Jump to content

Falsk Lt.


Arox

Recommended Posts

Är det någon varit med om detta tidigare?

vi hade förra sommaren en Lt. han var med och instruerade på stridsskjutningar å så med HV, FBU samt FM som var relativt underlig upplagda å så..

men sen började han berätta om congokriget att han varit där mm.

å då kom tankarna. senare visade de sig att han inte alls var Lt. den grad han egentligen hade var menig från som vpl tid..

hur kan detta hända.. hur kommer en sådan person in i systemen?

Link to comment
Share on other sites

Samma väg som resten av de konstiga farbröderna i gröna klubben. Förmodligen kände han någon som redan var med och kunde intyga att karln i fråga både var en j*vel på att grilla korv och dessutom sett massor med krigsfilmer.

 

Ärligt talat så blir man ju en smula mörkrädd ibland...

Link to comment
Share on other sites

kanske inte ger något direkt svar på frågan, men...

min farbror var malaj i lumpen, men fick möjlighet att göra utlandstjänst eftersom han är utbildad läkare (tror han är kirurg eller nåt). Han fick då en uniform på vilken man sytt på graden kapten (ja, ni läste rätt!). varför försvaret valde att göra så vet jag inte, men det visar i alla fall att såna saker händer. Jag vill dock poängtera att detta är mycket länge sedan och jag är tveksam till om sånt här händer idag.

 

kan det möjligvis vara så att killen som du snackar om har någon liknande erfarenhet, men inte varit lika villig att lämna in sin uthämtade materiel?

Link to comment
Share on other sites

kanske inte ger något direkt svar på frågan, men...

min farbror var malaj i lumpen, men fick möjlighet att göra utlandstjänst eftersom han är utbildad läkare (tror han är kirurg eller nåt). Han fick då en uniform på vilken man sytt på graden kapten (ja, ni läste rätt!). varför försvaret valde att göra så vet jag inte, men det visar i alla fall att såna saker händer. Jag vill dock poängtera att detta är mycket länge sedan och jag är tveksam till om sånt här händer idag.

 

kan det möjligvis vara så att killen som du snackar om har någon liknande erfarenhet, men inte varit lika villig att lämna in sin uthämtade materiel?

Det både händer idag och är praxis idag att "civilister" får officersgrader för att hamna i rätt lönenivå bl a.

 

Men det finns nog fler trådar här om just det ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Jag minns när polarn fick ut en ny fältuniform90 med kaptens kragspeglar.

Han märkte inget förän någon som passerade honom gjorde honör. Så han gick tillbaka till förrådet och påvägen dit skrämde han livet ur några nyinryckta som inte gjorde honör ;P ähähäh Fan vad jag garvade när han tvingade dem ställa upp och öva hälsning mittåt ;P ähähähhääh

Link to comment
Share on other sites

Är det någon varit med om  detta tidigare?

vi hade förra sommaren en Lt.  han var med och instruerade på stridsskjutningar å så med HV, FBU samt FM som var relativt underlig upplagda å så..

men sen började han berätta om congokriget att han varit där mm.

å då kom tankarna. senare visade de sig att han inte alls var Lt.  den grad han egentligen hade var menig från som vpl tid.. 

hur kan detta hända..  hur kommer en sådan person in i systemen?

hmmm, har faktiskt upptäkt att det tills nyligen har avrit så att man i HV fått grad efter uppgift, kan det vara därför han hade Lt grad?

 

Eller så har han helt enkelt fått ut en jacka med graden på och inte tagit bort den.

 

vet även ett när jag var ungdom så de ungdomar som åkte på sommarkurser som instruktörer fick av någon märklig anledning kadettvinklar för att "det skulle se bra ut"

Link to comment
Share on other sites

Är det någon varit med om  detta tidigare?

vi hade förra sommaren en Lt.  han var med och instruerade på stridsskjutningar å så med HV, FBU samt FM som var relativt underlig upplagda å så..

men sen började han berätta om congokriget att han varit där mm.

å då kom tankarna. senare visade de sig att han inte alls var Lt.  den grad han egentligen hade var menig från som vpl tid.. 

hur kan detta hända..  hur kommer en sådan person in i systemen?

Han va menig under sin värnplikt, men va nu löjtnant?

Kan han inte helt enkelt ha gått befodringskurser då? genom HV eller FBU?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon varit med om  detta tidigare?

vi hade förra sommaren en Lt.  han var med och instruerade på stridsskjutningar å så med HV, FBU samt FM som var relativt underlig upplagda å så..

men sen började han berätta om congokriget att han varit där mm.

å då kom tankarna. senare visade de sig att han inte alls var Lt.  den grad han egentligen hade var menig från som vpl tid.. 

hur kan detta hända..  hur kommer en sådan person in i systemen?

Sommaren 2002? Möjligen en "Lt" som kände en högre chef inom frivorg, fick hans förtroende och sedan blev avslöjade som den han egentligen var? Samme "Lt" som även var föremål för polisutredning (annat ärende) i grannbyn söderut? Stod isf i någon tidning förra veckan om slutet på denna pinsamma historia.

 

Tydligen gäller det att känna någon i rätt befattning (som kan få med en i verksamheten) och sedan kunna snacka för sig! Kontrollen verkar inte behövas då något pålitligt befäl (tråkigt för honom att han blev lurad) har gått i god för en. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Är det någon varit med om  detta tidigare?

vi hade förra sommaren en Lt.  han var med och instruerade på stridsskjutningar å så med HV, FBU samt FM som var relativt underlig upplagda å så..

men sen började han berätta om congokriget att han varit där mm.

å då kom tankarna. senare visade de sig att han inte alls var Lt.  den grad han egentligen hade var menig från som vpl tid.. 

hur kan detta hända..  hur kommer en sådan person in i systemen?

Sommaren 2002? Möjligen en "Lt" som kände en högre chef inom frivorg, fick hans förtroende och sedan blev avslöjade som den han egentligen var? Samme "Lt" som även var föremål för polisutredning (annat ärende) i grannbyn söderut? Stod isf i någon tidning förra veckan om slutet på denna pinsamma historia.

 

Tydligen gäller det att känna någon i rätt befattning (som kan få med en i verksamheten) och sedan kunna snacka för sig! Kontrollen verkar inte behövas då något pålitligt befäl (tråkigt för honom att han blev lurad) har gått i god för en. :worthy:

om det har stått i tidningen kan ni väl berätta vad det är som ha hänt?

vad tidiningen sagt alltså, vet ni sånt som media inte gått ut med skall ni ju inte säga det förståss... Menade vad som är officiellt.

Link to comment
Share on other sites

@BJK

 

Jepp, å där trivdes jag utmärkt! ;)

 

Var man på sin plats efter förmåga och lämplighet, så löses försvaret med gott resultat. För hur skulle det se ut med tok-taggade KJ (Motsv) där en SwePace passar bäst och vice versa? Då skulle det bli gråt och tandagnissel.

 

Förresten, jag förlåter dig :worthy:

 

 

Ang. den falske Lt så är det ju bara att beklaga de som blivit utsatta för honom och hoppas att det inte händer igen. Det var, om det är samme man jag tror att det är, inte ett angenämt förlopp på den historien. Har inte blivit utsatt själv, vad jag vet, utan bara läst om det.

 

/SwePace *med vårkänslor och ryckningar i högerhanden*

Link to comment
Share on other sites

om det har stått i tidningen kan ni väl berätta vad det är som ha hänt?

vad tidiningen sagt alltså, vet ni sånt som media inte gått ut med skall ni ju inte säga det förståss... Menade vad som är officiellt.

Har jag sagt A så får jag säga B...

 

Det jag läst i tidningarna är att den falske löjtnanten ledde militära övningar, har uppträtt som ordningsvakt (utan behörighet) och lurade försvarsmakten. Han är nu åtalad för "föregivande av allmän ställning" och åklagaren tror att mannen haft ett behov av att hävda sig. Han lyckades bli bekant med en ledare inom det militära och lurade honom med sina falska uppgifter så han fick följa med på övningar och även leda egna övningar med värnpliktiga.

 

Annat som kommit fram i pressen om den här killen:

Har påstått att han

- hade ett hemligt uppdrag att testa försvarets rutiner

- ska ha varit helikopterpilot i samband med Estonia-katastrofen

- deltagit i Gulfkriget

- varit med i US Navy Seals (när han sökte till SBP, avslöjades och ansökan avslogs)

Han har tidigare blivit dömd till fängelse för grov misshandel, misshandel, olaga hot och vapenbrott. Då han inte ansågs vara psykisk sjuk vid tidpunkten för de brotten slapp han vård.

En olustig historia som inte bara var pinsam för berörda myndigheter men även ledde till tråkiga konsekvenser för det inblandade befälet.

