armywoman Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Det börjar smidas stora planer om ett "superfängelse" som skall byggas efter den senaste tidens händelser där flera av sveriges mest tungt kriminella lyckats rymma från div anstalter. Det lär ju kosta fläsk för samhället vilket ledde till en genial idé som jag kläckte... Alla ni som varit på gamla Swedint i Almnäs/Södertälje vet ju att det är ett ställe som ligger bortom alla vidder! Perfekt att inhägna och rastgården är enormt stor! Dessutom så upptäckte man ju rätt fort att man hade typ NOLL mottagning på mobilen och kunde knappt bränna iväg ett ynka sms utan att misslyckas, (100 % mer mottagning i en OXA-grop någonstans på Balkan...) vilket måste vara perfekt när plitarna smugglar in telefoner till internerna... ;) Förövrigt; Någon som vet vad det blev av SWEDINT´s gamla område ute i Almnäs och vad det används till nu? TREVLIG HELG! // Armywoman
imint Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Alla ni som varit på gamla Swedint i Almnäs/Södertälje vet ju att det är ett ställe som ligger bortom alla vidder! Vill inte verka nedlåtande eller så, men jag tror inte att du förstår det du själv skrivit... ;) Förslaget i sig är bra men placeringen är felaktig. När man kommer till Kiruna efter E 10 så svänger man till vänster,sedan kör man 20 mil på en skogsbil väg. Då är man på ett sådant ställe som du beskrev B) Där kan man sedan bygga ett högst ordinärt fängelse, eftersom incitamentet att rymma från ett sådant ställe är obefintligt9 månader om året och ganska litet resterande tid av året. Om någon mot förmodan lyckas rymma så var skall dom ta vägen. Det finns bara en smal väg därifrån och en civilbefolkning som är tämligen fientligt inställd mot kriminella individer. Jag tror att man drastiskt kommer att minska rymningarna på det här viset.
armywoman Posted August 13, 2004 Author Report Posted August 13, 2004 Jorå Imint! Jag fattar vad jag själv skrivit... Hela min tråd var skriven med ironi förstår du! Men du har rätt, det skulle passa bra att placera ett superfängelse i dina hemtrakter uppe i norr om man nu skall vara seriös i ämnet! // Armywoman
Blackadder Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Det börjar smidas stora planer om ett "superfängelse" som skall byggas efter den senaste tidens händelser där flera av sveriges mest tungt kriminella lyckats rymma från div anstalter. Det lär ju kosta fläsk för samhället vilket ledde till en genial idé som jag kläckte... Alla ni som varit på gamla Swedint i Almnäs/Södertälje vet ju att det är ett ställe som ligger bortom alla vidder! Perfekt att inhägna och rastgården är enormt stor! Dessutom så upptäckte man ju rätt fort att man hade typ NOLL mottagning på mobilen och kunde knappt bränna iväg ett ynka sms utan att misslyckas, (100 % mer mottagning i en OXA-grop någonstans på Balkan...) vilket måste vara perfekt när plitarna smugglar in telefoner till internerna... ;) Förövrigt; Någon som vet vad det blev av SWEDINT´s gamla område ute i Almnäs och vad det används till nu? TREVLIG HELG! // Armywoman Var ute på Almnäs förra veckan och dom håller på att avvecka det fortfarande, finns bara lite folk kvar och dom sitter i kanslihustet. Vakten är numera civil och det är närmast spökligt att vara där... tyvärr så har i mitt tycke flytten till LG och den nya org varit ett kraftfullt steg bakåt och förutom C LG som såklart ser det ökade trycket som en bra försäkring för hans kassa förband så tycker dom flesta som jag (inte så lite raljant jag vet)
Vargas Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Jag kommer ihåg hur flyttgubbarna som kom och började bära ut skåpen från logementen, inte mindre än fem minuter efter att jag plockat ur de sista grejerna efter REMI för KS09. Överallt plockades det och slets. Vågar knappt att tänka på hur det ser ut nu. Min farbror som fick återse sitt gamla Ing 1 under vår familjedag, fick något blankt i blicken när han fick se hur det såg ut.
