Jump to content

Recommended Posts

Posted

@Mad Mart

Vilken är den bästa baskern? vilken är den bästa kängan att gå långt i? vilket rep är bäst ifall man vill ta livet av sig?

för att kunna fälla ett avgörande i bästa pansar fordonet måste man först ange i vilket läge det gäller... en MT-LB på ett öppet fält mot en CV90 så är matchen ganska enkel...

Men en MT-LB mot en CV90 efter en EMP är det en helt annan match...

Samma sak gäller stridsvagn, Öppet fält, tät skog? NBC-miljö. stridsförmåga, service osv. allt detta måste vägas mot varandra. Men till slut så beror det på VILKA som sitter i fordonet i fråga...

Posted

Det finns reservförfarande att ta till om inte den EMP-skyddade elektroniken skulle fungera.

Svettiga hälsningar!

:baskerKav:

Posted

Det finns reservförfarande att ta till om inte den EMP-skyddade elektroniken skulle fungera.

Svettiga hälsningar!

:baskerKav:

Motorn behöver elektronik för att fungera.....

Posted

Växellådan är det enda jag kan komma på, även där finns reservförfarande.

Posted

Växellådan är det enda jag kan komma på, även där finns reservförfarande.

Har inte Scania motorn enhetsinsprutare ( som Volvo har)??? Har man gammal teknik med en bränslepump för samtliga cylindrar kanske man klarar sig - men inte om det är en modern motor.

Posted
Behöver glödstift el??

Moderna Dieselmotorer har elektronik som övervakar och styr motorn för att få ut så mycket effekt som möjligt -samtidigt som avgasvärderna och förbrukningen ska vara så låga som möjligt.

Posted (edited)
Har inte Scania motorn enhetsinsprutare ( som Volvo har)??? Har man gammal teknik med en bränslepump för samtliga cylindrar kanske man klarar sig - men inte om det är en modern motor.

Nej, den har en mekanisk radpump.

Det är ju osmart att inte kunna köra efter en EMP, förstår du.........

Edit: Startmotorn skulle kanske kunna få problem efter en EMP dock.

Edited by jake the snake
Posted

Trodde Scania körde med moderna motorer...... :baskerKav: . Volvo har haft enhetsinsprutare på sina 12 liters 6-cylindrare i över 10 år.

Posted

Trodde Scania körde med moderna motorer...... :baskerKav: . Volvo har haft enhetsinsprutare på sina 12 liters 6-cylindrare i över 10 år.

Men volvo kommer att stanna efter en EMP!

Vad heter bilen då egentligen?

Volvo=Jag rullar

Novolvo= Jag rullar nog fan inte så mycket mer......?

Posted

Men volvo kommer att stanna efter en EMP!

Vad heter bilen då egentligen?

Volvo=Jag rullar

Novolvo= Jag rullar nog fan inte så mycket mer......?

Hur mycket annat är inte EMP-skyddat på stridsfordon 90......

Det är så mycket annat som kommer att sluta fungera om Sverige utsätts för EMP.

Gripen kan inte ens flyga utan datorer, en vanlig modern personbil kommer inte heller att fungera......

Posted
Hur mycket annat är inte EMP-skyddat på stridsfordon 90......

Jättemycket är inte EMP-skyddat, men planen är att det skall gå att köra (reservförfarande) och skjuta (reservförfarande) Efter en EMP.

Jag har ju dock aldrig testat................

Posted

Det går att skydda elektronik mot EMP har jag hört.. Jag har också hört det ryktas om att man faktiskt lagt ner en och annan krona på att emp-skydda Gripen och även Strf 90...

Men jag kan ju ha fel, det kan ju kanske räcka med en ombyggd micro för att slå ut hela FM, vad vet jag ;)

Posted

Edit: Startmotorn skulle kanske kunna få problem efter en EMP dock.

Kan även vara bra med modern teknik. På Volvos lastbilar ( FH och FM som kom 2002) kan man på förarplatsen se felmedelanden från alla datorer ( drygt 20 i en fullmatad bil), man ser exakt vad som är fel.

Man kan se vevaxelns totala antal varv om man så vill ( lastbilen kan ha gått på tomgång under måååånga timmar - för att driva kran mm på bilen).

En modern motor ger mer effekt, drar mindre bränsle mm, att den sedan inte fungerar efter ett kärnvapenkrig ( eller endast en EMP attack) är en annan sak.

Posted (edited)

Man behöver inte utsätta ett modernt fordon för ett kärnvapenkrig för att elektroniken som styr motorn ska få tuppjuck i ett operationsområde. Vår kära sprinter har jag upplevt problem med immobilizern. De nya GW 270 ska vi inte prata om när det gäller brända startmotorer. När det dessutom inte finns dokumentation på sakerna från FMV, blir det inte direkt lättare.