 

Sensmoral: Var alltid misstänksam, lita inte på någon!

/SLUT

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

@Foxtrotcharliegrg:

 

nä det har jag lärt mig under snart 15 år i hv, "trust no one"

har under denna tid mött ett par underliga existenser.

tyvärr verkar det som vissa delar av FM värdar "tokarvet" och ser hellre till den kompetens somliga säjer sig ha, än den som verkligen existerar.

 

fast denne Lt låter misstänkt likt en viss Fänrik på ett annat forum.

 

nu börjar ju HV likna något militärt och inte den glada skytteförening jag möte i början av 90-talet.

där verkade det som vem som helst, kunde delta.

att hela ditt lokala jaktlag kunde vara med, men det var inte viktigt om de hade gjort GU, de var ju "go'a gubbar"

dessa finns kvar och numer har de nått de aktningsvärda åldrarna, då de får tjänster som ger dem makt inom hv.

de har inte sett HVSS på vykort, och de sitter i posetion att ta in nytt folk till hv.

 

folk som kommer in som förare av stabsbilen, och tre övningar senare börjar hävda att de är PC.

och ordervägra för att de tillhör flygvapnet och vi "truppare" skulle hålla käft.

som även använder sin militära grad(som man har fått genom FRO-kurser) civilt. och hävdar sin rätt att få bära expanderbatong, på rockfestivaler, genom att visa upp sin militära skyddsvaktslicens.

 

skillnaden för er mytoman är att han var för ivrig att visa sig duktig, och hade förmodligen för dåligt med kontakter bla högre officerare.

om det är något jag lärt mig, så är det att alltid ha MD folket på din sida, då kommer du undan med det mesta förutom folkmord.

 

så längge du inte gör saker som har med MD-gruppens pengar att göra, verkar det som du kan utföra de mest fantastiska saker och dra de mest horrribla lögner.

men den dag du hamnar i pressen, eller ser till att du kostar minsta krona, slår de högre makterna ner på dig.

Link to comment
Share on other sites

om det har stått i tidningen kan ni väl berätta vad det är som ha hänt?

vad tidiningen sagt alltså, vet ni sånt som media inte gått ut med skall ni ju inte säga det förståss... Menade vad som är officiellt.

Har jag sagt A så får jag säga B...

 

Det jag läst i tidningarna är att den falske löjtnanten ledde militära övningar, har uppträtt som ordningsvakt (utan behörighet) och lurade försvarsmakten. Han är nu åtalad för "föregivande av allmän ställning" och åklagaren tror att mannen haft ett behov av att hävda sig. Han lyckades bli bekant med en ledare inom det militära och lurade honom med sina falska uppgifter så han fick följa med på övningar och även leda egna övningar med värnpliktiga.

 

Annat som kommit fram i pressen om den här killen:

Har påstått att han

- hade ett hemligt uppdrag att testa försvarets rutiner

- ska ha varit helikopterpilot i samband med Estonia-katastrofen

- deltagit i Gulfkriget

- varit med i US Navy Seals (när han sökte till SBP, avslöjades och ansökan avslogs)

Han har tidigare blivit dömd till fängelse för grov misshandel, misshandel, olaga hot och vapenbrott. Då han inte ansågs vara psykisk sjuk vid tidpunkten för de brotten slapp han vård.

En olustig historia som inte bara var pinsam för berörda myndigheter men även ledde till tråkiga konsekvenser för det inblandade befälet.

 

Sensmoral: Var alltid misstänksam, lita inte på någon!

/SLUT

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Det är inte bara pinsamt och otrevligt, ur säkerhetssyn är det ju mindre bra.

Såna ser jag som en säkerhetsrisk, Dom har ju ingen som helst utb och så kanske dom lär ut falska saker, samt förvidare saker som inte bör föras vidare.

 

Med hans "merit lista" tycker jag att han skall sitta inspärrad.

 

SwePace

/SwePace *med vårkänslor och ryckningar i högerhanden*

Öh... det där kan man tolka på olika vis? :P

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara pinsamt och otrevligt, ur säkerhetssyn är det ju mindre bra.

Såna ser jag som en säkerhetsrisk, Dom har ju ingen som helst utb och så kanske dom lär ut falska saker, samt förvidare saker som inte bör föras vidare.

 

Med hans "merit lista" tycker jag att han skall sitta inspärrad.

Håller med dig Panzerfaust! Lyckligtvis så blev det ingen skadad av hans tilltag (förutom de inblandade och FM:s anseende) och åtgärder har vidtagits så det inte ska inte kunna upprepas i framtiden. ´Nuff said om detta fall!

 

@Bushman:Jo, tydligen finns det en del knepiga människor inom hv. Dock har jag haft en sån jäkla tur att jag *host*hittills*host* sluppit de exempel på människor du nämnde nu. Våra FRO:are håller sig stilla på batstaben eller hemma, jag har iaf inte sett någon i fält på länge :lol:

@SwePace:Du syftar på skjutbanan eller bågen, va? :D

 

Visst, ja! Glad påsk allesammans! *ingen påsksmiley så denna får duga* :D

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

kanske inte ger något direkt svar på frågan, men...

min farbror var malaj i lumpen, men fick möjlighet att göra utlandstjänst eftersom han är utbildad läkare (tror han är kirurg eller nåt). Han fick då en uniform på vilken man sytt på graden kapten (ja, ni läste rätt!). varför försvaret valde att göra så vet jag inte, men det visar i alla fall att såna saker händer. Jag vill dock poängtera att detta är mycket länge sedan och jag är tveksam till om sånt här händer idag.

 

kan det möjligvis vara så att killen som du snackar om har någon liknande erfarenhet, men inte varit lika villig att lämna in sin uthämtade materiel?

Det både händer idag och är praxis idag att "civilister" får officersgrader för att hamna i rätt lönenivå bl a.

 

Men det finns nog fler trådar här om just det ämnet.

I utlandsstyrkan får man grad efter vilken befattning man rycker in på. Både för lönen och även för att man skall kunna samverka med andra nationers befäl på liknande poster.

 

När jag var i Libanon så talade inte högre befäl i andra nationers styrkor med våra lägre befäl. Vid något tillfälle fick ett befäl tolka mellan två personen, pga av att den ena killen inte hade rätt grad. Sjukt men sant.

 

I Libanon hade jag graden Furir. Var på en napalesiskt postering och frågade en soldat var toaletten fanns. Den napalesiska soldaten hojtade högt, Follow me SIR och drog iväg med höga knäuppdragningar. Han stod utanför och väntade tills jag var klar. Trodde nästan att han skulle komma in och torka mig också. :baskerHV:

Sedan var det "SIR" hit och "SIR dit innan vi åkte därifrån. :/

 

Irländare och Ghaneser var "SIR" killar dom också.

 

Nåja... nu blev det en liten historia också... Jag vet att våra sjuksyrror på IA03 fick fänriks grad. Mycket baccis är det

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet med löjtnanter enligt ovan är ju att det inte finns något vettigt sätt att kontrollera att vederbörande faktiskt är den han utger sig för att vara.

 

Yrkes- och reservofficerare har ju, om jag inte helt misstagit mig, en SIS-godkänd legitimation där även graden framgår, men det har ju inte hemvärnsmän. Den legitimation som delas ut till hemvärnsmän "LEGITIMATIONSBEVIS FÖR HEMVÄRNSPERSONAL" M7102-660640, är ju ofta så inkorrekt vad gäller övriga uppgifter att den inte går att lita på och för övrigt så framgår inte längre grad (iallafall inte från våran MD-grupp) samt är den inte inplastad utan bara instoppad i öppen plastficka vilket tillåter manipulation. Som jag har förstått det så anser FM att det är för dyrt att ge hemvärnsmän en riktig legitimation vilket i mina ögon tyder på att man inte ser det här som ett problem.

 

Hemvärnet övar oftast på helgerna så det går sällan att kontrollera en persons behörighet när man väl står där på fältet och jag kan för övrigt tänka mig att många skulle tveka över att börja ifrågasätta en officers behörighet när det inte finns ett enkelt och snabbt sätt att kolla upp vederbörande.

