krp_swe Posted October 1, 2004 Report Posted October 1, 2004 Med tanke på alla roliga utryck som diskuteras i en annan tråd tänkte jag att i den här tråden kan det diskuteras roliga egenheter som vissa befäl har.. Jag har exemplvis sätt befäl som varit utrustade med sv2000 och skyddsmaskväska 6.Sen finns det ju vissa man har sett gå runt i m/59 vilket jag trodde var ute för länge sen..Detta var bara några små grejer ni har säkert sett roligare saker.. Quote
Fraggel Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 LT B*-löv (I1 kä 1990) Som började alla sina skämt med hoppas det är ingen som har en släkting som är xxx... Och när ingen svarade så drog han en kass historia om just den fysika eller mentala bristen, tex så var det många dövskämt. Han vara förövrigt det enda befälet som bidrog med sin egen vers till vår mars visa... "Tummen liten B*-löv hela hans familj är döv" Kille var kort redan då och har inte blivit längre, ännu men han förtjänar ALL pespekt, han finns i dag vad jag vet på HV fri och var ett av de bättre befälen vi hade... Sedan hade vi porr Perr* (sgt) som var kyrkovaktmästare på sin fritid. Undrar om han blev klar någon gång, någon som känner igen honom och kan skvallra om vart han tog vägen... Quote
Panzerfaust Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Åh.. en kapten vi hadde. Haha så skön stil. Helst ska ni se mig härma honom för att se det underbara. Händerna i fickorna. En viss krökning på ryggen huvudet med avslappnade gungande rörleser, en sigg i käfften. Alltid rökandes. Med händerna i fickorna... Se det här framför er: Sprängtjänst... han tänder stupinen och visar. Vi små springer därifrån till avspärrningsbandet. Tittar bakåt och ser Kapten A kommer gåendes med sin sköna mjuka stil, kan säga att han lunkade fram. tar siggen tänder den. Händerna i fickorna... ca 5 meter kvar till bandet... BOooooom. Inte en min på ansiktet. Sprutar grus och dam bakom honom (jo, jag vet, lite eld så hadde det varit hamilton). -vart lite kort stubin ändå. Mins hur alla tittade såhär F-n så skön han va alltså. Finns ingen som honom. haha Sen åkte han till övnings fälten i sin privata bil jämt, den fulaste och rostigaste bil du kan finna. Tror det va en liten fiat eller liknande. Gammal som synden och stank inrökt raggar bil när man satt i den. Sen hadde vi en fänrik som jämt gick runt och töntade med nån pinne och gjorde till rösten och lät som nån gamal fanjunkare från 20 talet. Tror denna fänrik är löjtnant på P4 nu om jag inte har helt fel. Ni som legat på P4 sen -01 eller framåt kan väl sända ett PM, nyfiken på om han ännu töntar sig med pinnen En till, som ännu är kvar på I13, Dalregementsgruppen nu då. Äkta kaptensmustach. Stor buskig som han ibland gick och snurrade på. Även han lite retro inslag ibland. Skit stolt över sin pedantiskt skötta Omega 3000. Så fort han såg nån som hadde en bil han gillade gick han fram och snackad bilar och nämnde sin fin Omega och avslutade ALLTID med "Ja, min är i lite finare skick iallfall." Quote
Torak Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Sedan hade vi porr Perr*...<SNIP> Vanudå? Det har funnits en till Perr* i Försvaret? Quote
Fraggel Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Sedan hade vi porr Perr*...<SNIP> Vanudå? Det har funnits en till Perr* i Försvaret? Yepp... Sgt Perr* I1 1990. Vad han är nu det vet jag inte han var kadett när jag låg inne... Han kallades porr perr* efter en insident, med ett par stora bröst, på Döbelsgatan i Stockholm, uppe vid Johannes kyrka, i närheten av dåvarande Roxxy, vad det heter i dah vet jag inte. Nej han besökte inte porrklubben, man skulle kunna säga att porrklubben besökte oss mitt under en framryckning längs gatan. .. Quote
Fraggel Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Jag ? Nej!!! Perr* ? Ingen aning... Quote
