M203 Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Är det ett aimpoint? ser inte riktigt men susaten brukar sitta längre bak har jag för mig! Ha en bra dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 är till 99% säker på att det är ett Aimpoint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Det är inte en Ak5B, de öppna riktmedlen sitter kvar och kindstödet saknas. Dessutom kan man se skenan (svart, modell militaryshop) men vilket sikte som sitter på skenan ser jag inte. Har inte sett en Grtillsats med brunt handskydd innan, de brukar vara svarta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M203 Posted April 15, 2004 Author Report Share Posted April 15, 2004 Visste inte att aimpoint va tilldelat la01 eller så är det nån som satt dit det själv. Inte poppis att man fixar dit det själv... Skulle vara kul om nån visste hur det låg till. Ha en bra dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 /.../Har inte sett en Grtillsats med brunt handskydd innan, de brukar vara svarta. Brunt? Nog fan är den där svart alltid. Dags att dra för persiennerna 106:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 /.../Har inte sett en Grtillsats med brunt handskydd innan, de brukar vara svarta. Brunt? Nog fan är den där svart alltid. Dags att dra för persiennerna 106:an? På min skärm ser man en tydlig färgskillnad mellan handskyddet (eller vad den övre delen nu kallas) och eldröret, vilket är svart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Har inte sett en Grtillsats med brunt handskydd innan, de brukar vara svarta. Tycker mig känna igen färgen "rostbrun" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Ja antingen rost eller damm .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 (edited) För, gud förbjude, det kan ju inte vara färg. Då skulle han ju spontant självantända!! Ser ut som att Fu. Pettersson har köpt en rail på Military shop. Bra, dåligt?? Edit: Vill poängtera att jag har ingen aning om Pettersson har köpt mtrl. själv eller har blivit tilldelad den. Edited April 15, 2004 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 Han kanske har blivit tilldelad den av sig själv? Han brinner ju inte på fotot men det dröjer nog inte länge! Hoppas han slapp betala ur egen ficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 eftersom aimpoint comp mig veterligen inte på något sätt är fastställd så är det ju rimligen ett privat sikte. Det fanns för övrigt gott om egna prylar (även på vapen) när jag var med och var B-styrka åt IA 03 i skövde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 Har sett ett antal Aimpoint Comp som var inköpta av FM när botaniserade i ett synerligt välfyllt föråd. Det verkar som om vissa enheter köper lite vad dom vill. MVH SWJ.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 Har sett ett antal Aimpoint Comp som var inköpta av FM när botaniserade i ett synerligt välfyllt föråd. Det verkar som om vissa enheter köper lite vad dom vill. Det är ju bland annat det som är det roliga med "vissa enheter" också. Ni vet det där med pojkar, män och leksaker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Dags att sparka i gång tråden och ta den från Liberia... Finns det fler bilder på "hemmabyggen" eller "förbättringar" liggandes någonstans? Skulle vara intressant och se vad mer som finns i vår herres hage... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 En modifiering jag själv gjorde på BA01 var att mörkerkonvertera det optiska HMG-siktet, då detta krävde dagsljus för att man skulle se markeringarna i streckplattan. Modifieringen var så enkel som att ta en Mini MagLite försedd med rött filter och "rullstoppen" som ser ut som en mutter. Lampan tryckte man sedan ned (riktad mot skytten) med våld i 12,7:ans originalsikte av järn samt tejpade på lämpliga ställen så att en smal ljusstråle träffade ljusinsläppet på det optiska siktet. Man kunde t o m vrida på och av lampan för att spara batteriet till högriskpassager. Jag provsköt den aldrig, men förmodligen hade den ramlat av efter de inledande skotten. Jag räknade dock med att kunna rikta med hjälp av spårljusen vid det laget. Tyvärr har jag ingen bild på spektaklet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Det var du inte ensam om Unicorn. Själv modifierade jag pebban på BA03. Jag skruvade bort LV-siktet och monterade dit AN-TAS istället. Kabeln drog jag in och kopplade till belysningen i vapenhuven så att när jag slog på röd belysning fick jag ström till värmesiktet. Detta var en suverän modifiering, speciellt för ytövervakning på Tuzla Airbase. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyrfing Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 jag åker själv på LA02 och jag säger bara det, får vi inte ut ett Aimpointsikte till våra vapen då köper jag ett CompM2 själv o trycker på min 90a.. Vi blev fö i princip lovade Aimpointsikten mm under IA03-utb. Men nu när det är mission på G verkar det som om det mest var tomma ord. jaja vi överlever nog ändå ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaegare Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 större delen av alpha har köpt egna sikten, om det är bra eller dåligt tänker inte jag avgöra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 (edited) Det var du inte ensam om Unicorn. Själv modifierade jag pebban på BA03. Jag skruvade bort LV-siktet och monterade dit AN-TAS istället. Kabeln drog jag in och kopplade till belysningen i vapenhuven så att när jag slog på röd belysning fick jag ström till värmesiktet. Detta var en suverän modifiering, speciellt för ytövervakning på Tuzla Airbase. The Swede Förbannat imponerande! En fråga bara: Hur skulle din modifikation klarat strid? Unicorn hade ju en misstanke om hur hans antagligen skulle prestera, men hade du chansen att göra den temporära lösningen mera permanent, jag menar, fungerade den att skjuta med? EDIT: Nyckfelstrisse... Edited June 2, 2004 by Tollen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Det skulle antaagligen inte fungerat under eldgivning. Akan och TNS måste ju skottställas... och det var ju ett hemmabygge. Vi plockade bort LV-siktet helt, tog bort skorstenen, satte dit en stereo, monterade svenska flaggan i en antenn och FN-flaggan i den andra. Sedan klistrade vi dit vår plutons motto på vagnen. Allt detta toppat med att vagnen hette "Horan". Men hon gick för det mesta... och när hon inte gick så stod hon still!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Varför skulle det inte fungera? Vi hade ett ordentligt fäste och hårkorset i TNS-et gick att justera. man kanske inte träffar mitt i med alla skott men tillräckligt nära. Vi fick tyvärr aldrig chans att provskjuta. Om det görs mer proffsigt än vad vi hade möjlighet till så är det nog inga problem. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Jag menade inte att det inte skulle fungera... jag menade bara att just DITT hembygge inte skulle fungera! Skämt åsido så skulle det absolut fungera med lite "trial and error" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Skulle inte 105:an ha en värmekamera på eldröret som kopplades till en monitor i stridsutrymmet med ett hårkors TEJPAT? Har för mig att det ser ut så på den som står på Axvalla iaf. Vad jag minns var det skaplig träffchans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts