Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
@Froddan vad grundar du ditt utalande på om att Legionen består av brotslingar?

Är ganska säker på att dom som så många andra inte vill bli påkomna med en bankrånare i sina led.

Jag påstod aldrig att den gjorde det. Förlåt om jag var otydlig. Jag frågade endast om det kan finnas något samband mellan grövre brottslingars illdåd och deras bakgrund i främlingslegionen. Jag misstänker att det kan vara så. Att det finns exempel på detta är dock en uppfattning som jag inte grundar på någon vetenskaplig statistik.

Edit: Ett "dock" för mycket.

Edited by Froddan
  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Har du några belägg för vad du säger? Det finns väl rötägg inom de flesta militära och polisiära organisationer. Främlingslegionen är knappast den organisation som producerar kriminella på löpande band.

Det finns väl diverse bankrånare och mördare som har en bakgrund inom FM också, inte sant?

Nej, jag har som sagt inga belägg.

Att det finns bankrånare och mördare som har en bakgrund inom FM är nog även det något som man kan fråga sig om det finns något samband mellan deras utbildning och brottslig verksamhet.

Missuppfatta mig inte. Jag anklagar varken Försvarsmakten eller Främlingslegionen för att "producerar kriminella på löpande band".

Guest strvkomp
Posted
Att det finns bankrånare och mördare som har en bakgrund inom FM är nog även det något som man kan fråga sig om det finns något samband mellan deras utbildning och brottslig verksamhet.

Men här svarar du på frågan själv. Finns det många kriminella som använt vad de lärt sig i det militära för att utföra illdåd? Ja. Vet vi de facto att många före detta legionärer sökt sig till den kriminella banan? Nej.

Om en Svensk medborgare som är krigsplacerad följer sin dröm eller vad det nu må vara och tar värvning i främlingslegionen så har han min välsignelse. Det är inte vem som helst som klarar av alla de påfrestningar legionen sätter upp längs vägen. Samt att väl där bättrar de säkert på Svenskars redan välförtjänt bra rykte i omvärlden. (sök efter sidan om finländaren som just nu tjänstgör i legionen så får man ett bra hum om vad det går ut på)

För övrigt. Med tanke på den lilla mängd svenskar som söker sig dit tror jag inte FM falerar uten dem i dagens läge. Detta torde inte spela ngn roll då det för dig är en principfråga. Men i ett läge av krig som Sverige skulle befinna sig i i framtiden så har jag en känsla av att det skulle vara ett krig modell större samt att Frankrike står med oss bekämpades samma fiende.

Posted
Själv har jag väldigt liten respekt för personer som sviker det svenska försvaret.

Är man som svensk livegen? Nej! Kallar du det svek att flytta utomlands? Du vet väl att man måste tala om för myndigheterna om man flyttar utomlands, tror att det ska röra sig om ett år för att man skall registreras som utomlandsboende. Vad tror du det har för effekt på ens eventuella krigsplacering? Så alla studenter etc som väljer att läsa utomlands en längre tid, folk med trevliga jobb på ex vis ABB etc, mm mm, ni kan se er som snäppet under landsförrädare från och med nu! :blink:

Svenska FM rensade friskt bland krigsplaceringarna efter vad jag förstår för nåt år sedan. Kallar du det ett svek mot alla oss som lade ner tid på GU, repövningar etc, bara för att sedan finna oss utsparkade i kylan efteråt? Vi stod där i mörkret med en lite smutsig, använd känsla, de behöver oss inte längre nu efter att de sugit ur oss våra finaste unga år? :lala:

Posted
Själv har jag väldigt liten respekt för personer som sviker det svenska försvaret.

Är man som svensk livegen? Nej! Kallar du det svek att flytta utomlands? Du vet väl att man måste tala om för myndigheterna om man flyttar utomlands, tror att det ska röra sig om ett år för att man skall registreras som utomlandsboende. Vad tror du det har för effekt på ens eventuella krigsplacering? Så alla studenter etc som väljer att läsa utomlands en längre tid, folk med trevliga jobb på ex vis ABB etc, mm mm, ni kan se er som snäppet under landsförrädare från och med nu! :baskerHV:

Jag tycker det är en stor skillnad på att arbeta eller studera utomlands och att kriga. Sen utgår jag ifrån att de flesta arbetande svenskar utomlands skulle söka sig hemåt vid en krigssituation, något som är svårare som legionär.

Men som strvkomp mycket väl förstod är detta för mig en principiell fråga, är man del av den svenska försvarsmakten tycker jag det är ett svek mot det svenska samhället att ta värvning i en annan armé. Oavsett hur avlägset ett krig må vara.

