Victorr Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Här kommer lite frågor: Får alla genomgå överlevnadsutbildningen? Om inte, vilka får då göra det? Kommer jag som Signalspaningsplutonsbefäl inom flottan att få göra det? Ingår det i GSU:n? Ännu en fråga... Vilka är skillnaderna mellan Grundläggande soldat utbildning och Grundläggande sjömansutbildnig? / Victor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Får alla genomgå överlevnadsutbildningen? Om inte, vilka får då göra det? Kommer jag som Signalspaningsplutonsbefäl inom flottan att få göra det? Ingår det i GSU:n? Vilka är skillnaderna mellan Grundläggande soldat utbildning och Grundläggande sjömansutbildnig? Nej, vissa KB och många jägare och vissa andra. Det är inte särskilt vanligt. Med fantastiskt stor sannolikhet inte. Soldatutbildning: Utbildning mot soldat. Grundläggande vapentjänst, strid, skyddsvaktsutbildning, fys..... sjömansutbildning: Utbildning mot sjöman. Grundläggande sjömansskap, säkerhet på fartyget, Marin terminologi exempelvis "ta hem", "Klart skepp", "Brassa frontskoten", "Flärpa dragbaljorna", "Loda brässhaken" samt "Kvinnor och barn först" (Lite ironi på slutet, men ungefär så är det.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Alla får inte genomgå överlevnadsutbildningen. Som jag har uppfattat det är det nästan regel att KB genomför utbildningen, men andra kan också ha tur och få känna att man lever. På Ing2 02/03 genomförde KB överlevnadsövning, men även brokompaniets stab- och trosspluton (tack vare "krigiska" befäl). Själv var jag ett körkort ifrån att medverka på övningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Enklaste sättet att genomföra överlevnads utb. är att gå med i FBU och anmäla sig till överlevnadskurser. Vet att Västernorrlands FBU-förbund kör ganska mkt överlevnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Men kommer grundläggande sjämans utb efter GSU eller har dom ingen GSU? Dom lär sig väl vapen iaf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Men kommer grundläggande sjämans utb efter GSU eller har dom ingen GSU? Dom lär sig väl vapen iaf? Saxat från min befattningsbeskrivning men jag antar att det gäller övriga värnpliktiga i flottan också. Vad det består i mer konkret får jag återkomma om 11v då inryck är 21 juni. Grundläggande sjömansutbildningen (GSU): Kursen omfattar fem veckor och ger dig de inledande kunskaperna som du sen skall bygga vidare på inom flottan. Den innehåller bland annat -vapenutbildning -sjömanskap -vaktutbildning -grundläggande sjukvård -brandsläckning -skydd mot kärnvapen, biologiska vapen och kemiska vapen. En påbyggnadskurs - Fortsatt sjömansutbildning (FSU) - genomförs vid ditt förband. Mer precis hur det skiljer sig från armens GSU får någon annan gärna utveckla, vet inte mer än det uppenbara skilnaderna som kan förklaras av olika uppgifter/syften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jehova Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Låter som samma saker vi gick igenom under min "gröntjänst" i flottan -95-97. Om du har möjlighet så se till att få rökdykarutbildningen när ni har skyddstjänst, det är rätt nyttigt och kul att kunna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 (edited) Men kommer grundläggande sjämans utb efter GSU eller har dom ingen GSU? Dom lär sig väl vapen iaf? Saxat från min befattningsbeskrivning men jag antar att det gäller övriga värnpliktiga i flottan också. Vad det består i mer konkret får jag återkomma om 11v då inryck är 21 juni. Grundläggande sjömansutbildningen (GSU): Kursen omfattar fem veckor och ger dig de inledande kunskaperna som du sen skall bygga vidare på inom flottan. Den innehåller bland annat -vapenutbildning -sjömanskap -vaktutbildning -grundläggande sjukvård -brandsläckning -skydd mot kärnvapen, biologiska vapen och kemiska vapen. En påbyggnadskurs - Fortsatt sjömansutbildning (FSU) - genomförs vid ditt förband. Mer precis hur det skiljer sig från armens GSU får någon annan gärna utveckla, vet inte mer än det uppenbara skilnaderna som kan förklaras av olika uppgifter/syften. Precis som Andreas skriver kommer du att ha en GSU. Vad som skiljer denna från Armén.. Det blir lite mer Flottantjänst, alltså det vanliga med snören och likande (sorry menar tross och tamp ;) ) Sen så har ni inte någon fältvecka, och bor i tält (någon enstaka pluton kanske har det), men ni kommer dock troligen att få ro valbåt, och kanske någon liten strapats om ni har trevliga befäl. Ni kommer givetvis att ha skyddstjänst och SJV, men denna kommer att inriktas mot vad som kan tänkas hända på ett fartyg. Ni genomför PEK skjutning men ej strids utbildning, exempelvis enskild/stridspars strid. Kort sagt kan man säga att GSU'n kommer ha naturliga inslag av ditt vapenslag, flottan, för