Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mitt företag har funderingar på att låta tillverka eller köpa in en "civil" variant av sjörock m/93. Det finns defenitivt en marknad. Handen på hjärtat, visst vill du ha en :Malaj:

Min sjörock m/93 är tillverkad av Sallinen & Co. APS. Det är den äldre varianten i GoreTex. Tyvärr är detta företag omöjligt att finna på Internet.

Som vanligt med FM-materiel så finns förstås fler tillverkare. Vad står det i din sjörock?

Tacksam för alla svar som kan tänkas dyka upp.

/Peder

Posted

ett gott uppslag Lt P att göra den i civilt utförande.

vet åtminstone en numera student i rikets andra stad som, kommer leva på nudlar i ett par månader, för att kunna spara ihop till en sjörock M/civil-93.

och eftersom jag numer äger en sjöstridsuniform M93, så kanske man skulle bygga på med sjörocken.

• 1 year later...
Posted (edited)

Jag lyfter upp detta ärende igen eftersom det kommit ett steg närmare verklighet.

Jag vill nu bredda frågan till samtlig blå uniformsmateriel.

Dessa tillverkare har jag funnit

Sallinen & Co. APS (sjörock)

Seyntex (sjörock)

Kapp-Ahl (m/87)

T.W Kempton (tröja m/87 m.m.)

Gulins (vita skjortor m.m.)

CA Monitor/Proline (blå t-shirts)

OY HW-Company (fältskjorta 93 blå)

Slama (blå 93 keps)

Någon som har fler tillverkare att tillföra? Det mottages med stor tacksamhet.

/Peder

Edited by Lt P
Posted (edited)

Säga vad man vill om sjörock 93 och dess bärande som en del i olika uniformer, men inte är det något som jag skulle bära civilt. Varken "privat" civilt eller i form av "HKV-civil" (av med gradbeteckningar och stoppa huvudbonad i fickan så kan man vara lite mer avspänd på vägen hem till det Överstelöjtnantska residenset).

Den är ful att bära till de uniformer som normalt bärs med vit skjorta (dumt att ta bort kappan) och numera rätt omodern (dvs det finns bättre konstruktioner) om man skulle att bära den till sjöstridsdräkt eller blå arbetsdräkt. Det ska dock sägas att den är eoner bättre än skepparkavajen (*kräkas*). Ett uniformsplagg är oftast antingen praktisk eller fin. Sjörocken är en kompromiss mellan dom båda. Den är varken eller.

Edited by Vargas
Posted
Slama (blå 93 keps)

/Peder

Que? Avses "Vintermössa m/87"?

Clipper A/S - Tröja m/87 Stab

Posted

Slama (blå 93 keps)

/Peder

Que? Avses "Vintermössa m/87"?

Clipper A/S - Tröja m/87 Stab

Under mina månader i Flottan hade vi en blå "90 keps". Alltså likandan som den vanliga Fältmössa 90 fast blå. Kan det vara den som menas?

Posted (edited)

Några av mina blåa plagg:

Sjörock 93 - Johan Skoglund, Ryssland

Sjöarbetsjacka 93 - Ögland Pioner A/S, China

Sjöarbetsbyxa 93 - Ögland Pioner A/S, China

Arbetsbyxa m/87 - Norsel Fabriks AB, Sri Lanka

Båtmössa - Slama, Österrike

Fältskjorta 90 blå - Eiser trikå AB, Sverige

Arbetsskjorta m/48 - CA Monitor/Proline, Indien

T-tröja 90 blå - CA Monitor/Proline, Indien

Skjorta m/78 (både blå & vit) - Gulins Business Design AB, Rumänien

Tröja m/80 - T.W Kempton LTD, England

Sjöarbetskänga 93 - Sievi, Finland

Den blå kepsen hade en väldigt kort karriär inom svenska flottan, numera är det bara enstaka vaktchefer och några bevakningssoldater som använder den. Tack och lov - smäcken är mkt bättre på alla sätt! :o

Edited by PB-Syte
Posted

Den blå kepsen hade en väldigt kort karriär inom svenska flottan, numera är det bara enstaka vaktchefer och några bevakningssoldater som använder den. Tack och lov - smäcken är mkt bättre på alla sätt! :clap:

Stämmer så vitt jag vet så är det vaktens lilla grej att ha kepan istället för smäcken.

