblå basker eller pälsmössa. Edit: def. av "fria resor". Edited February 9, 2005 by Pannben Quote
Farmlip Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 (edited) Oj va jobbigt... det är alldeles för lång tid kvar innan man "rycker in"... Det går nog inte en dag utan att man tänker på rotationen, saker man vill ha med, frågor som dyker upp o.s.v. Fast när man nu försöker fixa allt som pass, tandläkaren å så verkar inte tiden räcka till Såg även det att man skall ha ID-bricka, är det en sådan som man får ut vid födseln asså en metallbricka? Eftersom att en annan inte ens har sett den på c:a 20år så skulle det vara bra om det var någon som visste vart man kan beställa ut en ny. Edited February 16, 2005 by Farmlip Quote
Lindau Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Hej hej! Vad man får ha på huvudet är lite olika från mission till mission! Vi på KS11 får endast ha fältmössan eller den mörkblåa baskern. och så hjälm såklart! Du kommer få ut en ID-bricka på LG, det fick iaf vi! Lycka till så ses vi kanske vid rotation! Quote
Farmlip Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Kanon. Hoppas att allt går bra där nere, fixa till lite mysigt tills när vi roterar ner, tända lite candels fixa lite cosy :P Quote
Sgt Andersson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 Vart är FM på väg...? 12 lediga officersvakanser på KS12... Quote
Mårten Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Känns som att de flesta officerare som har haft lust och möjlighet har provat på kosovo både en och två gånger vid det här laget... Quote
Ulrich Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Och att de vill vara hemma och bevaka sina positioner inför alla nerläggningar... ***Ulrich*** Quote
nina Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 @Sgt Andersson Distriktssköterska är väl inte direkt en officersvakans? Men men, lika hopplöst ändå kanske. Btw, hur får man tag på en sådan som är villig att ta ledigt med ngn veckas varsel? Quote
Icarus Posted February 26, 2005 Report Posted February 26, 2005 Någon som vet när "inställningordern" kommer på posten (när man kommit in och svarat ja på den preliminära utagningen)? Quote
Krook Posted February 26, 2005 Report Posted February 26, 2005 Någon som vet när "inställningordern" kommer på posten (när man kommit in och svarat ja på den preliminära utagningen)? Vissa har redan fått den. Det beror på vilken typ av tjänst och hur lång utbildning det rör sig om. /Krook Quote
Icarus Posted February 26, 2005 Report Posted February 26, 2005 Ok, I mitt fall som SISU-förare/skytt.. Quote
Krook Posted February 27, 2005 Report Posted February 27, 2005 Ok, I mitt fall som SISU-förare/skytt.. Då bör den väl komma inom den närmaste månaden, kan jag tänka. Dock så har ju PersE US datorbekymmer. /Krook Quote
Caprice Posted February 27, 2005 Report Posted February 27, 2005 Stri åker i en SISU med vita trädgårdsmöbler i bakvagnen... Så man skickade inte ner några stripebbor samtidigt som resten av vagnarna? Pebborna används inte, de är "garagerade " i mindungen. Men jag vill minnas att det finns stripebbor oxo.... Strigrp åker rullande kaffeveranda vid vardagliga operationer... B) Quote
Hyddan Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Ahhhh!!! Fan vad man längtar ner nu då. Rycker in den 2 Maj. Någon annan som hamnat i första pluton på skytte eller? Ska bli så jäkla gött att lämna sverige igen för 6 månader på balkan. Någon som var nere på KS07 föresten? / 2215 Hydén Quote
crabb Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Jasså Hyddan din lilla bäver, du skall ner å röra i grytan.... Men va roligt för dig å stå till knäna i balkanlera E det så att vi ses i helgen kanske(Nicke)? I vilket fall så glöm inte! Håll bly i luften /C Quote
alfie Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 (edited) Vilket förband är det som sätter upp tolvan? Samma sak med den efterföljande KS13? har lite polare tänkt förvirra sig ner till Kosovo, så vore kul å veta vad de får dras men för folk KS12 = Kungliga Knästående Livgardet KS13 = P4 Någon som var nere på KS07 föresten? Jo... Edited March 1, 2005 by alfie Quote
Icarus Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 HAHA Nu så fick man sin inkallelseorder till livgardet och KS12 . Vi ses. Quote
Icarus Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 (edited) Ok, vädjar återigen att få svar på en liten fråga. Fick befattmningsnummret 2121, SISU-förare Efter en kort utforskning med hjälp av sök-motorn hittade jag en lista: första siffran (kompani) 0 = staben 1 = stab/tross-kompaniet (nu är det visst något sorts NSE istället) 2-4 = skyttekompanierna (nu finns det bara ett skyttekompani kallat Bravo, fd Romeo-Lima) andra siffran (pluton) 0 = kompaniledning 1 = stab/tross-pluton 2-5 = skytteplutoner (Alpha, Bravo, Charlie, Delta) tredje siffran (grupp) 0 = plutonsledning 1-3 = skyttegrupper (Echo, Foxtrot, Golf) fjärde siffran (befattning) 0 = chef 1 = stf 2-7 = soldater (stridsfordonsskytt/förare, ksp-skytt mm) Då borde det betyda att jag hamnade på: andra skyttekompanitet, stab/tross-pluton, andra skyttegruppen, och är då alltså stf där. Fråga: Skulle man kunna få en liten (för den som har tid) sammanställnig av vad detta innebär/ uttveckla det hela något. Tack på förhand, (det känns som om frågan är något luddig, men den som lever får se.) Edited March 7, 2005 by Icarus Quote
Krook Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 Sverige har bara ett skyttekompani i Kosovo just nu: B-coy (2.komp till namnet). I övrigt har jag ingen aning om siffrorna stämmer. Men stab och trossplut brukar inte ha skyttegrupper. Dock så kan det ju röra sig om Strigrupp. Men om de åker PATGB det vet inte jag. Stf/Förare tycker jag inte låter vanligt, heller. /Krook Quote
BILL! Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 Finns ingen Stf på Stri dit du kommit. Ni är bara 4 pers. Två fö/skytt, en signalist samt en chef. Det finns ingen riktig StriSISU, 10an kittade en vanlig men den var kass i o m att det inte finns vettiga radio/sb pryttlar. Vet ej hur 11 använder Stri, men det var oftast GW som användes. Quote
Scribe Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Fick befattmningsnummret 2121, SISU-förare Då borde det betyda att jag hamnade på: andra skyttekompanitet, stab/tross-pluton, andra skyttegruppen, och är då alltså stf där. Låter knepigt att en SISU-förare skulle bli stf gruppchef. Quote
Mårten Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 På KS10 Var befattningsnumren på Strigruppen enligt följande: 2120=C Strigrupp 2122=SISU-Förare/Skytt 2123=SISU-Förare/Skytt 2124=Signalist I och med att stf numera inte finns på strigruppen, så tror jag att dom bara har valt att inte hoppa över 2121 som dom gjorde på KS10. 2110-2115 = Stabsgrupp 2130-2135 = Packgrupp Quote
Recommended Posts