Jump to content

Recommended Posts

1. Hur funkar VaktB idag (förr var det ju, typ, "halt, halt, halt eller jag skjuter. pang-pang."?

2. När ändrades det senast?

3. Var hittar man aktuell instruktion?

Halt, militär skyddsvakt!

Halt, eller jag skjuter skarpt (mantelrörelse)

*Pang* - Varningsskott

*Pang* - Skott i nedre delen av kroppen.

VaktB torde ha försvunnit i samband med att "Lag om skydd av samhällsviktiga anläggningar mm" (1990:217) började gälla.

Edited by AdamKalle

1. Hur funkar VaktB idag (förr var det ju, typ, "halt, halt, halt eller jag skjuter. pang-pang."?

3. Var hittar man aktuell instruktion?

*Pang* - Varningsskott

Ovanstående är ett exempel på hur man kan agera.

Varningsskott behöver inte avges om situationen är sådan att man inte hinner utan att då riskera sitt eget eller annans liv.

Verkanseld "bör" avges mot nedre delen av kroppen/benen men återigen är det situationen som styr.

Aktuella regler och bestämmelser hittar man i "Handbok för vakttjänst inom Försvarsmakten" 1997

M-nummer: 7745-784451

The Swede :huh:

Bra det.

När vi lärde oss VaktB så skulle vi göra på sagda sätt (halt, halt osv osv).

Vi fick det här scenariot: den kommer en knivbeväpnad man springande mot dig, du upptäcker honom på (tror det var) 20 meters avstånd eller dylikt. Agera!

Jag agerade: slet bort säkringsluckan och osäkrade så fort jag kunde, sedan sköt jag verkanseld samtidigt som jag skrek halt.

Fick en intressant avhyvling. MEN - när jag förklarade att på den tiden det tar att springa 20 meter så hinner man inte med att köra hela VaktB.

Hör och häpna - jag fick rätt. :huh: Befälen sa faktiskt att VaktB inte funkade i alla lägen.

Fick några år senare höra att VaktB ändrats. Inte för att jag tror att det beror på mig. Men man vet ju aldrig. :P

Det är bl.a det scenario du beskrev som jag avsåg i mitt inlägg.

När jag hade praktiskt prov med soldaterna i höstas så var det några som i den situationen körde hela ramsan.

Avståndet skulle vara 10 meter.

Jag stegade då upp 10 meter och gjorde om övningen, utan ammunition med mig springandes mot soldaten. Dom blev ganska häpna över hur fort det går, även för mig. :D

The Swede :baskerPa:

*Pang* - Varningsskott

"militär" för skyddsvakt samt "skarp" före skjuter struntade vi i.

Nåt befäl sa att det inte behövdes när en vpl frågade, för en civil skyddsvakt har varken uniform eller ak5, samt ingen skyddsvakt i helavärlden är så dum att han har lös plugg, inte heller någon skurk är så dum att denna tror att man har lösplugg eller en soft air gun. Sen om detta va en personlig tolkning av befälet som va felaktig vågar jag inte svara på...

Är dock ganska säker på att man inte behöver säga annat än "Halt -Skyddsvakt".

Har faktiskt alldrig hört nån säga "Halt, militär skyddsvakt"

Så det va helt nytt för mig... nån som har vakt boken (eller vad den heter) i närheten? :)

Edited by Panzerfaust

Nödvärnsrätten kan ju alltid åberopas om läget är tillräckligt hotfullt. då kan man ju strunta helt i skrika halt m.m.

Scenario från mitt skyddsvaktsprov "en man kommer springande mot dig med en handgranat i varje hand på 20 meters håll".

Jag osäkrade och sköt dubbelskott i bröstet på helfiguren, fick godkänt utan något tjafs.

I ett andra scenario enligt ovanstående men med en yxa istället sköt jag först varningsskott och sedan lårskott utan att skrika någonting, också godkänt med tanke på avståndet.

Egentligen mynnar det hela ut i sunt förnuft, det är till syvende och sist upp till soldaten om denne anser att nödvärn behövs.

...

Egentligen mynnar det hela ut i sunt förnuft, det är till syvende och sist upp till soldaten om denne anser att nödvärn behövs.

Exakt. Problemet var bara på "den tiden" att dom värnpliktiga skulle inte tänka så fruktansvärt mycket, särskilt när det fanns fastslagna reglementen som kunde följas till punkt och pricka! ;)

I samband med VaktB så fick vi ju också skjuta på däcket på en "ivägflyende bil".