Sedan så är det väl bara plocka ut en sjörock på lån från förrådet.

Har man rätt att bära den så har man också rätt att låna en annars kan det vara.

Finns för många som använder militära kläder civitl = föbjudes omedelbart

Begreppet Karlskronacivil fanns tidigare när man var i hamn med båt och inte hade en enda pinal civilt med sig...

Posted
Jag lyfter upp detta ärende igen eftersom det kommit ett steg närmare verklighet.

Jag vill nu bredda frågan till samtlig blå uniformsmateriel.

Dessa tillverkare har jag funnit

Sallinen & Co. APS (sjörock)

Seyntex (sjörock)

Kapp-Ahl (m/87)

T.W Kempton (tröja m/87 m.m.)

Gulins (vita skjortor m.m.)

CA Monitor/Proline (blå t-shirts)

OY HW-Company (fältskjorta 93 blå)

Slama (blå 93 keps)

/Peder

Eftersom vi är inne på hattetyg också så kan jag väl bidra med

Skärmmössa m/30 stomme: Wigéns. kulle: Albert Kempf (Tyskland) (FV)

Flygmössa m/30 Albert Kempf GmbH & Co .KG

Sedan har vi : Regnkappa Svart: Tellus/Öglaend Pioner

Och enligt UniR FUkomp har vi ju även värmerocken m/90 ;) av Norselfabrikat

-gör sig faktiskt bra mot det blåa

Posted

Artikel färg Tillverkningsår Tillverkare land

Tröja 87 blå 1987 zacho danmark

Skjorta 90 blå 2001 OY HW-Company Estland

Sjöarbetsjacka 93 1996 Sallinen Ryssland

Sjöarbetsbyxa 93 2003 Feuchter workwear GMBH Tunisien

Mina blå kläder, Listan kan komma att utökas snarast.

Posted

Karlskronacivil..... gärna med sjörocken!

Jag tycker den är både snygg och praktisk som fasen. Jag har en GoreTex-variant och den var av betydligt bättre kvalité än efterföljarna. Håller kyla, väta och blåst borta och ser diskret och sober ut. Hellre den än exempelvis en "gås"!

Ett annat underskattat vinterplagg är den där pälsrocken som fanns i ett grönt och ett vitt utförande med fårskinnsfoder och rejäl krage. Djävligt manlig och den kan man lätt bo i på vintern.

• 4 weeks later...
Guest helmet
Posted

Hej!

Jag tycker sjörocken är ett alldeles utmärkt plagg, både "civil" och som uniformsplagg. Jag använder min "HKV-civilt" och den har varit jätteskön att krypa in i denna kalla och blåsiga vinter.

Min rock är märkt Johan Skoglund Ryssland.

Jag är intresserad av Marinens blå arbetskläder:

Blå arbetsskjortan, blå arbetsbyxorna och blå arbetsjackan.

Som Flygvapenpersonal är det knappast plagg man får kastade efter sig. Hur får man tag i dem?

Bland blå uniformsdetaljer tycker jag att man inte får glömma blå-bagen "Persedelpåsen", som man fyller, ruskar om, och stoppar i nästan lika mycket till...

Skinnjackan är också en höjdare, som jag också använder "hkv-civilt"...

Posted (edited)
Hej!

Jag tycker sjörocken är ett alldeles utmärkt plagg, både "civil" och som uniformsplagg. Jag använder min "HKV-civilt" och den har varit jätteskön att krypa in i denna kalla och blåsiga vinter.

Min rock är märkt Johan Skoglund Ryssland.

Jag är intresserad av Marinens blå arbetskläder:

Blå arbetsskjortan, blå arbetsbyxorna och blå arbetsjackan.

Som Flygvapenpersonal är det knappast plagg man får kastade efter sig. Hur får man tag i dem?

Bland blå uniformsdetaljer tycker jag att man inte får glömma blå-bagen "Persedelpåsen", som man fyller, ruskar om, och stoppar i nästan lika mycket till...

Skinnjackan är också en höjdare, som jag också använder "hkv-civilt"...

Det är också godkänt att numera använda sjörocken civilt vid t.ex. kortare förrättning på annan ort, detta för att kunna minimera sitt bagage.

Marinens blå arbetskläder: bör finnas till försäljning vid skrädderiet på Marinbasen i Karlskrona och fanns (åtminstone tidigare) till försäljning vid SFD Gbg Garn.

Blå arbetsskjorta fanns en variant som liknade m/59 men med knäppning hela vägen fram. Det finns även blå variant av vit skjorta m/87 samt vit variant av arbetsskjorta m/93. Dock tror jag inte m/93 fanns i blått, har aldrig sett någon själv.

Arbetsbyxa blå är identisk med grön arbetsbyxa m/87, (långbyxa med en benficka), bör också finnas till försäljning.

Blå arbetsjacka finns nog ingen annan godkänd idag än jackan till SSD 93. Har funnits andra varianter tidigare som utgått.

/G.L.

Edited by Göta Lejon
Posted (edited)

Arbetsuniform M/87 går att köpa på skrädderiet på marinbasen, men vissa plagg får endast köpas av befäl - tanterna som jobbar där brukar vara pedantiska med vem som får köpa vad. Sjöstridsdräkt M/93 finns inte till försäljning!!!

Arbetsuniform M/87 (blå) består av byxa 87, arbetsskjorta M/48 (likn. M/59) eller skjorta M/78 blå (den kortarmade), tröja M/80 (aka wolly pully) och båtmössa M/48

Sjöarbetsjacka M/93 får inte bäras till M/87 uniformen, fryser man så är det M/80 eller sjörocken som gäller. :clap:

Den vita kortarmade skjortan heter M/78 (inte M/87), och det är den som finns i en blå variant till arbets/strids uniformerna. Skjorta M/93 har kraftigare tyg och finns bara i grönt ... ;)

/PB-Syte - som har alldeldes för mycket fritid ... :navy:

Edit: förtydligande - skrädderiet säljer dom olika plaggen ingående i arbetsuniform M/87, inte kompletta uniformer!

Edited by PB-Syte
Posted
Arbetsuniform M/87 går att köpa på skrädderiet på marinbasen, men vissa plagg får endast köpas av befäl - tanterna som jobbar där brukar vara pedantiska med vem som får köpa vad. Sjöstridsdräkt M/93 finns inte till försäljning!!!

Arbetsuniform M/87 (blå) består av byxa 87, arbetsskjorta M/48 (likn. M/59) eller skjorta M/78 blå (den kortarmade), tröja M/80 (aka wolly pully) och båtmössa M/48

Sjöarbetsjacka M/93 får inte bäras till M/87 uniformen, fryser man så är det M/80 eller sjörocken som gäller. :clap:

Den vita kortarmade skjortan heter M/78 (inte M/87), och det är den som finns i en blå variant till arbets/strids uniformerna. Skjorta M/93 har kraftigare tyg och finns bara i grönt ... ;)

/PB-Syte - som har alldeldes för mycket fritid ... :navy:

Edit: förtydligande - skrädderiet säljer dom olika plaggen ingående i arbetsuniform M/87, inte kompletta uniformer!

Förtydliganden är aldrig fel, tog det mesta ur minnet när jag skrev, vrängde bl.a. till m/78 till m/87, sorry.

Men...skjorta m/93 finns inte bara i grönt den finns i vitt också, (M 7320-039000-6) har en själv och den är identisk med den gröna varianten. Däremot kan det vara så att den ej längre finns till försäljning eller hade annan beteckning än m/93. 100% bomull, (tjockare material, helt rätt) än m/78.

/G.L.

Posted

Skjorta m/93 vit har mycket "JAG" över sig, särskilt om man stärker den... Blir fin med vingar och släpspännen :P

Posted
Skjorta m/93 vit har mycket "JAG" över sig, särskilt om man stärker den... Blir fin med vingar och släpspännen :P

Helt rätt, är klart snyggare än m/78G (G som i genomskinlig) men den har tyvärr en tendens att snabbt bli skrynklig.

@PB-Syte: du använder den istället för m/78 KÄ till daglig dräkt, som sagt, mycket snyggare... ;)

Posted

Sjöarbetsjacka M/93 får inte bäras till M/87 uniformen, fryser man så är det M/80 eller sjörocken som gäller. :blink:

Hur ser tröja m/80 ut? Något liknande tröja m/87 eller? Har ett befäl som kallar 87:an för wolly pully nämligen.

Posted

Den sk "wolly-polly" är samma som tröja m/87. Plagg kallade m/80 är nåt helt annat. Byxor m/80 var som arbetsbyxor m/87, fast utan benficka (oerhört praktiskt)och i en och jacka m/80 är en midjekort historia i samma tyg som byxorna. Båda plaggen samt äldre arbetsbyxor m/87 var i en ljusare nyans än dagens arbetsdräkt.

Posted (edited)

@ Lt P, Göta Lejon - OK, är det densamma som i UniRFM 2003 kallas "Vit styvstärkt skjorta" tro?

@ Yossarian - Stämmer, M/87 blå kallades ursprungligen för M/80, då den togs fram till arbetsuniform M/80. Tydligen har dom på senare år döpt om den till just M/87 blå, men den kallades iaf fortarande för M/80 när jag låg inne (02-03)!

@ Vargas - Uniform M/80 var ju ett jädra härke till plagg (hade den i tre år som ungdom!), ljusblå bomull - tjusigt, och väldigt lämpligt till sjöss :P .

Byxorna var som sagt i samma utförande som M/87, men fanns både med och utan benficka. Jackan var som en enklare och ofodrad variant av sjöarbetsjacka M/93. Och till detta var det skjorta M/48 och lågskor som gällde... :rolleyes:

Edit - ej att förglömma den svarta latex regnrocken - satt som klistrad mot huden vid minsta fuktighet :blink: . Aahh dessa minnen.....

Edited by PB-Syte
Posted (edited)
@ Vargas - Uniform M/80 var ju ett jädra härke till plagg (hade den i tre år som ungdom!), ljusblå bomull - tjusigt, och väldigt lämpligt till sjöss :P .

Byxorna var som sagt i samma utförande som M/87, men fanns både med och utan benficka. Jackan var som en enklare och ofodrad variant av sjöarbetsjacka M/93. Och till detta var det skjorta M/48 och lågskor som gällde... :rolleyes:

Nej, den byxan som hade benficka hette m/87 (i ljusblått) och den utan benficka hette m/80. Byxa m/87 skulle endast bäras tillsammans med tröja m/87 som arbetsuniform för befäl och byxa m/80 bars av alla och envar tillsammans med jacka m/80. Rent praktiskt så bars nog alla upptänkliga varianter med byxa si och tröja/jacka.

I samband med att SSD 93 funnits några år så infördes byxa m/87 i mörkblått och uniform m/80 skrotades.

Att jacka m/80 skulle vara en ofodrad och enklare variant av sjöarbetsjacka 93 är ett mycket udda och bakvänt påstående. Ungefär som att säga att fältjacka m/59 är en enfärgad variant av fältjacka 90 med utanpåliggande fickor ... :blink:

Lågskor i all ära, men kängor och damasker .... :lala:

Edited by Vargas
Posted

Ok, kan hända att dom faktiskt hette M/87. Vi blev tilldelade uniform M/80 och fick då både med och utan ficka, båda byxorna kallades dock M/80 av förrådspersonalen/utrustningskortet - och var identiska - förutom fickan då.....

Angående arbetsjackan - OK, att jämnföra den med SSD:n var kanske lite dumt. Vad jag menade var att den hade lite samma stuk som SSD jackan, båda var midjekorta med axelklaffar, båda hade fickor både på utsidan och insidan (inte på armarna dock!) och båda hade samma ljusblå innertyg. Sen att både matrial, färg, knäppning samt en del andra detaljer skiljer är ju självklart... :/

Menar du att uniform M/87 i nuvarande färg och tyg kom efter SSD:n, eller? Har för mig att den M/87 som finns i örlogsboken 1992 har samma färg som dagens - attans att jag slängde den när jag gallrade i bokhyllan i julas :/

Ahhh detta uniformsträsk.... :navy:

Posted

Ett blåplagg som användes tills helt "nyligen" var den skinnrock som fanns i flygvapnet. Tyvärr vet jag inte vad den hade för beteckning (trots att jag har en i min ägo).

Tillverkare var AB Joel Jonsson, Malung (med reservation för namnet)

Posted

På tal om hemska arbetsdräkter borde väl grötstället ha en hedersplats. Fanns både i grönt och blått, fast med åren innebar det snarare ljusgrönt eller turkos.