Vildmannen Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Vad kan det vara för vapen han har i handen? http://expressen.se/index.jsp?a=200237 Quote
Vysotskij Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Allvarligt...finns inte en sportmössa att se det... Duckar - kanske - för 2Sharp och 9x19. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted October 28, 2004 BlåGul -1 Report Posted October 28, 2004 Allvarligt...finns inte en sportmössa att se det... Duckar - kanske - för 2Sharp och 9x19. Nä, jag håller med dig, säkert ID är omöjligt. Av formen (och min i och för sig rätt bristfälligt researchade) uppfattning om vad som är lätt att få tag på så skulle jag inte vara förvånad om det är en Makarov eller klon. Spelar väl inte direkt nån större roll heller. Mer intressant är väl hur och varför det går att ta in dylik utrustning på en "högsäkerhetsanstalt", men det har väl tagits upp i andra trådar. Quote
scattergun Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 för lång mantel för att vara en PPK, möjligen en PP, men högst troligt som 9x19 säger en ryss-klon..... Quote
Yxa Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Ironin skulle vara total om det var en gammal polis PP, dock ser bakdelen av manteln i förhållande till handen mer ut som en Makarov. But who knows? Quote
jöjje Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 kan det vara en gammal Browning 7,65 kanske? vad heter dom- 03 ? Det verkar inte vara helt ovanligt med gamla byrålådesvapen i kriminella kretsar, tyvärr! Quote
www.technika.nu Posted October 29, 2004 Report Posted October 29, 2004 (edited) Håller nog med Jöjje här, ser ut som en FN 1910 i 7,65. Men nån stans har jag läst att det var glock, men det ser inte ett dugg glock ut. MVH Technika.nu Edited October 29, 2004 by www.technika.nu Quote
BUCK Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 Skulle nog också gissa Glock.. Med tanke på pistolkolvens vinkel, det bakre siktet man kan skymta, samt att bakdelen av manteln ser platt ut. Quote
ThornBjorn Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 (edited) Efter högst (o)vetenskapliga studier har jag kommit fram till att det förmodligen inte är varken Glock 17 eller en FN 1910. Längst bak på mateln finns det på Tony Olssons vapen en "upphöjning" som ej tycks finnas på Fn 1910, och den som finns på Glocken är mycket mindre. Hoppas detta bringade lite klarhet i det hela.. EDIT: Dock tycks Olssons vapen vara lika långt som Glock 17, FN 1910 är lite längre. Edited October 30, 2004 by ThornBjorn Quote
Guest Andrew Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 Åååååhhhh en gissa tråd till ! ..... .... då vill jag också vara med & gissa. Klämmer till med Zastava M-57 och kastar mig därefter direkt i skydd för inkommande idiotförklaringar. Quote
gunsmoke4b Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 (edited) Har ni kollat med Leif G Persson??? :P Edited October 30, 2004 by gunsmoke4b Quote
fogel02 Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 lite halvt offtopic men eftersom frågan kom upp FN 1910 i 7,65. tillverkas av Fabrique National Grunder detta dels på namnet "FN" och att det står det inristat på pistolen om man kolla lite halvnoga på bilden Quote
Yxa Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 lite halvt offtopic men eftersom frågan kom upp FN 1910 i 7,65. tillverkas av Fabrique National Grunder detta dels på namnet "FN" och att det står det inristat på pistolen om man kolla lite halvnoga på bilden Men designad av John Moses Browning... Quote
Animal Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Efter högst (o)vetenskapliga studier har jag kommit fram till att det förmodligen inte är varken Glock 17 eller en FN 1910. Längst bak på mateln finns det på Tony Olssons vapen en "upphöjning" som ej tycks finnas på Fn 1910, och den som finns på Glocken är mycket mindre. Hoppas detta bringade lite klarhet i det hela.. EDIT: Dock tycks Olssons vapen vara lika långt som Glock 17, FN 1910 är lite längre. Ett bra förslag... Jag zoomade in på bilden med hjälp av Photoshop... tycker att det ser ut som en skugga i stället för en "upphöjning". Eller så var det smutsfläck på skärmen... Bildkvaliten är ju som den är. Quote
www.technika.nu Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Thornbjörn.- En FN 1910 är betydligt kortare än en G17. En 1910 är en pocket pistol medan en G17 är en fullsize pistol MVH Technika.nu Quote
Panzerfaust Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Den bakre upphöjningen är nog mer någonslags skugga, men man bör väl kunna dra slutsatsen att det är vapen med större bakre sikte än dom där två iaf. Quote
ThornBjorn Posted November 4, 2004 Report Posted November 4, 2004 Thornbjörn.- En FN 1910 är betydligt kortare än en G17. En 1910 är en pocket pistol medan en G17 är en fullsize pistol MVH Technika.nu Okej, det e uppfattat! På bilden tog jag faktiskt ingen hänsyn till hur stora dom e i verkligheten, utan jag passade bara in dom så dom skulle passa på pistolen Olsson håller! Quote
Yxa Posted November 4, 2004 Report Posted November 4, 2004 På bilden tog jag faktiskt ingen hänsyn till hur stora dom e i verkligheten, utan jag passade bara in dom så dom skulle passa på pistolen Olsson håller! Tja, då har du ju mer eller mindre bevisat att Tony Olsson endra har redigt stora händer, eller att han omöjligtvis höll en G17. ;) Nu erbjuder ju Glock fler modeller än bara G17, men jag tror ändå att vapnet ifråga är av äldre design. Quote
Vildmannen Posted February 17, 2005 Author Report Posted February 17, 2005 Idag har Expressen en bättre bild på vapnet. Visst är det en FN 1910? http://expressen.se/index.jsp?a=243066 Quote
Skuggan Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 (edited) det ser mer ut som en Tokarev tycker iaf jag. err, borde jämföra mer med tidigare bild i tråden, håller med om att det är en FN 1910 tokarev är dock ganska lik Edited February 17, 2005 by Skuggan Quote
trinity Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Hmmm kanske om dommen fallit så kan man begära ut protokollen, det borde klargöra en del. Det brukar vara rätt så detaljrika och spännande läbbig läsning. Quote
scattergun Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 Enligt en känd kvällstidning av gårdegens upplaga var pickadollen en FN 7,65, alltså sannolikt en M1910. Tony fick bara sju skarpa bulor till pjäsen när han skulle rymma så jag antar att han kände sig lite underbeväpnad mot nationella insatsstyrkan...... Quote
Guest Apomexus Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Tycker att bakdelen av manteln i förhållande till handen ser mer ut som en Makarov. Men jag kan ha fel!!!! Quote
www.technika.nu Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Det var ju lustigt Jag och jöjje sa ju för länge sen att det förmodligen är en FN1910. Nu när det är bekräftat av en tidning så är väl fortsatta spekulationer helt onödiga? Vem som helst ser ju att det INTE är en tokarev han håller i på bilden då han har en fickpistol vilket INTE tokarev är. MVH Technika Quote
Guest kalaspuff Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Hallåj! Jag vet att tråden börjar att bli aningen gammal. Tänkte bara säga att jag häromveckan läste förundersökningen mot vårdarna vid Hall-rymningen. I den framgick att vapnet som smugglades in var en FN 1910. Ingen Glock alltså. /kalaspuff Quote
scattergun Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 And that concludes this weeks speculations about the gun i question...... Bra jobbat kalaspuff! Quote
Recommended Posts