Jump to content

Falsk Lt.


Arox

Recommended Posts

Skulle inte hvsold kunna få samma leg som vpl (utr borde finnas på förbanden redan), kanske med ett fett rött "HV" stämplat på dem?

Så man kan åka gratis på bussarna och pendeltågen? Jag skulle då inte tacka nej till ett sådant.

 

Ett plastkort med foto tycker jag räcker, skall man ha behörighetsbevis på kortet måste man göra nya kort så fort man har behörighet på någonting nytt.

Men en streckkod och/eller magnetremsa vore bra om man kunde få upp samtliga behörigheter, utkvitterad utrustning mm på datorn.

 

edit: ja det var det plastkortet jag tänkte på.

Link to comment
Share on other sites

kanske inte ger något direkt svar på frågan, men...

min farbror var malaj i lumpen, men fick möjlighet att göra utlandstjänst eftersom han är utbildad läkare (tror han är kirurg eller nåt). Han fick då en uniform på vilken man sytt på graden kapten (ja, ni läste rätt!). varför försvaret valde att göra så vet jag inte, men det visar i alla fall att såna saker händer. Jag vill dock poängtera att detta är mycket länge sedan och jag är tveksam till om sånt här händer idag.

 

kan det möjligvis vara så att killen som du snackar om har någon liknande erfarenhet, men inte varit lika villig att lämna in sin uthämtade materiel?

Observera att det finns ett flertal tjänster som är civil-militära, t ex läkare, veterinärer, postexpeditörer etc. Dessa tjänstgör i utlandstjänst i uniform MEN med ett vitt (eller annan färg) färgband på gradbeteckningen. En läkare (rött band) är alltid minst kapten men har ingen rätt att föra befäl utanför sin läkarkompetens.

 

Alltså inget att hetsa upp sig för.

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

kanske inte ger något direkt svar på frågan, men...

min farbror var malaj i lumpen, men fick möjlighet att göra utlandstjänst eftersom han är utbildad läkare (tror han är kirurg eller nåt). Han fick då en uniform på vilken man sytt på graden kapten (ja, ni läste rätt!). varför försvaret valde att göra så vet jag inte, men det visar i alla fall att såna saker händer. Jag vill dock poängtera att detta är mycket länge sedan och jag är tveksam till om sånt här händer idag.

 

kan det möjligvis vara så att killen som du snackar om har någon liknande erfarenhet, men inte varit lika villig att lämna in sin uthämtade materiel?

Observera att det finns ett flertal tjänster som är civil-militära, t ex läkare, veterinärer, postexpeditörer etc. Dessa tjänstgör i utlandstjänst i uniform MEN med ett vitt (eller annan färg) färgband på gradbeteckningen. En läkare (rött band) är alltid minst kapten men har ingen rätt att föra befäl utanför sin läkarkompetens.

 

Alltså inget att hetsa upp sig för.

 

:blink:

aha... ja, där ser man. man lär sig nåt nytt varje dag...

Link to comment
Share on other sites

Hmm tanken att man blir degraderad om man inte truppfört på ett tag var ju intressant, kanske skulle använda det systemet för att få alla skrivbordsmajorer på Hkv/OPIL att släpa sig ut i skogen och se på verkligheten.  ;)

Den som är fast anställd får väl ändå anses öva sig i befattning tillräckligt ofta, fast ibland undrar man :huh:

 

Vi får också hoppas att gamla intendenturmajorer har självdistans nog att inte börja kommendera pansarbataljoner enbart i kraft av sin grad.

 

Vi kanske kunde införa det gamla systemet för värnpliktigt befäl, där det befäl som av någon anledning inte genomförde sina repövningar och Särskilda BefälsÖvningar (eller vad det nu hette) faktiskt halkade nedåt i graderna. FBU anordnade särskilda "återtagningskurser" för den som behövde öva sig tillbaka till sin forna grad.

 

Det är ju bra att det åtminstonde funderas lite här och där runt om i landet på ID-frågan.

Link to comment
Share on other sites

på NL03 fick alla som hade en grad från HV/FBU/FRO/SRK och liknade föreningsliv behålla sina grader.

 

att folk får baccis-grader är ju fullt normalt, och inget jag protesterar emot.

låt sjuksyrror och läkare bli Fk och Kn, inga prolem.

men när det fanns grupper som hade fler Fk är vpl, började det bli löjligt.

 

en av våra sign var Kn och fick behålla graden under utb.

medan våra grpchf var Fk båda två.

tydligen fanns det något vild tanke, att man skulle få behålla sin grad även under ev. mission.

 

nu skulle ju NL 03 vara en samnordisk bat.

jag hade inte viljat komma som dansk skyttesold. i V/E plut och upptäcka att 90% av alla på HQ-coy hade någon form av grad.

man hade vart rätt trött i högerhanden efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått ska FBU-graderna gälla i hela FM (man får ny grad i krigsorganisationen), men en Hv-grad gäller endast i Hv dvs om man går ur Hv och deltar i annan vht med försvaret (BfA, annan frivvht mm) så går man tillbaka till den grad man fick vid muck (eller liknande befordran i kriorg) medan en grad från FBU och FVRF gäller var man än är i organisationen (utom utlandsstyrkan där grad tilldelas utifrån befattning).

Att en grupp i US kan ha fler fänrikar än meniga är ju bara ett tecken på att vårt system för grader är heltokigt.

Link to comment
Share on other sites

på NL03 fick alla som hade en grad från HV/FBU/FRO/SRK och liknade föreningsliv behålla sina grader.

Som info så är det inte så nuförtiden, utan befattningen styr graden.

Link to comment
Share on other sites

@106

 

Jag har min Hv-grad som BfA på Ing2.

Jag har varit instruktör med fänriks grad itvå år.

Skulle jag inte få använda den graden hade jag varit överfurir. :)

 

EDIT:

Missade där du skrev "går ur Hv"

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte undersökt frågan närmare men vad jag har förstått är Hv:s befordringsutbildningar bra mycket kortare än inom övriga frivilligorganisationer och om jag inte minns fel genomförs vissa dessutom lokalt/regionalt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...