cosberequai Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 Hej förresten. Jag har småläst forumet av och till i ett halvår nu och bestämt mig för att äntligen registrera mig nu när inryck börjar komma närmare. Som det ser ut nu så rycker jag in som kvartermästare i Januari på I5. Men jag börjar tvivla om det är en befattning som jag skulle trivas med. Jag är läst bl.a Limas beskrivning av tjänsten och liknande men är fortfarande inte övertygad om det är något för mig. På mönstringen måste jag erkänna att jag inte gjorde allt för bra ifrån mig när det kom till fysik. Snubblade aldeles under 6 på konditionen och skrapade gränsen på 8 i styrkan. Intelligensen däremot så är jag rätt nöjd med 9:an som jag fick. Till problemet; Jag är intresserad av utlandstjänst efter lumpen, om detta beror på att jag inte ligger inne nu vet jag inte, men jag undrar nu villken tjänst som är lämplig om man är intresserad av både ledarskap, farliga vapen och utlandstjänst? Hoppas jag har formulerat mig korrekt, har lite svårt att välja orden för att beskriva min situation och förvirring. Quote
KP2 Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 Alla vapen är farliga... Stridsvagn/stridsfordon/skytte KBelev låter som nåt för dig! Quote
Panzerfaust Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 Vad gör man som Kvartermästare i lumpen? Vet vad det är, men har alldrig fattat exakt vad man gör. Är man med adjutanten? Vi hadde något som jag hoppad in som ganska ofta vid behov "Kompani skrivare". Är det samma sak? Om du är KB utagen bör du väl ha vad som krävs för en GB Stads eller pansar skytte? Något som jag finner mer och mer intresant nu är robot tjänsterna. Robot GB kanske? Finns ju KB också inom dessa förmodligen. Quote
cosberequai Posted June 20, 2004 Author Report Posted June 20, 2004 Alla vapen är farliga... Stridsvagn/stridsfordon/skytte KBelev låter som nåt för dig! Jag vet inte om Stridsvagn är allt för rekommenderat när man är 1.98 lång? Jag fick stort nej på det, så jag får nog hålla mig utanför plåtburkar, rullande, flygande och sjunkande. Skyttekompaniet låter lite grunt aktigt men när man lägger KB för eller efter så låter det bättre. När det kommer till fysiken, är GSU olika för olika befattningar? Är det hårdare för Skytte än för Kvartermästare? Quote
The Swede Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 Ofta är det så att alla KB rycker in till en gemensam KB-skola och det är inte säkert att man sen placeras i den befattning man är uttagen. Det är upp till befälen att avgöra var du passar bäst. Du kan allstå bli placerad som KB på skytte även om du är uttagen till kvm. @Panzerfaust. Kvartermästaren är chef för stab och trossplutonen. han ansvarar för att kompaniet för mat, utrustning, drivmedel etc. Adjutant är en befattning i grundorganisationen och kvartermästare i krigsorganisationen. The Swede Quote
cosberequai Posted June 20, 2004 Author Report Posted June 20, 2004 Vad är rekommenderat för mig att göra i så fall? Ska jag ringa till pliktverket och böna för att få ändra beslutet eller fungerar det lika bra om man börjar rycka i skjortärmar i början av utbildningen/slutet av GSU:n? Hur mycket kan ändras från inskrivningsbeslutet till befattningen? En kvinnlig bekant skulle till boden på 3.5 månader men blev överaskad med ett brev som kort sagt förklarade; "Din befattning är ändrad, du rycker in i 10 månader i morgon i Östersund" Hennes planer för sommaren blev rejält skakade. Quote
Rickard N Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 När jag ryckte in var det ganska stora ändringar i befattning från det man fick från pliktverket (som inte har plåtkoll alltid) till det vi faktiskt sysslade med. Kvartermästaren är en bra befattning om du vill ha ledarskapserfarenhet. Quote
Forumsledning Kimster Posted June 20, 2004 Forumsledning Report Posted June 20, 2004 @cosberequai Jag vet inte men det känns lite som om du vill äta hela kakan och behålla den.. Du kan lixom inte få en befattning som har allt. Du vill skjuta med "farliga" vapen, men samtidigt vill du ha ledarskap. Du vill ha bästa möjliga befattning för få göra utlandstjänst men är "för" lång för att sitta i en vagn, och skytte låter lite för "grunt" men tycker KB låter "tuffare" ? ...lite virrigt. Nu får nog lugna ner dig med vill ha och inte vill ha. Antingen gör man en befattning (menig/GB) på skytte/mek/jägare (helst vagnstjänst) o så får man skjuta en massa och man kan söka utlandstjänst som skytteslusk motsv. Inte så mycker ledarskap, utan man är mycket "grunt" Eller så blir du KB på nått förband och får en mer specialbeffatning, får lite ledarskapsutb. och få lära lite om mycket. Oftast är detta ingen ren skyttebefattning vilket kanske gör att söka utlandstjänst inte är så lätt om man bara vill till mekskytte. Samt så får du lägga in din status på kondisen i beräkningarna, samt fundera över vad du vill göra i utlandsstyrkan..och spelar den mest roll eller är deti värnplikten som betyder mest ?