Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag citerar FFLs officiella hemsida (www.br-legion.com)

"The regulations in the Legion are much stricter than those of the rest of the Army?

No, only the status is different. The general regulations are the same as those of the Ground Force."

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Pansarslusken: Var i hela världen har du fått info om att Tyskland skulle ha invaderat Finland? 1939 invaderade Ryssland Finland. 1941 invaderade Finland Ryssland. Du bör nog inte undervisa oss i historia förän du har läst på den själv.

Edited by bjorn
Posted

vet inte riktigt om invaderade är rätt ord men tyska trupper fanns i Finland, efter vinter kriget och fortsättningskriget om det betydligt mindre kända lapplandskriget och det var då finnarna kastade ut tyskland, så helt fel har inte pansarslusken.

Posted

Enligt Molotov-Ribbentroppakten så var Finland Ryssland intresseområde. Så officiellt sett så borde Tyska truppers närvaro i Finland varit en krigshandlig mot Sovjetunionen, eller iallafall en otrevlig och icke accepterad handling. Jag gissar på att dom Tyska trupperna kom -41, Då Barbarossa drogs igång.

Posted (edited)

jag sa aldrig att du hade fel, jag gav bara ett namn på kriget du berättade om på sidan 4.

och du har rätt i att Tyskland aldrig invaderade Finaland 1939.

I många av just WW2 så räknar man faktiskt finland som en "puppet" till Tyskland, vore ju dumt att invadera sin egen puppet :o.

kanske lite OT

Edited by Dass
Posted
.... Frankrike är ingen diktatur. FFL kommer att användas där Frankrike vill, dom är en del av den franska armén. Dom går under samma regler som franska armén, och kan därför inte döda oskyldiga barn lagligt dom heller.

Vad jag har förstått så var FFL de enda som kunde skicka utomlands när Frankrike hade allmän värnplikt.

Och därför gick dom inte under samma regler.

Det där med barnen håller jag däremot med om till tusen procent.

Nej det gällde nog bara "vanliga meniga" Jag har för mig att det fanns något som kallades RIM régiment d'infanterie de marine där man tjänstgjorde i "Outre-Mer" även béret rouges och andra enheter i deras Force d'Action Rapide bestod väl av frivilliga VPL.

Posted

Nej det sa du inte, men du det lät som om du menade att det var en "ond" handling av tyskarna, missförstånd av mej :)

Men jag tycker dock han har helt fel när han sa att Tyskland invaderade Finland, och du sa att han inte hade helt fel. Att det fanns vänligt sinnade tyska trupper i Finland efter vinterkriget är en helt annan sak tycker jag.

Förövrigt håller jag med, det har gått långt OT :D

Posted

det var jag som läste lite för snabbt först och trodde ni menade att det inte fanns tyska trupper i finlands alls under WW2, sorry.

jag borde ha skrivit tydligare.

tillbacks till topic!

Posted (edited)

DU som gjorde tråden, vad är Foreign Marines? Har aldrig hört om förbandet så skulle va intressant om du berätta om dem.

mvh Björn :D

Edit: Fel av mej det var visst en fråga..

Edited by bjorn
Posted

Ja jag menar inte att de invaderade där..uttryckte mig klumpigt och var inte riktigt påläst. Men tyska trupper fanns i Finland om jag inte missminner mig. Dock senare än vad jag trodde. Mitt fel. Det jag ville säga var att Sverige var inklämt mellan stridande parter i WWII.. Det ville jag ha fram.

Vad det gäller motivet att man vill testa sina gränser och därför joina FFL tror jag faktsikt att det inte står rätt till. Att skjuta personer med ett gevär tycker jag inte är rätt sätt att testa sina gränser med som en skribent ovan påstod. Sjukt enligt mig. Jag vet att ni komer att säga att man kanske aldrig blir sänd till en krigssituation osv, men tänk om. Jag menar, bestig Mount Everest, hyr ett plan och flyg in över ett krigshärjat land och släpp ned förnödenheter. Tror nog du testar dina gränser och lite spänning (som en tidigare skribent motvierade FFL-värvning med) får du nog en stor portion av också ska du se.

God kväll alla

/Jerker Olofsson

Posted

Jag förstår vad du menar med att du kan bli tvungen att döda. Krig är nog inget någon vill uplleva egentligen. Soldatliv däremot kan va (är) riktigt kul. Dom som aldrig upplevt det kan också vilja uppleva det, detta kan inte Sverige bjuda på alltid och till alla. Förstår du vad jag menar? Det finns även dom som ser det som ett äventyr, och det lär du ju vara. Bidelen kan ju va krig ja, men detta är en del av att vara soldat. Sen så är det ju störst chans att bli Fredsfrämjuande som soldat i Frankrike. Jag tycker alla som vill joina FFL: Gör det, efter en god funderare. Jag skulle vilja pröva det, men vet ej om jag är beredd att lämna allt jag har här.. Blir nog inget men jag skulle vilja pröva det som sagt..

Hare bra alla :Malaj:

Posted

Måste säga att jag håller med dig till 100 %. Jag längtar verkligen till jag ska göra lumpen. Ska bli underbart. Men som sagt tycker jag att det finns andra saker som vettigare än att ta risken att få ta en annan människas liv i ett krig som inte är ditt eller där du inte dödar i självförsvar eller när oskyldiga hotas. Viss, jag stödjer till 110% att man tar värvning i FFL om man agerar som fredfrämjande. men då tycker jag att man ska få någon sorts garanti på det också så att man man inte tvingas att slå ihjäl (eller skjuta) öga mot öga en stackars människa som kämpar för att försvara sitt land (exempel), då du inte ens vet varför du slåss. Ni (inte du, de andra som diskuterar) motiverar med att man tjänar pengar och gör det för att få pengar för att överleva (människor från öststaterna). Jag personligen skulle aldrig kunna slåss som legosoldat för pengar. Det strider mot alla värderingar och den goda tron jag har genemot människor.

Soldatlivet är väldigt viktigt, men jag skulle inte döda för att uppleva det. (både bildligt&bokstavligt talat).

Vi är av olika uppfattningar och jag respekterar andras åsikter så länge de inte går ut över andra människor och det gör inte dina. Helt vettiga är dom så jag tycker absolut att detta är en trevlig diskussion men tyvärr kommer vi ingenstans.

God kväll

Lite OT men vad gjorde du lumpen som bjorn och hur gammal är du? (nyfiken)

Ha det gott allihopa

Posted
  Viss, jag stödjer till 110% att man tar värvning i FFL om man agerar som fredfrämjande. men då tycker jag att man ska få någon sorts garanti på det också så att man man inte tvingas att slå ihjäl (eller skjuta) öga mot öga en stackars människa som kämpar för att försvara sitt land (exempel), då du inte ens vet varför du slåss.

Har du fått någon sådan garanti påskriven när du mönstrade i sverige?

Ni (inte du, de andra som diskuterar) motiverar med att man tjänar pengar och gör det för att få pengar för att överleva (människor från öststaterna). Jag personligen skulle aldrig kunna slåss som legosoldat för pengar. Det strider mot alla värderingar och den goda tron jag har genemot människor.

Vad är det för konstigt med att motivera det med ekonomiska själ? Har du bott på gatan? Har du tvingats vara hungrig längre perioder pga att du inte har pengar eller någon möjlighet att få jobb i det land du bor?

Antagligen kan du inte sätta dig in i det scenariot eftersom du själv bor och äter hemma hos mamma.. Du kanske lär dig lite mer när du får mer livserfarenhet :baskerHV:

Tror dessutom att det finns en jäkla massa anledningar till att folk söker sig till tex FFL eller någon liknande instutition, så döm inte andra innan du har alla kort på bordet.

Dessutom tycker jag att du kan kalla dig pansarslusken wannabe eftersom du inte ens har gjort någon militärtjänst än, kanske kommer du inte göra någon heller :sniper:

Posted (edited)
  Viss, jag stödjer till 110% att man tar värvning i FFL om man agerar som fredfrämjande. men då tycker jag att man ska få någon sorts garanti på det också så att man man inte tvingas att slå ihjäl (eller skjuta) öga mot öga en stackars människa som kämpar för att försvara sitt land (exempel), då du inte ens vet varför du slåss.

Har du fått någon sådan garanti påskriven när du mönstrade i sverige?

Ni (inte du, de andra som diskuterar) motiverar med att man tjänar pengar och gör det för att få pengar för att överleva (människor från öststaterna). Jag personligen skulle aldrig kunna slåss som legosoldat för pengar. Det strider mot alla värderingar och den goda tron jag har genemot människor.

Vad är det för konstigt med att motivera det med ekonomiska själ? Har du bott på gatan? Har du tvingats vara hungrig längre perioder pga att du inte har pengar eller någon möjlighet att få jobb i det land du bor?

Antagligen kan du inte sätta dig in i det scenariot eftersom du själv bor och äter hemma hos mamma.. Du kanske lär dig lite mer när du får mer livserfarenhet :)

Tror dessutom att det finns en jäkla massa anledningar till att folk söker sig till tex FFL eller någon liknande instutition, så döm inte andra innan du har alla kort på bordet.

Dessutom tycker jag att du kan kalla dig pansarslusken wannabe eftersom du inte ens har gjort någon militärtjänst än, kanske kommer du inte göra någon heller :/

Nej jag har inte fått någon garanti på det. Men skulle jag behöva strida mot andra människor i svenska försvaret så skulle det vara för att försvara det landet jag är född och mina landsmän. Eller oskyldiga människor när man agerar fredsbevarande. Jag ser inget fel med att ta värvning i FFL för att agera fredsbevarande.

Du gör ju krig till en handelsvara.

Du säger att jag inte vet hur det är att vara hemlös osv, och det vet jag verkligen (kan dock tilläggas att jag inte bor hemma. Bor i en etta.) inte hur det skulle kännas. Men tycker du att det är rätt att stjäla mat när man är hemlös och inte har någon mat? Visst du stjäl inte mat när du joinar FFL, du dödar människor. Jag har som sagt inget emot FFL om man joinar dem för att behålla fred någonstans. Du kommer säkert säga nåt i stil med att krig är inte som att stjäla, krig är ju inte olagligt (med tanke på den intelligensen och mogenheten du uppvisade i din sista mening i ditt inlägg som jag förövrigt inte ens kommenterar.). Det är när man utkämpar en annan mans krig som jag reagerar. Jag menar, varför tror du att man krigar? Krig är det värsta som finns å alltid den sista utvägen, men på dig låter det som om det är ett jobb man kan ta när man har det lite knapert. Jag har flera kompisar från krigshärjade länder som SOmalia och Bosnien. Skulle du hört de historierna de berättar tror jag du hellre skulle vara hemlös och kämpa för att få ihop mat för dagen. Så jag tycker inte du ska uttala dig om fattigas inställning till krig och dylikt när du inte vet något om det.

Sen vill jag tillägga att jag många ggr hört att man ska ha en "speciell" personlighet och det ska vara en sorts "kadaverdisciplin" när man är jägare. Du kanske har hört ordet innan? De sa också att man skulle vara en människa som som har lätt för att "tänka om". Jag har aldrig trott på det och hoppas verkligen att du bara är ett undantag.

Edited by Pansarslusken
Posted

Måste tilläga en sak till. Snart kommer väl Manpower att börja värva officerare som sparkas så att man kan tjäna sig en kosing på att skicka ut folk i krigsdrabbade länder.

Måste bara också förstärka att jag verkligen inte tycker jägare är konstiga eller nåt. Har träffat några stycken och de är väldigt goda människor, så hoppa inte på mig nu med att jag har jägarfientliga åsikter.

Men sådanan som han ovan får en att börja undra ibland.

Posted
Jo, han har helt fel. Finland hade inget emot dom tyska truppernas närvaro, det var ingen krigshandling. Lapplandskriget skriver jag om på sida 4 i denna tråden.

eeh! Inte skulle vi väl slänga tyskarna om vi inte hade något emot dem?

PS. och varför brände de upp halva Lapland om förhållandet Finland/Tyskland vore ha varit bra? ;)

Tyskt matriel närvaro kan dock diskutteras...