 

Det ska också sägas att jag aldrig själv råkat ut för falska befäl, åtminstonde inte vad jag vet om, men jag vet att det har hänt i närområdet. Ett närbesläktat problem som jag däremot har träffat på är folk med så gamla grader att det inte längre finns någon egentlig anledning att de ska ha den. Ett exempel som kommer för mig såhär rakt av är följande: en farbror som är gammal värnpliktig kapten, han har inhämtat graden någon gång i slutet av 60-talet eller början av 70-talet och har även i de vevorna varit kompanichef i Hv. Han ingår numera i hemvärnsveteranerna och ägnar sig åt föreningsverksamheten men är ju fortfarande kapten till graden. Just den här farbrorn är snäll och gör inget väsen av sig men vad skulle kunna hända om han bestämde sig för att börja uppträda som kapten på övningar ? Han ser så pass ung ut att han skulle kunna passera för en aktiv kapten i hemvärnet. Missförstå mig rätt, farbrorn har säkert förtjänat sin grad och jag skulle inte vilja vara den som slet eplåetterna av honom men det borde finnas något enkelt och behändigt sätt att få reda på om någon har rätt grad och om denne någon i övrigt är behörig för det han håller på med, för att få köra minibuss måste ju jag visa upp ett förarbevis, varför inte något liknande för att få köra trupp ?

Link to comment
Share on other sites

@Axial

Det finns MD-grupper som har Hv-legitimationer som är ett plastkort i kreditkortsformat, dock utan foto så det gäller bara tillsammans med giltig legitimation.

 

Hmm tanken att man blir degraderad om man inte truppfört på ett tag var ju intressant, kanske skulle använda det systemet för att få alla skrivbordsmajorer på Hkv/OPIL att släpa sig ut i skogen och se på verkligheten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Yrkes- och reservofficerare har ju, om jag inte helt misstagit mig, en SIS-godkänd legitimation där även graden framgår

Nix, grad framgår inte längre.

 

Det står bara "Yrkesofficer"

 

Om man är osäker när man står ute i skogen så kan man ju bara ringa till regementet han hävdar sig tillhöra, och sedan be att få tala med vaktchefen eller VB. De ska kunna bekräfta sånt.

Link to comment
Share on other sites

Yrkes- och reservofficerare har ju, om jag inte helt misstagit mig, en SIS-godkänd legitimation där även graden framgår

Nix, grad framgår inte längre.

 

Det står bara "Yrkesofficer"

 

Det där verkar vara lite olika.

På Ing2 får folk tydligen bestämma själva vad det ska stå, eller fick förra året iallafall.

 

Kontentan är iallafall att det inte är säkert att graden står på legitimationen.

 

The Swede :navy:

Link to comment
Share on other sites

@Axial

Det finns MD-grupper som har Hv-legitimationer som är ett plastkort i kreditkortsformat, dock utan foto så det gäller bara tillsammans med giltig legitimation.

@106

Axials inlägg fick de små grå att spraka igång hos mig, kom ihåg en gammal nyhet i HV-tidningen som kanske handlar om det ID-kort du menar?

- De som sparar gamla tidningar: Hemvärnet #3 2000, sid 20

- De som inte sparar gamla tidningar: http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...000-3_20-21.pdf

- De som inte orkar leta eller klicka: Se text nedan...

 

"Nya ID-handlingen klar

Bara ÖBs namnteckning fattas innan hemvärnet får sitt nya legitimationsbevis. Det är ett plastkort enligt en modell som tagits fram i Livgrenadjärsgruppen (Östergötland). Kortet är en kombination av legitimation och behörighetsbevis.

På framsidan finns förutom sedvanliga personuppgifter och förbandstillhörighet även vapennumret. På baksidan anges om vederbörande är förordnad som skyddsvakt och vilken vapenbehörighet han/hon har. Även andra förordnanden såsom skytteinstruktör, NBC-instuktör eller hemvärnssjukvårdare framgår av kortet.

kortet framställs i en speciell skrivare som bränner in data. Samtidigt kan uppgifterna lagras i en databas.

- Det kan på sin höjd bli fråga om ett par mindre justeringar så vi tror kortet ska börja delas ut i höst, säger kapten Börje Lundin, säkerhetschef på rikshemvärnscentrum."

 

[Mitt tillägg: På tidningens bild av kortet står det att det gäller tillsammans med godkänd fotolegitimation.]

 

@Alla

Skulle inte hvsold kunna få samma leg som vpl (utr borde finnas på förbanden redan), kanske med ett fett rött "HV" stämplat på dem? Kunde ordnas efter introutb och kombineras sedan med någon form av redigeringssäkra behörighetsbevis att klistra på av batch motsv? Bara en tanke...

Fast det blir nog för dyrt om alla ska ha det och någon lyckas säkert manipulera till det så han/hon blir kommendörkapten med rätt att framföra Strf90 ;)

 

/Foxtrotcharliegrg

 

Edit: fippelfingrar

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...