` Med dom önskemål du lagt fram tror jag personligen att: Det finns ingen befattning som har allt till dig, och förmodligen ingen som du kommer vara 100% nöjd, utan istället var glad att du FÅTT en befattning. Tänk ut vad ÄR det vill GÖRA, och till vilket SYFTE. Detta var inte "SÅ FUNKAR DET 100% !" .. utan bara mina funderingar ut efter de erfarenheter och kunskap jag sitter på. Quote
Racoon Pioneer Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 Begreppet kvartermästare ter sig lite olika beroende på var i Sverige man stöter på denna befattning. Det finns till exempel tio/(tolv?) månaders kvm som får gå som stf åt en yrkesofficer. Det finns regementen som inte har denna befattning alls för värnpliktiga. Sen finns det P10, S1 m.fl. som låter en 15-månaders värnpliktig få hela ansvaret för tjänsten -no strings attached. Som KB-elev på P10 gick jag inte in i befattningsskedet förrän i 8:e månaden någonting. Fram tills dess fick vi utb i ak5, p-skott, grg, ksp 58, hgr, allt lys och senare även pistol 88. Vi hade omfattande utbildning i grp och plutons avsutten strid såväl istad som terräng med många skarpa övningar. Man fick även utb på tgb och UGL-kurser m.m. Alltså. Det finns mkt bra om 15-månaders som inte har specifikt med din befattning att göra. Som kvm jobbar man tight ihop med krigskompanichefen. Som kvm är man ansvarig för att ledningsförutsättningar finns för kompaniet. Att ledningsvagnarna och eldledningsvagnen är körklara och dess besättningar har gott stridsvärde, att aktuella stridsledningsoleat finns och att sambandet (radionycklar, frekvenser, förb.prov m.m.) fungerar inom kompaniet såväl som mot bataljonen och andra UH-enheter. Under strid leder kvm en så kallad stridstross (stridande kompanier) där han koordinerar sjvtransporter, rep-åtgärder, krigsfångar, taktiska ammunitionstransporter, tankning i stridsställningar och bärgningsåtgärder. Stridstrossen kan också tilldelas stridsuppgifter av enklare slag som t.ex. minering, spaning och städ vid komp. tillbakaryckning. Kvm är, ibland tillsammans med stf kompanichef, ansvarig för ingående i förläggning och hur förläggningen och dess försvar organiseras. Förutom det ovan nämnda som ses som det viktigaste tillkommer det hela ansvaret för livsmedelstjänst, drivmedelstjänst, sjukvårdstjänst, materielförsörjning, fältposttjänst, ammunitionstjänst, kassatjänst, personalredovisning, NBC-sanering och vattenförsörjning. /RP Quote
Panzerfaust Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 Alla vapen är farliga... Stridsvagn/stridsfordon/skytte KBelev låter som nåt för dig! Jag vet inte om Stridsvagn är allt för rekommenderat när man är 1.98 lång? Jag fick stort nej på det, så jag får nog hålla mig utanför plåtburkar, rullande, flygande och sjunkande. Skyttekompaniet låter lite grunt aktigt men när man lägger KB för eller efter så låter det bättre. När det kommer till fysiken, är GSU olika för olika befattningar? Är det hårdare för Skytte än för Kvartermästare? GSU varierar ja. Självfallet har en kustjägare jobbigare GSU än Depå soldater. Men när du väl är där och inte gjort något likande förut så är det jobbigt i vilket fall. All gsu är jobbig. KB är som jag har förstått det relativt hårt i GSU stadiet. Oftast hårdare än vanliga soldater. Är dock bara vad jag hört, och sett en del från våra KB och dom hadde det betydligt mycket hårdare än soldaterna i samma pluton. Är väl för att cheferna skall för syns skull vara starkare än soldaterna. Vet inte. Men så är det nog oftast. Hurvidare EN KB har hårdare GSU än en "vanlig" skytte soldat har jag ingen aning om, men jag skulle tro det, men vet som sagt inte. Sen varierar det ju från regemente till regemente. Men jag tror att KB har det "hårdare". Quote
Hans Engström Posted June 21, 2004 Report Posted June 21, 2004 Ett par svar på dina frågor. Om man inte helt tappat konceptet på I5 så kommer du att göra samma GSU som resten av KBS. Och den är tämligen jobbig. Du kommer att få skjuta samtliga vapen som används på bataljonen (utom robot och grk). Du kommer att få gå som skyttesoldat, gruppchef och signalist under GSUn också. Jag tvivlar dock på att du är helt lämpad som kvartermästare och föreslår att du söker en annan tjänst snarast vid inryck. Kvartermästeriet kräver en oerhörd ödmjukhet inför uppgiften och ett stort intresse för vad som sker på kompani och bataljons nivå. Tjänsten är i stora delar skarp från första gången ni börjar på kompaniskedet och kräver framförallt i förhållande till kokgruppen och drivmedelsgruppen (eller vad man nu kallar dom nuförtiden) ett gott handlag med människor. Du kommer inte heller att garanteras tjänst som kvm. KB UH blir också trosstroppchefer, väblar (om den tjänsten finns kvar) och diverse tjänster på trosskompaniet. Du kommer aldrig att skickas utomlands som kvartermästare. Den tjänsten är förbehållen YOFF/RESOFF eller dom fall man har med mycket erfarna soldater att göra. Kok- eller transportgrupchef kan du söka dock. Tjänsterna som finns bör vara (jag är ingen expert på hur det ser ut nu på I5), skytte, pv, uh, grk, stab, pi, ledning, span och kompart. Jag skulle rekommendera ledning med dina mönstringsresultat. Quote
C DK012 Posted June 21, 2004 Report Posted June 21, 2004 Som sagt är det inte alltid man får den befattning som stod på inryckningssedeln, i mitt fall gjorde jag KBS med inte mindre än 7 Kvm, varav vilka 2 blev placerade som sådana (sedan var behovet täckt). Vissa gick till helt andra tjänster som Systemtekniker, Stabsplatstroppchef osv. Min erfarenhet säger mig dock att det kommer ske en fortgående dialog med dina utbildare angående vilka tjänster som är tillgängliga/lämpliga. Som f.d. Lednings-KB kan jag säga att om din högsta prio är "farliga vapen" så ska du nog sikta på skytte, är du däremot intresserad av självständighet, stort (personal- och operativt) ansvar och en dos stimulans för den där stora knölen ovanför axlarna så är Ledning/Samband helt klart attraktivt. Och skulle du även få befäl över en Närskyddsgrupp (vilket jag hade) så kommer du få chans att panga Ksp även efter KBS! Quote
Foxtrot Lima Posted June 21, 2004 Report Posted June 21, 2004 Kan tillägga att man som KB, i alla fall där jag gjorde min GU, ingår i befälslaget när man är inne på kasern, vilket man oftast är. Fredsplutonen jag hamnade på, tillsammans med fyra "kollegor", var en sammanslagning av en maskintropp och en stab/trosstropp. I fält var vi tre KB som tillhörde trossen. Två stabsassistenter, varav en var min stäff (de turades om), och så jag som kvartermästare och ständig chef. Detta märktes dock inte särskilt mycket mellan övningarna, och nästan inget alls under hösten då befattningsutbildningarna höll på för fullt. Vi KB hade uppgifter som kunde variera från att ta emot truppen, visitera städningen och genomföra BRAK varje morgon, till att hålla i olika övningar. Någon gång var man kanske biträde när plutonen skulle kasta handgranat, man kanske höll i utbildning i svensk minmateriel, eller utbildade plutonen på hjärt- och lungräddning. Man ligger först på en KB-skola (KBS) där man får lära sig alla grunder, och utvecklas som ledare och föregångsman. På skolan fick vi skjuta grg och Ak4:a, hålla i fysövningar, ha muntliga stridsövningar och en massa annat. En kul grej var att vi alla under befattningsutbildningen skulle genomföra och redovisa olika sk elevarbeten. Själv föreläste jag om indirekt eld, medan andra kanske utbildade resten av plutonen på Ak4:an, eller föreläste om gamla svenska uniformssystem. Allt för att öka vår militära allmänbildning. Det var inte förrän under förberedelserna inför, och under själva övningen man egentligen märkte att man var kvartermästare och gick i befattning. Då fick man själv styra över fältlastningen, och se till att saker blev gjorda. Man gick på kompaniordergivning inför övning och skrev sedan själv en order till plutonen, som gruppcheferna sedan fick skriva ned. Hela tiden var det snålt med tid, så det gällde att organisera sig och arbeta effektivt. Man kanske hade en dag på sig att göra klart fältlastningen, åka och reka första grupperingsplatsen, få dit plog och samtidigt hinna med att ge förberedande order till gruppcheferna. Där emellan ska man hinna skita, få i sig käk, rapportera hur arbetet fortskrider och viktigast av allt - hinna stanna upp och njuta av tillvaron. ;) Kvartermästaren har, åtminstone där jag lumpade, den fördelen i fält att ha mycket frihet och en hel del att säga till om. Det är kvm som bestämmer var tältplatserna skulle finnas, platser för in- och utfartsposter och massor annat. Vem vet, en vacker kanske du får äran att leda kompaniets strid när grupperingen utsätts för eldöverfall, och "kompanicheferna" är ute och snurrar på samverkan och annat? ;) Tipset är att man ska vara öppen för allt när man rycker in, och inte hänga upp sig på olika tjänster. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Recommended Posts