BlåGul -1 9x19 Posted October 27, 2004 BlåGul -1 Report Share Posted October 27, 2004 ...eller? www.team-sfor.org/stuff/rpg7.mpeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 "Jag råkade visst komma åt den där jämrans lilla knappen" eller............? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Påsen Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Aj, aj, aj... Ägghjärnor! Vad tänkte dom igentligen? Båda två alltså! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Lite trisst att killen inte märker att nått gick galet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Damn! Var på en stridsövning i helgen, 9mm p-skott användes symboliskt. Kan säg att det var få som kollade att det var klart bakåt!!! Skrämmande, undrar hur det kommer att se ut i ett eventuellt krig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 finns en skröna från kongo där någon gjorde något liknade med ett GRG. de låg tydligen upp i ett värn på ett tak och blev beskjutna av yx-rebeller. de låg vid en uppbyggnad på ett hus där ett trapphus hade sin utgång, runt hörnet. laddaren förklarade klart bakåt och skytten sköt, men precis i skjutögonblicket kom en grp stormande upp för trappan som förstärkning. etta och tvåan i gruppen blev träffade av bakblåset från GRG:n hur det gick förtäljer inte historien, men om man kutar in i bakblåset från en GRG, på fem m håll blir man väl lätt rödsvedd kan jag tänka..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 Oh shit! Helt galet, för fan! Mäkta roligt, man tror inte sina ögon ibland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 Ett rätt tydligt bevis på vad som kan hända när man trillar ner i stresskonen. Ser ut som om grabbarna (Iran-Irak?) är i ett rätt stressat läge. Min vilda gissning är att de inte fått tillräcklig utbildning för att ha säkerheten inpräntad i reptilhjärnan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 Detta må vara en myt. Rätta gärna mig om ni känner till sanningen. Men det sägs att för ett tiotal år sedan inträffade en mycket otäck olycka med 9cm pvpjäs. Grupperna hade, som vanligt, grupperat för nära varandra. Laddaren vid en pjäs hörde "ladda". Han sprang upp på pjäsbilen och ställde sig bakom tratten för att vrida på det och ta ut tomhylsan. Då går skottet av och laddaren dog omedelbart. Han hade hört fel gruppchef. Det var gruppchefen i pjäsen bredvid som sa "ladda". Tragiskt. Ola Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 Detta må vara en myt. Rätta gärna mig om ni känner till sanningen. Men det sägs att för ett tiotal år sedan inträffade en mycket otäck olycka med 9cm pvpjäs. Grupperna hade, som vanligt, grupperat för nära varandra. Laddaren vid en pjäs hörde "ladda". Han sprang upp på pjäsbilen och ställde sig bakom tratten för att vrida på det och ta ut tomhylsan. Då går skottet av och laddaren dog omedelbart. Han hade hört fel gruppchef. Det var gruppchefen i pjäsen bredvid som sa "ladda". Tragiskt. Ola En olycka med en 9cm PV-pjäs som innebar att någon dog p.g.a. bakblåset har inträffat. Jag har sett rekonstruktion av den på TV. Om orsaken var just den du nämnde vet jag inte men jag kan med 99% säkerhet bekräfta att en dödsolycka med PV-pjäs har inträffat. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 Han sprang upp på pjäsbilen och ställde sig bakom tratten Låter som en skröna.... i just det här fallet. Någon som vet hur laddningsförfarandet på en pv-pjäs ska gå till? Är det som att ladda en Grg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Jag har också hört den historien, vill minnas att P18 nämndes. Kanske 1990? Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Någon som vet hur laddningsförfarandet på en pv-pjäs ska gå till? Nu vet jag inte hur svenska pvpj användes, men finska sådana (tung sinko) betjänades av en gruppchef, en skytt, en hjälpskytt, en ammunitionsman ett och en ammunitionsman två. Vanligtvis så skjuter man från förberedda och nedgrävda ställningar, och då är alla till vänster om pjäsen (alla riktningar anges i pjäsens skjutriktning sett) utom hjälpskytten, som är till höger med blicken vanligtvis rakt bakåt. Ammunitionsman ett har ansvaret för att ladda pjäsen, medan ammunitionsman två langar ammunition till ammunitionsman från de djupare gömmorna i ens värn. Hjälpskytten handhar pvpj lås (slutstycke). Han slår aldrig igen låstet innan han dels kollat att den ammunitionsman ett laddat klart och satt sig i säkerhet och dels kollat pjäsens bakre område. Först därefter slår han igen låset och ger