Tack vare Hitler fick vi kriga desstu mer än nödvändigt....

Posted

Gör jag? Tror jag inte, skillnaden kanske är att jag inte är lika trångsynt som dig..

Du säger att jag inte vet hur det är att vara hemlös osv, och det vet jag verkligen (kan dock tilläggas att jag inte bor hemma. Bor i en etta.) inte hur det skulle kännas.

Kan du då döma andra personer som har haft det svårt och söker efter en trygghet?

Men tycker du att det är rätt att stjäla mat när man är hemlös och inte har någon mat? Visst du stjäl inte mat när du joinar FFL, du dödar människor.

Rätt eller fel, jag har heller inte varit hemlös så jag vet inte vad jag skulle göra i en sådan situation. Inte alls omöjligt att jag skulle stjäla mat för att överleva.

På dig låter det som att man är någon form av slaktare bara för att man har ett yrke som soldat. Kan inte säga säkert, men en kvalificerad gissning är att det är försvinnande få som kommer dit bara för att döda andra människor.

(med tanke på den intelligensen och mogenheten du uppvisade i din sista mening i ditt inlägg som jag förövrigt inte ens kommenterar.)

Vad är så konstigt med den meningen? Har du gjort lumpen? Vet du till 100% att du får rycka in? Vet du att du kommer att klara av tiden där? Möjligt att du själv är väldigt intelligent och med i mensa, men jag betvivlar det starkt. Akta dig därför för att kommentera dylika saker du inte har en aning om...

Krig är det värsta som finns å alltid den sista utvägen, men på dig låter det som om det är ett jobb man kan ta när man har det lite knapert.

Var inte riktigt lite knapert jag menade.. Jag kan sätta mig in ett antal situationer då jag hellre skulle välja att gå med i legionen framför en vardag i misär.

Jag har flera kompisar från krigshärjade länder som SOmalia och Bosnien. Skulle du hört de historierna de berättar tror jag du hellre skulle vara hemlös och kämpa för att få ihop mat för dagen. Så jag tycker inte du ska uttala dig om fattigas inställning till krig och dylikt när du inte vet något om det.

Ja jag känner också en del invandrare som har haft det jävligt, bla från Bosnien. Har dock inte varit i just det landet, dock har jag varit i tre andra krigsdrabbade länder. Så jag tror personligen att jag har ett hum om hur det kan vara att leva där. Till skillnad mot dig kan jag med stor säkerhet också säga...

Var har jag kommenterat fattigas inställning till krig? :Malaj:

Sen vill jag tillägga att jag många ggr hört att man ska ha en "speciell" personlighet och det ska vara en sorts "kadaverdisciplin" när man är jägare. Du kanske har hört ordet innan? De sa också att man skulle vara en människa som som har lätt för att "tänka om".

Ja det är riktigt att man nog ska vara lite speciell, kadaverdiciplin vet jag inte riktigt däremot..

Jag har aldrig trott på det och hoppas verkligen att du bara är ett undantag.

Vad är det du menar? Och vad hade de två sista meningarna med den här debatten att göra överhuvud taget? :)

Måste tilläga en sak till. Snart kommer väl Manpower att börja värva officerare som sparkas så att man kan tjäna sig en kosing på att skicka ut folk i krigsdrabbade länder.

Det finns redan sådana bemanningsföretag. :)

Men sådanan som han ovan får en att börja undra ibland.

Vad är det du undrar över? Att andra kan ha andra åsikter än dig? Du tror inte det kan vara så att det finns folk som har lite andra erfarenheter än dig?

Vet att det finns några svenska officerare som har tjänstgjort i legionen, kanske har du turen att få någon av dessa under din eventuellt kommande tjänst. Då kan du ju fortsätta debatten med dem, tala gärna om för dem att de är dåliga människor utan moral mm... :)

Posted
Måste säga att jag håller med dig till 100 %. Jag längtar verkligen till jag ska göra lumpen. Ska bli underbart. Men som sagt tycker jag att det finns andra saker som vettigare än att ta risken att få ta en annan människas liv i ett krig som inte är ditt eller där du inte dödar i självförsvar eller när oskyldiga hotas. Viss, jag stödjer till 110% att man tar värvning i FFL om man agerar som fredfrämjande. men då tycker jag att man ska få någon sorts garanti på det också så att man man inte tvingas att slå ihjäl (eller skjuta) öga mot öga en stackars människa som kämpar för att försvara sitt land (exempel), då du inte ens vet varför du slåss. Ni (inte du, de andra som diskuterar) motiverar med att man tjänar pengar och gör det för att få pengar för att överleva (människor från öststaterna). Jag personligen skulle aldrig kunna slåss som legosoldat för pengar. Det strider mot alla värderingar och den goda tron jag har genemot människor.

Soldatlivet är väldigt viktigt, men jag skulle inte döda för att uppleva det. (både bildligt&bokstavligt talat).

Vi är av olika uppfattningar och jag respekterar andras åsikter så länge de inte går ut över andra människor och det gör inte dina. Helt vettiga är dom så jag tycker absolut att detta är en trevlig diskussion men tyvärr kommer vi ingenstans.

God kväll

Lite OT men vad gjorde du lumpen som bjorn och hur gammal är du? (nyfiken)

Ha det gott allihopa

Du skriver att du aldrig skulle vilja sålåss nån annans krig, när blir kriget ditt då?

Om vi tar ffl som ex. är kriget ditt om du har franska vänner, fransk flickvän, medborgarskap, när du talar språket, när du håller med dem politiskt? Vad gör ett krig till ditt?

Så det är mer moraliskt korrekt att slåss gratis? Alla länder som har yrkes armè har folk som slåss för pengar, ser du ner på dem? Är de värda mindre i dina ögon?

Och bara för att upplysa dig, det ÄR människor från fattiga länder som strider i ffl, 1% kommer från norden, 2% från tysktalande länder, 1% från engelsk talande, varifån kommer resten?

Posted

Vad säger att krig inte är en handelsvara?

Statsmakten betalar folk(soldater), för att inta ett annat lands territorium.

Detta kallas utbyte av tjänster.

Ungefär som när du går till frisören, du betalar, han klipper. Bara på en annan nivå med större insattser.

I övrigt föreslår jag att du studerar den svenska inblandningen i 30 åriga kriget och vem som betalade för det.

Posted
Jo, han har helt fel. Finland hade inget emot dom tyska truppernas närvaro, det var ingen krigshandling. Lapplandskriget skriver jag om på sida 4 i denna tråden.

eeh! Inte skulle vi väl slänga tyskarna om vi inte hade något emot dem?

PS. och varför brände de upp halva Lapland om förhållandet Finland/Tyskland vore ha varit bra? ;)

Tyskt matriel närvaro kan dock diskutteras...

Tack vare Hitler fick vi kriga desstu mer än nödvändigt....

Är du mer korkad än du leker?!

LÄS! LÄS! LÄS! är tre tips som du behöver för att överleva ett forums stränga krav på att du har någonsomhelstaning! :):banghead::-(

1. Sovjetunionen hade ett krav till Finland i freden, att alla tyska soldater som var i Finland skulle därifrån, och ner till Tyskland. Detta var ju då Finland tvugna till eftersom Sovjet skulle våldtagit Finland om dom skulle frotsätt kriget länge till. DÄR HAR DU VARFÖR "NI" SLÄNGDE UT DEM, DETTA HAR JAG SKRIVIT EN GÅNG REDAN :lala:

2. Åter till punkt 1, det var alltså krig mellan finska soldater och tyska soldater.. Detta är en effekt av krig; förstörelse. Nu säger du säkert "där ser du dom kriga då var det dåliga förhållanden".. Som sagt det var ett Ultimatum av Sovjet

3. "Tysk matriel kan diskuteras".. Vad skulle det betyda?! Ni köpte tysk matriel, detta är då ett faktum ingen diskussion. Ett tips, kolla på bilder från fortsättningskriget. Säg till om du ser tysk matriel på finska soldater.

4."Tack vare Hitler fick vi kriga mer". Jo det kanske stämmer. Men du får mer än gärna utveckla vad du menar.