Blackadder Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Jag kommer ihåg hur flyttgubbarna som kom och började bära ut skåpen från logementen, inte mindre än fem minuter efter att jag plockat ur de sista grejerna efter REMI för KS09. Överallt plockades det och slets. Vågar knappt att tänka på hur det ser ut nu.Min farbror som fick återse sitt gamla Ing 1 under vår familjedag, fick något blankt i blicken när han fick se hur det såg ut. man behöver nästan debrifing efter att ha varit där, jag har alltid förnippat det stället med en massa positiva minnen, jobbade där ute i sex år.. tyvärr så är det så att US kommer bli lidande av detta... vi går nu tillbaka till samma typ av org som på gamla AST-FN och FNS.
ollevarm Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Nej, bygg bunkern någonstans i inre norrland. Det skapar arbeten och inkomster för en döende byggd. Huvudsaken är att det skall ligga bortom all ära och redlighet
Fk Satan Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Varför inte lägga fängelset i ngn av de regementsorter som blev av med sitt regemente vid förra försvarsbeslutet och som fortfarande inte fått ngr ersättningsjobb? De tre orterna jag tänker på är Kirurna, Eksjö och sollefteå.
KD803 Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 tyvärr så är det så att US kommer bli lidande av detta... vi går nu tillbaka till samma typ av org som på gamla AST-FN och FNS. Tanken är ju att det inte ska finnas någon specifik US. Med tiden ska det bara finnas förband som antingen är här i Sverige eller för tillfället tjänstgör utomlands. Så förr eller senare så hade Swedint försvunnit i alla fall. Nu är det bara att hoppas att övergången till det nya går så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Nestor Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Så här ordnar vi det: Man tar en stor karta på Norrland Hänger upp den. Kastar en pil Där pilen hamnar så bygger man det Hamnar den "fel" kastar man igen...
Vildmannen Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Det verkar pågå en regionalpolitisk dragkamp om fängelset http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=26353 http://www.kuriren.nu/default.asp?TargetFo...ID=2&ClientID=0 http://www.nsd.se/index.php?artikel=122096 http://www.nsd.se/index.php?artikel=121681
jonte72 Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Eftersom det redan idag är fullt på dagens klass 1 anstalter, så är det nödvändigt att bygga en fjärde. "Superfängelse" är nog att ta i, det blir nog bara ett modernare och bättre planerat fängelse. Bättre att lägga det i närheten av stora befolkningscentra ( så som de andra ligger) så att man lättare kan rekrytera personal. Alla är inte lämpade att bli fångvaktare, därför kan man inte lägga ett fängelse i tex Kiruna för att skapa arbeten......
scattergun Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Tror att vissa regionalpolitiska hänsyn kan tas i placeringen av fängelset....där jag kommer ifrån är ju alla (nästan) älgjägare....tänk er vilka eftersök...man skulle ju aldrig behöva anlita NI á 30000/timmen. !?? -"Du Kalle, kan du gå in i såten och släppa hundarna, vi har postat ut nu och alla vet vad vi har licens på!" eller -"Jaktledaren! Från Arvid, har skjutit på en som sprang förbi, han tecknade i skottet men verkade inte så besvärad. Kan vi få hit ett eftersöksekipage ?"
Haegg Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Det är intressant att ett fängelse som man inte kan backa igenom dörrarna på med en personbil kallas "superfängelse" i svensk media. Det är också intressant att notera att många som hörs i media verkar ta för givet att fångar som sätts på ett fängelse med högre säkerhet än dagens blir "tickande bomber". Min övertygelse är att verksamheten som bedrivs innanför murarna är en viktigare faktor än murarnas höjd och tjocklek för fångarnas psykiska hälsa. Min förhoppning är att kriminalvården kommer att bygga det här nya fängelset och att säkerheten höjs på befintliga anstalter. Samtidigt som man ser till att det finns en vettig verksamhet för de intagna. Det är inte alltid fallet idag. Tilläggas bör att det alla problem inom kriminalvården inte kan skyllas på bristande budget. Jag har sällan stött på en sämre ledd verksamhet, men jag har inte varit verksam inom polisen (eller vad säger du Unicorrn ).
Nestor Posted August 14, 2004 Report Posted August 14, 2004 Tror att vissa regionalpolitiska hänsyn kan tas i placeringen av fängelset....där jag kommer ifrån är ju alla (nästan) älgjägare....tänk er vilka eftersök...man skulle ju aldrig behöva anlita NI á 30000/timmen. !?? -"Du Kalle, kan du gå in i såten och släppa hundarna, vi har postat ut nu och alla vet vad vi har licens på!" eller -"Jaktledaren! Från Arvid, har skjutit på en som sprang förbi, han tecknade i skottet men verkade inte så besvärad. Kan vi få hit ett eftersöksekipage ?" Vilket öde för rymmaren, lynchad av en mobb medelålders älgjägare
fencer62 Posted August 14, 2004 Report Posted August 14, 2004 Jag tror att det blir mer kostnadseffektivt att lägga pengar på att förstärka Kumla- eller Tidaholmsanstalterna. Att bygga ett "superfängelse" för ett 50-tal intagna kommer troligen att stoppa byggandet av de två planerade nya anstalterna för totalt ca. 400 intagna. Platsbristen gör ju att fångarna inte kan flyttas runt mellan olika anstalter vilket ju normalt är en bra säkerhetsåtgärd eftersom "ledartyper" inte hinner få fotfäste på en anstalt innan han kan flyttas till nästa.
A527 Posted August 14, 2004 Report Posted August 14, 2004 Ett annat halvsäkert förslag är att juta igen en av gångarna nere i malmberget. Noll, och då menar jag NOLL, mottagning på mobilen. Bra regionalpolitiskt sett. Byggnaden finns redan. Om buset ändå tar sig ur sin lilla gång kommer dom garanterat inte att hitta ut. Smidigt va?
SG OLSSON Posted August 14, 2004 Report Posted August 14, 2004 Om vi ska bygga ett nytt fängelse så ska det det ligga långt upp i norr 1. Det finns ingenstans att gömma sig vintertid 2. En eventuell dlyktbil måste köra många, många mil längs en väg, spärra denna och rymningen är över 3. Evetuella medhjälpare blir uppmärksammade innan de hinner i närheten av fängelset 4. Personalrekrytering kan knappast vara nått större problem där än någon annanstans. Kriminalvården hadde mindre än 20% rätt utbildade i snitt plus. Ytterligare faktor de 3 som sitter anhålna för nuvarande 5. Det finns rejält med utrymme för att bygga fängelse och flera murar utanför varandra. Förslagsvis med vakttorn beväpnade med åtminstånne beanbags
fencer62 Posted August 15, 2004 Report Posted August 15, 2004 Mmm...men jag ser ändå ett antal nackdelar med att upprätta ett superfängelse i den norrländska ödemarken. För det första så inbjuder långa ödsliga vägar till att istället frita en farlig fånge redan under transporten dit, polisen har inte resurser att bevaka alla tp på ett tillfredsställande sätt. För det andra så krävs det en total personalstyrka på ca. 120 anställda för att driva en sådan här anstalt och det innebär att den ändå måste ligga nära en något så när större ort för att få ett tillräckligt stort rekryteringsunderlag. De 20 procenten är för övrigt Kriminalvårdsstyrelsens önskemål om högskoleutbildning, det formella kravet är fortfarande tre-årigt gymnasium.
LeadHead Posted August 15, 2004 Report Posted August 15, 2004 Förresten, vore det inte dags att skilja på vårdare och bevakare? Vårdare inne på anstalten = Bevakare utanför/runt omkring anstalten = Fångtransport löses på lättaste sätt med landningsbana och snart utrangerade tp 84 från fv.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.