Jump to content

Ansökan PHS?


Dragonen

Recommended Posts

Detta har nämnts tidigare men tyvärr (du kanske inte tycker det alla dagar men när det gäller ansökan till PHS) så tillhör du den största kategori av individer som söker PHS.

 

Artikel på Polisens hemsida.

 

Sök igen, ta kontakt med rerkryteringsansvarig och föreslå/kräv att få "uppdatera" ditt samtal.

 

Lycka till.

//C

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply
Då har besked ang. ev. kallelse till sluttest/slutintervjuer kommit. Blev minst sagt förgrymmad när det negativa "du har för värvarande inte kunnat konkurrera..." stod att läsa på det fula papperet. Fystesterna avklarades med kloka resultat, beteendevetenskaplig grundkurs och en KS-mission i bagaget, pågående studier på socionomprogrammet, arbete som personlig assistent... Dvs meriter som bör vara till fördel som sökande. Ålder 24 år.

 

Jag hade på känn att jag skulle gå vidare därav en viss ilska.  :banana

 

Avgörandet för vilka som kallats påstås grundas på svenskprovet, samtal hos lokal polismyndighet, meriter i ansökan samt fystest. Svenskprovet och samtal hos polisen gjordes för min del för tre år sedan. Om detta samtal är en viktig del i avgörandet borde man få uppdatera detta samtal, man har ändå gjort en hel del på tre år.

 

Vad ska man göra mer till nästa ansökning? Vilken profil av sökande är de ute efter egentligen?

Finns det något sätt att få besked vad de grundar sig på då man får ett negativt besked. Jag tycker att jag har en lämplig bakgrund, jag har en lämplig ålder och jag hade bra resultat på högskoleprov, svenska prov och MVG på samtliga ämnen som de har som krav för ansökan. Då undrar jag om inte det hela är väldigt slumpmässigt. Om de baserar intagningen på ett kort personligt brev och en 15 minutersintervju då känns allt väldigt oseriöst med tanke på att jag lagt ner en termin på komvux för att kunna söka.

Link to comment
Share on other sites

@Vanadis

 

Dina meriter låter liknande mina. Värnplikt, KS-mission, jobbat på en massa olika ställen, 10p juridik.

Ska nu läsa 20p Sociologi. Känns rätt vemodigt om man nu inte skulle komma in. Sociologi-kursen läser jag enbart för att komma in på PHS. Det kostar mig ändå en hel del pengar i form av studielån.

 

Får väl se hur det här går, får väl ställa in sig på att bli besviken. I min värld är det en märklig urvalsprocess dom jobbar efter och det tycker många av de poliser jag känner också.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med rekommendationer och sånt? Kan tjänstgörande bekanta lägga in goda vitsord för en som kan hjälpa en på traven? Eller funkar det inte alls så med risk för för många "räkmackor"?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att fys-kraven är för lågt satta, sen tycker jag att det är fel att det inte är samma värden för tjejjer som för killar, när det sen kommer till krita skall vi ju ändå utföra samma jobb... Klarade testerna förra omgången men föll tyvärr på åldern... men det kan ju vara positivt oxå för nu har man tid på sig att skaffa med sig mer erfarenhet i bagaget tills man söker nästa gång, samtidigt som man vet att man klarar av kraven...

Synd också att Poliserna tappar så mycket status i samhället... sorgligt! /Hero

Link to comment
Share on other sites

Då har besked ang. ev. kallelse till sluttest/slutintervjuer kommit. Blev minst sagt förgrymmad när det negativa "du har för värvarande inte kunnat konkurrera..." stod att läsa på det fula papperet. Fystesterna avklarades med kloka resultat, beteendevetenskaplig grundkurs och en KS-mission i bagaget, pågående studier på socionomprogrammet, arbete som personlig assistent... Dvs meriter som bör vara till fördel som sökande. Ålder 24 år.

 

Jag hade på känn att jag skulle gå vidare därav en viss ilska. :baskerHV:

 

Avgörandet för vilka som kallats påstås grundas på svenskprovet, samtal hos lokal polismyndighet, meriter i ansökan samt fystest. Svenskprovet och samtal hos polisen gjordes för min del för tre år sedan. Om detta samtal är en viktig del i avgörandet borde man få uppdatera detta samtal, man har ändå gjort en hel del på tre år.

 

Vad ska man göra mer till nästa ansökning? Vilken profil av sökande är de ute efter egentligen?

Bajs papper..Gick inte heller vidare. Dock står jag ganska grön på arbetsmarknaden. Nästen endast lumpen som MPJ i bagaget. Sen är jag bara 20 också. Men men nästa tag tas snart igen. KÄMPA PÅ DU MED!

Link to comment
Share on other sites

:rockon: Fick ett samtal efter lunch i går. Det var från polisrekryteringen.

