Jump to content

RA135

SwePace

Recommended Posts

Som rubriken skvallrar om så undrar jag om det finns en ficka till RA135 anpassad till stridsbälte 304K.

Den fickan som medföljer är ju anpassad till stridsselen. Visserligen kan man sätta fickan på ett bra sätt på bältet medelst litet hemmameck. Men det är inte meck jag är ute efter! (Alt. hittills har varit att modda en vanlig ficka medelst hål i locket.)

Så om det finns nån mtrl-MÖP därute som sitter på info skulle jag bli tacksam för M-nummer på en sån ficka jag är ute efter.

Om det inte finns en 304-ficka så får man väl lösa uppgiften som man gjort hittills... :(

Nä fickorna till 304 är väl till stridsbältet?

Har inte använt 135:an på ett tag men när jag lumpade så hade vi den mycket och den gick perfekt ner i fickan till stridsbältet.

Jo, just det. Den går ner i stridsbältesfickan. Det jag efterfrågar är en motsv. ficka som kommer med RA135(Den är anpassad till selen.) Alltså: Typ en galonficka med stridsbältesfästen

Om det nu finns...

Är jag tillräckligt förvirrande, eller behöver jag hjälp..? ;)

När jag låg inne i FV hade vi en sele som hörde till radion... Ra138 min i allafall.

Det är ju ändå en vidare utveckling, med samma mått. Sen funkar nog en RA139 nog mot RA135 och då kan du stoppa den byxfickan, inte för de hör till ämnet men, jaja.

• Forumsledning

Precis som du säger är fodralet anpassat till gamla Stridssele m59 (kan ha ett annat namn) och inte till Stridsbälte 304/K.

Då jag använt Ra135 som gruppchef tömde jag oftast en av magasinsfickorna och satte radion + 1 extra batteri däri. En annan lösning var fästa fodralet bak på stridsbältet och knyta fast fodralets överdel i oket.

En extra magasinsficka baktill med ett eget hål i funkar väl?

Annars hade jag ofta privat mini-ryggsäck för andra saker såsom hammare/spik, extra teletråd, pentyl, osv fram i stridsställningen i vilken man kunde ha radion i.

Ett annat jägartips är att knyta en bit märling i ena metallöglan närmast uttaget handmikrotelefonen och sedan trä det genom hela spiralsladden och slutligen fästa andra ändan i hålet på handmikrotelefonens clip.

På så sätt pajjar du inte sladden om du tappar handmikrotelefonen när du springer i skogen och kanske sträcker ut spiralsladden för långt => sladden går sönder.

Då jag använt Ra135 som gruppchef tömde jag oftast en av magasinsfickorna och satte radion + 1 extra batteri däri. En annan lösning var fästa fodralet bak på stridsbältet och knyta fast fodralets överdel i oket.

En extra magasinsficka baktill med ett eget hål i funkar väl?

Precis så ser lösningarna som jag använt mig av ut. Jag hävdar inte att det på ngt sätt är ofunkis med hål-i-locket respektive fodral-bak-fastknutet.

Jag skulle som sagt vilja veta om det finns en stridsbältesficka avsedd för RA135, med färdiga hål i locket, extrafack och dyl.

Varför? Jo, för att slippa mecka vareviga gång man ska ha åbäket. Om man nu inte för tillfället har en stridsbältesficka över att modda till ändamålet. Samt att få ett ev. M-nr så KVM kan beställa.

Finns det inte så: Improvise, adapt and overcome.

Ett annat tips är att ha radion i höger bröstficka, det är ngt som jag tycker är funkis.

Fickan i fråga har fyllts som resultat av prylbögeri... :banana

/SwePace

eller benfickan så länge man bara ska gå är det funkis ska man ner och kräla och sådant så är det mindre bra.

Gillade inte att ha den i bröstfickan var så lätt att bli piskad av antennen då.

Med tanke på att Ra 135 är på väg ut så tror jag inte att det kommer att tillverkas någon ficka för stridsbältet, som också är på väg ut.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur infästningen på den befintliga fickan ser ut, det var så länge sen jag pillade på den (tisdags) :) men borde det inte gå att flytta upp fästkrokarna som man sätter runt bältet, på samma sätt som man gjorde med stridsselen på slutet?

På det viset får man en ficka som sitter ungefär som de vanliga stridsbältesfickorna.

The Swede :o

Och där fick jag alla svar jag behövde för fortsatt verksamhet.

@Swede: Du har så rätt så! Har bara inte kommit på det själv. Ska kolla om det går vid tillfälle. Men det lutar åt en moddad bältesficka iaf.

(Likformighet runt midjan :o )

Slutsats av mig: Det finns inte en ficka av det snitt jag efterlyser. Man får lösa det på egen hand. Slut!

Tack alla som tagit sig tid.

Så kan tråden låsas, eller?

SwePace, Ove ut!

När jag låg inne i FV hade vi en sele som hörde till radion... Ra138 min i allafall.

Det är ju ändå en vidare utveckling, med samma mått. Sen funkar nog en RA139 nog mot RA135 och då kan du stoppa den byxfickan, inte för de hör till ämnet men, jaja.

För att fortsätta i sann OT-anda.

Ra139 kan inte alls samtrafikera med en Ra135. Ra139 är en del av basradiosystemet och det använder helt andra frekvenser än Ra135/146/180 motsv. Vilket är ännu ett skäl för att längta efter ett nytt Försvarsmaktsgemensamt radiosystem.

Sen funkar nog en RA139 nog mot RA135 och då kan du stoppa den byxfickan, inte för de hör till ämnet men, jaja.

Skulle inte rekomendera att ha den i benfickan. Skaffa hellre en extra väska till 304K att ha radion i. De erfarenheter jag har av att ha 135:an i benfickan är att den skaver mot benet då man rör sig.

Guest grg-92

När jag gjorde GU hade vi en Fk R som var sb-kille, och han hävdade följande:

Nej, det finns ingen ficka till 304k för ra 135.

Det enklaste sättet att göra om fickan är att sprätta en av de lodräta sömmarna på det nedre bandet, precis vid fästen, dra ut fästen, öppna precis lagom mycket av sömmen på det övre bandet för att få fästen på plats och sedan stoppa i dem där. Krokarna sk vändas så att den längre delen är uppåt. Det var något med att den inte föll loss lika lätt.

Han sa också något om att radio inte funkar lika bra om man har den för lågt på kroppen. Någonting om jordning? Därför hängde han radion i tråd eller krokar i oket, mitt på ryggen, när han truppförde. Minns att jag fick byta accar åt honom någon gågn när de tagit slut, i o m att han inte kunde nå radion själv. Det sättet att bära radion verkar praktiskt, eftersom den är ur vägen, men antennen stack upp som fan.

Fördelen med att ha den i jackfickan blir väl att batteriet är varmt, men den måste ju bli rejält ivägen...

Grg-92

För att fortsätta i sann OT-anda.

Ra139 kan inte alls samtrafikera med en Ra135. Ra139 är en del av basradiosystemet och det använder helt andra frekvenser än Ra135/146/180 motsv. Vilket är ännu ett skäl för att längta efter ett nytt Försvarsmaktsgemensamt radiosystem.

Fortsätter OT:

Basradiosystemet med tillhörande repeatrar vore underbart att få tillgång till inom HV.

Detta speciellt nu när kompaniområdena tenderar att bli upp mot 10x10 mil stora.

Det enklaste sättet att göra om fickan är att sprätta en av de lodräta sömmarna på det nedre bandet, precis vid fästen, dra ut fästen, öppna precis lagom mycket av sömmen på det övre bandet för att få fästen på plats och sedan stoppa i dem där. Krokarna sk vändas så att den längre delen är uppåt.

Det blir så det blir. Jag har nu kontrollerat verkligheten mot visionen. Eller så moddas det med bältesficka... Resultatet av alternativen blir önskvärt i båda fallen.

/SwePace

Det enklaste sättet att göra om fickan är att sprätta en av de lodräta sömmarna på det nedre bandet, precis vid fästen, dra ut fästen, öppna precis lagom mycket av sömmen på det övre bandet för att få fästen på plats och sedan stoppa i dem där. Krokarna sk vändas så att den längre delen är uppåt.

Det blir så det blir. Jag har nu kontrollerat verkligheten mot visionen. Eller så moddas det med bältesficka... Resultatet av alternativen blir önskvärt i båda fallen.

/SwePace

Fördelen med att flytta hakarna på den befintliga fickan är att du har en ficka avsedd storleksmässigt för radion.

Om man har tur går det att få ut hakarna utan att sprätta.

The Swede :camo:

Tänk vad sb-killarna får lära sig... :camo:

Andra Ra135-tips är att hänga handtelemikrofonen i ett snöre runt halsen, så man inte drabbas av att den taskiga klämman löser ut och man tappar handtelemikrofonen (och sladden fastnar i en buske och går av/man snubblar och slår sig). I sträng kyla bör man även stoppa in nämnda mikrofon i en liten plastpåse eller kondom för att undvika att få in fuktig luft (som fryser). Har någon annan fler tips?

Tänk vad sb-killarna får lära sig... :ph34r:

Andra Ra135-tips är att hänga handtelemikrofonen i ett snöre runt halsen, så man inte drabbas av att den taskiga klämman löser ut och man tappar handtelemikrofonen (och sladden fastnar i en buske och går av/man snubblar och slår sig). I sträng kyla bör man även stoppa in nämnda mikrofon i en liten plastpåse eller kondom för att undvika att få in fuktig luft (som fryser). Har någon annan fler tips?

På RA135 heter den Monofon, på RA 145/146 heter det Handmikrotelefon!

//Herr-petnoga-som-var-på-utb-med-sb-off-från-S1-igår

På RA135 heter den Monofon, på RA 145/146 heter det Handmikrotelefon!

//Herr-petnoga-som-var-på-utb-med-sb-off-från-S1-igår

Ååå snälla förklara skillnaden

*ironisk*

Skämtosido ... finns Telerfonmonofon till Ra145 frågas, kom.