Jump to content

Marchkänga 90

TangoXray

Recommended Posts

Vill inhandla ett par marchkänga 90 (sommar), men dom säljer inte denna på förrådet I5.

Vill inte heller betala 1400:- på militaryshop.

Någon som vet vart man kan köpa dom billigare än så? Helst mycket billigare.. :)

FBU?  

Det är ett märkligt sätt att slänga ut vinterkängan till en när man hämtar ut prylar där. I större delen av sverige behöver man aldrig vinterkängan alls. Är det därför de vill att någon ska använda dem?

...borde väl gå att gå till förrådet och be riktigt snällt, så byter de säkert ut dem?

Hemvärnet, Jämtland.

Ärligt talat så var jag mycket glad över vinterkängorna när graderna kryper ner mot -30...

Men nu är det vår och man svettas ganska friskt.

Tyvärr är förrådspersonalen ganska griniga inne på I5.

Har inte vart inne på F4 än, men jag har hört att dom skall vara lite bättre där.

HAha.. jo, okej då. Är man däruppe så är det väl inte fel. Men ner till säg.. -10 eller -15 går det faktiskt bra med sommarkängor om man inte har så små att man inte får i ett par tjocksockar, och inte är väldigt frusen om fötterna.  

Alltså behöver man oftast inte ha vinterkängan i stor del av sverige, och jag funderade inte så lite när jag var på Amf4 här i GBG och fick ut vinterkängorna när jag gick med i FBU. Jag hade ju nu då redan ett par sommarkängor, så jag bryr mig inte, utan ställer bara in dem i garderoben om utifalla att jag ska till vintern någon gång.

Klart att det finns bättre för pengarna.

Själv har jag ett par Magnum som jag har haft i 3 år och är supernöjd med.

MEN, en nitisk Kompanichef gör att det bara skall vara kronans och inget annat.

Så därför letar jag efter så billiga m/90 march som möjligt.

@tango

Frösön säger du... där bor jag med! Nämen det var ju trevligt!

Såg på din prez att du var med i HV. Är du med i Frösön eller?

Där har jag nyss gått med serru... ')

Heja Jamtland!!

btw, vinterkängorna ÄR varma så inåt hvte! Vi i Norrland skulle önska en liten sandalett m/90 att ha under sommarmånaderna jun-jul...

Trevligt!

Jo, tillhör Frösön.

Har du gått din intro utb. eller skall du göra det nu i Augusti?

Jag har använt mina privata kängor, främst när det händer någonting inne på I5. Chefen där är bättre att ha och göra med.

Så, är du med i högvakten? Om inte, vill du vara med?

Vi är ett par kort så...

Går HV med vinterkängor på högvakten...? Har aldrig gått den själv men det känns tveksamt att ludra runt med vintermufflon på fötterna i närheten av konungen...

Nästa år är jag kandidat till högvakten... är lite för ny i HV för att vara aktuell ännu. ')

Guest Greven

M-90 kängorna är kassa och dyra. Allt beroende på arbetarskyddstyrelsens beslut om att samtlig personal i FM skall ha hätta i pjucken.

Vinterkängan är kass eftersomfodret blir fuktigt och inte går att ta ut för torkning eller byte. Grundregel 1 i kallt klimat är att alltid hålla fötterna torra som bekant och hur gör man det med en fuktig känga?

Själv rekomenderar jag Meindl - har använt ett par i tre år nu, de har varit med på otaliga expeditioner på hög höjd (som inmarch känga), fjällvandringar, hemvärnsövningar mm och jag är mycket nöjd.

Är det något som är värt att investera i så är det bra dojor och en skön rygga.

Kan ju tipsa om att på mil.se finns ju en lista över alla som säljer mil överskott. På FMV alltså.

M/90 marschkängor köpte jag på mil-con.se för 599 kr

de var ju begangnade men eftersom jag har en bror på P4 i Skövde så fixade ju det sig

Priset på ett par m/90 kängor civilt, på sådär 1400 spänn å andra fantasisummor är ju löjeväckande. Inte en chans i världen att de är värda dem pengarna.. man får ju för bövelen goretex kängor för ungefär samma pris. Dock är m/90 kängorna säkert värda det pris som FM betalade för dem.