klartecken åt skytten. Ammunitionsman ett sitter rakt bakom skytten på vänster sida om pvpj, tittar vanligtvis bakåt och har antingen en granat i händerna eller håller på och skaffar sig en granat från andra ammunitionsman två. De enda personer i pjäsbesättningen som ens har en teoretisk möjlighet att hamna i pvpj bakblås är hjälpskytten och ammunitionsman ett. Alla andras vägar till bakblåset blockeras väldigt konkret av ammunitionsman ett. För att hjälpskytten ska kunna hamna i bakblåset, så måste han på något otroligt sätt från sin sittande ställning lyckats välta/snubbla in bakblåset vid precis rätt ögonblick och utan att lyckats öppna låset, via det stora lättgreppbara handtaget, i fallet. För att ammunitionsman ett ska kunna hamna i bakblåset, så måste han lyckas med motsvarande sak som hjälpskytten. Med tanke på den jäkla smäll som pjäsen orsakar i värnet, så har både hjälpskytten och ammunitionsman ett, en naturlig reaktion att (i sina "pvrb-sittande" ställningar) luta sig i pvpj skjutriktning, för att på så viss försöka undvika smällen vid skott. Detta bidrar till att de har svårt att välta/snubbla in i bakblåset, då deras naturliga tyngdpunkter tenderar att vara åt det motsatta hållet. Det sker inte heller några rörelse i pjäsbesättningens verksamhet som skulle kunna knuffa in någon av de två personerna i bakblåset. När ammunitionsman ett tar emot en granat från ammunitionsman två, så måste den förstnämnda flytta sig en bit bort från bakblåset. Både ammunitionsman ett och hjälpskytten är cirka 0,5 respektive 1,5 m från gruppchefen och rakt i dennes "skrikriktning" vid eldorder. Man grupperar dessutom varken i freds- eller krigstid pvpj så nära varandra att rop från en gruppchef bör kunna misstas för rop från en annan gruppchef, då det ändå är viss skillnad när en person i samma värn som du skriker rakt in i ditt öra från en 0,5 m avstånd och när en annan person i ett värn 50 m bort skriker ned i sitt värn. Det känns något pinsamt att medge, men jag har trots mycket nötande många år sedan, tyvärr glömt bort den exakta order- och muskelgången hos gruppen vid eldgivning med pvpj. Vi sköt en mycket stor mängd övningsgranater som hade fullskarpt bakblås, och vi hade aldrig någon som var nära att hamna i ett bakblås. Den enda skada eller annat tillbud vi hade var när en för ivrig hjälpskytt lyckades klämma en ammunitionsman etts hand i låset när han slog igen det. Krasst sett, så fyllde handen sin funktion väl och fungerade som en säkring så att för tidigt skott ej kunde ha skett, även om hjälpskytten hade ropat att det var laddat och klart, vilket han dock ej gjorde i det här fallet när handen var i låset. Jag hörde även talas om en olycka där en beväring blåst bort en bit av sitt stridsbälte vid skytte med lätt pansarskott (lätt engångssinko), då han inte legat i tillräcklig vid "T-ställning". Jag fick intrycket att alla fick en hälsosam respekt för vad bakblåset kunde åstadkomma efter att ha sett skjutningarna från sidan av pjäserna ovanför värnen. Detta intryck förstärktes ytterligare vid nattskjutningarna och vid skjutningarna med snö på backen, då man väldigt tydligt såg hur långt bakblåset slog bakåt. Man aktade sig därför väldigt noga för hur man rörde sig i pjäsområdet. Den största risken för olyckor i en skarp situation torde vara att en hel pjäsgrupp springer in i en annan grupps bakblås när den första omgrupperar med sin pvpj. Detta går dock att till en väldigt stor del att undvika genom noga valda, märkta och övade omgrupperingsrutter och god kommunikation mellan plutonchefen och gruppcheferna (och då även inbördes mellan de sistnämnda). Jag tycker att den nämnda svenska olyckan låter både mycket tragisk och onödig, då pvpj är ett vapen som det faktiskt går att öva både realistiskt och säkert med, till skillnad från en del andra vapensystem. Hur tryggt känns exempelvis egentligen saker som ett finskt kustjägarkompanis övningsnattanfall med skarp ammunition? Jag antar att svenska försvaret har liknande skjutningar (har bland annat läst om en del värnrensning med skarp ammunition och skapra hgr gjord av svenska kj...), och de torde egentligen vara bra mycket farligare än skytte med pvpj. Är det som att ladda en Grg? En skillnad är att man åtminstone i finska försvaret har fler mannar för att betjäna en pvpj än vad man har för att betjäna ett grg i svenska försvaret. Jag misstänker att skytte från värn är säkrare än skytte från fordon, då värnet bättre "stänger inne" en del av pjäsbesättningen, så att de inte kan