Lt P Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Nu ska vi förstås inte kommentera person men Hr Perr* var faktiskt kadett på den tiden och inte sergeant. Numera major och fortfarande på LG. Quote
frobbo Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Jag jobbade som instruktör på det som vid den tiden kallades I19/P5, (själv var jag pansar), Det kom en kallelse till genomgång, fan vet vad det hanlade om, men, ett, (det fanns underbefäl på den tiden), sade: nu kommer du till Porrjohan, ha det så roligt. Jag satte ned och lyssnade och det var väl i sin ordning, sedan fick alla i klassen en penna som man kunde vända upp och nedr på, och, det var en porrpenna, sen dog han. Quote
Raptor Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Under min militärtjänstgöring hade vi en dåvarande Löjtnant CA som körde en minst sagt lös och ledig ledarstil. Man kan nästan säga ludermässig stil om man så vill. Nåväl, följande utspelar sig under en tvåveckors-övning ute i skogarna kring Göteborg. En Kn kommer fram till Löjtnant CA med en m/88 pistol. Detta är ett säkerhetsvapen som ska bäras av befälen. (Skarpladdat vapen med andra ord). Detta enligt uppgift eftersom vi är grupperade på civila områden och inte militära övningsfält. Kn: Här har du säkerhetsvapnet. Lt CA: Jag ska inte ha något säkerhetsvapen. *Pinsam tystnad* De andra befälen som också var närvarande ser lite förbryllade ut. Kn: Enligt reglementet är det du som ska ha den. Lt CA: Nej, jag ska inte ha något säkerhetsvapen. Kn börjar nu bli trött i armarna efter att ha hållt fram pistolen till Lt CA under lång tid. Kn: Fan, jag skojar inte! Ta pistolen! Lt CA: Nej, jag ska inte ha pistolen! Nu står de och gnabbar lite och tillslut, mer eller mindre, pressar kn pistolen mot Lt CA som extremt movilligt tar emot pistolen. Behåller han den? Nej, Lt CA går till en Tgb 11 cirka tio meter bort och lägger den i "baksätet". Kn börjar då tala om hur "pistolen lämnats i närvaro av vittne". Det hela löser sig med att en annan Lt tar pistolen men det hela fick ju mig att omvärdera Lt CA. (Såg Lt CA i samband med ubåtsbesöket FM ordnade för ett par månader sedan. Då hade han avancerat från Lt till Kn på 6-7 år. Är detta snabbt eller långsamt?). Quote
frobbo Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 ´Hej naturligtvis missförstår jag ngt som vanligt, men varför i helvete ville han inte ta pistolen? Quote
Raptor Posted October 2, 2004 Report Posted October 2, 2004 Hej naturligtvis missförstår jag ngt som vanligt, men varför i helvete ville han inte ta pistolen? Han tyckte det var jobbigt att bära omkring på den. Han var expert på att göra så lite arbete som möjligt. Quote
Forumsledning henke Posted October 3, 2004 Forumsledning Report Posted October 3, 2004 OBSERVERA! Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter på internet som inte uttryckligen godkänts av personen i fråga. Detta enligt den fina lagen PUL som våra styrande klubbat igenom för att skydda personuppgifter på nätet. Mer om PUL kan ni läsa på http://www.pul.nu Alltså INGA fullständiga efternamn eller andra uppgifter som gör att man kan peka ut en enskild person. Jag har nu rensat i en hel del inlägg, fortsätter det kommer tråden tas bort. Quote
Fraggel Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Nu ska vi förstås inte kommentera person men Hr Perr* var faktiskt kadett på den tiden och inte sergeant. Numera major och fortfarande på LG. Då så kul att veta att han är kvar i försvaret, han var en av de bättre kadetterna vi hade... Han var cool. Quote
Ing Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Utöver det SJÄLVKLARA om PUL som Henke skrev kan ni ju försöka tänka på att det är fullt möjligt att personerna ni skriver om, eller deras bekanta sitter och läser det här. Quote
