Jump to content

Elda pellets i kaminen


Fk Satan

Recommended Posts

Vi funderade nu i helgen under en övning att börja elda pellets i tältet, istället för surved. Ngn som vet av en portabel pelletsbrännare som passar in i ett tält-20?

 

När man blir äldre så blir man mindre jägar-mässig, och mer trossmässig :blink:

Link to comment
Share on other sites

Bara en tanke men om ni tänker använda en civil kamin/brännare av något slag så rekommenderar jag att ni skaffer ett beslut om användande på den först. Annars kan det ta hus i helsike med straffansvar, skadeståndsskyldighet om det mot förmodan skulle börja brinna i tältet eller någon skadar sig på den.

 

Normalt bryr jag mig inte speciellt mycket om egeninköpt materiel men i det här fallet kan det uppstå ett visst riskmoment.

 

Det går faktiskt att elda med pellets i kaminen i nödfall, jag har provat lite försiktigt, men jag rekommenderar det inte då värmeutvecklingen låg på gränsen för vad den klarade som QM säger.

Link to comment
Share on other sites

ifall man får det hela att fungera under former som är säkrare än dagen kamin så vet jag att en BOA är inga problem att uppnå. Och det är inte tänkt att elda i den vanliga kaminen.

Nejdå, jag tror inte heller att det skulle vara osäkrare med en pelletsbrännare av god kvalitet.

Ville bara nämna BOA utifall att några andra får för sig dumma saker av eldfängt slag när de läser den här tråden... :banana

Link to comment
Share on other sites

Alltså.. är inte kaminen M-numrerad, så kommer den ju att ta eld själv, så vore det inte enklare att stoppa ner den i tältkaminen då? :banana

 

 

Men som alla andra sagt... Det går att få en kamin att spreica när amn eldar med ved... Been there, done that, Got the Replacement...

Link to comment
Share on other sites

Ett lite förtydligande:

Det är inte nödvändigt med ett BOA för "pelletskaminen" utan det är tillräckligt att förbandschefen "tillser" att lokalt anskaffad utr används enligt anvisning från tillverkaren.

Inledning

Systemsäkerhet

/.../

6. Systemsäkerhet

/.../

Förbands-/skolchef ansvarar för att vid användning av lokalt anskaffad materiel (konsumentförnödenheter) tillverkarens bruksanvisning följs. Materielen får endast användas för sådan verksamhet och med sådant användningssätt som framgår av bruksanvisning.

BOA gäller för "centralt" anskaffad mtrl.

Link to comment
Share on other sites

ifall man får det hela att fungera under former som är säkrare än dagen kamin så vet jag att en BOA är inga problem att uppnå. Och det är inte tänkt att elda i den vanliga kaminen.

Nejdå, jag tror inte heller att det skulle vara osäkrare med en pelletsbrännare av god kvalitet.

Ville bara nämna BOA utifall att några andra får för sig dumma saker av eldfängt slag när de läser den här tråden... :D

Jupp alltid bra att nämna BOA en extra gång.

Link to comment
Share on other sites

@ Swede

Det vette tusan... Ligger väl lite i "chefens" goda vilja hur han tolkar ett tilltag som att skaffa en sådan på eget bevåg, eller? :D

Tycker i alla fall inte att det faller inom ramen för att klassas som centralanskaffad.

 

Edit: huvudvärk

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...