hamna i bakblåset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 En pvpj 1110 betjänas av skytt och laddare. Utöver det finns även en grupp/omgångschef. I det fallet vi diskuterar här var pjäsen monterad på en pjästerrängbil vilket innebär att laddaren kliver upp på ett fotsteg bak på bilen vid laddning. Detta kan innebära att han kan komma ivägen för bakblåset om det blir ett missförstånd. Om så är fallet i denna situation vet jag inte men det har inträffat olyckor både med pvpj 1110 och grg m/48. En vanlig situation vid grundläggande skjututbildning är att ett flertal pjäser står grupperade sida vid sida på en skjutvall och instruktören går mellan pjäserna för att kontrollera servisernas arbete. Om man vid ett sådant tillfälle skjuter med flera pjäser samtidigt kan man höra fel då pjäserna står med c:a 10 meters mellanrum. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Vilken jävla stolle... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Han sprang upp på pjäsbilen och ställde sig bakom tratten Låter som en skröna.... i just det här fallet. Någon som vet hur laddningsförfarandet på en pv-pjäs ska gå till? Är det som att ladda en Grg? Nej, han gick inte upp och ställde sig bakom tratten. Enligt rekonstruktionen jag såg smällde det medan mannen var i rörelse och just då passerade bakom tratten. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Vilken jävla stolle... Vad menar du med det? Du tror väl knappast att personen medvetet ställde sig framför bakblåset? Eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Om man vid ett sådant tillfälle skjuter med flera pjäser samtidigt kan man höra fel då pjäserna står med c:a 10 meters mellanrum. En dum fråga kanske, men var det ingen som funderade på att göra något åt denna möjlighet till, som vi kan se nu, dödliga misstag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Olyckan med pvpjäsen ägde rum på Ravlunda i början på 90-talet. En kollega på Ba04 var med som instruktör på den skjutningen. Han var framme och skulle försöka få igång nån sorts livräddning men hittade ingenstans att ge mun mot mun-metoden... :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Olyckan med pvpjäsen ägde rum på Ravlunda i början på 90-talet. En kollega på Ba04 var med som instruktör på den skjutningen. Han var framme och skulle försöka få igång nån sorts livräddning men hittade ingenstans att ge mun mot mun-metoden... :( Är det någon som kan skaka fram en officiell, eller i övrigt väldigt trovärdig, uppgift på hur långt bakom, och i vilken vinkel till, pvpj personen faktiskt var när skottet gick av? Det verkar ju även som om uppgifterna om händelsen i stort går i sär i den här tråden, så officiella uppgifter om det skulle också vara intressanta. Om personen endast var någon meter rakt bakom pjäsen, så är jag inte det minsta förvånad över beskrivningen ovan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 En pvpj 1110 betjänas av skytt och laddare. Utöver det finns även en grupp/omgångschef. En sak jag glömde i mitt tidigare inlägg; hjälpskytten drar, efter att ha öppnat låset, ut den använda granathylsan (tjocka läderhandskar rekommenderas...) och kollar även att röret är tillräckligt rent innan ammunitionsman ett laddar (om) vapnet. Det du skriver ovan borde väl leda till avsevärt lägre eldhastighet, än vad som möjligt med den finska gruppen, då samma person i det svenska fallet både ska utföra hjälpskyttens, ammunitionsman etts och ammunitionsman tvås uppgifter. En hög kortvarig eldhastighet är i mina ögon ett måste för att man ska överleva med en pvpj, eller åtminstone om man skjuter ifrån ett system av värn som vi finnar gjorde/gör. Tänk här även på att granaterna till pvpj är avsevärt större och tyngre än granaterna till grg. Eller har jag missat något? Är det pvpj placering på fordon som gjorde att man i svenska försvaret hade den gruppkonfigurationen man hade, eller fanns det (även) andra skäl? Jag ogillar rent allmänt tanken på att skjuta pvpj från lätta oskyddade fordon, utan ser istället vapnet som ett rent defensivt vapen som används i combined arms-strid från väl valda, maskerade och befästa ställningar. När utgick den sista svenska pvpj ur krigsorganisationen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Eftersom laddaren vid skjutning uppehåller sej på "bakluckan" så skulle jag vilja säga att avståndet snarare var under än över en meter. Jag kan fö med ett telefonsamtal få fram mer detaljerade uppgifter men jag har inte lust att dra i dettta igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Eftersom laddaren vid skjutning uppehåller sej på "bakluckan" så skulle jag vilja säga att avståndet snarare var under än över en meter. Ok. Jag kan fö med ett telefonsamtal få fram mer detaljerade uppgifter men jag har inte lust att dra i dettta igen. Jag har full förståelse för det. Jag är för realistiska övningar, men sådant här får mig att :( och . Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Våran kompanichef berättade om en annan olycka när jag gjorde lumpen. Minns inte när eller vars det var, men jag tror det var i mitten på 80-talet någon gång. Två grg vapen med tillhörande skytt och laddare var grupperade brevid varandra. Gruppchefen som var längst ut till höger skulle förflytta sig in mot mitten. Han ser då att det högra grg:et just skickar iväg en granat. "Jag hinner innan nästa skott" tänker han då. Tyvärr så sprang han inte tillräckligt fort, eller så var laddaren för snabb, för han han bara nästan. Enligt uppgift så tappade han några kilo från baken. Fast om jag minns rätt så överlevde han i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Jag känner en gammal I16-off.(nu Lv6) som har fått sitt ena öga bortbkåst av pskott... Hans trupp frmaryckte längs en skogsväg när de stötte på FI. Alla for ut ur sina tgb och tog upp striden. När mannen i fallet rundade en tgb för att ta sig till andra sidan vägen, hördes "Klart bakåt"! och sen dess har han inte mer än ett öga... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Olyckan med pvpjäsen ägde rum på Ravlunda i början på 90-talet. En kollega på Ba04 var med som instruktör på den skjutningen. Han var framme och skulle försöka få igång nån sorts livräddning men hittade ingenstans att ge mun mot mun-metoden... :( och den sönderskjutne killen hamnade på vår förbandsplats. tillsammans med resten av de två grp:erna, som var i chocktillstånd. det var slutövn för dessa killar som kom från något av de skånska förbanden, som förmodligen är nedlaggt i dag. de körde inte pv-bilen utan hade pv-bandvagn. de var uppställda på mindre avstånd än tio m från varandra. och tävlade om vem som kunde skjuta snabbast. som the swede skriver hörde laddaren i den vänstra vagnen fel. han trodde hans vagn redan skjutit och hoppade upp för att kontrollera att eldröret var tomt..... då sköt hans skytt. resultatet blev som HC 1 skriver inte mycket kvar. varför han hamnade hos vår förbandsplats minns jag inte de hade haft en sjukvårdsutb vid ravlunda och hade genomgång efter den när det inträffade. jag tror de var de närmsta sjukvårdsresurserna, eller närmsta läkaren. huvudelen av vårt trosskomp låg förlaggda utanför genarp en bra bit från ravlunda. kan säja att våra sjukvårdare inte var så talförda dagarna efter detta. och som det inte var nog, fick ett par av dem ta hand om en annan skarp olycka två dagar senare. en laddare i en ceturion-vagn (strv 101(?)) satt och sov under kilen på eldröret. vagnen körde ner i ett dike viket gjorde att stabilisatorn på eldröret hoppade ur läge. varpå vagnen åkte neråt i diket och eldröret uppåt. kilen inne i vagnen åker ner och klipper av underbenen på laddaren. just denna övn var mycket olycksbemängd. det var under mars eller april 1990. vet att vi skulle i stort sett bara hem till skövde och vårda fordon, för att sedan vara lediga i en vecka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Shit, det är lite drag i en sån RPG, finns det någon som helst chans att killen överlever bakblåset? Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Shit, det är lite drag i en sån RPG, finns det någon som helst chans att killen överlever bakblåset? Har för mig att RPG är ett raketvapen så det är inte på långa vägar lika mycket tryck i den som i en äkta bakblåsare. Han har nog goda chanser att överleva. Hur han ser ut är väl en annan femma. Edit: Rättelse Fel av mig - RPG-7 har tydligen en laddning som först skjuter ut raketen som en vanlig bakblåsare. Därefter tar raketmotorn vid och driver granaten fram till målet. Det kan nog hända att han gick åt i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Oh shit! Helt galet, för fan! Mäkta roligt, man tror inte sina ögon ibland. Mmm jätte roligt. Lika skoj om det händer din HV pluton? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vpl8107 Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Snubben utan hjälm som sitter bakom röven på skytten verkar få problem också. Så det var nog ett ganska kraftigt bakblås på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.