Man skulle skjuta ett skott och träffa däcket. Jag sköt två. Fick höra att "det är nog bäst för dig att du träffade med båda, annars...".

Båda var träffar, min åsikt var att om du skjuter två skott så är chansen dubbelt så stor att du faktiskt träffar däcket. Också där fick jag, kanske inte helt rätt, men i alla fall inte fel.

Edited by stefanf

Hmm mantelrörelse hmm har dom inga säkringsbläck längre eller finns inte det till AK5.

Nej, på AK5 har man den extra säkringen genom att inte ha någon patron i loppet.

På K-pisten måste du, för att överhuvudtaget kunna sätta i blecket, ha mekanismen (slutstycket) uppspänt i säkrat läge.

Efter att du slitit bort blecket, så gör du alltså inte mantelrörelse, utan du osäkrar den.

Men det är ju inte direkt någon diskret liten tumrörelse, så det är ganska uppenbart vad du håller på med. :blink:

Har för mig att motsvarande till AK4 är en typ av bleck som du har i varbygeln, och fysiskt hindrar att avtryckaren kan tryckas in.

Har inte sett något liknande till AK5.

Ak4= Säkringsbleck samt enkelskottställare (den sistnämda kan ha utgått)

Båda fanns kvar för ett halvår sedan.

Var det inte du som skrev att ni körde varianten magasin iAk4 i Libanon?

Kan meddela att det fortfarande finns.

När jag gick min skyddsvakt UTB för 3 mån sen så var det inget

*Pang* - Varningsskott

Utan

Halt. Jag är skyddsvakt. Detta är ett militärt skyddsområde.

Ärende?

Det ska komma långt innan någon ens har tanken på att springa mot en. Sen om det var någon som sprang så var det fritt fram.

Varför ska man ha säkringslucka/bleck? *mindre erfaren*

Säkringsbleck på AK4:

- Hindrar dig från att osäkra och avfyra vapnet av misstag

- *KLING*-ljudet när du trycker bort blecket ska även signalera en stegring på våldstrappan = talar om att du är beredd att skjuta = busen stannar (förhoppningsvis)

Har inte utb på k-pist men säkringsluckan borde fylla samma funktion som för AK4.

Svar på ev. följdfråga:

Enkelskottsomställaren på AK4 ska hindra att skyddsvakten skjuter automateld av misstag.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Kan meddela att det fortfarande finns.

När jag gick min skyddsvakt UTB för 3 mån sen så var det inget

*Pang* - Varningsskott

Utan

Halt. Jag är skyddsvakt. Detta är ett militärt skyddsområde.

Ärende?

Det ska komma långt innan någon ens har tanken på att springa mot en. Sen om det var någon som sprang så var det fritt fram.

Ska va B-styrka och personen som håller i oss under övningen är skyddvaktsintrukör, frågade han i kväll. Just den där vad "man säger biten" Är inte så dödligt noga, det viktiga är att du gör det förstådd. Om personen inte reagerar eller ser undrande ut (utan att utgöra hot direkt) så kan man ta det på engelska. Men om det skulle bli nåt tjafs i rätten så trodde inte han att det spelade någon roll vad man sa, bara man sa det på ett tydligt sätt och uppfattar själv att personen förstår vad du menar... Du skall säga att du är skyddsvakt och att personen inte får fortsätta gå för då skjuter du honom.

Du skulle vid en incident rent teoretiskt kunna säga "STANNA!!! GÅ INTE LÄNGRE! JAG ÄR EN SKYDDVAKT OCH DU FÅR ENLIGT LAG INTE GÅ HÄR. JAG FÅR SKJUTA DIG OM DU UTGÖR ETT HOT."

Och bli friad. Trodde han iaf. Så länge folk förstår vad du är.

Sen lär man ju ut på ett sätt. Men i verkligheten kan man glömma ord eller annat...

Har faktiskt alldrig hört nån säga "Halt, militär skyddsvakt"

En variant som våra soldater fick lära sig i höstas var "Halt! - Skyddsvakt I 19!"

Jag vet inte om det är helt enligt reglementet men om man står ute i skogen 20 mil från Boden och stoppar tant Agda ute på bärplockning för att hon cyklar för nära det förråd man står och bevakar för att FMLog håller på och inventerar kan det nog vara ganska smart att identifiera vad i hela friden man är för en hemsking som står där ute i ingenstans med reflexväst och en sån där bössa som man dödar folk med... :)

Jädrans kul att vara figurant :D på den utb för våra :D förresten...

F-sold :lol: Fu LeadHead

Edited by LeadHead