ABP Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Skumt nån som hört talas om dessa vapen innan? http://world.guns.ru/assault/as63-e.htm http://world.guns.ru/assault/as62-e.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheStroyer Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) bössan i den andra länken ser inte särskillt ergonomisk ut. magasinet är handtaget har aldrig sett nån av dem förr edit: aldrig stavas aldrig med två l Edited June 3, 2004 by TheStroyer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Den första bössan har jag i en gammal vapenbok som heter encyclopedia of modern small arms från 1983 B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) Apropå den första bössan så står det att ammunitionen är "rimfire". Är det samma tändsystem som på salongsgevärsammunition, för visst saknar de tändhatt? EDIT: förtydligade lite Edited June 3, 2004 by Salleballe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Kan det kanske vara så att ryssen har svårt att skilja på Sverige och Schweiz? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Apropå den första bössan så står det att ammunitionen är "rimfire". Är det samma tändsystem som på salongsgevärsammunition, för visst saknar de tändhatt? EDIT: förtydligade lite Ja. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Nä, de har tillverkats av Interdynamics, x-act hur det är förknippat med Sverige vet jag ej/kommer ej ihåg. Interdynamics flyttade senare till USA där de tillverkade KG-99/TEC-9/etc. som ju [tyvärr] blev mer eller mindre ökända som verktyg för div. löst folk, tror bestämt att Columbine dårarna använde ett liknande vapen. Lite info här kanske, skummade bara som snabbast: http://world.guns.ru/handguns/hg136-e.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) bössan i den andra länken ser inte särskillt ergonomisk ut. magasinet är handtaget Fick lära mig detta av min Lt i lumpen. "Att hålla i magasinet när man skjuter är som att hålla i pungen när man pissar, men får räkna med viss spridning!" Men denna lösning ser ju stabilare ut... Edited June 3, 2004 by Fu Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Uzi är ju ett hyfsat funkis vapen, där håller man ju i magasinet, så att säga, är det designat för att hållas där så är det säkert inga bekymmer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
69:an Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Jag provsköt ett sv. tillverkat vapen projekt som kallades CBJ uppkallat efter tillverkaren/uppfinnaren. En modernare k-pist, använde fortfarande m/45 mag flera smarta lösningar utrustad med aimpoint eller trijcon (kommer ej ihåg). Så här ser den ut : och här finns mer info: CBJ Uppfinnaren hade dessutom en AP 9mm ( kanske var det 6.5x 25mm? ) som gick igenom MT-LB plåt. Såg ut som en u-kal. 7.62 fast i 9mm, drivspegel i plast. Well kul var den att skjuta iaf. provsköt UZI innan som är ungefär lika stor och sedan provade vi CBJ, träffresultatet talade ett tydligt språk. Grymt mkt bättre med CBJ än UZI. //C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheStroyer Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Uzi är ju ett hyfsat funkis vapen, där håller man ju i magasinet, så att säga, är det designat för att hållas där så är det säkert inga bekymmer.. ja men på en uzi finns det ju iallafall ett handtag som man stoppar magasinet i. det fanns ju inte på denna bössa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 ja men på en uzi finns det ju iallafall ett handtag som man stoppar magasinet i. det fanns ju inte på denna bössa jo, men är det designat för att man skall hålla i magasinet så är det säkert inga problem med ev. driftstörningar etc. det var det som var min poäng Men kolla! http://forum.soldf.com/in...?showtopic=7716 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 (edited) Norrmännen gillar väl att använda magasinsstyrning/magasin som "handtag" vid skytte med AG3? I alla fall de med korta armar... /Magnus B edit: lika många tangenter som hjärnceller... Edited June 4, 2004 by Badboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Norrmännen gillar väl att använda magasinsstyrning/magasin som "handtag" vid skytte med AG3? I alla fall de med korta armar... /Magnus B edit: lika många tangenter som hjärnceller... Det gillar korta svenskar också ;) Funka bra, vid liggande skytte... Funkar acceptabelt vid övriga ställningar... dock får du inte samma styrsel i vapnet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 På gamla tyska instruktionsfilmer (ofta dubbade på svenska) så ser man tyskarna hålla sina G3 i magasinet. Tror även många av bilderna med tyskar som bär MP44 visar att de håller i magasinet. Tycker det är helt funkis så länge inte precisionen måste vara 110%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Apropå den första bössan så står det att ammunitionen är "rimfire". Är det samma tändsystem som på salongsgevärsammunition, för visst saknar de tändhatt? Korrekt svensk översättning av "rimfire" är kantantändning. <- Bror Duktig har talat. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airborne Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Hej Alle. Nu får i brug for de dygtige (flinke) svensker til at oversætte mit indlæg. lol Mens vi stadig brugte G3 (vi kalder den for M75) benyttede vi os af magasinstøtte. Men det er lidt snyd at kalde det for magasinfatning, da vi egentlig ikke holder på magasinet, men på den tud, som magasinet fanges i. Hvis man holder hele hånden direkte på magasinet kan det ske at en patron bliver ført forkert ind i kammeret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Att jämföra Interdynamics MKS och UZI vad det gäller att hålla i magasinet eller inte ställer jag mig frågande till. UZI är ju i kal 9x19 medan MKS är i kal 5,56x45. Självklart är det inga problem att hålla i en UZI precis som det inte är några problem att hålla i några andra vapen som har magasinet i kolven (t ex de flesta pistoler). /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Att jämföra Interdynamics MKS och UZI vad det gäller att hålla i magasinet eller inte ställer jag mig frågande till. UZI är ju i kal 9x19 medan MKS är i kal 5,56x45. Självklart är det inga problem att hålla i en UZI precis som det inte är några problem att hålla i några andra vapen som har magasinet i kolven (t ex de flesta pistoler). /Johan ES Jaha? varför skulle det vara svårare för att det är en annorlunda kaliber? (förutom att greppet blir större) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Att jämföra Interdynamics MKS och UZI vad det gäller att hålla i magasinet eller inte ställer jag mig frågande till. UZI är ju i kal 9x19 medan MKS är i kal 5,56x45. Självklart är det inga problem att hålla i en UZI precis som det inte är några problem att hålla i några andra vapen som har magasinet i kolven (t ex de flesta pistoler). /Johan ES Jaha? varför skulle det vara svårare för att det är en annorlunda kaliber? (förutom att greppet blir större) Nu vet jag inte hur din hand är skapt, men jag finner det svårare att hålla i ett magasin, som dels är fyrkantigt samt dessutom betydligt längre än ett magasin i kal 9x19. Normalt sett har du ju ett ergonomiskt handtag runt ett 9x19 magasin. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Nu vet jag inte hur din hand är skapt, men jag finner det svårare att hålla i ett magasin, som dels är fyrkantigt samt dessutom betydligt längre än ett magasin i kal 9x19. Normalt sett har du ju ett ergonomiskt handtag runt ett 9x19 magasin. /Johan ES Oki, nu är jag med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strf9040 Posted June 27, 2004 Report Share Posted June 27, 2004 är det någon som känner till adressen eller något telefon nr till "interdynamic"?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted June 27, 2004 Report Share Posted June 27, 2004 (edited) Jag sökte historik kring designern Georg Kellgren en gång tidigare och hamnade hos Kel-Tec (inte Intratec som är efterföljaren till Interdynamics, men producerar pissdåliga vapen). http://forum.soldf.com/in...?showtopic=7716 Titta på SUB 2000 geväret så ser ni likheterna. http://www.kel-tec.com Edited June 27, 2004 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts