Jump to content

Recommended Posts

Återkommande om utlandsmissionsträngarna är det, för oss som icke gjort någon utlandsmission, mystiska och nyfikenhetsväckande "PX" som nämns.

Som jag förstått det är det nån affär inne på Camp, dock mycket olik Markan, som tydligen ska ha ett större utbud än en mellansvensk stad.

Vad finns på denna PX, hur kommer det sig att det är så billigt (om det nu är det) och vad är det man normalt handlar (förutom knivar)?

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Utbudet kan väl se lite olika ut beroende på vilken nation/företag som driver PXét. På det svenska finns en del "svenska" varor som kan vara svårt att vara utan längre än 30min(ex snus) och lite svensk mat/godis.

Gemensamt för alla PX(utom U.S.) är det trevliga utbudet av ....sprit!

Sen kan man slösa bort sina pengar på en massa andra saker som klockor, militär utrustning, sprit, kosttilskott, civila/militära kläder, solglasögon, sprit, elektronik och även sprit.

Varför det är billigt(vilket inte alltid stämmer) vet jag inte och att utbudet är så jättestort stämmer inte alltid heller.

PX=Post Exchange.

PX:en skiljer sig otroligt mellan olika länders camper, dock brukar de flesta ha ett PX i någon form. Amerikanska PX är gigantiska i allmänhet, där finns egentligen allt utom alkohol. Det finns alltså kläder, handdukar, cd-skivor, tv-apparater, godis, dricka, knivar, ficklampor, you name it. Priserna är oftast helt klart ok, beroende på hur dollarkursen ser ut vill säga. De amerikanska PX jag besökt ser ut som vilka affärer som helst egentligen, med flera kassor osv.

Svenska PX är inte alls lika stora, inte de jag besökt i alla fall. De kan vara allt från en liten skrubb (som PX:et på Camp Mjölner i Kosovo) där man säljer snus, tobak, tidningar, schampoo osv. till lite större på själva huvudcampen, som det som finns på VL i Kosovo. I det PX:et hittar man (om det inte blivit ändrat) mer av allt, inklusive sprit och parfymer. Oakley-brillor finns det förmodligen en uppsjö av fortfarande på PX:et. Den s.k. "judeväskan" finns så klart på PX:et med.

En daglig runda på PX:et för att kolla in om det kommit in något nytt var standard på min första mission i alla fall. :D

Sedan brukar man vallfärda till vissa länders PX p.g.a. någon specialitet som man vet finns där. I Bosnien var det t.ex. norrmännens PX i Modrica som gällde när man ville köpa sprit, finnarnas i Doboj när man ville köpa guld... osv.

Nu kan man ju inte ta för givet att man har all tid i världen och åka runt på shoppingresor i missionsområdet, men finns tid så är det ju en otroligt skön avkoppling.

Sen kan jag ju tillägga att amerikanska PX brukar ha en hel del andra faciliteter i anslutning. I Bosnien hade jänkarna allt möjligt på sina baser, som t.ex. Burger King, Pizza Hut, Baskin-Robbins m.m. Rena nöjesfält jämfört med Swebat...

Får man "supa" på camp då? Jag antog/antar att man inte får det.

Nej. Supa får man inte, kanske att man själv inte varit direkt packad, men alla yxor här har säkert en kompis i alla fall som varit löjligt full på campen...

Det finns alltså mäss för det mesta på camperna. Olika mellan länderna så klart hur man handskas med ölen, men på svenska campen kan man ju ta sig en öl eller två vanligtvis om man inte är i beredskap eller går vakt eller så.

Men som sagt, "supa" är inte tillåtet egentligen.

hur kommer det sig att det är så billigt

Tax free my friends!! Tax free!! Vet inte om ni vet om det men i Sverige har vi något som kallas skatt som de de styrande gärna lägger på diverse saker (bl.a sprit). Tar man bort den så sjunker priset avsevärt!!!

vad är det man normalt handlar

Dels så fyller faktiskt PX:et samma funktion som markan. Man kan köpa läsk, chips, tidningar, knäckebröd, snus, kaviar o annat smått o gott! Sen kan man också bränna en del av de pengar man köper på små elektroniska leksaker som kan förgylla ens vardag. Ex. Dvdspelare, digitalkameror, boomblaster, hårtrimmer o dylikt. Spriten köper man vanligtvis för att ta hem på leaven (semestern) o hemrotationen även om viss förtäring under mission skett trots förbud. Har man sen pengar över så kan man självklart utöka sitt pinkykitt med en ny kniv, klocka eller tång kanske!!

