Jump to content

Ansökan PHS?

Dragonen

Recommended Posts

Posted

I våras var det flera som kom till Fystesterna enbart för att löpa (hade gjort alla tester tidigare men missat på löpningen). Trots detta så missade flera av dem tidsbegränsningen. Fatta om man bara hade EN sak att koncentrera sig på, då vore det väll själva F**N om man inte kunde ta sig i kragen och träna så pass att man klarade sina 9.30 eller 10.00. Nu verkade det då inte så för vissa var inte ens i närheten av tiderna. Sen märkte då jag av stressen och pressen för jag underpresterade mot vad jag brukar på 2km (klarade dock tiden). Så träna träna för det har ni igen på testerna.

• Replies 183
  • Created
  • Last Reply
Posted
Tycker att Harres test verkar vara det svåraste, har ju inte gjort kullerbyttor sen lågstadiet. ;)

He he...

Nu är det ju endast EN kullerbytta du behöver göra...

Det är inga som helst problem om du är normalt rörlig.

Hälsningar från Fbj972 som f.ö. har haft en ösig taktikövning i dag med FX och hela kittet! ;)

Edit: Lade till lite skryt...

Posted

Fick ett trevligt litet "nej-tack-du-är-kass-dra-åt-helvete"-brev från PHS i förra veckan... jag fattar verkligen inte varför jag inte ens blir kallad till fys-testerna. Har sökt tre ggr nu, men samma sak varje gång. Ändå spikade jag (så gott som) svenskaprovet å blev rekommenderad. Har även arbetat 3-4 år plus semestervik varje sommar sen 1995.. I förbrytar-CV:t finns endast en fortkörning för 8 år sedan. Funderingarna minskas ju inte av att jag har bekanta med avsevärt mindre meriter som kommit in... Visst, skulle man fucka up på intervjun å de anser att man inte är lämplig är ju en sak, men när man inte ens kommer till fys-testerna..

Beror det verkligen på "lotteri-funktionen" eller vad fan är det frågan om???

:banana:banana

EDIT: Lyckönskningar till er som ska göra testerna!

Posted

@ Ebbe

Du konkurrerar med väldigt många, det som just nu prioriteras är bland annat högskolepoäng. Att du dessutom är kille utan invandrarbakgrund (antar jag) försämrar dina möjligheter. Mitt toips är att försöak söak in på högskolan o läsa en kurs i juridik, sociologi, psykologi eller kriminologi, det är meriterande och en bra förberedelse för skolan. Kommer du inte in så är du iaf mer allmänbildad än tidigare;)

//C som tar examen 4:e juni

edit felstavning

Posted

@69:an

Är helt inne på din linje... jag drog ju inte hela cv:t i förra inlägget, men tror inte det bror på avsaknaden av högskolepoäng. Jag e klar me min kandidatuppsats i ekonomi nu till sommaren och har även 30p juridik i bagaget... så det är nog inte där skon klämmer... Däremot ökar det min förvåning... :(

Posted

Fick besked i förra veckan att jag är kallad till FYS testet i Umeå V23. En av mina klasskamrater som är 2 år yngre dvs blott 30 fick ett negativt svar där de hänvisade till någon form av kvotering. Jag vet att han har bra betyg och han fick ett bra resultat på polisens svenska prov. Jag tolkar det som att RPS har gått mycket på själva ansökningshandlingarna och arbetslivserfarenhet. Samtidigt har jag en kvinnlig klasskamrat som kom med trots lägre betyg på svenskaprovet och mindre arbetslivserfarenhet.

Slumpen kan kanske spela en viss roll men knappast allt. En mycket ung kille skickade in sina handlingar, jag frågade om han kommit ihåg att bestyrka alla kopior genom att skriva vidimeras på dem. Aj faen sa han - jag skrev dementeras!

Det är med andra ord inte konstigt att vissa får söka både 2 och 3 ggr innan de kommer in. Det är av misstagen man lär sig.

Då det gäller ung ålder och att söka sig till polisen kan man alltid titta på polisens hemsida och kolla upp deras statistik angående anställda och ålder. Där kan man snabbt konstatera att det finns ytterst få personer anställda som är under 25 år bara 0,2% män och 1,0% kvinnor. Något bättre då man kommer in i intervallet 25-29 då det är 3% män och 7% kvinnor. Då kan man rimligen dra slutsattsen att det är nästintill omöjligt att söka före 23 års ålder och komma in. Personligen anser jag att man nog bör skaffa sig lite kött på benen innan man söker eftersom erfarenhet fås genom att leva och jag antar att det är så polisen resonerar också.

Posted

Måste bara få fråga. Ni som nu har gjort era svenska prov och börjar få besked om ev. fystester. Sökte ni i våras (senast 15 mars va?) För jag sände in mina papper i våras och har inte hört ett smack. Inget njet eller da eller tyverr eller nåt... Så jag bara undrade lite över när ni sökte :uuh:

Posted
Jag vet inte, men känns det inte lite småtungt att utbildas till polis, när samhällets förtroende för polisen är så lågt?

För övrigt tycker jag de polisstuderande på mitt universitet är grymt kaxiga med sina bälten, P-påsar (blå med polismärke på), POLICE-kepsar mm*. Jag har funderat lite på om vi som läser till sjuksköterskor skulle ha vita P-påsar med ett rött kors på, för att också visa upp oss lite.

*) Troligtvis en gnutta avundsjuka från min sida  :uuh:

;)

Jag vet hur dom är, fast dom är roliga att kalla snut till dom dom vet inte om dom skall vara sura eller skratta.

håkan som har polis å egen tillvärkad sjukvårds väska i skolan

Posted
@69:an

Är helt inne på din linje... jag drog ju inte hela cv:t i förra inlägget, men tror inte det bror på avsaknaden av högskolepoäng. Jag e klar me min kandidatuppsats i ekonomi nu till sommaren och har även 30p juridik i bagaget... så det är nog inte där skon klämmer... Däremot ökar det min förvåning...  :(

@Ebbe

Med så mkt högskolepoäng så är polisen kanske tveksam till om du kommer att förbli polis särskilt länge eller jag vet inte egentligen det verkar vara en delvis slumpmässig utsortering under hela antagningsprocessen. Sök igen och visa att du verkligen vill.

@alla

En del märkliga krav finns också, genomfört högskoleprov men ingen lägsta gräns bara man genomfört det!

Att tjejer kommer in före killar med "bättre" värden är inte så konstigt då RPS har som mål att öka andelen tjejer.

Yngsta personen i min termin var 19år då vi började skolan och den äldsta 38år.

Personlig utveckling o mognad kan göra att en ung person hävdar sig bra men jag tycker att man bör vara runt 25år dvs ha gjort en hel del innan och förhoppningsvis upplevt saker både på det personliga och arbetsmässiga planet. Åldern säger ju inte automatikst att man ät bra dock!

Lycka till alla som söker.

//C

Posted

Är inte ett krav för att söka att man är 20 år?

Posted

@ Karin jo det är ett krav på 20år.

Tyvärr har jag inte 1:a hands info, (jag har inte träffat denna person) så blir det lätt ryktesspridning och det ska vi undvika. Två rimliga förklaringar är dock följande:

1. Hon kanske fyllde 20 år precis i anslutning till att skolan började. Jag vet ej men man kan anta. Hyffsat troligt och inte omöjligt.

2. En person ur lärarkåren har fått felaktiga uppgifter (lite mer troligt och absolut inte omöjligt!) som han vidarebefodrat till mig mfl, dvs tjejen var 20år eller kanske tom ännu äldre när hon började.

Oavsett så tror jag att "rekryteringen" kan tänka sig att göra avsteg gällande åldern för en mkt lämplig person med stor personlig mognad även om detta givetvis inte bekräftas officellt om du skulle fråga.

//C

Posted
@Ebbe

Med så mkt högskolepoäng så är polisen kanske tveksam till om du kommer att förbli polis särskilt länge eller jag vet inte egentligen det verkar vara en delvis slumpmässig utsortering under hela antagningsprocessen. Sök igen och visa att du verkligen vill.

Vettig synpunkt, men stort antal högskolepoäng är inget absolut hinder. En kursare från juristlinjen som bara hade sin uppsats kvar att skriva blev antagen till PHS. Han var dessutom en bra bit över 30. Han fullföljde inte utbildningen, dock inte för att han frivilligt valde en annan karriär.

Posted
Personligen tycker jag att det är skandal att det finns personer som söker som ens behöver träna extra för att klara fyskraven!

...Klipp...

Behöver du träna extra för att klara fyskraven innebär det att du förmodligen inte alla månader om året upprätthåller den fysik som kan krävas av dig…

Varför skulle det vara en sådan skandal? Det finns en hel del idrottare på elitnivå som inte skulle klara samtliga av delmomenten av uttagstesterna inför en polisutbildning.

Man blir bra på det man tränar.

Posted

Är inte ett krav för att söka att man är 20 år?

kravet är att man fyller 20 år det året man söker.

Mvh Christian som söker in till PHS för första gången i höst vid en ålder av 20 år

Posted
Personligen tycker jag att det är skandal att det finns personer som söker som ens behöver träna extra för att klara fyskraven!

...Klipp...

Behöver du träna extra för att klara fyskraven innebär det att du förmodligen inte alla månader om året upprätthåller den fysik som kan krävas av dig…

Varför skulle det vara en sådan skandal? Det finns en hel del idrottare på elitnivå som inte skulle klara samtliga av delmomenten av uttagstesterna inför en polisutbildning.

Då undrar jag vilket av testerna som en elitidrottare inte skulle klara av?!

Springa 2km, Harrestest, lyfta och släpa dockan eller vilket menar du?

Att det sedan finns folk som behöver träna på livräddningsprovet/simprovet för att klara det under skoltiden kan jag acceptera.

Alltså under skoltiden ej antagningsprov!

Jag håller dock med Rifleman/medic om att det inte skall behövas träna för att klara vare sig 2km eller Harrestestet!

//C

Posted

...Klipp...

Visst blir man bättre grenspecifikt på det man tränar, men som även 69:an påpekar: Det är inte direkt svåra tester du ställs inför.

Med normal fysik och normal kroppsuppfattning skall du klara av dessa tester utan att behöva öva extra. Uppfyller du inte dessa två grund kriterier tycker jag att du kanske bör ta dig en allvarlig funderare på om du verkligen gör rätt yrkesval.

Posted
En mycket ung kille skickade in sina handlingar, jag frågade om han kommit ihåg att bestyrka alla kopior genom att skriva vidimeras på dem. Aj faen sa han - jag skrev dementeras!

AJDÅ... som läsare av ett sånt dokument får man ju lätt helt fel uppfattning.. 0:)

Kan man få reda på anledningen till att man inte går vidare genom att ringa rekryterings.avd å fråga? Jag kan tänka att det inte är deras favoritnöje att rabbla för folk i telefon varför inte just dom kom med, men då det av förståeliga skäl inte står i brevet de skickar ut, så ändrar det ju inte att man ändå vill veta mer än att "du kan inte konkurrera i den här omgången".

Tanken är mest för att veta om det är nåt man kan förbättra för att öka sina chanser... typ mer arbetslivserfarenhet eller dylikt. Nu menar jag inte såna saker som att skriva det personliga brevet, utan mer konkreta faktorer.

Posted
[Visst blir man bättre grenspecifikt på det man tränar, men som även 69:an påpekar: Det är inte direkt svåra tester du ställs inför.

Med normal fysik och normal kroppsuppfattning skall du klara av dessa tester utan att behöva öva extra. Uppfyller du inte dessa två grund kriterier tycker jag att du kanske bör ta dig en allvarlig funderare på om du verkligen gör rätt yrkesval.

Vem har sagt att man ska ha en normal fysik för att söka till polisutbildningen?

Jag vet en del folk som inte skulle klara av de testerna utan att specialträna och då tillhör de ändå top fem i Sverige inom sin idrott. De har väl även de rätt att söka om de har lust och är motiverade men behöver då specialträna vissa moment lite, sen är det nog inga större problem.