att på så sätt förbereda dig väl. I GSU kommer, med högsta sannolikhet, inte överlevnadsutbildning att ingå. Tyvärr tror jag inte heller att det är så att det kommer vara någon överlevnad under restan av utbildningen. OM!! du har tur så kan det bli så att blir något, men det händer extremt sällan och beror mycket på tid, pengar och befäl. GMY Edit: Byggde om lite, änna... Edited May 13, 2004 by Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jehova Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Vi hade en del genomgångar av utrustingen och användandet av livflottar i flottan. Praktiskt slutade övningarna efter att man klarat att vända en 20manna flotte som hamnat uppochned, tömt den på vatten och lastat in besättningen torrskodd. Kunde ha varit en intressant erfarenhet att köra överlevnad till sjöss i en flotte några dygn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Som jag nämnt några adra gånger i det här ämnet är att. Trafikpluton på T2 hade överlevnads utbildning 01/02 och även 02/03. Jag vet inte om de har det fortfarande. Även vssa Sjukvårdare på T2 fick det 01/02, vet dock inte om de har det fortfarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted May 13, 2004 Author Report Share Posted May 13, 2004 Vilken grad har personen/personerna som hållr i överlevnadsutbildningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Generellt så kan man säga löjtnant eller kapten om det rör sig om överlevnadsinstruktör (finns en del med högre grad, men troligen inte "på trupp"). Det kan även vara så att det är ett befäl som är "utsedd i särsklild ordning", dvs en kollega som överlevnadsinstruktören bedömt som lämplig (dock råder viss inskränkning i vilken omfattning övningar får bedrivas), och då kan det i princip vara från fänrik och uppåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Vilken grad har personen/personerna som hållr i överlevnadsutbildningen? Personal som genmgått instruktörskursen för överlevnadsutb. är övningsledare för denna typ av övning. men de kan ha biträden som kan vara av vilken grad som helst, allt från furir och uppåt. vi (alla KB-elever) fick granen utb. vid NB21 97/98 men det var ju stenåldern... ska dock göra om överlevnaden snart via FBU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berna Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Hur ställer sig FBU till överlevnadsövningar med folk som har olika defekter i fysiken typ Diabetes och motsvarande? Min tolkning av överlevnadsutbildning är minimalt med käk (eftersom "Svensson" sällan vet vad som är ätbart i skogen) tillsammans med förflyttningar, skjutövningar osv. Jag kanske är helt fel ute (har ju uppenbarligen inte genomfört överlevnadsutbildningen själv). Vore intressant med en replik i från någon som har svaren på mina båda ursprungsfrågor. 1, FBU:s inställning 2, Olika moment i utbildningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 13, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 13, 2004 Jag vet inte hur det funkar medicinskt .. men en del av överlevnadsutbildningen går ut på att köra slut på nästa alla kolhydrater i kroppen för att man ska få en inlevelsebaserad utbildning hur det är att vara "utmattad" och sen känna vad lite mat kan göra för att återhämta kroppen ur en sådan tömning. Om det är farligt pga av vissa sjukdomar är ju ganska viktigt att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Hur ställer sig FBU till överlevnadsövningar med folk som har olika defekter i fysiken typ Diabetes och motsvarande? Min tolkning av överlevnadsutbildning är minimalt med käk (eftersom "Svensson" sällan vet vad som är ätbart i skogen) tillsammans med förflyttningar, skjutövningar osv. Jag kanske är helt fel ute (har ju uppenbarligen inte genomfört överlevnadsutbildningen själv). Vore intressant med en replik i från någon som har svaren på mina båda ursprungsfrågor. 1, FBU:s inställning 2, Olika moment i utbildningen 1) Återkommer 2) Här återfinns en del: http://www.k3.mil.se/article.php?id=3270 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berna Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Sir Vival Den länken var mycket bra. Där står det ju uttryckligen vad Kimster säger. Det där med att "köra slut" på kroppen och se vad lite käk kan göra! Jag kommer inte på någon annan sjukdom är diabetes för tillfället då detta (att köra på utan mat) kan vara synnerligen oklokt, även om det också för diabetiker är nyttigt att få känna hur ens kropp reagerar utan käk. Detta skulle ju vara praktiskt genomförbart om man som ledare är informerad om personens begränsningar i och med sjukdoomen samt skapligt väl insatt i vad som kan hända med en diabetiker som inte får insulin eller mat när det är kris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts