Hercule Posted April 10, 2004 Report Posted April 10, 2004 Jag gick med i NL03 våren 2003 och skrev som det flesta andra på ett 1-års kontrakt. I höstas fick jag erbjudandet om att skriva på för ytterliggare ett år mot en höjd årsersättning. Jag hade ändå tänkt stanna kvar i förbandet så det var inget och tveka på... Nu i vår ska jag till T2 på utbildning i lite nytt material som vi fått. Nu till min funderingar... Har under året följt utvecklingen på T2's hemsida om nyrekrytering och det verkar ju som att det är oerhört många avhopp. Jag har ingen erfarenhet av utlandstjänst innan, men det hör väl inte till vanligheten att folk hoppar av i så här stor utsträckning? Kommer NL någonsin åka iväg? Man tvivlar ju lite, först o främst med anledning av all turbulens när det gäller personalen. Jag skulle uppskatta att det var förhållandevis låg procent som varit "ute" förut. Många, liksom jag kom direkt från värnplikten in i förbandet. Förbandet är m.a.o för orutinerat... Det andra som får mig och tveka är utrustningen. Den var ju nästintill sämre än den vi hade under värnplikten. Det tredje är organisationen. Jag fick intrycket av att allt var lite luddigt i vad förbandet ska utföra osv. Det speglade sig ganska bra under utbildningen våren 2003... Jag har kontrakt fram till sommaren 2005. Vad händer då? Jag har försökt att via T2 få svar på vad som händer med förbandet men de skrev att de inte visste... De pratade också om att försvarbeslutet skulle styra detta... ´ Man vill ju att det ska bli något utav det här, men allt känns ju av många anledningar väldigt osäkert... Vore tacksamt om någon med bra koll på NL kunde ge sina synpunkter på vad jag skrivit... Quote
YxBobo Posted April 10, 2004 Report Posted April 10, 2004 Hej Hercule! Jag har varit "ute" ett par gånger förut och tror mig kunna svar på några av dina frågor. För det första så är det ganska vanligt att fölk hoppar av. Jag vet inte hur många som hoppat av NL03, men enligt vad du skriver, så verkar det vara ganska många. Vet inte om Liberia har varit en bidragande orsak till avhoppen, men jag misstänker det. Man åker ju hellre ut än sitter hemma och väntar. Har man sökt till t.ex. Liberia och blir antagen, så måste man ju säga upp sig (vet inte om man kan få "tjänstledigt" från NL03 för att åka ut, men det ryktas om det). Vad gäller din fråga om att få åka ut eller inte, så är det ju inget man vet. Kanske, kanske inte. Jag ska själv ner till T2 i maj som C Transportgrupp i NL03 och hoppas precis som du på att få åka någonstans. Har haft Liberia på gång, men det passar inte riktigt i tiden, så jag hoppade på detta istället. Men som sagt, ingen vet om och när vi i så fall får åka. Jag vet att mina svar kanske inte var så upplysande som du kanske hoppades på, men det är så med alla instasförband. Alltså, mycket vänta och se. Kanske, kanske får vi åka ut. Bobo Quote
Hercule Posted April 10, 2004 Author Report Posted April 10, 2004 Jag tror mer på att Kosovo varit en bidragande orsak till avhoppen. Pratade med flera under utbildningen som blivit antagen till KS samtidigt som NL. De gick utbildningen och drog in lite fina pengar, sen sa de upp sig och åkte till Kosovo... Vi ses på T2 snart då... B) Quote
Blomberg Posted April 10, 2004 Report Posted April 10, 2004 Japp, vi ses på T2! Jag fick en vakansplats som sambandsbiträde. Vet ni något om den tjänsten? /Blomberg Quote
Hercule Posted April 11, 2004 Author Report Posted April 11, 2004 Japp, vi ses på T2! Jag fick en vakansplats som sambandsbiträde. Vet ni något om den tjänsten? /Blomberg Jag skulle tippa på att du kommer sitta i en av de nya sambandscontainrarna. Ganska fina faktiskt... Quote
Blomberg Posted April 11, 2004 Report Posted April 11, 2004 Container!? Yess..låter ju superbt. Quote
Lillebror81 Posted April 11, 2004 Report Posted April 11, 2004 (edited) Rycker in på tisdag!!! På Tekniska plutonen någon mer som skall med där??? Edited April 11, 2004 by Lillebror81 Quote
Hercule Posted April 12, 2004 Author Report Posted April 12, 2004 Jag ska själv ner till T2 i maj som C Transportgrupp i NL03 och hoppas precis som du på att få åka någonstans. Hur långt kontrakt har du skrivit på? Om de "nya" i förbandet erbjuds 2-års kontrakt så bevisar det ju att det finns en framtid för förbandet efter sommaren 2005. Jag har som sagt kontrakt ett år till, men skriver gärna på för fler år. Grejen är ju att man inte vet ett skit... :( Men det kan jag ju fråga när jag kommer till T2... Quote
Lillebror81 Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Jajamensan! Vad skall du pilla med då??? Själv så blir det Pjäs och Robot. Quote
Lillebror81 Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Stf PC Då ses vi imorgon ha det gott så länge. Quote
BJK Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Juppz, dax att packa bagen nu och sedan rulla iväg i morgon bitti till världsmetropolen! Quote
RaDet94S Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Juppz, dax att packa bagen nu och sedan rulla iväg i morgon bitti till världsmetropolen! Fan var det Stf PC du skulle vara?? Där ser man.. Säg till om du ser nåt lämpligt.. Lite sugen är man alltid.. Quote
BJK Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Vet inte mer just nu än vad som står på hemsidan : Lite vakanser Får väl se mer hur landet ligger här under veckan misstänker jag. Quote
YxBobo Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Hercule: Jag har inte skrivit på något kontrakt ännu. Det gör jag nog i Skövde. Men enligt min placering (eller rättare sagt mitt uttagningsbesked) så har jag blivit uttagen för två år. 2004-07-01 -- 2006-07-01, tror jag att det var. Två år var det iallafall. Quote
bushman Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Japp, vi ses på T2! Jag fick en vakansplats som sambandsbiträde. Vet ni något om den tjänsten? /Blomberg du kommer att få en bra grpchf iallafall. vet inte vilken grp du hamnar i men alla grpchf på HQ-plut är bra. saknar plutonen men inte dess chefer...... hellre fattig och trygg i sverige än på mission med sjövild ledning och osäker bland GU-pinkysar. Quote
Hercule Posted April 13, 2004 Author Report Posted April 13, 2004 Hercule: Jag har inte skrivit på något kontrakt ännu. Det gör jag nog i Skövde. Men enligt min placering (eller rättare sagt mitt uttagningsbesked) så har jag blivit uttagen för två år. 2004-07-01 -- 2006-07-01, tror jag att det var. Två år var det iallafall. Det låter positivt för min del också... Då är det ju bevisat att förbandet kommer existera i åtminstonde två år till. Då kanske det hinner bli något... Quote
bushman Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 skulle inte tro det hörrö du...... ett förband som kräver regeringsförhandligar med hela norden, känns väl så där bra. men som reserv och stöd för IA är det en bra resurs att ha. att få alla teknik, tp, och sjkv yxor samlade på en och samma bataljon. bara att välja och vraka Quote
Hercule Posted April 14, 2004 Author Report Posted April 14, 2004 Det sista de sa på utbildningen förra våren var att om vi skulle åka, så skulle det ske samtidigt som hela IA. Nu finns ju inget "helt IA" längre så det borde väl gå att stycka upp oss också som du beskriver bushman... Det är helt lugn för mig, om jag bara får åka... Quote
YxBobo Posted April 19, 2004 Report Posted April 19, 2004 Vi får väl se vad som händer. Bara framtiden kan utvisa det. Men nog vore det ju för heljävligt om det skulle läggas ner. Fast blir det inte problem om Sverige drar sig ur ett multinationellt samarbete bara så där?!? Jag tror nog att dom måste "vissla i tutan" ett bra tag i förväg i så fall. Men det är ju givetvis bara vad jag tror. Quote
BJK Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 Jag tror på scenariot att man kan skicka plutoner, grupper och i sista nyckelbefattningar för att fylla ut vakanser och motsv. Så har ju redan skett och vi får väl se vad som händer till KS10.... B) Quote
YxBobo Posted April 25, 2004 Report Posted April 25, 2004 Jag åker då fan inte till Kosovo igen. Punkt. Quote
Hercule Posted April 26, 2004 Author Report Posted April 26, 2004 (edited) >>BJK Varför skulle de bryta sönder förbandet för att skicka delar av det till Kosovo? Det är väl knappast problem att rekrytera folk dit eller? EDIT: Hittade ett nytt nyhetsbrev... http://www.t2.mil.se/article.php?id=11108 Det står lite om att de plockar personer ur SWELOG för att fylla upp och förstärka befintliga missioner.... Edited April 26, 2004 by Hercule Quote
YxBobo Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 Låter intressant. Ska kolla upp det närmare. Tack för tipset. YxBobo Quote
BJK Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 >>BJK Varför skulle de bryta sönder förbandet för att skicka delar av det till Kosovo? Det är väl knappast problem att rekrytera folk dit eller? EDIT: Hittade ett nytt nyhetsbrev... http://www.t2.mil.se/article.php?id=11108 Det står lite om att de plockar personer ur SWELOG för att fylla upp och förstärka befintliga missioner.... Nyckelbefattningar är det alltid svårt att rekrytera till, som t ex olika tekniska befattningar. Jag tror inte att scenariot om att all beredskapspersonal (IA, NL, EN o.s.v.) läggs i en stor resurspool som man därefter plockar plutoner, grupper och individer ur och skickar ut i världen är alltför avlägset. Redan idag bollas det det med personal mellan diverse förband som sagt var, och man ska inte vara alltför inställd på att få åka med det förbandet man utbildade sig vid, och det har ju sina nackdelar eftersom man ju borde vara samövad. Quote
bushman Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 har ni mött räddningsverkets pensionärsmaffia än? alla mina fördommar om att pensionärer snattar besannades...... Quote
BJK Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 har ni mött räddningsverkets pensionärsmaffia än?alla mina fördommar om att pensionärer snattar besannades...... Menar du som skådespelare inom PK eller? I så fall är svaret nej, men PK börjar om 2 veckor tror jag. Quote
Blomberg Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Mitt intryck av intryck av NL03 är än så länge bra, däremot STEX-utbildningen som jag för tillfället genomlider på S1 har inte gett mig allt för mycket kött på benen. Quote
Recommended Posts