Att dessa små träningsförändringar skulle göra dem till sämre poliser än någon annan har jag svårt att tro, de kommer inte att ha sämre fysik utan snarare bättre fysik om 10 år än genomsnittet då de faktiskt har ett livslångt tränade bakom sig och antagligen inte kommer att lägga av helt plötsligt med sin träning även om den inte är helt anpassad till polisyrket.

Det totalt omvända gäller väl också, om någon bestämmer sig för att söka och inte har någon omfattande idrottsbakgrund men i alla fall tränar upp sig för provet så visar det på en del iniativkraft även om risken nog mycket riktigt är ganska stor att träningen sen inte prioriteras.

Jag ser alltså inte träningen inför provet som något stort problem utan i de flesta fall tyder det på att man har tänkt lite och smarta poliser tycker jag är en trevlig tanke och jag hoppas att alla håller med om det?

Att inte träna upp sig så att man klarar av test som alla kan ta reda på hur de går till är däremot mer skrämmande, att missa två gånger i rad är katastrof.

Posted

Jag utgår från att man vill ha personer med normal fysik eftersom man lagt ribban där man lagt den.

Anledningen till att jag ifrågasätter personer som behöver träna är att jag tror att det är fler personer som passar in på ditt förra alternativ än ditt senare.

Din sista mening tog orden ur min mun!

Posted

Lite dum fråga kanske, men det kanske finns någon som har erfarenhet från detta.

Kan det uppfattas som negativt om man som jag har 2 mm hår på huvudet när man pratar med psykolog motsv?

Kan det uppfattas som att man är en MÖP, nazist eller annan konstig filur? Jag och min närmaste omgivning vet ju vad jag har för åsikter men ni vet hur folk kan vara.

Posted
Lite dum fråga kanske, men det kanske finns någon som har erfarenhet från detta.

Kan det uppfattas som negativt om man som jag har 2 mm hår på huvudet när man pratar med psykolog motsv?

Kan det uppfattas som att man är en MÖP, nazist eller annan konstig filur? Jag och min närmaste omgivning vet ju vad jag har för åsikter men ni vet hur folk kan vara.

Beror lite på vilka värderinga psykologen har.

Du har 3 sec på dig att skapa ett första intryck... och det intrycket sitter oftast i länge...

Så ja. Jag tror att det kan ge negativt intryck...

Det är faktiskt fördel med lite mer civiliserad frisyr ute i det civila mörkret...

Personligen kör jag för närvarande 16 mm på toppen, och 4-6 mm på sidorna... perfekt maskering som civilist, men fortfarande duglig i fält :winner::o

Posted

Fystester hit eller dit, precis som vissa skrivit är det ju bara baskrav som ska uppfyllas, det är inget som är avgörande för om man kommer in eller inte. Det som bedöms är en helhetsbild. Något som jag tror är avgörande är om din bakgrund visar att du har ett intresse för att jobba med människor och att du har erfarenheter som pekar på att du är lämpad. Någon med ex. utlandstjänst i bagaget, jobbat extra som personlig assistent eller är engagerad i röda korsets frivillighet ex har en fördel jämfört med någon som jobbat i verkstad några år och (som det kanske verkar) helt plötsligt beslutat sig för att slänga in en ansökan till polisen.

Har nyligen pratat med en polis som sa till mig att han aldrig skulle rekommendera någon av sina två döttrar att söka sig till polisyrket. Kassa arbetstider, oförstående chefer, krav på att du ska sköta allt felfritt och om något går fel ska någon hängas, etc. Förutom att ens bakgrund bör peka på att man är lämpad för polisyrket måste man vara 100% säker på varför man söker!! Jag upplevde det som att grundinställningen hos både psykolog och polis vid personliga samtal är att den sökande måste vara masochist och/eller lite dum i huvudet som frivilligt söker ett så krävande och otacksamt jobb. Sedan var det upp till mig att "friskförklara mig" och motivera varför.. svårt att förklara, men ni kommer att förstå när ni får frågorna från psykologen :uuh:

Sammanfattn: Bakgrund? Motiv?

