Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag undrar om det finns något "foreign marines"? Jag har bara hört talas om det som hastigast. Måste man vara engelsk medborgare för att söka till SAS? Är fem år den kortaste tidsfristen inom Främlingslegionen? Finns det några andra förband dit vi svenskar skulle kunna söka?

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest järv
Posted (edited)

Du hittar svar på dina frågor genom att söka.. Men svaret på fråga två och tre är annars ja och ja.

Edited by järv
Guest Triggerpuller
Posted

Dessutom har man som svensk möjlighet att ta anställning i den irländska försvarmakten!

Guest strvkomp
Posted (edited)

För att taga varvning i SAS måste du vara född inom Commonwealth. Foreign Marines är inget jag har hört talats om däremot de Brittiska Royal Marines är kanske dem du syftar på?

Edit: ...jag måste sova mer... :baskerKav:

Edited by strvkomp
Posted

Vad krävs det för att jobba i irland då? Nej jag syftade på Amerikanska marinkåren. Jag är lite sugen eftersom att Svenska försvarsmakten suger så fett.

Posted
Vad krävs det för att jobba i irland då? Nej jag syftade på Amerikanska marinkåren. Jag är lite sugen eftersom att Svenska försvarsmakten suger så fett.

Hur vore det om du ansträngde dig lite själv? Eller suger du också fett?

USMC (kolla under Recruiting kanske).

Posted (edited)

Om du undrar över USMC, varför skriver du om 'foreign marines", SAS och FFL? Om du vill jobba i Irland, skriv till deras ambassad kanske? Svenska FM suger fett, hmmm, med den inställningen är jag rädd att du kommer att bli besviken vart du än åker.

Dina trådar är roliga, men det kan bli lite mycket av samma sak till slut.

Edited by Gerle
Posted (edited)

Det finns ingen anledning för dig Danno att bli kaxig. Våran försvarsmakt är idag fullkomligt värdelös, den kostar bara pengar. Måvälhända att Svenskarna har ett av världens bästa stridstekniker, men det duger inte något till när vi inte har några som kan utöva den. Därför vill jag söka mig utomlands. Min far är anställd av FM, och jag gissar på att han vet vad han talar om.

Edited by Kimster
Posted (edited)

EUKOM-operationen i D.R. Kongo.

Afghanistan 2001, var det väl?

Bosnien 1993-1994

Somalia

...och mer kommer.

Tycker du att det suger vill du inte vara någon annanstans heller, tror jag.

FM kostar pengar, ja vad f-n tror du? Har du koll på hur mycket USA:s stridskrafter kostar?

Jag tycker att det låter som att du behöver fundera mer och ta reda på mer fakta, oavsett vad din far tycker. Bilda en egen uppfattning utifrån fakta. Om inte du anser att Sverige har folk som kan utöva striden, vad är då SSG, IK, IA, mm?

Om inte det räcker kan du ju flytta till Israel och ta värvning i IDF. Då lär du få möjlighet att känna på en del.

För övrigt vill jag påminna om att maktmedel används som ett verktyg för att uppnå politiska mål och att det inte är en försvarsmakt som sätter in sig själv i aktion utan den politiska ledningen som gör det med politiska syften.

/Krook

Edit: kom på lite mer.

Edited by Krook
Posted

Ja, det är nog lika bra att du söker dig utomlands. Jag har svårt att tro att svenska Försvarsmakten skulle ha nytta av personer med din inställning.

/Fredrik, trogen i motgång

Posted
Min far är anställd av FM, och jag gissar på att han vet vad han talar om.

Ja han kanske..men inte du har jag en känsla av....

Motivera...VARFÖR suger FM.....

:baskerHV:

Guest Johnnywee
Posted

Nått helt ovidkommande men ändå: Det står att du var på K4 03-04, får jag gissa 40:e med tanke på nivån på dina tidigare inlägg?

Posted

Du frågade inte Kn L på K4 när du ändå var där? har svårt att tänka mig att han släpper nåt men ialla fall. Har personligen respekt för personer som varit i legionen, inte pga stridstekniken men för att de varit villiga att offra 5år av sitt liv.

Posted

For att ga med i SAS maste man vara medborgare i Commonwealth, bosatt i Storbritannien, och ha tjanstgjort ett antal ar inom nagon gren av brittiska forsvaret.

Men arligt talat, med din attityd tror jag inte du kommer att passa dar.

Posted

En liten kommentar angående de möjligheter som nämnts:

IDF -måste vara jude om du som utlänsk medborgare vill ta värvning. Dvs. svenska icke judar gör sig icke besvär.

USMC, US army, etc -måste minst ha ett green card. Detta är ett slags arbetstillstånd som man kan söka. Dessa lottas sedan ut. Vet ej hur stor chansen är att man får ett.

Flera svenskar tjänstgör i bl a usmc (förutom vissa här på furumet).

ADF -måste vara en registrated alien på ngt sätt. Vet ej hur de menar, men man kan alltså bli reguljär soldat som utländsk medborgare.

Kanada -kan bli reservare som registrated alien.

Irland -vet ej.

Posted
IDF -måste vara jude om du som utlänsk medborgare vill ta värvning. Dvs. svenska icke judar gör sig icke besvär.

USMC, US army, etc -måste minst ha ett green card. Detta är ett slags arbetstillstånd som man kan söka. Dessa lottas sedan ut. Vet ej hur stor chansen är att man får ett.

Flera svenskar tjänstgör i bl a usmc (förutom vissa här på furumet).

IDF. Om man känner för det är det väl bara att konvertera så har man möjligheten att söka i alla fall.

Några månader undervisning och i de flesta fall en enkel operation så är man religöst berättigad i alla fall. :navy:

USMC. Med tanke på hur det ser ut idag så tror jag inte chansen har minskat för att få ett tgreen card om man som skäl anger att man tänker värva sig i marinkåren, har man en militär bakgrund som är intressant så ökar nog chansen ännu mer.

Har man inte gjort lumpen så skulle jag personligen inte tycka det är så mycket att ha för något försvar att ta hand om men det sista är min helt personliga åsikt.

(Jag har inte pratat med någon som jobbar med green card på ett bra tag så de kan ha ändrat inställning efter den 11 september.)

Posted

Är man så sugen på USMC kan man alltid skaffa "green-card". Är man inte nöjd med att vänta på "lotten", hur många vinner på bingolotto???, så kan man alltid skaffa sig en bunt aktier i ett amerikanskt företag.

:navy:

Guest strvkomp
Posted
For att ga med i SAS maste man vara medborgare i Commonwealth, bosatt i Storbritannien, och ha tjanstgjort ett antal ar inom nagon gren av brittiska forsvaret.

Måste man vara bosatt i Storbritanien för att gå med i SAS? Kan man inte, som till exempel Australiensare eller Nya Zealändare med några tjänsteår på nacken gå med i SAS från Australien/Nya Zealand?

Min fråga är väl egentligen om SAS enbart rekryterar i Storbritanien och om man som tex Australiensare måste varit bosatt där innan man söker sig in?

(hajar nån? :) )

Guest järv
Posted

Måste man vara bosatt i Storbritanien för att gå med i SAS? Kan man inte, som till exempel Australiensare eller Nya Zealändare med några tjänsteår på nacken gå med i SAS från Australien/Nya Zealand?

Min fråga är väl egentligen om SAS enbart rekryterar i Storbritanien och om man som tex Australiensare måste varit bosatt där innan man söker sig in?

(hajar nån? :) )

http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=9336

"Nationality

Applicants will be eligible if they are a bona fida resident of the United Kingdom or the Irish Republic and are one of the following:

A British citizen; a citizen of the British dependent territories; a British overseas citizen; a British subject under the British Nationality Act 1981; a citizen of an independent Commonwealth country; British Protected Person; Citizen of the Irish Republic.

Residency

Must have been born in the UK, Republic of Ireland or a Commonwealth Country.

At all times, since birth, applicants must have been a UK or Commonwealth citizen or a citizen of the Republic of Ireland. In certain circumstances exceptions maybe granted.

They must normally have lived in the UK for 5 years immediately preceding the application. In certain circumstances, particularly if the candidate is of UK origin, a shorter period of residency will be accepted"

http://www.army.mod.uk

Kan också sägas att Australien tar in utländska medborgare i sin försvarsmakt.

Posted
USMC. Med tanke på hur det ser ut idag så tror jag inte chansen har minskat för att få ett tgreen card om man som skäl anger att man tänker värva sig i marinkåren, har man en militär bakgrund som är intressant så ökar nog chansen ännu mer.

Har man inte gjort lumpen så skulle jag personligen inte tycka det är så mycket att ha för något försvar att ta hand om men det sista är min helt personliga åsikt.

(Jag har inte pratat med någon som jobbar med green card på ett bra tag så de kan ha ändrat inställning efter den 11 september.)

Om du menar att man kan få greencard genom att ange som skäl att man ska gå med i USMC, navy eller army så går det inte, se inlägg om det här i tidigare trådar

Posted
IDF. Om man känner för det är det väl bara att konvertera så har man möjligheten att söka i alla fall.

Några månader undervisning och i de flesta fall en enkel operation så är man religöst berättigad i alla fall. :/

Är nog inte riktigt så enkelt...

Betydligt besvärligare blir det för den som vill gifta sig i synagogan med en jude. Då måste man först konvertera, vilket kräver att man under ett år regelbundet går till synagogan för att studera judendomen. En man som vill bli jude måste dessutom genomgå bar mitzva-ceremonin, samt låta sig omskäras. Det sistnämnda kan möjligen vara en del av förklaringen till att fler kvinnor än män konverterar till judendomen...

Källa

Man ska nog vara jäkligt sugen på IDF för att gå igenom detta... :Malaj:

Posted
Har personligen respekt för personer som varit i legionen, inte pga stridstekniken men för att de varit villiga att offra 5år av sitt liv.

Själv har jag väldigt liten respekt för personer som sviker det svenska försvaret. Är man inte längre krigsplacerad har jag dock mindre invändningar mot att man söker till Främlingslegionen. Men man kan fråga sig om det är en tillfällighet att diverse bankrånare och mördare är f.d. legionärer.

Posted

Några månader undervisning och i de flesta fall en enkel operation så är man religöst berättigad i alla fall. :D

Är nog inte riktigt så enkelt...

Betydligt besvärligare blir det för den som vill gifta sig i synagogan med en jude. Då måste man först konvertera, vilket kräver att man under ett år regelbundet går till synagogan för att studera judendomen. En man som vill bli jude måste dessutom genomgå bar mitzva-ceremonin, samt låta sig omskäras. Det sistnämnda kan möjligen vara en del av förklaringen till att fler kvinnor än män konverterar till judendomen...

Källa

Man ska nog vara jäkligt sugen på IDF för att gå igenom detta... :/

Omskärelse, mm är nog lindrigt jämfört med saker som kan ske under tjänstgöring i IDF.

/Krook

Posted

Håller med ovanstående.

@Froddan vad grundar du ditt utalande på om att Legionen består av brotslingar?

Är ganska säker på att dom som så många andra inte vill bli påkomna med en bankrånare i sina led.

Guest strvkomp
Posted
Själv har jag väldigt liten respekt för personer som sviker det svenska försvaret. Är man inte längre krigsplacerad har jag dock mindre invändningar mot att man söker till Främlingslegionen. Men man kan fråga sig om det är en tillfällighet att diverse bankrånare och mördare är f.d. legionärer.

Har du några belägg för vad du säger? Det finns väl rötägg inom de flesta militära och polisiära organisationer. Främlingslegionen är knappast den organisation som producerar kriminella på löpande band.

Det finns väl diverse bankrånare och mördare som har en bakgrund inom FM också, inte sant?

Posted
Froddan: Jag tror faktiskt inte att du vet vad du pratar om..

Det är mycket möjligt. Men jag tycker rent spontant att det låter väldigt fel att ställa sig till förfogande till den franska krigsmakten om det förhindrar din möjlighet att försvara Sverige, en uppgift du åtagit dig när du genomfört din värnplikt (om jag förstått saken rätt).