Posted

Angående irländska armén så måste man ha bott i Irland 6 månader innan man kan börja antagningsprocessen, och sen kan den mycket väl ta 1 år eller mer. Och TÄNK inte ens tanken att gå med om du inte har 1,0 på båda ögonen, perfekt färgseende och absolut felfri hörsel... F.f.a. det sista, de har fått punga ut över €100 milj i skadestånd för hörselnedsättningar de senaste åren... Blir du antagen så kan du se fram emot 5 års arbete som glorifierad säkerhetsvakt (kallas ATCP), med några enstaka övningar här och där och kanske t.o.m. en FN-mission eller två. Kolla på www.military.ie, det är den officiella sidan.

För er som är intresserade av Främlingslegionen, träna som svin några månader, lär er franska och ÅK! Vartenda ord ni kan kommer att vara till stor, stor hjälp. Kolla in den officiella rekryteringssidan, www.br-legion.com, och forumet på www.cervens.net.

Guest Lt. Payne
Posted
är man del av den svenska försvarsmakten tycker jag det är ett svek mot det svenska samhället att ta värvning i en annan armé. Oavsett hur avlägset ett krig må vara.

@Froddan

Hur mycket vet en 19-åring som inte gjort militärtjänst om svek mot samhället??

Tala inte om saker du inte kan svaret på.

Man väljer att slåss för det man tror på, inte den plats som man råkar födas på.

Posted
[

Betydligt besvärligare blir det för den som vill gifta sig i synagogan med en jude. Då måste man först konvertera, vilket kräver att man under ett år regelbundet går till synagogan för att studera judendomen. En man som vill bli jude måste dessutom genomgå bar mitzva-ceremonin, samt låta sig omskäras. Det sistnämnda kan möjligen vara en del av förklaringen till att fler kvinnor än män konverterar till judendomen...

Man ska nog vara jäkligt sugen på IDF för att gå igenom detta... :baskerHV:

Ok. Det var ett år istället för några månader och sen en operation.

Jag räknade alltså Bar Mitzva som en operation, iofs utan bedövning. :bash:

Posted

Froddan:

Sen utgår jag ifrån att de flesta arbetande svenskar utomlands skulle söka sig hemåt vid en krigssituation

Visst, du får gärna utgå från detta... Tyvärr tror jag inte att så är fallet. Om vi definerar krigssituation som storskalig invasion så tror jag inte att folk blir så upphetsade att de springer åt fyra håll samtidigt av tanken på att åka hem.. Om vi pratar lägre konfliktgrad, det smäller lite här och var i terrängen, då lär nog inte utlands-Svensson heller skynda sig hem.

Vi har en FM som fortfarande skall mobilisera. När man i Kri-org för diskussion om en mobilisering (vi tänker fortfarande krig à la 70-tal nu) så lär det bli lite luckor här och var, för att inte tala om de som kommer in stupfulla och djävligt rädda. Att då räkna med dem som sitter säkert utomlands som hemkommande.. nope sorry, tror inte på det.

GMY

Posted

T.ex. 1939 Finland kan jag nog ge mig f-n på att det var flera som stack än som kom tillbaka till landet. Ärligt talat, hur många skulle komma tillbaka för att strida i ett krig som är omöjligt att vinna(alla är inte patriotiska möpar)?

Vad är ens sannolikheten att Sverige eller Finland hinner mobilisera i tid? Personligen tror jag att den är ytterst liten.

Posted
För er som är intresserade av Främlingslegionen, träna som svin några månader, lär er franska och ÅK! Vartenda ord ni kan kommer att vara till stor, stor hjälp. Kolla in den officiella rekryteringssidan, www.br-legion.com, och forumet på www.cervens.net.

Skulle nog rekommendera att man först tänker sig för jä*ligt noga, och sen en gång till och därefter ytterligare en gång, för 5 år är inget man skojar bort. Väl där är det inte så lätt att ta sig ur om man skulle komma på att det här var nog inte vad jag trodde.

Posted (edited)

Så sant Fbassäk, men det bästa sättet att få en känsla av om Legionen (eller livet i en utländsk krigsmakt överhuvudtaget) är nåt man kan tänka sig är åka dit! Och faktum är att tills man är klar för GU:n så kan välja att dra vilken vardag som helst. Det är nästan en månad vi snackar om... Oftast går det till så att korpralerna går och ropar "MJAU-MJAU, VOFF-VOFF, MAMA, PAPA, PLAYSTATION, CAPORAL-CHEF TO HARD" osv osv! :D Morgon, middag och kväll! Kliv bara fram så är du åter en fri man kl 14.00 samma eller nästa dag!