Som jag förstått det är det nån affär inne på Camp, dock mycket olik Markan, som tydligen ska ha ett större utbud än en mellansvensk stad.

Njaa storleken på px:et är ju beronde på hur stor trupp det ska försörja. Alltså så är det amerikanska px:et i kosovo något av ett mindre coop forum typ medan det svenska som finns i Liberia borde vara betydligt mindre!!

:D

Ps. Kosovo Alpha!! du glömde säga att man kan köpa sprit också!! Ds.

Pss. Angående om man får supa på campen så är svaret nej! Men man får inte köra mot rött heller men det sker faktiskt ändå!! Dss.

...det svenska som finns i Liberia borde vara betydligt mindre!!

Vad jag förstått så håller Danish Camp Supply på att bygga butik vid (på?) Camp Clara.

Det är ett danskt företag som bland annat driver PX i områden där det exempelvis finns FN-trupp.

Vad jag förstått så håller Danish Camp Supply på att bygga butik vid (på?) Camp Clara.

Det är ett danskt företag som bland annat driver PX i områden där det exempelvis finns FN-trupp.

Jo dom har tydligen öppnat. En flaska Asolut 10$ en Leatherman Wave 98$. Suuntoklockor skulle det också finnas till hyffsade priser.

Låter lite dyrt för en Wave (för att vara där nere).

Köpte en Wave och en S1. När jag jämförde med priset i Sverige så var det ungefär 50%, så på en del saker kanske det är billigare förutom att momsen är borta? Nån som vet helt säkert?

Ang. supa - vi fick köpa sprit, precis hur mycket vi ville.

MEN - så fort du köpt den, så låses den in, och du får inte hämta ut den förräns du ska på leave. Och införselreglerna som gällde för civila svenska medborgare gällde även för FN-personal. Samt att man inte alltid har så mycket plats över för sprit. Jag försökte satsa på kvalitet istället för kvantitet.

MEN - så fort du köpt den, så låses den in, och du får inte hämta ut den förräns du ska på leave. Och införselreglerna som gällde för civila svenska medborgare gällde även för FN-personal. Samt att man inte alltid har så mycket plats över för sprit. Jag försökte satsa på kvalitet istället för kvantitet.

Så var det för oss också.

/Knekt - som INTE är kompis med tullverket.

Förutom SPRIT, sprit och sprit... (som faktiskt är billigt på PX - iallafall finare sorter som skall stå i bokhyllan istället för att drickas) ... Så finns det:

Ahlgrens bilar och Kexchoklad!

Det är egentligen absurt att man kan transportera ner dessa artiklar till ett krigshärjat område med en vinstmarginal.

Hursomhelst så bidrar det ju till att höja trivselfaktorn och stridsmoralen hos den svenske soldaten avsevärt! :/

Att man sedan "bränner" halva sitt arvode på "bra - att - ha" prylar som multiverktyg, kastknivar och annat jox, - ja, det bidrar endast till trivselfaktorn.

PS. på KS bataljonerna tillhandahöll Danish Camp supply -som stod för PX:et - även varmkorv och yxburgare som kom väl tillpass när det var Rationday

(köket sanerade...eller vad de nu gjorde... :lol: )

År och Frid! :wub:

/Knekt - som INTE är kompis med tullverket.

När vi landade för leave på Skavsta International pekade resebef på en Tulltjänsteman som stod och lutade sig mot sin bil och sa att alla som hade nåt att förtulla kunde gå dit, övriga snabbt upp på bussen. Märkligt nog hade ingen något att förtulla...

Knekt Posted den May 12 2004, 11:04 

QUOTE (Kingecho1 @ May 11 2004, 20:43 )

Kan meddela att DCS rek-resa till Liberia var före FM:s rek-resa dit....

Just nu kostar 1L Explorer 2.80euro (c:a 25kr) på PX:et.

Vill påstå att man kan få tag på allt här nere. Om det inte finns på plats kan man beställa via nåt PX.

Jänkarnas PX är däremot inte lika löjligt billiga på elektronik numera, dock så är de ju billigare än i Sverige.

PX i liberia ligger i en av campens bungalower och var på plats ungefär samtidigt som huvudstyrkan anlände, sortementet är inte det bästa än så länge men det är mycket bättre än man hade förväntat sig! Ett par leveranser till och det är i klass med det på CV.