Det var många garantiärenden till Merca-verkstaden längs Hawk under KS09 kan jag säga.

Jag kan inte säga att jag är särskilt positiv till just dessa fordon när det gäller taktisk tillgänglighet över tiden.

Det är inget man vill att folk ska stå med i Familjen Gashis förbannade gyttja och sen inte kunna ta sig varken framåt eller bakåt bara för att växellådan har blandat ihop en etta och en nolla eller att det helt plötsligt luktar bränt från inunder motorhuven.

Själv har jag blivit stående både uppe på C2 och i gaten på Camp Bondsteel med en Elände-wagen. Då var jag glad att vi hade en Stardiagnos med oss, nåt som inte direkt ingår i ordinarie fordonsutrustning.

Teknik är bra, det ger i många fall ett övertag eller åtminstone gör att man inte hamnar på efterkälken. Det som måste till med all teknik, oavsett vilken generation, är tillförlitlighet och underhållssäkerhet. Grejerna ska hålla och går dom sönder ska det vara enkelt och smidigt att fixa.

Edited by Vargas
Posted
En modern motor ger mer effekt, drar mindre bränsle mm, att den sedan inte fungerar efter ett kärnvapenkrig ( eller endast en EMP attack) är en annan sak.

Har EMP använts i något krig?

Guest strvkomp
Posted

Finns det något vapen som skickar iväg en EMP?

Utom kärnvapen då...!

Posted
Finns det något vapen som skickar iväg en EMP?

Utom kärnvapen då...!

Tja...jag vet i alla fall att man kan använda EMP för att röja minor (främst stridsvagnsminor) som är batteridrivna/elektroniska. Då rör det sig inte om små taktiska kärnvapen man slänger ut innan framryckningen, utan anordningar som sitter fram på diverse fordon.

Med tanke på att jag är ingenjör borde jag veta mer om ämnet, men tyvärr faller vissa kunskaper i glömska.

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Posted

Nu kanske jag svamlar helt i onödan, men är det inte så att EMP endast slår ut aktiv elektronik? DVS är inte fordonet igång då pulsen går så bör den fungera alldeles utmärkt efteråt?

Källa: Matrix? :P

Posted
Nu kanske jag svamlar helt i onödan, men är det inte så att EMP endast slår ut aktiv elektronik? DVS är inte fordonet igång då pulsen går så bör den fungera alldeles utmärkt efteråt?

Källa: Matrix? :P

Ja, det borde ju vara så, eftersom elektronik inte är just elektronik förrän det går el genom sakerna. Annars är det bara en samling koppartrådar och fiberoptik. Jag är inget tekniskt geni och lyssnade inte så noga på fysiklektionerna i gymnasiet (fick tenta om hela Fy B), men det är min femöring.

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Posted

Finelektronikiska komponenter är känsliga mot statisk elektricitet mm - så det är möjligt att EMP skadar även avstängd utrustning.

USA ska väl ha icke kärnladdade bomber som EMP-strålar en begränsad yta.....

Posted

Hmm lite förtydliganden behövs visst.

1. EMP biter precis lika bra på avständ som påslagen elektronik. EMP är ju egentligen bara ett kraftigt magnetfält och enligt fysiken så uppstår en spänning när en ledare finns i ett magnetfält. Effekterna av EMP blir då att allt ledande utsätts för stora elektriska spänningar. I små elektroniska kretsar leder detta till kortslutningar och att ledningar bränns av = skrotad pryl

2. Ja man kan emp säkra prylar. Bl.a. så är gripen emp skyddad, finns finna bilder på ett gripen plan som utsätts för en massa volt på vidsel.

3. De krav som gäller på civila motorer gäller inte alltid FM. I synnerhet inte när det gäller bränsleeffektivitet. För en åkare kan några deciliter/milen vara skilnaden mellan vinst och konkurs. FM har hittills aldrig behövt vinna anbud för att fp köra runt med sina prylar

Guest J-Star
Posted

Enligt Bofors' reklamfilmer för nätverksbaserat försvar kan man fixa en EMP genom att spränga piezo-elektriska materiel. Vid den häftiga kompressionen så avger de en mindre EMP.

/J

Posted
Kan även vara bra med modern teknik.

På Volvos lastbilar ( FH och FM som kom 2002) kan man på förarplatsen se felmedelanden från alla datorer ( drygt 20 i en fullmatad bil), man ser exakt vad som är fel.

Man kan se vevaxelns totala antal varv om man så vill ( lastbilen kan ha gått på tomgång under måååånga timmar - för att driva kran mm på bilen).

Ursäkta min franska, men varför i helvete behöver man veta vevaxelns totala antal varv på ett stridsfordon?

Mähända att det passar med fantastiska displayer och datorstödd sätesuppvärmning i yrkestrafiken, men Krigsmateriel har inte det behovet.

Det finns inte ens en varvräknare i strf 9040. Soldaterna skall inte behöva bry sig om oväsentligheter, utan kunna rikta in sig på att lösa sin uppgift så effektivt som möjligt.

Ger mer effekt kanske och är bränslesnålare, men det är ju i ärlighetens namn inget problem när det gäller krigsmateriel.

Vagnen så som den är konfigurerad fixar inte en högre effekt särskilt länge. Den effekt som Strf 9040 har nu (550 hk) räcker gott och väl till. Jag har aldrig varit med om att en vagn blivit utslagen p.g.a bristande accelerationsförmåga eller låg segdragningsförmåga.

Drar mindre bränsle....... Ja det kanske är något för åkerinärningen som sparar pengar på varje sparad liter diesel i varje lastbil, men inget för Försvarsmakten.

Behöver vi diesel, så tankar vi. Så enkelt är det med det. F.ö rymmer strf 9040 ungefär 550 liter diesel, och det räcker en rätt så bra bit.

Posted
Ursäkta min franska, men varför i helvete behöver man veta vevaxelns totala antal varv på ett stridsfordon?

Mähända att det passar med fantastiska displayer och datorstödd sätesuppvärmning i yrkestrafiken, men Krigsmateriel har inte det behovet.

Det finns inte ens en varvräknare i strf 9040. Soldaterna skall inte behöva bry sig om oväsentligheter, utan kunna rikta in sig på att lösa sin uppgift så effektivt som möjligt.

Ger mer effekt kanske och är bränslesnålare, men det är ju i ärlighetens namn inget problem när det gäller krigsmateriel.

Vagnen så som den är konfigurerad fixar inte en högre effekt särskilt länge. Den effekt som Strf 9040 har nu (550 hk) räcker gott och väl till. Jag har aldrig varit med om att en vagn blivit utslagen p.g.a bristande accelerationsförmåga eller låg segdragningsförmåga.

Drar mindre bränsle....... Ja det kanske är något för åkerinärningen som sparar pengar på varje sparad liter diesel i varje lastbil, men inget för Försvarsmakten.

Behöver vi diesel, så tankar vi. Så enkelt är det med det. F.ö rymmer strf 9040 ungefär 550 liter diesel, och det räcker en rätt så bra bit.

Jag har aldrig sagt att man behöver ha det, utan försökte bara få med hur långt det gått på den civila sidan.

Antag att man uppgraderar skyddet på alla stridsfordon 90 till C eller högre, då blir motorn i svagaste laget.

En bärbar dator och rätt koder så kan man tex förvandla en FH 12 med 340 hästar till 460.......

Moderna motorer som har datoriserade styrenheter kan man lätt trimma, driftkostnaden blir också lägre mm - och det är ju bra i fredstid.

Posted

Lite väl OT kanske, men en fråga kom upp: första gången jag kom i kontakt med Strf90 / Strv122 slog det mig hur MYCKET DE LÅTER (motorerna, alltså).

Finns det ingen "taktisk önskan" om att få dem lite tystare? Åtminstone så inte Den Lede Fi som trycker i sitt hål med famnen full av Rpg, upptäcker sin nära förestående död (ni pansarsluskar) på många kilometers håll?

Posted

Lite väl OT kanske, men en fråga kom upp: första gången jag kom i kontakt med Strf90 / Strv122 slog det mig hur MYCKET DE LÅTER (motorerna, alltså).

Finns det ingen "taktisk önskan" om att få dem lite tystare? Åtminstone så inte Den Lede Fi som trycker i sitt hål med famnen full av Rpg, upptäcker sin nära förestående död (ni pansarsluskar) på många kilometers håll?

Låter mycket??

Jag vet inte vilka referenser du har, men Strf 9040 är sveriges tystaste stridsfordon.

Vagnen är konstruerad för att ljudsignaturen skall bli så liten som möjligt, och riktas bakåt mestadels.

Står man bakom vagnen så hör man kylfläktens fläktljud ganska så tydligt, och när föraren ger full gas så hörs det ju ganska bra oavsett var någonstans man befinner sig.

Dock kör man sällan på full gas.

En vagn som kör på tomgång eller på låga varv är ofattbart svår att höra och lägesbestämma.

Jag har varit med om vagnar som har smugit sig på mig bara 100 meter bort utan att jag har hört ett dyft. Mycket beror på hur skicklig föraren är.

Det du har hört är förmodligen stridsvagnar. Dom kan man höra på flera kilometers håll, men näppeligen Strf 9040.

Posted

Flera länder utvecklar idag eldrift av pansarfordon, bla USA - men även Sverige men SEP.

En eller flera Dieselmotorer driver generatorer som försörjer elmotorer på varje enskild hjulaxel.

I "tystläge" kan man slå av Dieselmotorerna och ta ström från batterierna.

Liknande framdrivning finns bla på QE2.