Jump to content

Slitz sgg/ni reportage

Sleepoo

Recommended Posts

På första uppslaget i reporataget om ssg/ni så täcker denna bild (se länk, 1) båda sidorna, bilden förställer två killar ur SGG som reppellerar utmed en klippvägg. Så långt är allt lungt, visst är det personal ur SSG som visas men inte svenska SSG utan Pakistani Special Service Group (SSG). Jag råkade se bilden på en bildbyrås hemsida och kände igen den!! Journalisten ifråga har antagligen bara sökt på SSG precis som jag gjorde och fått upp den bilden och sedan publiserat den utan att ta reda på vad den föreställer. Sen påstår han i samma artikel att SSG deltog i jakten på rymmarna i sommras vilket ju knappast kan vara troligt, då militären inte får ingripa mot civila, eller hur?? Hur som helst är det ju journalister i ett nötskal!! Lite kul bara!!

http://cache.gettyimages.com/comp/51230228...9C30E9B9B114CE8

Hittade dock en bild på "svenska" SSG(måste ju vara det) från Kongo! Är inte den här "hemlig", i så fall är det upp till FM att hålla reda på vilka bilder som är tagna och kontakta Getty Images. Skumt att det är så hemligt med SSG från FM sida när det finns bilder ute på internet. Kanske bara är en PR grej att det ska vara hemligt, vad tror ni??

Och den bilden har vi sedan tidigare bestämt att inte publicera på detta forum.

//Yman, BlåGul

1. Getty-bilden har (naturligtvis) varit uppe tidigare. Men det inlägget har iofs raderats.

2. Köper man Slitz för den skarpsinniga journalistikens skull? I så fall har jag nog missat något :P

Vill man läsa om specialförband är knappast Slitz rätt källa.

Suck..

Som vanligt, Slitz! tidningen som älskar beskrivande ord som coolt, hårt, fränt, bäst, wow osv...

2. Köper man Slitz för den skarpsinniga journalistikens skull? I så fall har jag nog missat något 

Vill man läsa om specialförband är knappast Slitz rätt källa.

Klockrent!!

Sen kan väl SOM VANLIGT säga.. De som vet något säger inget.. Vilket bara gör att det blir massa spekulationer och dumma bilder...

Kan vi int bar lås....

GMY

Förstår inte riktigt vad de menar med att 50 persaoner finns i SSG när det var 80 i Kongo???

Sen  är det ju visst få att militären får ingripa mot civilia precis som civilia får ingripa mot civila.

Ingen aning om hur många pers som SSG består av, men det är ju inget hemligt att det inte bara var SSG som opererade i Kongo. Finns ju ett specialförband till som inte är lika kända :baskerFN:

Angående fotot på de 2 soldaterna som rappelerar nerför en klippvägg så kan man se flera tydliga saker som man kan använda för att särskilja dem från svenska soldater.

1. En av soldaterna har en AK47 medan jag inte kan urskilja vad den andre använder.

2. Kamoflagemönstret skiljer sig mycket från det svenska.

3. Byxorna är instoppade innanför kängorna på soldaterna.

Detta är vad jag kan se efter en snabb titt, någon som kan se mer? Jag hatar när journalister inte vet vad dem skriver! Seriösa journalister har ett bra underlag som dem skriver på!

Förstår inte riktigt vad de menar med att 50 persaoner finns i SSG när det var 80 i Kongo???

Sen  är det ju visst få att militären får ingripa mot civilia precis som civilia får ingripa mot civila.

Ingen aning om hur många pers som SSG består av, men det är ju inget hemligt att det inte bara var SSG som opererade i Kongo. Finns ju ett specialförband till som inte är lika kända :baskerFN:

FJag har hört att det bara var SSG i Kongo. Vilket annat specialförband tänker du på?

Gissar att de som är med i SSG inte anser sig själv vara hårda, cool, tuffa osv. Skulle gissa på att det är individer som har otroligt lätt att smälta in i grupper. Ödmjuka människor som visar respekt och ödmjukhet mot andra individer. Vidare kan jag gissa att de individer som är med i SSG inte är ngr uniR-poliser som lusläser UniR varje natt allt för att se korrekt klädda ut...

Så individer som slår sig själva för bröstet och hela tiden vill visa hur duktiga, coola, tuffa, hårda de är inte hör hemma i enheter som SSG. Vidare tror jag inte att de ställer upp hur som helst för intervjuer och ifall de ställer upp i intervjuer så är det iaf inte för slitz... Men ifall ni vill veta en som är med i SSG så går det alltid att läsa i överlevnadshandboken om fälttester så finns det med en individ som är medlem i SSG.

Denna kommentar bygger enbart på gissningar och inte på sanningar...

FJag har hört att det bara var SSG i Kongo. Vilket annat specialförband tänker du på?

Finns bara 2 SF i sverige, ssg och ik, båda var i kongo

Ang. att SSG skulle ha hjälpt polisen att ta fast rymmarna så stämmer det nog med största sannolikhet inte. Däremot sattes militär in för att hitta gisslan som man trodde var ute och irrade i skogen.

Anledningen till att Slitz har tagit för givit att SSG hjälpte polisen kan vara att dom sett NI i camoflageuniform på TV i samband med rymmarjakterna.

Fallskärmsjägarskolans insatskompani, icke att förväxla med andra insatskompanier.

Fast dom har väl inte lika häftiga uppgifter som den där Sudanstyrkan? Dom hemliga killarna som var på S1 i sommras? :lol: Man kan ju förväxla dom... :P

Edit: Ironi till Blackadder...

Satt och lyssande på när 2 personer i hemvärnet drog myter om ssg :-(

Var rätt roligt :lol: minst sagt....

Men vad är det som är så upphetsande med SSG :worthy: Deras existens omnämndes ju redan i första delenn av Operation garbo som kom ut i mitten av 80 talet....

Likadant i par andra böcker som klassats som skönlitterära :) men insiktsfulla.....

Deras existens omnämndes ju redan i första delenn av Operation garbo som kom ut i mitten av 80 talet....

Nja, det kan ju knappast ha varit dem, då SSG sägs ha bildats någon gång under 90-talets första hälft....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...