Jump to content

Recommended Posts

Posted

Stålhätta, det är skyddskängan. Tunga att gå i, vi fick aldrig ut dem då våra befäl tyckte att "blir man överkörd av en stridsvagn så spelar det ingen roll om du har stål eller plasthätta"

Posted

Inte att förglömma är också att stålhätta kan bli ganska jävulskt när det är kallt (och varmt för den delen) så om man inte är mek så är nog plasthätta att föredra.

Posted

Är Stålex ALLTID = ståltåhätta?

Vilket/vilka företag tillverkar marschkänga 90 förutom Stålex? Min kompis ville INTE ha med ståltåhätta och undrar därför om fel typ av kängor har skickats.

/Johan ES

Posted

Stålexkängan är ingen och ska inte så vitt jag vet delas ut till annat en mekar och viss trosspersonal eftersom den kan få dig att förfrysa tårna eller ge dig grova skavsår pga värmen.

Det var väl lite klumpigt det jag ville får fram i mitt tidigare inlägg.

Posted

Och en hel bunt med ingenjörer. Kort och gott samtlig personal som hanterar tung materiel.

Träffade en gammal götaingenjör som tappat tyngsta delen av en KB4-bro (bortåt 140 kg om jag minns rätt) på främre delen av sommarkänga 90/stålex. Foten förblev intakt.

Själv köpte jag ett par vanliga sommarkängor för en tid sedan, och svansar runt med dem med gott mod. En liten dyr skön innersula gör susen dessutom.

Posted

En lumpenkompis till mig snodde ett par Stålex-kängor på förrådet, men eftersom han inte lyckades få med sig rätt storlek så tänkte han försöka byta in dem. Tanten på förådet hissade genast upp ögonbrynen och sa: "Det här är ju Stålex-kängor. De delar vi bara ut till mekaniker. Jag tror att jag tar hand om de här." Ni kan tro att han blev retad för det. :D

Posted (edited)

Nu tror jag att det blir lite OT

Men stålex gör skor utan "stålhätta" .

dom skorna går under namnet stilex.

Edited by oak
  • 2 weeks later...
Posted

Skulle någon vänlig själ på forumet vilja vara så vänlig och mäta höjden på skaftet på ett par marschkänga 90? Önskar höjden från marken upp till skaftets slut, d v s inkl sula.

/Johan ES

Posted
Skulle någon vänlig själ på forumet vilja vara så vänlig och mäta höjden på skaftet på ett par marschkänga 90? Önskar höjden från marken upp till skaftets slut, d v s inkl sula.

/Johan ES

22 cm