Jump to content

MT-LB, kan den simma?


granQ

Recommended Posts

ja topicen sa väl allt, kan en PBV401 simma, och om isåfall.. har den någon längre omställnings tid, eller är den tätt från början?

 

antar den inte kan eftersom den bara skulle dra lite pjäser som ursprungs syfte.. men med ryssarna vet man aldrig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

"I princip tät"

 

Jojo :)

 

Hmm.

 

· MT-LB-individerna sägs variera rätt kraftigt i längd. Detta torde innebära att vissa exemplar har lite glipor här och där..

 

· Kommunisternas traktorfabriker hade inte direkt några behov av försäljningsargument som överlägsen kvalitet eller liknande. Deras uppgift var att spotta ut många fordon, snabbt. Den ryska doktrinen har alltid varit sådan....

 

Med tanke på ovanstående tror jag inte att det är någon bra idé att försöka ta sig över vatten med en MT-LB om det inte är ordentligt fruset eller man har tillgång till nån form av färja/bro.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt.. det var liksom allas spontana kommentar på chatten, "Aldrig, inte en chans!"

 

Hrm.. kom upp en morgon till 401:an och det flöt ett par cm diesel över golvet i hela vagnen. Tätt utåt iallafall. :)

Link to comment
Share on other sites

jag gillar ryskt hantverk.. vet att kvailten inte är den bästa.. men "idén" bakom tycker jag alltid är super läckra jämfört med väst.. som exemplet som vi snackar så mycke om i skolan, USA utvecklade en special penna man kunde skriva med i rymden (bläck funkar inte helt perfekt).. ryssarna använde blyerts.. så smarta, fiffiga lösningar.. men men.. kärleken gör ju en blind ;)

 

 

jaja, tack för så snabbt och bra svar..

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag är ute på djupt vatten, pansar är inte min starka sida men...

 

Brukar man inte säga att alla ryska stridsfordon är amfibiska. Sedan vet vi ju vad man tycker om Säki i Ryssland. Om fordonet verkligen flyter när det väl ligger i vattnet så ser man det som ett plus.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Har sett en helfestlig film med BMD vagnar som en Airborne Kapten hade med sig hem från ett studiebesök på något regementet i Ryssland.

 

Fyra BMD skall korsa en flod som är ca 50 meter bred. Nummer ett glider i och börja tuffa över, följd av sina kollegor. Lite mer än halvvägs över stannar ettan, rök bolmar upp från maskinen. Nummer två kör in i häcken på ettan, vars nos doppar under ytan och sjunker direkt.....30 sekunder senare kommer en mycket livlig förare förare upp till ytan följt av en till (VC?). Tvåan har nu en markan slagsida, VC lämnar vagen med en stackars förare kvar. Föraren tar sig dock fram till stranden, där den tar sig upp. Med tanke på hur mycket vatten som kommer ut när den stånkat sig upp så hade den nog tur.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser de nu. Precis så man kan se att där är något. Kan man gå "igenom" tornet eller är det bara Ksp:n som får plats där? Skytten sitter ju under och siktar/skjuter. Hela vagen verkar byggd för dvärgar. Lite orolig då jag har en 210cm 120 kg sold i min grupp. Hur f-n ska vi 8+2 med mtrl få plats?

Link to comment
Share on other sites

Hela vagen verkar byggd för dvärgar. Lite orolig då jag har en 210cm 120 kg sold i min grupp. Hur f-n ska vi 8+2 med mtrl få plats?

Honom tycker jag synd om. Se till att han har hjälm på sig. :D

 

Men det är klart att det går att pressa in folk.. det GÅR!!

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen lucka i tornet utan vagnchefen kliver in genom en lucka mellan föraren och tornet.

Huv_002a.jpg

 

VC-lucka_001a.jpg

Sen får han tråckla sig ner på plats.

Det går även att ta sig fram till skyttplats bakifrån bollhavet genom en gång till höger om motorn.

Inside_02a.jpg

Jag tror inte att ni ska ha några större problem med att få plats.

Takboxen sväljer väl ryggsäckarna och inne i vagnen finns det ställ för ksp och grg.

Det kan dock vara lite kämpigt för din välvuxne soldat att ta sig in genom bakdörrarna, jag är själv 195cm lång så jag vet. :D

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

The Swede>>

"Tycker det ser ut som om det finns en hel del bottenpluggar och luckor under vagnen som inte sitter 10-20cm upp."

 

I bollhavet menade jag.

Nr 8 är under bränsletankarna (sätena). Dom kom man inte åt.

Nr 9 sitter en bit upp i ett sluttande plan bakom en balk, om jag kommer ihåg rätt...

 

Vi fick iaf sitta och ösa ur diesel ut genom bakluckorna.

Link to comment
Share on other sites

The Swede>>

"Tycker det ser ut som om det finns en hel del bottenpluggar och luckor under vagnen som inte sitter 10-20cm upp."

 

I bollhavet menade jag.

Nr 8 är under bränsletankarna (sätena). Dom kom man inte åt.

Nr 9 sitter en bit upp i ett sluttande plan bakom en balk, om jag kommer ihåg rätt...

 

Vi fick iaf sitta och ösa ur diesel ut genom bakluckorna.

Det sa du inte ;)

 

The Swede :P

Link to comment
Share on other sites

"Mina" Pbv förare sa något om att dom skulle simma med vagnarna. När och om det var säkert visste dom dock inte. Slog dessutom sönder skallen på vagnseländet när jag var och pillade lite. TRÅNG! Trösten blev att "småbråka" med EN01 på deras eskortövning. Sorry guys, men 4:e Komp Ing är hårdast.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har Sverige "snorklar" till våra stridsvagnar för djupvadning ?

Har sett tecknade bilder på sådana, vet ej om de finns i Sverige dock.

 

(Kan ju låta konstigt med "tecknade", men bilderna är ju med i Soldf så dom borde ju vara riktiga ;) )

Link to comment
Share on other sites

Skif tillverkar en MT-LB i skala 1/35.

Den har funnits hos The Toy Soldier http://www.toysoldier.nu/ men jag kan inte hitta den i deras lista nu.

Den finns hos Hannants i England http://www.hannants.co.uk/index.html

 

Om du vill ha referenser till hur du bygger en svensk vagn kan du kolla på Plastic Warfare http://www.plasticwarfare.com/ där Erik Gustavsson byggt en väldigt fin Pbv401.

 

Referensbilder hittar du på Plastic Warfare och på min sida.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...