SERG. B Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Är det bara jag som blir förbannad när man ser Filip Hammar och Fredrik Wikingssons 100 höjdare. För det första är det bara tråkig "intern-humor" dem emellan men så förundras jag över deras skadehumor över hur kass Sveriges försvar är. Båda JAS-krascherna finns med på listan och när U-137 gästade Sverige. Detta känns som typiskt svenskt att klanka ner på försvaret och hur töntigt dåliga vi är på saker här i Sverige. De smet nog båda två sin tjänstgöring. Brukar vara så hos mediafolket. Ni som inte vet vad jag pratar om Kanal 5 - 100 höjdare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Jag har bara sett lite av dessa program. Jag måste hålla med om att det var tråkigt! Men jag hade velat se dem delarna som du pratade om. Däremot är dem helt underbara i High Chaparall som har säsongspremiär på måndag klockan 22:00. Jag älskar High Chaparal men ogillar "topp 100 tramset". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Många inslag i det programmet tycker jag är rätt kul (typ "Kära Örebroare" ). Vid inslaget om JAS-kraschen -89 så var det ju inte att planet kraschade som dom skattade åt, utan snarare att det var en jäkla otur att planet skulle krascha just när en utomstående filmare för första gången har fått tillstånd att filma JAS 39 Gripen på såpass nära håll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Bästa än så länge är ju Frank Anderson - K*ken ska ha sitt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Inte roligt? Topp 100 är helt underbart, det är ju att dom kan göra ett program som bygger mycket på deras internhumor som nästan är det roligaste. Sen sa ju Magnus vad dom skrattade åt, så det var inte så alvarligt som du tror. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 De smet nog båda två sin tjänstgöring. Brukar vara så hos mediafolket. Filip - Informationssoldat/Reporter på värnpliktsnytt, x-9-8 Fredrik - Batteriplatsbiträde A4, x-8-7 Ibland är det dumt att anta saker och ting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Filip - Informationssoldat/Reporter på värnpliktsnytt, x-9-8 AAAAGH! PERSECUTE! KILL THE HERETIC! Skämt åsido, 100 höjdare har väl knappast varit något höjdarprogram hittills, känns som om de missat x antal roligare ögonblick. Däremot gillar jag High Chaparall. Klockrent när de besökte Ron Jeremy och Dennis Rodman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[Neo] Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 "Ursäkta röran, vi bygger om" var bra. Synd att de fick bryta efter 4 avsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Är det bara jag som blir förbannad när man ser Filip Hammar och Fredrik Wikingssons 100 höjdare. För det första är det bara tråkig "intern-humor" dem emellan men så förundras jag över deras skadehumor över hur kass Sveriges försvar är. Båda JAS-krascherna finns med på listan och när U-137 gästade Sverige. Detta känns som typiskt svenskt att klanka ner på försvaret och hur töntigt dåliga vi är på saker här i Sverige. De smet nog båda två sin tjänstgöring. Brukar vara så hos mediafolket. Ni som inte vet vad jag pratar om Kanal 5 - 100 höjdare Det är svårt att säga emot att just dom 3 tillfällen som du pratar om INTE skulle platsa bland dom 100 roligaste. Alla tre är väldigt spektakulära. Hade jag gjort en lista hade dom helt klart varit med, oavsett vad jag anser om vårat försvar/försvarsindustri. Sen kanske deras lista i övrigt inte är så "kul" hela tiden. Men just dessa tre skulle var helt självskrivna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted October 30, 2004 Author Report Share Posted October 30, 2004 Jag kan komma på flera saker som är roligare än de flesta av inslagen som dessutom finns på film. Om man ska göra ett sådannt där program så kan man ju t.ex. inte berätta om hur roligt det var när Bindefelt åkte till New York och gjorde bort sig och sen säga hur roligt det var. I så fall ska man ju ha bildbevis och internhumor är dessutom nästan aldrig rolig. Jag har svårt för att tro att gemene svensk fattar vad som är roligt i hälften av inslagen. De tre inslagen om försvaret är inte roliga, snarare sorgliga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Det som är lite "kul" med första gripenkraschen är ju snubben som står bredvid kameran, "helvetehelvetehelvetehelvete" Tycker 100... har vissa poänger som är skoj Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 också roligt är att killen som filmade första krashen har även filmat den andra. vad gäller den klassika filmingen av kungsholmskrashen, killen upp till HKV med en kopia och frågade vad de var villiga att betala. "betala!!!" skeks det från vår försvarsmakt. "ge hit filmen annars skickar vi hela OP 5 på dig, din girige landsförädare, det är din plikt att lämna över filmen" varpå fotografen kom på att detta med landsföräderi och industrispionage ger mer än att vara god medborgare i kungriket lagom, tackade för sig och gick till USA´s ambasad. där han fick en rejäl dollarbunt och en tryggad framtid. vad han fick ryska ambasaden förtäljer inte historien, men han lär vara ekonmiskt oberoende. fö var inget av de krashade gripenplanen flygvapnets, dem tillhörde fortfarande saab. flygvapnet har tappat ett jas i vänern, pga "jetwash" -talk to me goose- nu var det ju en annan försvarsblunder de tog upp i senaste programmet som var lite väre än två krashade gripar. karl 11´es flottmanöver mot dansken, där hela flottan gick förlorad utan ens ha sett en dansk på vykort. flottan förlorade minst 2000 pers i pest och drunkningsolyckor, samt alla sina skepp det borde rimligen ha kostat mer än saabs utveckling av gripen egenskaper som harrier och jordfräs. att en fiskare skall ringa till vakten i karlskrona, och fråga om marinen möjligtvis vet om att det ligger en rysk ubåt på grund i deras skyddsområde, anser jag är rätt stor humor. jag tycker herrar fhilp och fredrik gör rätt i att göra narr av marinen. 100 höjdare finns även som bok. och för alla oss som växte upp på åttiotalet har fhilp och fredrik skrivet ett tidsdokument: "två nötchreme och en moviebox" helt underbar läsning för tidiga 70talister. har fö sparat en moviebox för framtiden . eftersom jag är trollhättebo och medlem i metall, så misstänker jag att frank anderssons klyscha, kommer till användning i en rättegångssal nära mig i en snar framtid. åklagaren: "men varför försnilade ni nästan en halv miljon av medlemmarnas pengar på sprit, dildos och porrklubbs besök?" metalls kassör: "öh, k*ken skall ju ha sitt......." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Jag ångrar mig att jag inte sett allt utan bara någon enstaka del under en kort tidsintervall. Jag borde sett alla hela program och njutit! Ska titta på något fullt ut nästa gång så att jag inte dömer ut på dåliga grunder! Men som jag alltid har sagt: "High Chaparal är grymt bra!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 de har ju startat ett bande också. "fille and the fittpippers" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 också roligt är att killen som filmade första krashen har även filmat den andra.vad gäller den klassika filmingen av kungsholmskrashen, killen upp till HKV med en kopia och frågade vad de var villiga att betala. "betala!!!" skeks det från vår försvarsmakt. "ge hit filmen annars skickar vi hela OP 5 på dig, din girige landsförädare, det är din plikt att lämna över filmen" varpå fotografen kom på att detta med landsföräderi och industrispionage ger mer än att vara god medborgare i kungriket lagom, tackade för sig och gick till USA´s ambasad. där han fick en rejäl dollarbunt och en tryggad framtid. vad han fick ryska ambasaden förtäljer inte historien, men han lär vara ekonmiskt oberoende. / me urinerar spontant på denne filmare och går vidare skitsäck Ser heller ingen anledning till VARFÖR USA skulle betala då de satt med i Saabs Haveriutredning, men historier blir bättre med åren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 tja varför inte betala? killen som filmade från bron och uttalar "shit han störtar" var ju knappast ensam om att han med sig karmeran. och vem från usa satt med i haveriutredningen? general elektrics(civilt bolag inte en grad) eller representanter från försvarsmakten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Störoperatören Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Undrar hur många det var som filmade Gripenplanet i Stockholm? 100000 åskådare (eller vad det var) borde rimligtvis implicera ett antal människor som har kraschen filmad från lite olika vinklar och sedan sparat den hemma på videoband. Undrar varför dessa inte lagt upp filmerna på nätet ännu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Undrar hur många det var som filmade Gripenplanet i Stockholm? 100000 åskådare (eller vad det var) borde rimligtvis implicera ett antal människor som har kraschen filmad från lite olika vinklar och sedan sparat den hemma på videoband. Undrar varför dessa inte lagt upp filmerna på nätet ännu? Självklart är det så. Om jag minns hyfsat rätt hade Saab 10-15 filmer att tillgå under haveriutredningen, som de fått från mer sansade personer som inte sprang iväg till ambassader och försökte kränga den. Hade de någon relevans för utredningen? Nej, ingen som helst. Detta gör det hela ännu mer suspekt: Att en inom området helt inkompetent filmare, till lika utan ryggrad och moral, försöker sälja oväsentlig och allmän information om svensk försvarsmateriel till främmande makt, varav en är vår enda utpekade fiende (även om det redan då hade börjat suddas ut). Till skillnad från döda människor så berättar döda flygmaskiner om sina öden och sista minuter i livet. Det enda filmerna bidrog med var ytterligare ett sätt att grafiskt visa händelseförloppet ( tex att med en överlagrad tidslinjal visa filmklipp på en skärm och rådata/3D animering på en annan. Allt annat finns hos olika recorders i maskinen, samt föraren i det här fallet ( ibland kan de tyvärr inte delta vid en haveriutredning, vilket gör jobbet än viktigare). De från USA var från ett flertal olika institutioner och organsitioner, vissa gillade nomex andra kostymer. Vissa av dessa var även på plats då jag var och rotade i det hela. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Hoppsan vad ni reagerar. Personligen (och jo, jag var faktiskt positiv till JAS i ett par år) tycker jag varken det är nån typ av landsförräderi eller ryggradslöshet att sälja JAS-filmen. Om det varit nån typ av hemlig flygning, mjaaee, då kanske jag skulle förstått FMs reaktion, till viss del. Det här var en uppvisning inför +100000 pers. Det som hände kanske var ett bakslag för JAS-lobbyn, men rent nyhetsmässigt var det ju ett spektakulärt scoop. Jag anser att det är upp till utvecklingsföretagen att hålla ordning på sina grejor, inte allmänheten. Killen gjorde helt rätt! Och att antalet filmer inte är så fruktansvärt stort kan nog bero på att fler har tillgång till filmkameror idag, jämfört med då. Och så kan det vara så att ett antal av dom tagna filmerna kanske inte visade händelseförloppet så bra som den kända filmen. Samt att ropen i bakgrunden är så klockrena (om man jämför med jordfräsvurpan) att det nästan känns uppgjort. Till slut vill jag säga att Fredriks och Filips val av nummer 1 var helt utmärkt. Jag undrar hur Mats Wilander mår idag när han ser det där. Jag undrar också om han skrev "Droppen" i samband med nån typ av drog(kokain)intag. Den dikten kommer att bli en klassiker. Och Belfrage efter dikten: .... Tack, Mats... (han måste ju trott att Wilander drev med honom). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Tycker 100 höjdare är helt okej. "mitt hem och min trädgård" snubben är ju rätt komiskt. Det som Robert Gustavsson gör parodi på. Haha. Trodde inte det hänt på riktigt faktiskt. Sen är dom två ganska sköna att titta på. Håller med någon där uppe i tråden om att "ursäkta röran..." va bra. Stackars högvakten bara... hahaha :P Försvaret i mitt hjärta... Men vissa gånger förtänar vi att drivas med. Helt klart. Pricis som alla kändisar, visst kan man tycka synd om dom ibland, men många gånger förtjänar man den skit man får. Kan man inte ta den skall man inte vara en officiell person. Man bör kunna skartta åt sig själv ibland. Så som vi gör åt repmånad. Som i princip är en enda stor paroid på FM i mina ögon. Där dom dumma är dom som går in för det och är seriösa, medan dom "bra" är dom som super och gör annat hyss med materiellen osv. Men när media driver med oss är dom tydligen dumma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Någon som vet var man kan få tag i filmen pom crashen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 @Panzerfaust: "repmånad" är ingen pardodi, det är en dokumentär. tyvärr har försvaret slutat med dessa mansläger där självförtroendet stärktes, och tron på at vi hade ett väl fungerande försvar sattes totalt ur spel. om det finns någon microskopisk likhet mellan ett repmöte och ett krigstillstånd, behövde inte lede fi gjort något mer, än att mobilisera ett par plutoner i kaliningrad. det skulle räcka för att ett par tusen repgubbar skulle dö, i spritförgiftning.... försvaret hade gjort slut på alla resurser innan första fordonet har börjat rulla. ärligt talat så undrar jag hur i helvete vi hade råd med att ha repmöten förr i tiden. produktionsbortfallet för industrin kunde ju räknas i miljarder. upp till tre veckor borta från jobbet, i kungens tjänst, och en vecka sjukskriven för att bota bakfyllan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Första avsnittet av High Chaparall var helbra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Första avsnittet av High Chaparall var helbra! Ja, det va skoj! vet du vilka dom ska ta hit mer? Är det alla som dom träffa i förra sesongen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Första avsnittet av High Chaparall var helbra! det bästa var ju kommunalrådet i köping och deras "cermoni" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Jag tycker hela avsnittet var - bara skönt. Inga plumpheter eller pinsamheter, utan bara mysigt. Vad jag vet så blir det inte så att kändisarna kommer hit. Det här med Fabio var nog en engångsföreteelse. Nästa vecka ska dom tydligen träffa Birgitte Nielsen. Resten har jag inte en aning om faktiskt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Jag tycker hela avsnittet var - bara skönt. Inga plumpheter eller pinsamheter, utan bara mysigt. Vad jag vet så blir det inte så att kändisarna kommer hit. Det här med Fabio var nog en engångsföreteelse. Nästa vecka ska dom tydligen träffa Birgitte Nielsen. Resten har jag inte en aning om faktiskt. Jaha, jag fick för mig att dom skulle träffa sådana som dom träffat förr, fast att dom nu skulle ta med sig dem "hit" istället. Aja, det är ju riktigt bra i vilket fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 vad jag såg i reklamen skall de även prova på att bada bastu i turkiet. något som är en uppleveles utöver det vanliga. tydligen skall de inte enbart släppa hem sina offer från förra omgången utan resa runt lite i europa och hitta på skojigheter. skulle vilja se dem köra en omgång av bra eller anus med någon trevlig gammal krigsherre från serbien. givetvis med ett par liter slivo inblandat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 Ok, jag vet inte om ni såg sista avsnittet, men gå in här: 100 höjdare och titta på klippet med Mat-Tina. Det mest hysteriskt roliga jag sett på länge! Måste ses! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 jag måste hålla med! En de klipp är jätteroliga medan andra inte håller så bra klass, men det kan man ju vänta sig. Alla är ju inte lika. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.