Dragonen Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Många som sökt inför HT 04 och VT 05? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Det skulle jag tro, det har legat på närmare 5500 st de senaste omgångarna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Hur kommer det sig att polisyrket är så populärt? Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
69:an Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Man hoppas på att få ett någorlunda fysiskt arbete med trevliga kollegor. Att göra en insats för samhället och att faktiskt bidra till något gott. IRONI: Man får ha pistol, batong och köra polisbil med blåljus! SLUT IRONI (var det överhuvudtaget ironiskt??) Skulle inte tro det ;) Kan rekomendera följande hemsida: Martins hemsida för dig som vill bli polis. även dessa två är ok om man vill veta lite mer om vad som väntar! Polishögskolan Stockholm Polisutbildningen Umeå Polisutbildningen Växjö Lycka till med ansökan.. //C som tar polisexamen 4:e juni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Jag vet inte, men känns det inte lite småtungt att utbildas till polis, när samhällets förtroende för polisen är så lågt? För övrigt tycker jag de polisstuderande på mitt universitet är grymt kaxiga med sina bälten, P-påsar (blå med polismärke på), POLICE-kepsar mm*. Jag har funderat lite på om vi som läser till sjuksköterskor skulle ha vita P-påsar med ett rött kors på, för att också visa upp oss lite. *) Troligtvis en gnutta avundsjuka från min sida ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
69:an Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Jag vet inte, men känns det inte lite småtungt att utbildas till polis, när samhällets förtroende för polisen är så lågt? För övrigt tycker jag de polisstuderande på mitt universitet är grymt kaxiga med sina bälten, P-påsar (blå med polismärke på), POLICE-kepsar mm*. Jag har funderat lite på om vi som läser till sjuksköterskor skulle ha vita P-påsar med ett rött kors på, för att också visa upp oss lite. *) Troligtvis en gnutta avundsjuka från min sida ;) Kan ju bara svara för egen del! Nej det känns inte tungt för mig iaf. Även om det ibland blir tröttsamt när media skriver och rapporterar om saker som för mig helt uppenbart är felaktiga (antingen för att man sitter med 1:a hands info eller helt enkelt har mer kunskap i ämnet). Men åt den saken finns det ju inte så mycket att göra, bara att vänja sig ;) Ang. polissaker (bälte, kepsar mm.) så tror jag att det är naturligt att man vill visa sin tillhörighet eftersom att man (enl. några källor) är lite utanför den fina högskole/universitets världen/sfären. Dessutom vill man väl inte bli tagen för en flummig filosof eller trött sjuksyrra :P //C som räknar "pinnar" hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Jo, media har nog ett och annat med samhällets syn att göra, såklart. Förhoppningsvis är samtliga polisstudenter motiverade och ser fram emot att bli poliser med allt vad det innebär. /Marzocchi - som ogillar uttrycket "sjuksyrra". Jag ska bli sjukbrorsa (jag läser på sjuksköterskeprogrammet, således utbildas jag till sjuksköterska). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Bälten? Hoppas ni menar polisbältet och inte ännu en "profilprodukt"... Policekepsar? Jösses! Här snackar vi wannabes... ;) Jag kan förstå att man vill utmärka sig bland 12000 studenter i Växjö, men det är inte många färdiga poliser som går och skyltar med det... Dessutom ser alla att man är polisstudent på uniformen och det korta håret och den vältränade kroppen väl?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Tror det var 668 sökande kvar inför sista testet till 528 utbildningsplatser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Jag hade tänkt att slänga iväg en ansökan i höst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Ska söka in 2007! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Jag har sökt till VT 05. Klarade svenskaprovet såklart å väntar nu på fystesterna. Bara man inte är för ung som dem antagligen kommer säga eller? E 20 bast bare.. Ja men det var kul med en polistråd några fler poliser/studerande här inne?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 20 år är väldigt ungt. Hoppas det går bra för dig men det kommer bli svårt. Livserfarenhet väger rätt tungt och då ligger man lite sämre till än någon som är 25 eller så. Låt inte det nedslå dig, kör hårt och om det inte går så sök igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Klarade precis det där svenskprovet. Tyvärr är man väl för ung....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Jag är 24 år gammal. Är det lagom ålder att söka nu eller borde jag börjat söka tidigare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Känns som att PHS gärna ser sökanden som inte precis har fyllt 20. tror att medelåldern ligger på 26.5 för kvinnor och 27.5 för karlar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 20 år är väldigt ungt. Hoppas det går bra för dig men det kommer bli svårt. Livserfarenhet väger rätt tungt och då ligger man lite sämre till än någon som är 25 eller så. Låt inte det nedslå dig, kör hårt och om det inte går så sök igen. Ja jag vet att jag är ung. "glad för det med". Men, kommer de berätta för mig vid ett eventuellt avslag anledningen då eller? hmm..hoppas jag går vidare nu vill ju göra fystesterna! Ha det bra alla! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonid Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Åldrarna på de som söker och kommer in på utbildningen varierar väldigt. Jag vet dock många som sökt direkt efter gymnasiet och som fått omdömet "omogen" hos psykologen. Man anses inte ha den livserfarenhet och/eller omöme som krävs. Sökte själv år 2001 och gjorde alla tester, blev dock inte uttagen i slutändan.. Man får ju heller inte veta varför. Dock var jag lite osäker under hela ansökningsperioden och det känns inte som hela världen att jag inte kom in. Vissa har ju polisyrket som meningen med livet men samtidigt finns det många nackdelar.. Att vara sitt yrke dygnet runt känns jobbigt. Helt plötsligt ska man vara oantastlig och representativ för ordningsmakten - verkar rätt jobbigt. Men lycka till alla som söker! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