Någon stackare hade skadat sig och kunde inte börja utbildningen på PHS i Stockholm nu i augusti så damen (som ringde) undrade om jag var intresserad av att ta den lediga platsen i anspråk. :huh: fundersam..... Så besviken som man vart runt midsommar när man fick avslag var det länge sedan jag var men uppenbarligen var det på håret för den 23/8 börjar termin 1 på PHS och jag kommer vara där. :clap:

 

Så på 16 dagar skall jag inte bara komma i toppform utan även hitta bostad och lösa allt annat praktiskt. Men vad gör väll det när man kommit in på utbildningen :D

 

Lider med er andra som inte gick vidare i uttagningen, tro mig jag vet hur det känns men ge inte upp för det går fler tåg.

Link to comment
Share on other sites

Ang. bostad så fixar studerandeföreningen mkt bra bostäder, hyra i 2:a hand ofta nära till skolan.

 

Ring till skolan exp. oxh sök reda på nummret!!

Du har väl förmodligen fått ett skriftligt besked nu och där står det mer info!

 

edit: glömde säga grattis och lycka till....

//C

Link to comment
Share on other sites

@GRK-apan Mitt tips är att du inte ska göra något enbart för att komma in på skolan, gör vad du trivs med istället. Då ligger du rätt till om du inte skulle lyckas komma in, och du behöver inte känna att du kastade bort tid/pengar i onödan oavsett om du kom in eller ej.

 

@Pompe välkommen till skolan och ett stort grattis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Är det olika fyskrav för män och kvinnor?

Japp, och jag kommer nu att redogöra för vad jag anser om det.

 

Vid antagningen brukar man sträva efter att låta de antagna proportionellt motsvara de sökande. Om 33% av de sökande är kvinnor, siktar man på cirka 33% kvinnor bland de som antas. Ungefär. Man kan ju styra detta en aning i syfte att få en annan sammansättning på kåren i sin helhet. I princip innebär detta förfarande att män och kvinnor inte konkurrerar om samma platser. Vad spelar det då för roll att det är olika fyskrav? Jag ser de fysiska antagningskraven som just antagningskrav, som kan fungera som urvalsinstrument under antagningsprocessen. De krav som ställs behöver inte på något sätt vara kopplade till polisyrket i sig, utan det viktigaste är att de är mätbara, jämförbara och på något sätt kan visa att man besitter tillräcklig fysik för att klara utbildningen. Eftersom kraven måste utgå från testgruppens förutsättningar blir det inte samma tidskrav på löpningen. Kvinnor är ju generellt sett både långsammare och svagare än män. De rent yrkesmässiga kraven kan man ju sedan testa av under utbildningen, eller hur?

 

Det hade varit en helt annan sak om samhället ville ha de största och starkaste individerna som poliser. Nu är det inte så, utan man vill att kårens sammansättning i viss mån ska spegla samhället. Då är en naturlig följd att det blir olika krav. Det andra alternativet hade ju varit att sänka männens krav.

 

Fyskraven tar inte slut i och med antagningen, utan under skoltiden testas styrka, simning, smidighet med mera. Det är då något högre krav, och vissa behöver då träning för att nå dem, eftersom dessa individer kanske låg i närheten av gränserna vid antagningstesterna. På min utbildning upplever jag att jag sporras till att träna! Under termin 1 fick vi veta vilka fysiska krav som kommer att ställas, och när de kommer att examineras. Då är det upp till mig att lägga upp min träning så att jag klarar kraven. Tanken är väl att alla som väl kommit in är så pass mogna att de klarar av att ta ett sådant ansvar… Dessutom är själva träningsprogrammet något som följs upp och examineras.

 

Däremot så tycker jag att man ska klara samtliga krav för att bli antagen! Är inte helt förtjust i att det går personer på skolorna som inte gjort så. Jag hade en i min basgrupp som missade löpningen. Inte med mycket, men ändå... Jag har svårt att tänka mig att det inte fanns en enda som klarat alla tester och är mer lämplig än denne!

 

Detta inlägg är inte direkt riktat till dig Rickard N, utan mer till de som tycker det är fel med olika krav. Din inställning kan jag inte riktigt avgöra.

 

/Hmmm, som går polisutbildningens termin 2 i Umeå.

 

Lycka till, alla ni som sökt och alla som kommer att söka! Det är världens roligaste skola! Särskilt bilkörningen är skoj, får man väl erkänna... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur har det gått för er som sökt till polisutbildningen?

 

Svenskprovet har ju gått av stapeln de senaste dagarna.

Pja, svenskaprovet gjordes förra gången så nu sitter man och väntar på besked om fys-tester.

 

Ang. att inte göra något specifikt för att komma in på skolan, så tyckte den människan jag samtalade med efter provet att jag hade för lite arbetslivserfarenhet, (jag hade då jobbat och gjort lumpen sedan jag gick ur gymnasiet så jag kunde inte gärna jobbat mer än det, ergo: jag var för ung.) och tyckte att jag skulle PRAKTISERA inom vården. Jodu, tack så mkt.

Link to comment
Share on other sites

Har inte fått svar angående kallelse till fys än. Hoppas på stort kuvert! De har ju ändrat uttagningsförfarandet sen senast jag testade så fys räknar jag med att få göra i alla fall... Medic= :banghead:

 

Kanske blir Liberia nu så jag vete fan hur det blir om man blir kallad till tvådagars.

Link to comment
Share on other sites

Då så, nu sitter jag här och skäms.

Jag är 20 år, har gjort lumpen, sommarjobbat som fritidsledare, libanes, naturvetenskaplig linje.

 

Jag sökte första gången och jag ... kom in. ;)

 

Jag var ju beredd på att söka 3-4 gånger eftersom jag hade hört att det är svårt att komma in när man är ett spädbarn som moi och dessutom söker för första gången.

 

Givetvis är jag glad men man ser vad andra har sökt med och då börjar jag undra hur det hela funkar. Om jag har kommit in bara för att jag är libanes ( inte så bara, ganska grymt att vara libanes :clap: ) så tycker jag att det är lite "udda".

Att jag är stabil och inte har inbillningar om yrket verkar ha kommit fram

 

Men hör av er ni som har kommit in till Växjö nu till januari.

Givetvis får andra höra av sig också :)

Link to comment
Share on other sites

Då så, nu sitter jag här och skäms.

Jag är 20 år, har gjort lumpen, sommarjobbat som fritidsledare, libanes, naturvetenskaplig linje.

 

Jag sökte första gången och jag ... kom in. ;)

 

Jag var ju beredd på att söka 3-4 gånger eftersom jag hade hört att det är svårt att komma in när man är ett spädbarn som moi och dessutom söker för första gången.

 

Givetvis är jag glad men man ser vad andra har sökt med och då börjar jag undra hur det hela funkar. Om jag har kommit in bara för att jag är libanes ( inte så bara, ganska grymt att vara libanes :/ ) så tycker jag att det är lite "udda".

Att jag är stabil och inte har inbillningar om yrket verkar ha kommit fram

 

Men hör av er ni som har kommit in till Växjö nu till januari.

Givetvis får andra höra av sig också :/

Grattis Tarkan!

 

Inget att skämmas för. Själv är jag halvspagge, 29år och jobbar som elevassistent och fritidsledare, så våra bakgrunder är väl inte helt olika. Har varit lite grinig/bitter sedan i torsdags, men det gör ju ingen nytta så det är upp i sadeln som gäller. Ny ansökan är skickad så det är bara att hoppas att man löser det nästa vända i stället. Har också Växjö som förstahandsval, så vi kanske ses nästa termin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hur är det med rekommendationer och sånt? Kan tjänstgörande bekanta lägga in goda vitsord för en som kan hjälpa en på traven? Eller funkar det inte alls så med risk för för många "räkmackor"?

Har missat din fråga, oz.

 

Vad jag har hört av de som arbetar med rekrytering, så anses goda referenser ifrån poliser som något positivt.

 

Det är dock viktigt att man har "breda" referenser som täcker in fler än ett område.

Link to comment
Share on other sites

Angående referenser så tror jag ingen av dom personer som jag angav på ansökan, blivit kontaktade.

 

Kanske inte ger så mycket för rekryterarna, då alla förmodligen säger "Jo, men det är en toppen kille/tjej, ta honom/henne"

 

Nån som har någon annan teori?

Link to comment
Share on other sites

Angående referenser så tror jag ingen av dom personer som jag angav på ansökan, blivit kontaktade.

 

Kanske inte ger så mycket för rekryterarna, då alla förmodligen säger "Jo, men det är en toppen kille/tjej, ta honom/henne"

 

Nån som har någon annan teori?

Det jag fått förklarat för mig är att referenser kontaktas vid "tveksamma" fall, då man vill ha mer på fötterna för att fatta beslut.

 

edit:

Varken jag eller någon annan i min klass hade referenser som blev kontaktade såvitt jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Jag sökte i mars -04 och blev kallad till fystesterna i mitten/slutet av maj. Kallelsen kom nog i slutet av april,tror jag.

(Kanske ger dig en liten vink om hur lång tid det tar innan fystesterna)

 

Är bara att ha tålamod och vänta :camo:

Link to comment
Share on other sites

Guest FarbrorBlå
Nån som vet när en ev kallelse till fystesterna bör dimpa ner i lådan om man blir kallade till dessa..? (Ansökan gäller ht-05) :)

Fystesterna til HT05 kommer att ske under januari månad.

Link to comment
Share on other sites

Samma här, men jag genomför fys-testerna här i Fjollträsk.

 

Dessvärre ligger tvådagars precis när rotationen till Liberia sker, men får hoppas att det löser sig på nåt sätt om man går vidare.

 

EDIT: Kul att det var ett litet kuvert med positivt besked, har ju snackats mycket om att litet kuvert= :( och stort kuvert= :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Kul att det var ett litet kuvert med positivt besked, har ju snackats mycket om att litet kuvert=  :(  och stort kuvert=  :surprise:

 

Jo, jag var säker på att det var ett nej-besked när jag vittjade lådan pga storleken och tidigare erfarenheter, men blev desto gladare när jag läste innehållet! Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...