• 1 year later...
PX i liberia ligger i en av campens bungalower och var på plats ungefär samtidigt som huvudstyrkan anlände, sortementet är inte det bästa än så länge men det är mycket bättre än man hade förväntat sig! Ett par leveranser till och det är i klass med det på CV.

@ Kingecho1 oxå

Fraåga: Har ni varit nere? Jag behöver nämnligen en rejäl klocka för bruk där nere i 8 mån, har dom några? Eller blir det till att köpa fullpris här hemma?

Klart de har klockor. Köpte en Omega där nere för halva priset mot här hemma. Fast. Det var ju ingen jobbarklocka precis.

Annars tycker jag Suunto verkade populära. Särskilt Observer. Min förare fick vänta länge på sin så åk inte ner utan klocka.

:clap:

Klart de har klockor. Köpte en Omega där nere för halva priset mot här hemma. Fast. Det var ju ingen jobbarklocka precis.

Annars tycker jag Suunto verkade populära. Särskilt Observer. Min förare fick vänta länge på sin så åk inte ner utan klocka.

:clap:

Vad ska man skaffa då? Har ju en del "Frackklockor" men det är ju inget jag ens har när jag går i skogen. Har ju ett vanligt ur, men just nu är det telefonen som står för tidsangivelsen (mycket pga att det andra behöver en övrsyn...). Dykarur?

Angående vilken klocka du ska köpa så kan jag inte hjälpa dig. Själv köpte jag en Tag Heuer Aquaracer 2000 när jag var nere. Dock inte via PX´et. Men Suunto och Polar brukar vara poppis av de mer "sportiga" varianterna.

Om jag vore dig skulle jag kolla på nätet och i de lokala butikerna för att hitta nått som verkar intressant. När du sen hittat något så kan du PM´a mig så kan du få en mailadress till Johan på PX´et där nere så kan du få svar på om den finns eller om de kan beställa den (borde inte vara nått problem) så att den finns när du kommer ner.

:rocketl:

Som saknar dagarna på CECE beach!!

Pinkykitet. Ett måste för alla pinkysar.

Kniv (Tävligen störst kniv är inte avgjord än)

Multiverktyg (Man vet aldrig när man behöver en tång, fil m.m. Faktiskt en bra grej)

Israel bagen (Kan man inte vara utan)

Klocka (Citizen Prodiver, brukar vara populära)

glömde jag nåt ?

Edited by M21

"Pinkykitet. Ett måste för alla pinkysar.

Kniv (Tävligen störst kniv är inte avgjord än)

Multiverktyg (Man vet aldrig när man behöver en tång, fil m.m. Fakriskt en bra grej)

Israel bagen (Kan man inte vara utan)

Klocka (Citizen Prodiver, brukar vara populära)

glömde jag nåt ?"

Surfiren kanske?

:P

Edited by BJK

Jahaja...

Ja kanske skall allt inköpa iförd rosa kaninöron med en pinkydrink i ena handen?

:lol:

Samtidigt som du hoppar jämfota baklänges genom PX:et..

Skämt och sidor man kan förstöra stora pengar på PX, periodvis är det roligaste man har.

Har själv en stor samling med t-shirts med mer eller mindre roliga tryck, som jag aldrig kommer att använda...

Den röda "kosovo sucks" tshirten var en hit..

Mmm, förstöra pengar... Ja det var ju ett sett att se på det hela!

Hittat en klocka nu: Casio G-Shock MTG-930DE-8, på klockor.nu nån som kan ge en kommentar? Ska man ha stål eller plast länk där nere? Vad behöver man? Tänkte ta en scuba säker så att jag kan ha den på dykningar med, men det är egentligen enda kravet jag har själv.

...ja ok den får gärna visa tiden med? :P

Du kan göra ditt eget SOLUR! 0:)

1. Borra hål i mitten på träplattan, urtavlan

2. Rita in klockans timmar i urtavlan. Du kan också dekorera urtavlan med målfärger om du vill. Måla tillexempel bilder som passar in på din dag!

3. Stick in pinnen i hålet på urtavlan

4. Vrid urtavlan så att då solen står i söder eller högst på himmelen pekar pinnens skugga på siffran 12.

Då solen rör sig på himmelen kommer skuggan av pinnen att flytta på sig liksom en visare! Prova och se efter vad som händer. Fast de måsta förstås vara sol och ljust ute för att ditt solur skall fungera!

:navy: