Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jahaja...

Ja kanske skall allt inköpa iförd rosa kaninöron med en pinkydrink i ena handen?

:D

Samtidigt som du hoppar jämfota baklänges genom PX:et..

Skämt och sidor man kan förstöra stora pengar på PX, periodvis är det roligaste man har.

Har själv en stor samling med t-shirts med mer eller mindre roliga tryck, som jag aldrig kommer att använda...

Den röda "kosovo sucks" tshirten var en hit..

Kvällen innan rotation var vi "friställda" och gled runt på spy-bar i den ovan nämda t-shirten till tolkarnas stora förtret... enda gången den blev använd men det var väl spenderade pengar :mellow:

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Mmm, förstöra pengar... Ja det var ju ett sett att se på det hela!

Hittat en klocka nu: Casio G-Shock MTG-930DE-8, på klockor.nu nån som kan ge en kommentar? Ska man ha stål eller plast länk där nere? Vad behöver man? Tänkte ta en scuba säker så att jag kan ha den på dykningar med, men det är egentligen enda kravet jag har själv.

...ja ok den får gärna visa tiden med? :P

Säkert en aldeles utmärk klocka.

Själv valde jag en Citizen promaster de är något dyrare än den som casion som du titttat på, men är ganska säker på att det är väl värt pengarna. Och peronligen vill jag ha analog visning men det är ju en smaksak.

Köpte min 2000 på (px:et på cv), och byte batteri och packningssats på den nu i sommras.

Vidare, så vet jag inte om metalllänk är bättre än plast, men kan tipsa om att inte dra åt för hårt, jag fick ett ganska irriterande värmeutslag runt handleden. Det löste sig med att inte ha klocka på ett par dagar och sedan bära den lite lösare runt handleden.

Edited by M21
Posted

Ja, jag sitter ju och har funderingar på om man skall köpa en dyrare eller billigare. Det blir ju mer eller mindre en förbrukningssak där nere.

Posted
Ja, jag sitter ju och har funderingar på om man skall köpa en dyrare eller billigare. Det blir ju mer eller mindre en förbrukningssak där nere.

Åk till Teknikmagasinet och köp en klocka så är problemet över och du kan fundera på annat i stället.

Här har du ett sjysst exemplar med belysning och vattenskyddad :

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?t...ml&artnr=380323

Posted

Håller med BJK, köp en billig slit och slängklocka här hemma och dumpa den på plats när den pajjar. Där nere beställer du ett ur av lite finare snitt och skickar hem den med vändande post såfort du fått den. :lala:

• 3 weeks later...
Posted
Problemet är ju att om soluret står på södra halvklotet så går det ju baklänges... :D

Chorioliskraften ni vet... :D

Mycket kan man skylla på corioliskraften, men inte det! Nämnda kraft (som förvisso beror på jordens rotation) gör att t.ex. luft- och havsströmmar på norra halvklotet vrider av åt höger (naturligtvis tvärtom på södra halvklotet).

Förlåt, kanske lite väl OT, men jag kunde inte låta bli! :baskerKav:

• 3 weeks later...
Posted

"Problemet är ju att om soluret står på södra halvklotet så går det ju baklänges...

Chorioliskraften ni vet..."

Varför talas det om solurs uppträdande på södra halvklotet?

Min tolkning är att det i och med ovanstående uttalande insinueras att Liberia ligger på södra halvklotet.

• 3 weeks later...
Guest Grothesk
Posted

Hur är det med digitalkameror på PX:et i Liberia, är det nåt som är bra att köpa på plats?

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Tidigare LA:are eller annan som vet hur PX-utbudet är i Liberia...

Alkohol, pinky-kit och elektronikprodukter är ju självskrivna. Men hur är det med kläder och sportartiklar?

Möjlighet att beställa via katalog?

Det finns ju liksom inget Lebane eller Banski Rid att jaga Haglöfs och Helly Hansen-artiklar m.m. på B)

Edited by QL4
Posted

Alkohol, pinky-kit och elektronikprodukter är ju självskrivna. Men hur är det med kläder och sportartiklar?

Det finns ju liksom inget Lebane eller Banski Rid att jaga Haglöfs och Helly Hansen-artiklar m.m. på B)

Det finns, men i begränsad mängd. Katalog? Vet inte riktigt, men det skulle i så fall bli bökigt pga de knöliga leveranserna.

PX är som sagt mindre än i Kosovo.

Kan rekommendera bangarnas PX som finns lite här och där, vad det gäller inköp av kläder.

Annars kan ni alltid köpa afrikanska skräddarsydda dräkter på stan, riktigt stekiga tillsammans med fejk rolex i guld och annat fejk bling-bling. :)

Posted
/Knekt - som INTE är kompis med tullverket.

När vi landade för leave på Skavsta International pekade resebef på en Tulltjänsteman som stod och lutade sig mot sin bil och sa att alla som hade nåt att förtulla kunde gå dit, övriga snabbt upp på bussen. Märkligt nog hade ingen något att förtulla...