EMK Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Innan man söker skall man i alla fall tänka till ordentligt så man vet vad man ger sig in på...... Och man bör ha ett par års erfarenhet av annat än gymmnasieskola, lumpen med sig i bagaget..... B) bara ett tips....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Att komma in som 20-åring är svårt. Jag kan tänka mig att de "ungdomar" som gick i min klass hade fått ett mycket bra helhetsomdöme under antagningsförfarandet, då samtliga hade ett vuxet sätta att föra sig på. Man bör åtminstone ha förvärvsarbetat i några år innan man söker. Detta p.g.a. att man skall få ut konstaplar som har testat på arbetslivet och således har fått mer erfarenhet än den som nyligen lämnat skolbänken. Som någon annan skrev, så måste man tänka sig noga för vad det är man försöker att bli. Vissa har en skev och filmbaserad uppfattning om yrket. Jag har hört folk som säger att de inte vill åka på dödsfall, slaskiga trafikolyckor etc. Jag har ingen som helst förståelse för dessa männsikor, när de ändå söker till skolan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Skulle gärna sökt, om inte mina trummhinor var helt uppfuckade vill säga. De tål inte så mycket vattentryck s.a.s. Blir knivsmärtor på 2-4 meters djup. Och simmar gör jag som en albatross. Mycket långsamt med andra ord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vanadis Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Har tydligen fått besked om fys. test idag. Kristianstad 10 juni. Någon mer som blivit kallad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredin Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Har tydligen fått besked om fys. test idag. Kristianstad 10 juni. Någon mer som blivit kallad? Jag gick också vidare och ska göra fystesterna vid slottsskogen i Göteborg. Kul. Någon som vet hur många som är kvar nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Känns som att alla som klarar svensprovet och inte framstår som totalt väck på det "lilla samtalet" kallas till fystetsterna, eller? Ska själv göra fys-testerna i Stockholm 25 Maj. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Ett tips TRÄNA inför fystesterna! Det är massor med folk som kommer till testdagarna och inte klarar dom väldigt lågt ställda fyskraven. Att komma till testdagarna och inte ens tränat så mycket att man klarar att springa 2 km på 10 minuter eller var det är är skandal. I mina ögon är man inte seriös med sin ansökan då. Detta gäller speciellt tjejerna. I den senaste sökomgången var det mindre än 50% av tjejerna som klarade löptiden. (Att tjejer kommer in ändå trots missade fyskrav är en annan sak) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Träna även på de delmonent som ingår i testbanan som ingår och inte bara löpningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Tycker att Harres test verkar vara det svåraste, har ju inte gjort kullerbyttor sen lågstadiet. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Inga problem, Sök på Harres test på på google och bygg sedan en bana hemma och träna på det. Som sagt vill man komma in på PHS så får man jobba lite och träna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Ett tips TRÄNA inför fystesterna! Det är massor med folk som kommer till testdagarna och inte klarar dom väldigt lågt ställda fyskraven. Att komma till testdagarna och inte ens tränat så mycket att man klarar att springa 2 km på 10 minuter eller var det är är skandal. I mina ögon är man inte seriös med sin ansökan då. Detta gäller speciellt tjejerna. I den senaste sökomgången var det mindre än 50% av tjejerna som klarade löptiden. (Att tjejer kommer in ändå trots missade fyskrav är en annan sak) Personligen tycker jag att det är skandal att det finns personer som söker som ens behöver träna extra för att klara fyskraven! Min uppfattning vad gäller fyskrav som ställs inom arbetslivet må det vara inom försvaret, polisen eller räddningstjänsten är att du inte bara skall klara dessa fyskrav en bra dag med solen i ryggen och nedförsbacke. Du skall klara av dessa krav jämt och ständigt! Behöver du träna extra för att klara fyskraven innebär det att du förmodligen inte alla månader om året upprätthåller den fysik som kan krävas av dig… Vidare tycker jag att det bara är brandkåren som kan sägas ha fyskrav, övriga verksamheter verkar mest vara kontroller om du överhuvudtaget kan röra dig. Det sista sägs med viss reservation eftersom det självklart finns undantag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Fystesterna är i stort sett bara en koll på att du har normal fysik och att din rörlighet är någorlunda. Kraven är inte högt ställda och man bör klara dem utan någon större träning... Ändå finns det, som Roninn säger, folk som börjar gå efter 400 meter på löpningen och liknande! Livserfarenhet väger tungt, (medelåldern var cirka 27 när jag gick), men det finns ju de som kommit in redan vid 20, så ge er inte alla ni unga presumtiva polisstudenter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.