SnowFlax Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Känner mig tvingad att återge en händelse som utspelade sig ute på Kalixfors skjutfält. Hemvärnssoldaterna hade under fredagen genomfört vapenvård i vapenvårdslokalen. Någon hade tagit med sig en flaska m/mindre CLP. En yo från FBJ (de övade också på KF under helgen) uppmärksammar denna fruktansvärda stöld från FBJS och börjar leta efter den skyldige. Efter många telefonsamtal får han kontakt med SG på Lapplandsjägargruppen. Under lördagen pratar SG och HA (även han yo på grp) om detta. De kommer fram till att det som hänt är fruktansvärt , men de har lite svårt att förstå att det handlar om en liten flaska , givetvis måste det vara en flaska m/stor som stulits, annars är det bara slöseri med tid. Dock inser de sköna fd I 22 officerarna sanningen, men vill pika nämna yo. Sagt och gjort. SG har en låda (12 st?) med små CLP-flaskor i bilen. HA hämtar dessa, marscherar iväg till lektionssalen där yo håller lektion för vpl FBJ. HA marscherar in och följande dialog utspelar sig: HA: Det hade stulits flaskor från vapenvårdslokalen. Vi har inga stora flaskor med oss, utan du får istället två stycken lådor med småflaskor. Hoppas att det går bra. NN: Det var en flaska som stulits. HA: Vi har ingen stor flaska men räcker dessa småflaskor? NN: Det var en liten flaska. Detta är inte den enda tokigheten SG genomfört, har skrivit ett inlägg här om hur det gick till när jag (på skoj) inte ville lämna tillbaka snödräkt 90 efter en utb-helg. Quote
APC-mannen Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Jag jobbade som instruktör på det som vid den tiden kallades I19/P5, (själv var jag pansar), Det kom en kallelse till genomgång, fan vet vad det hanlade om, men, ett, (det fanns underbefäl på den tiden), sade: nu kommer du till Porrjohan, ha det så roligt. Jag satte ned och lyssnade och det var väl i sin ordning, sedan fick alla i klassen en penna som man kunde vända upp och nedr på, och, det var en porrpenna, sen dog han. Fattade jag rätt, underbefälet dog alltså mitt under genomgången? Quote
Innuendo Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Vår plutonchef kn Lo** hade ganska ofta sin hund med sig, en liten strävhårig tax som var tränad som jakthund. DEn blev en slags plutonmaskot efter ett tag, finns till och med på plutonfotot. När vi hade skarp strid så var självklart hunden med och under en framryckning så skriker kaptenen "ELD UPPHÖR, ÖVNING AVBRYT" alla tvärstannar och undrar självklart vad som hänt, men det enda som hörs är en skällande hund bort mot skogskanten. därpå säger kaptenen: "Hör vilket vackert rådjursdrev, övning fortsätt". Samma kapten vid vård efter överlevnadsövningen. En kille har fått hjärnsläpp och klarar inte att plocka isär vapnet. Kaptenen har i detta fall sina två barn med sig (ca 8-12år). Han säger: "Om du inte klarar att få isär vapnent så finns det ju barn här som klarar det". Killen kände sig antagligen något nedvärderad Quote
Nestor Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Samma kapten vid vård efter överlevnadsövningen. En kille har fått hjärnsläpp och klarar inte att plocka isär vapnet. Kaptenen har i detta fall sina två barn med sig (ca 8-12år). Han säger: "Om du inte klarar att få isär vapnent så finns det ju barn här som klarar det". Killen kände sig antagligen något nedvärderad undarskatta ALDRIG ett barns förmåga att plocka ner något till molekyler. Quote
imint Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Nu för tiden är väl alla nyanställda befäl stöpta i samma enformiga form, det finns inte längre utrymme för orginella befäl i den slimmade Försvarsmakten. :( Quote
olaevil Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Hade en Fanjunkare och vad jag kommer ihåg så var han den sista i armén.Under Tornadoövningen93? så var han stf kompcf och åkte med trossen i Bandvagn.Han kunde inte läsa karta så det slutade med att när vi kom till en korsning brukade vi vänta på att dom skulle komma tillbaka.Efter blivit upplyst med backljuset ett antal gånger så tröttnade vi väl.Senare under övningen så satt vi i en by någonstans och andvände MOBIFAXEN ??? Var test med detta under övningen för sjukvården.Tog ganska lång tid och Fanjunkarn behövde gå och bajsa som ELLER han sa DETTA ÄR OHÅLLBART.Iallfall vi hade skoj och sista dagen så Döpte vi om honom till. BAJSRUNARBACKLJUS För han hette Runar i förnamn.En jäkligt trevlig karl som vi hade mycke skoj åt under den övningen.Men han skötte sig utmärkt förutom hans Kartläsning var under all kritik.Han var Kapten senare det vet jag eller om han hade blivit det innan övningen men för oss var han Fanjunkarn. MVH Olaevil Quote
Guest Kjellberg Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Apropå historien om pistolen ovan. På vår slutövning så märkte vi också att våra tre befäl (av fem) hade pistoler på sig, eller åtminstone hölster som såg ut att innehålla pistoler. Vi antog att det hade med säkerheten att göra (rimligt antagande...) men efter nån vecka så visade sig att löjtnantens hölster innehöll en vattenpistol (laddad) den ena kaptenen hade en soft air-gun och den tredje fick vi aldrig se... får väl anta att åtminstone den var riktig. Vidare kan man väl sammanfatta befälen med inställningen att "om de ska kunna lösa sina uppgifter så behöver alla väldigt mycket mat". Så vi hade alltid med oss både fru- och lu-pack kompletterat med diverse godis och läsk i förvarningsbilarna. Det var väldigt ovanligt att man kom hem hungrig. Quote
johanp Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 (edited) Vi hade en ung reservare under gsu'n som var mer stridskåt än nån annan jag har träffat, var det något som var jobbigt så var det han som truppförde, alltid. Han hade naturligtvis det där rätta ilskna militäriska utséendet alá us marine sgt eller nåt sånt. Rösten var densamma, stenhård, ord var såklart inte något det slösades med i onödan. Några få grejer jag direkt kommer på som denne idol gjorde var att skälla ut en kille som bad om ursäkt för att han hade stört en genomgång eller nåt sånt, naturligtvis var det bara det att han bad om ursäkt som fänriken reagerade på och avslutade med ytterst besviken min - det där var jävligt oproffisionellt. Sen skulle vi få "bada" efter en vecka i fält för att han tyckte att vi luktade så förjävligt att det röjde vår position för fi, sagt och gjort alla byter om och börjar tvaga sig, han står och prickstill och tittar snettupp mot horisonten som nån staty av en gammal fältmarshalk varpå en broms kommer och sätter sig på hans ena ögonlock, 5-6min efter att folk har sett detta tar någon ton och meddelar Fk att det sitter en broms i ögat på honom, svaret blev - jag är jävligt medveten om det, och därefter stog han i samma ställning ytterligare 20min med bromsen där. Vid en morgonvisitation hade ett par grabbar satt upp bilder på sina tjejer på insidan av skåpsdörrarna, i ena rummet kommenterade han allas tjejer med typ - oj det kunde man inte tro om dig och liknande, utom en killes där han bara stirrade med stora ögon och skakade på huvet och vände sig om... I nästa rum gick han fram till en kille och sa - Jaså du e en såndär jävla lunarsurfare ser jag, ok, men skriv inte ut kort på på brudar du inte har en chans på nåtmer. När vi hade gsu var det oftast 30-35C på dagarna så det var förbjudet med allt skoj som innefattade krut, vilket han kommenterade genom - Bla bla bla totalt förbud för att göra bla bla bla med det skiter jag fullständigt i(intryckt mitt i en mening i samma ton) bla bla bla, därefter hade han en genomgång om köldskador?! Efter det pang pang och utdelning av massa brandfarligt.. Edited March 9, 2005 by johanp Quote