Var dom så snälla mot er?? Hos oss öppnade de ALLA väskor och sökte rubbet...

När n¨ågon frågade vart de hade hunden sa de att e inte sökte nakotika utan bara sprit och cigg....

mig vile de sätta dit för 4 impor Marlboro till sväörfar *MORRAR* men någon vänlig skäl rågade om han fick ta en limpa på sin ranson... Då plötsligt hade 3 andra varsin linmpa och jag bara en...

Den som betalade mest u straffskatt landade på runda slängar 4000 :)

Posted

Det finns, men i begränsad mängd. Katalog? Vet inte riktigt, men det skulle i så fall bli bökigt pga de knöliga leveranserna.

Kan rekommendera bangarnas PX som finns lite här och där, vad det gäller inköp av kläder.

Annars kan ni alltid köpa afrikanska skräddarsydda dräkter på stan, riktigt stekiga tillsammans med fejk rolex i guld och annat fejk bling-bling. :)

Annars kan man åka till Libanesen i monrovia och bli lurad på lite dollars 0:) Han har ju rätt så mycket skräp som ligger. Kommer inte ihåg vad butiken hette. Börjar nog bli gammal ...

Posted

Annars kan man åka till Libanesen i monrovia och bli lurad på lite dollars 0:) Han har ju rätt så mycket skräp som ligger. Kommer inte ihåg vad butiken hette. Börjar nog bli gammal ...

ILAC Center.

Det är ju där de säljer ringarna. Dit kommer man alltid. Träfigurer finns det bra utbud på vid Amerikanska ambassade.

Skräddare som syr afrikanska kläder finns några gator ner från ILAC. Värt att kolla lite efter under ptrl. Finns ett litet "distrikt" för det.

FN-px i hamnen är kass, dock billliga cigarrer.

Posted

Annars kan ni alltid köpa afrikanska skräddarsydda dräkter på stan, riktigt stekiga tillsammans med fejk rolex i guld och annat fejk bling-bling. :rockon:

Annars kan man åka till Libanesen i monrovia och bli lurad på lite dollars :D Han har ju rätt så mycket skräp som ligger. Kommer inte ihåg vad butiken hette. Börjar nog bli gammal ...

ILAC Center.

Det är ju där de säljer ringarna. Dit kommer man alltid. Träfigurer finns det bra utbud på vid Amerikanska ambassade.

Skräddare som syr afrikanska kläder finns några gator ner från ILAC. Värt att kolla lite efter under ptrl. Finns ett litet "distrikt" för det.

FN-px i hamnen är kass, dock billliga cigarrer.

Ok, låter lite "Africa" över allt där nere... men det är väl naturligt att vänta :D

En skräddarsydd dräkt kan ju va ett tufft substitut till sportartiklar. Undrar om det finns nån skräddare med samma "Armani-licens" som den i Gjilane :D

Tack för tipsen, skall bli intressant att se vad man spiller missionspengarna på när man är på plats!

Posted (edited)

"Det var bättre förr" Under tidigare missioner före Kosovo skötes Px på Svenska Px av egen personal folk som gjorde mission på Pxét, då var det mycket bliligare priser typ Waven ca 450kr en flaska Absulut 39kr Kubanska ciggarer ca 300kr och så vidare.....utbudet var väldigt bra tycker jag personligen och det var lite kul att gå på olika Px för det var lite olika prylar överallt.

Idag är det ju som att gå på McDonalds samma saker och i det hela inte så biligt längre.. :dong:

Men det är väll utveckling :banana

Edited by QM_Hv
Posted
"Det var bättre förr" Under tidigare missioner före Kosovo skötes Px på Svenska Px av egen personal folk som gjorde mission på Pxét, då var det mycket bliligare priser typ Waven ca 450kr en flaska Absulut 39kr Kubanska ciggarer ca 300kr och så vidare.....utbudet var väldigt bra tycker jag personligen och det var lite kul att gå på olika Px för det var lite olika prylar överallt.

Idag är det ju som att gå på McDonalds samma saker och i det hela inte så biligt längre.. :lala:

Men det är väll utveckling :banana

Minns Libanon ... :dong:

• 2 weeks later...
Posted

nån som har koll som e nere nu om de har digkameror på px.et eller ska man handla här i la svezia :)

Posted

Tror nog nästan att det är bättre att köpa en i Sverige. Utbuded är som sagt litet. Vet inte om det är så mkt billigare. Dessutom kan man få vänta "några dagar till" i flera månader på den modellen man vill ha, pga de dåliga leveransförhållandena.

Köpte själv en videocamera på flygplatsen i Bryssel när jag var på leave. Kollade in den på vägen hem och köpte den påvägen ner, då det blev skattefritt - reste ut ur Schengen. Samma kostade bra mkt mer i Sverige.