Posted

Jag är tokrakad, men hade inga som helst problem. Psykologen frågade inget om detta heller. När vi avslutade intervjun sa han: - "Det jag kommer att skriva om dig, kommer att ge dig en plats på skolan".

Han kanske gillar rakade pojkar... :uuh:

Posted

Fystester och fyskrav är en del som SKALL klaras. Visst är det en helhetsbedömning och där är bra fysik en viktig del. Varför?

Jo för att vältränade människor generellt klarar stress bättre. Detta för att deras kroppar är vana att "jobba" under hög puls och anspänning.

En vältränad kropp "håller" bättre och chansen för arbetsskador är mindre. Därmed blir chansen mindre att man blir sjukskriven pga dålig rygg eller nått liknande. Visst sen finns risken för idrottsskador men återigen generellt sett är det bättre med vältränade människor än inte.

Man orkar med jobbet bättre. Klarar tunga lyft och slit och släp bättre.

om två poliser är lika bra i allt men en har bättre fysik så är denne polis BÄTTRE.

Min högst personliga uppfattning är att personer med "vårdande" bakgrund ( personlig assistent, sjuksköterska, vårdare, stödperson och liknande) ibland har svårt för polisyrket. De "vill" lite för mycket och vill hjälpa alla de stöter på. Detta gör att de ibland tror för gott om människor vilket inverkar mycket menligt på säkerhetstänkandet samt att de, just genom att vilja hjälpa folk som inte vill ha hjälp, lättare kan bli utbrända. De VILL väl och hjälpa men det är långt ifrån alltid som personer man ingriper emot vill ha hjälp. Jag känner till flera fall där folk blivit sjukskrivna för utbrändhet och den gemensamma nämnaren har varit att de velat hjälpa och lagt ner sin själ i det men svikits gång på gång. Deras gemensamma bakgrund har varit att de varit just vårdare, stödperson, fd sjuksköterska socialassistent eller likande.

Att det finns flera skäl bakom utbrändhet vet jag och jag säger inte att detta är det ENDA skälet, men, TROR jag, starkt bidragande.

Hursom helst en bra och stark fysik är ALLTID rätt.

Posted
Hursom helst en bra och stark fysik är ALLTID rätt.

Mina exempel på folk som måste specialträna om de tänker söka var styrkelyftare i minus 110 och uppåt så styrkan saknas inte.

Kullerbyttor utan att specialträna är det däremot nog lite svårare med. :blink:

Posted
Kan man få reda på anledningen till att man inte går vidare genom att ringa rekryterings.avd å fråga?

Lyfter upp den här frågan igen... :)

Posted
Kan man få reda på anledningen till att man inte går vidare genom att ringa rekryterings.avd å fråga?

Lyfter upp den här frågan igen... :worthy:

Ja, det kan man. Ring RPS rekryteringssektion.

Posted

När jag var på sista intervjun i våras så uppmanade de alla som inte kom in att höra av sig för att få reda på varför man inte kom med bland de 528 lyckliga.

Besked till midsommar :baskerFN:

Posted
När jag var på sista intervjun i våras så uppmanade de alla som inte kom in att höra av sig för att få reda på varför man inte kom med bland de 528 lyckliga.

Besked till midsommar :lala:

Det är klart att de gör det - skulle alla ringa blir det jobbigt, men jag vet att man kan ringa och fråga, så det är fritt fram att göra det.

Posted

Jag måste fråga åter en gång. Ni som nu har skrivit svenskaprov och börjar få kallelser till fystesterna. Har ni sök till VT05? Tycker att det verkar otroligt snabbt med svenskaprov och kallelser till fysprovet. När jag sökte till HT04 tog det en jädrans lång tid innan man fick något svar/uppgift/prov över huvud taget. Inte dumt om uttagningen går lite fortare för man hinner tänka många konstiga tankar under tiden och bli nervös också för den delen.

Besked till Midsommar....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...