Edited by Limpa
Posted

Legionens GU varar 4 månader.

Bästa sättet att få reda på om det är något att satsa på är nog att prata med personer som varit där och läsa allt man kan komma över i ämnet.

Posted

Visst gör den det, men jag menar tiden på rekryteringsstationerna och Aubagne, _innan_ man är klar för GU. Självklart är det bra att läsa, tänka, och snacka med folk som BTDT, men det är INTE samma sak som att faktiskt åka och göra det. Det enda man kan förvänta sig är att det inte är som man förväntat sig!

Posted

Gud vilket motstånd jag mötte då jag skrev att FM suger. Jag menade att i den lilla skara vi har idag, är den inte något vidare. Kanske om vi hade haft möjlighet att mobilisera åtminstone det dubbla antalet soldater. Visst hacka ni på om SSG och så vidare; Men hur många är dom? Tror ni att 100 SSG-Soldater kan förhindra en invation från en främmande makt. Var lite realistiska.

//Berglund

PS. För den FD. K4-ing som frågade om jag låg på 40e Pluton så är svaret nej. 21a, du? :D

Posted

Jaha du menade tiden innan man skriver på kontraktet, ja där kan man ändra sig.

Men ger det någon vidare bild av legionen att hänga på mönstrings stationen eller prata med nyinryckta rekryter?

Posted

Berglund har faktiskt rätt i en del av det han säger, man kan ha världens mordernaste krigsmakt men så länge man inte har några soldater att sätta vapnen i står sig krigsmakten ganska slätt.

Personligen är jag av den uppfattningen att Sverige kommer vara helt utstört redan innan vi överhuvudtaget hunnit mobilisera...

Posted
Tror ni att 100 SSG-Soldater kan förhindra en invation från en främmande makt. Var lite realistiska.

Låt oss då vara realistiska..

Varifrån kommer invasionen?

GMY

• Forumsledning
Posted
Gud vilket motstånd jag mötte då jag skrev att FM suger...

Välkommen till forumet.

Nu har du då kanske fått en liten uppfattning om vad som händer om man bara kastar ut sig nått utan att förklara mer i detalj vad man menar och kan motivera sitt argument. Att bara påstå att nått "suger" och sen tro att alla kommer köpa det eller skita i det, funkar inte i denna lilla del av internet.

/ en medlem av forumet :D

Posted

Njae, kontraktet skriver man på innan man åker till Aubagne, men man är "fast" först när man har blivit "rouge", det tredje steget för en rekryt. ;)

Jag tyckte att det gav en ganska bra bild av hur livet i Legionen kan se ut. Man får ju om inte annat träffa på en hel del befäl, och jobba, jobba, jobba.

Posted (edited)
:D Låt oss vara realistiska; Varför ha en försvarsmakt om ingen invasion inträffar? Ha ett modernt amfibieförband för eventuella naturkatastrofer? Eller för att lära unga pojkar att bli män? Eller enbart för internationella insatser? Visst kan jag hålla med om att man skall vara trogen i motgång! Men när stadiet har gått så långt att det inte finns något längre att vara trogen för då? Edited by KG_Berglund
Posted
Eller enbart för internationella insatser?

Det är väl just vad som är meningen, samt för att uppehålla kunskapsnivån. Man kan ju dock fråga sig om kunskapsnivån uppehålls genom att helt slakta vissa typer av förband... Under FB04/Luckan står en hel del.

Posted
Njae, kontraktet skriver man på innan man åker till Aubagne, men man är "fast" först när man har blivit "rouge", det tredje steget för en rekryt.  ;)

Jag tyckte att det gav en ganska bra bild av hur livet i Legionen kan se ut. Man får ju om inte annat träffa på en hel del befäl, och jobba, jobba, jobba.

Jag vet inte vad det första konraktet har för betydelse men det "bindande" skriver man på i Aubagne.

Sen har jag för mig att man skriver ett nytt efter GUn med jag kan komma ihåg fel.

OT, Har du varit på mönstringsstationen i Aubagne?

Posted

Ja, var nere i höstas...

Jag skrev på mitt kontrakt i Paris dagen innan vi åkte till Aubagne, och det var Kontraktet (stort K). Sammanlagt ca 10 sidor, bara att plita dit sitt nom de guerre där de säger att man ska plita dit det... Det är alltså bara 1 kontrakt, på 5 år, med klausuler som säger att man innan man har blivit rouge samt efter GU, när man ska lägga fram önskemål om regemente, kan välja att bli "civile".

Posted (edited)
Tror ni att 100 SSG-Soldater kan förhindra en invation från en främmande makt. Var lite realistiska.

För oss som inte ser ryssar i varenda buske och lever kvar i tron att vi bör ha ett gigantiskt invasionsförsvar, förefaller det som om du är den som inte är realistisk. Vilken hotbild har vi egentligen mot sverige idag? Sverige har inget behov av att på egen hand rusa runt i världen och i bästa USMC-stil "tillrättavisa" allehanda fattiga, lågutbildade, av sina ledare lurade, människor.

Vi behöver bara ett litet försvar, och hade vi bara kunnat använda större del av försvarsbudgeten till att utbilda och till utlandsmissioner så hade det varit bättre. Som det är nu går en massa pengar till gamla åtaganden beträffande mtrlköp m.m. Det är det, och det faktum att våra politiker inte förstår att även ett litet men bra försvar kostar pengar, som "suger".

FM-> :D <-Politiker

Om du verkligen vill göra något för Sveriges säkerhet så borde du engagera dig i vårt försvar, inte någon annans. Eller varför inte bli en bättre politiker än många av de vi har idag?

Edited by Tysta Ville
Guest järv
Posted (edited)
T.ex. 1939 Finland kan jag nog ge mig f-n på att det var flera som stack än som kom tillbaka till landet. Ärligt talat, hur många skulle komma tillbaka för att strida i ett krig som är omöjligt att vinna(alla är inte patriotiska möpar)?

Vad är ens sannolikheten att Sverige eller Finland hinner mobilisera i tid? Personligen tror jag att den är ytterst liten.

Det är nog inga problem att hinna mobilisera frågan är om den politiska viljan kommer att finnas att mobilisera i tid. En mobilisering kommer att skjutas upp in i det längsta av ekonomiska och politiska skäl. Men det kanske var det du menade..

Edited by järv
Posted

Den som säger att jag inte gör något för försvarsmakten är helt ute och cyklar. Jag sökte och kom in på YOF, F7. Men tacksamt värre fick jag ett brunt kuvert addresserat ifrån FM där det stog att ÖB satt totalt rekryteringsstopp. Då blir man väl sådär glad...? Istället har jag etablerat mig HV ganska stöddigt. Innan min VPL var jag med i HVU i ett par år. Nog fasen har man försökt ställa upp alltid...

Jag anser att vi skall lägga ner allt och skapa en effektiv yrkesarmé. Men det tycker dock inte regeringen eftersom att "svenskarna" är så rädda för statskupper? Varför? Det går långt, långt bak i tiden. Samtidigt som regeringen uppmanar Svenskar att inte var långsiktiga utan tänka framåt så säger dom att vi inte kan sätta in militära styrkor i händelser; tex. kravaller. Varför? Ådalen 1931... långsiktighet? hehe.... Jag vill inte att ni som läser inlägg av mig skall få fel uppfattning utav mig. JAG är helt för ett stort och modernt försvar... Inte för att jag tror att ryssen skall attackera Sverige.

Min farfar har kört bil i 50 år, han har aldrig krockat; men lik förbannat använder han säkerhetsbälte. Men om man skulle sätta in ett säkerhetsbälte i dagens nytillverkade bilar som är gjort av hampa, hur effektivt skulle det vara? Kanske skulle hålla för en krock i 2 km i timmen, men hur ofta kör man i den farten? Förstår ni vart jag vill komma?

Posted
Förstår ni vart jag vill komma?

Ärligt talat, Nej.

Statskupp är väl som krig, ingen tror det kommer hända fören det redan hänt.

Naivt att tro att det inte skull hända här.

Det finns en ganska stor grupp människor som blev "raidade" av säpo och NI ganska nyligen.

Om man ger dom lite tid så har vi nog statskupp försök iaf.

Guest Kierkegaard
Posted

Citat från USMC;

In most cases you must be a United States citizen or resident alien to join the Marines. Upon establishing permanent legal residence in the U.S., you should address specific questions regarding your enlistment to your local Marine Corps recruiter. President Bush is currently promoting legislation that will help naturalization of foreign members of the U.S. Armed Forces.

Till er som funderar på Legionen kan jag rekomendera en bok som heter: Life in the French Foreign Legion; How to join and what to expect when you get there. Är övertygad om att den kan hittas på Bokus.se.

Personligen tänker jag satsa på en tid innom det Svenska försvaret. Ibland blir det dock inte som tänkt och en annan väg kan tas.

Tack för mig,

Kierkegaard.