Tarkan Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 (edited) Jag hade en intressant fänrik (X) som var tvungen att pilla på något konstant. Under skyddsvaktsutbildning ritade ett befäl mha av en pinne i gruset för att visa var vaktposterna skulle stå. Befälet lägger ifrån sig pinnen. X som har varit vänd åt ett annat håll vänder sig om, plockar upp pinnen och svingar den lite i luften (tyckte om "swish" ljudet), bryter pinnen i mitten och slänger bort delarna. Befälet trevar med handen för att plocka upp sin pinne som numera är avbruten och ligger i skogen, tittar på X varpå X ser förvånad ut och förstår vad han har gjort tack vare befälet och glada värnpliktiga. Hans svar blir: "Jaha." följt av ett leende. X gillade även att hugga i (inte av) avspärrningsband med sin Mora. Pricka stolpar och träd med småsten var också en uppskattad sysselsättning. Detta gjorde han naturligtvis medan andra befäl instruerade, så man var lite distraherad ibland. Edited March 9, 2005 by Tarkan Quote
Fu_Persson Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Vi hade en som gärna viskade sin hälsning vid avlämning "god morgon smygtittare" skojig prick den där Quote
Zurse Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 minns vår lt under gb skolan...han lyckades tjata till sig hos en kapten att han skulle få va med o kriga, han tvingade av en vpl hans utr. för att sedan va med..när han ville va med nästa gång ställde han sig framför vår kn o hoppade som ett barn samtidigt som han sa kapten igen.. kn K- nej! Lt L- jävla muffla. Quote
Cosmo Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Känner mig tvingad att återge en händelse som utspelade sig ute på Kalixfors skjutfält.Hemvärnssoldaterna hade under fredagen genomfört vapenvård i vapenvårdslokalen. Någon hade tagit med sig en flaska m/mindre CLP. En yo från FBJ (de övade också på KF under helgen) uppmärksammar denna fruktansvärda stöld från FBJS och börjar leta efter den skyldige. Efter många telefonsamtal får han kontakt med SG på Lapplandsjägargruppen. Under lördagen pratar SG och HA (även han yo på grp) om detta. De kommer fram till att det som hänt är fruktansvärt , men de har lite svårt att förstå att det handlar om en liten flaska , givetvis måste det vara en flaska m/stor som stulits, annars är det bara slöseri med tid. Dock inser de sköna fd I 22 officerarna sanningen, men vill pika nämna yo. Sagt och gjort. SG har en låda (12 st?) med små CLP-flaskor i bilen. HA hämtar dessa, marscherar iväg till lektionssalen där yo håller lektion för vpl FBJ. HA marscherar in och följande dialog utspelar sig: HA: Det hade stulits flaskor från vapenvårdslokalen. Vi har inga stora flaskor med oss, utan du får istället två stycken lådor med småflaskor. Hoppas att det går bra. NN: Det var en flaska som stulits. HA: Vi har ingen stor flaska men räcker dessa småflaskor? NN: Det var en liten flaska. Detta är inte den enda tokigheten SG genomfört, har skrivit ett inlägg här om hur det gick till när jag (på skoj) inte ville lämna tillbaka snödräkt 90 efter en utb-helg. Sanning med modifikation. Riktigt så gick inte diskussionen till, och enligt mig så verkade hela den situationen vara ett missförstånd (kommunkationsfel ) mellan de två personerna. Quote
Krook Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Nu för tiden är väl alla nyanställda befäl stöpta i samma enformiga form, det finns inte längre utrymme för orginella befäl i den slimmade Försvarsmakten. :( Det ligger mycket i det du skriver. Det är i dag väldigt begränsade ramar avseende uppträdande på MHS och i början av officersyrket. Omfattande feedback, norm- och värderingsdiskussioner, utvecklingsprocesser, etiska ledstjärnor, mm mm gör att de flesta antingen är en schablonbild av vad man anser att FM vill ha eller också försöker likna schablonen. Det finns inte så stort spelutrymme längre. Är du för avvikande riskerar du att åka ut, något hårddraget. Det är synd och jag inbillar mig att vi får ut sämre officerare pga detta. Om folk kunde vara sig själva i större omfattning och ta ut svängarna lite mer så skulle de trivas bättre och producera bättre reslutat. Men det är bara min åsikt och föga värt i sammanhanget. /Krook Quote
Recommended Posts