Ypperligt kass sak med kängorna är att lädret läcker som ett såll. I många länder öster om Sverige (samt på K4 o.s.v.) så använder man gummistövlarna i större utsträckning. Försvarets gummistövel är väl sisådär ur bekvämlighetssynpunkt, finns riktigt sköna vandringsstövlar man kan köpa i sportbutiker, man ska bara komma ihåg att ta av sig dem under rasterna o lufta fötterna.

O nej. Det är inte bara att fetta in kängorna ordentligt. Det hjälper inte mycket om man har sin förläggning granne med sumpmark (slutövningsmardröm).

Som konstaterats så är M/90 kängan inte värt det priset som ges civilt.

Tycker däremot faktiskt att M/90 kängan kan vara rätt så bra… Visst, de håller inte fukten ute som gummistövlar men om man fettar in på rätt sätt kan man i alla fall få ett skydd som kan hålla upp till en hel dag i blöt terräng. Hade en liten diskussion med LRRP om M/90 systemet och det amerikanska motsvarigheten och det är ju bara att konstatera att de har bättre valmöjligheter. De kan välja uniformssystem efter uppdraget, vi får välja mellan vinter och sommarkängor. De svenska M/90 kängorna tycker jag ändå håller en bra allround standard.

Så för att spåra ut lite i ämnet så….

Ska du ut i mycket blöt miljö, sätt på ett par plastpåsar på fötterna. Sedan bör man ha ett par torra kängor som man kan använda om man ska röra sig långa sträckor på torr mark. Ska man sedan bli våt om fötterna igen så får man byta tillbaka till den blöta uppsättningen kängor. Ett torrt system och ett vått system.

Håller man sig bara varm, torr och mätt så kan livet i fält vara riktigt drägligt!!

EOD

Så för att spåra ut lite i ämnet så….

Ska du ut i mycket blöt miljö, sätt på ett par plastpåsar på fötterna. Sedan bör man ha ett par torra kängor som man kan använda om man ska röra sig långa sträckor på torr mark. Ska man sedan bli våt om fötterna igen så får man byta tillbaka till den blöta uppsättningen kängor. Ett torrt system och ett vått system.

Goretex-sockar eller Sealskinz fungerar också väldigt bra. Fukten utifrån hålls borta från sockorna och det mesta av fotsvetten trycks ut utanför fuktspärren med det underbara resultatet att fötter och sockor förblir torra trots att kängorna kippar av väta.

Håller med föregående "talare" (säger man så när det är skrivna inlägg, hrm...) om att 90-kängorna är rätt så kassa och absolut inte prisvärda för 12-1400 spänn. I amfibisk miljö är det omöjligt att hålla dem torra och syntetlädrets vattenavstötande förmåga verkar försämras kraftigt av saltvatten. Som marschkängor tycker jag däremot att de är sköna. Under förutsättning att man, som i lumpen/Hv/FBU kan byta dåliga och utslitna exemplar så funkar det, men att köpa sig ett par civilt är ganska dåligt pang per peng tycker jag.

Att köpa beggade sommarkängor för 600 spänn och sedan byta in dem vid nästa besök på TSF (HV) kanske kan vara något - tack för tipset!

Måste erkänna att jag har varit lite skeptisk mot Goretex-sockar och Sealskinz. Vanligtvis så brukar det som håller ut fukt också stänga in fukt men det fungerar alltså E04? I så fall, var kan man köpa dem, i en vanlig sportbutik eller och vad kostar de i så fall?

EOD

Försvarets tveklöst bästa känga är m/93:orna! Helt klart, gått många mil i m/90 och kan bara säga att sjöstridskängorna är klart skönare. Sulan är rena "Nike Air Max" i gemförelse mot m/90. Dessutom går dom snabbt att av och på, behöver bara snöra dom en gång och sedan "använder" man sig av dragkedjan på sidan. Borde mixa dessa två kängor..

vad gäller goretex strumpor så ska man även komma ihåg att de inte håller för evigt. O då är ju 400+ lite väl saftig summa att betala. Skulle nog hellre satsat på ett par kängor med liknande andande membran. Finns ju massor med såna nuförtiden, inte bara goretex. Coolmax o allt vad dem heter.

Marschkänga m/90 vattenavvisnde förmåga beror på vad man smörjer den med. Självklart blir en läderkänga aldrig permanent helt vattentät, det är liksom en del av tanken, men med rätt fett (ej vapenfett... ) som förnyas med jämna mellanrum är det oftast inte fukt utifrån som är problemet, utan fukt innifrån.

Goretex o dyl är ju bra, men smuts och goretex går inte så bra ihop. Smuts och militär verksamhet verkar däremot oupplösligt förenade.

Vad kommer det sig att FM nästan alltid lämmnar ut vinterkängorna och aldrig sommar?Överskott på vinterkängora kanske?

Tänker du på hemvärnets tilldelning?

Det troliga är väl att eftersom vi bara får ut en känga tyckte dom att det var lika bra att vi fick ut vinterkängan.

The Swede

BLÅGUL

Det är ju väldigt snällt tänkt, OM det någon gång om året, mot all förmodan, skulle ta i och bli riktigt kallt ute, så har ni iallafall varma kängor! Tror nog att det beror på något annat. En ganska stor del av sverige (särskilt de delar där det bor folk ;) ) HAR aldrig (eller väldigt nära aldrig) så kallt att vinterkängan behövs. Någon kanske kan svara, som gjorde vpl. i "södra sverige", på om man behövde vinterkängorna?

Jag hade soldater i gruppen som slet på sig komarocken om det så mycket såg ut som om det kunde bli nollgradigt den dagen. "Rånaluvan" ska vi inte snacka om, när vi sprang runt och hade strid så sprang jag runt med t-shirt och M/90. De hade värmetröja och rånaluva! Så kunde de inte fatta varför de frös när vi hade en stridspause!!!

Fick lite stuk på dem till sist i alla fall.

Så svaret på din fråga Ing, nej inte under en normalvinter ( ner till ca -10 grader C enligt mig) så behöver man inte dem, räcker att ta på sig en vit socka och se till att man håller sig torr. Dock är det en hel annan kyla i söder. Den i norr kan man ju klä sig mot. Det är den fuktiga luften tror jag.

Hade en Ing3 Kn som var nere på Ing2. En dag när vi stod på sprängplatsen så stod han och hoppa och hade sig

-"Fan inte varit med om något kallare" sa han

EOD

Måste erkänna att jag har varit lite skeptisk mot Goretex-sockar och Sealskinz. Vanligtvis så brukar det som håller ut fukt också stänga in fukt men det fungerar alltså E04? I så fall, var kan man köpa dem, i en vanlig sportbutik eller och vad kostar de i så fall?

EOD

Jag har ett par goretexsockor från Berghaus. Eftersom goretex är färskvara och jag köpte dem 94 så är de halvkassa idag. Å andra sidan har jag bättre kängor nu (Lundhags) så jag behöver inte använda dem. Har själv inte provat sealskinz men kompisar säger att de funkar.

Jag har inte sett goretexsockor på några år men då har jag inte heller letat så att säga. Det finns ju dock en uppsjö kängor med löstagbara innerskor eller membran i goretex.

Som jag skrev tidigar så funkade mina sockor långt över förväntan. De fick naturligtvis tvättas ofta då salt från svetten och skärgårdsvattnet sätter igen porerna i membranet. Dessutom så slits säkert mebranet av att vara mellan fot och sko, så att säga. Mina höll dock tätt utifrån och öppet inifrån jäkligt bra fram till 1998 då jag köpte mina Lundhags. De är fortfarande "hyfsade".

Summa summarum: om ni hittar bergahus goretexsockor - köp!

• 2 years later...