Rickard N Posted September 29, 2004 Report Posted September 29, 2004 Stålhätta, det är skyddskängan. Tunga att gå i, vi fick aldrig ut dem då våra befäl tyckte att "blir man överkörd av en stridsvagn så spelar det ingen roll om du har stål eller plasthätta" Quote
dxl Posted September 29, 2004 Report Posted September 29, 2004 Inte att förglömma är också att stålhätta kan bli ganska jävulskt när det är kallt (och varmt för den delen) så om man inte är mek så är nog plasthätta att föredra. Quote
Johan ES Posted September 29, 2004 Report Posted September 29, 2004 Är Stålex ALLTID = ståltåhätta? Vilket/vilka företag tillverkar marschkänga 90 förutom Stålex? Min kompis ville INTE ha med ståltåhätta och undrar därför om fel typ av kängor har skickats. /Johan ES Quote
Rickard N Posted September 29, 2004 Report Posted September 29, 2004 Vad jag vet är stålex alltid med stålhätta Quote
Fu Gson Posted September 29, 2004 Report Posted September 29, 2004 Mina m/90 sommar är tillverkade av Sievi och det är plast i dom. Quote
dxl Posted September 29, 2004 Report Posted September 29, 2004 Stålexkängan är ingen och ska inte så vitt jag vet delas ut till annat en mekar och viss trosspersonal eftersom den kan få dig att förfrysa tårna eller ge dig grova skavsår pga värmen. Det var väl lite klumpigt det jag ville får fram i mitt tidigare inlägg. Quote
Lindeberg Posted September 29, 2004 Report Posted September 29, 2004 Och en hel bunt med ingenjörer. Kort och gott samtlig personal som hanterar tung materiel. Träffade en gammal götaingenjör som tappat tyngsta delen av en KB4-bro (bortåt 140 kg om jag minns rätt) på främre delen av sommarkänga 90/stålex. Foten förblev intakt. Själv köpte jag ett par vanliga sommarkängor för en tid sedan, och svansar runt med dem med gott mod. En liten dyr skön innersula gör susen dessutom. Quote
eskil Posted October 1, 2004 Report Posted October 1, 2004 En lumpenkompis till mig snodde ett par Stålex-kängor på förrådet, men eftersom han inte lyckades få med sig rätt storlek så tänkte han försöka byta in dem. Tanten på förådet hissade genast upp ögonbrynen och sa: "Det här är ju Stålex-kängor. De delar vi bara ut till mekaniker. Jag tror att jag tar hand om de här." Ni kan tro att han blev retad för det. Quote
oak Posted October 1, 2004 Report Posted October 1, 2004 (edited) Nu tror jag att det blir lite OT Men stålex gör skor utan "stålhätta" . dom skorna går under namnet stilex. Edited October 1, 2004 by oak Quote
Johan ES Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 Skulle någon vänlig själ på forumet vilja vara så vänlig och mäta höjden på skaftet på ett par marschkänga 90? Önskar höjden från marken upp till skaftets slut, d v s inkl sula. /Johan ES Quote
toord Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 Skulle någon vänlig själ på forumet vilja vara så vänlig och mäta höjden på skaftet på ett par marschkänga 90? Önskar höjden från marken upp till skaftets slut, d v s inkl sula. /Johan ES 22 cm Quote
Recommended Posts