Buddha Posted May 15, 2002 Report Share Posted May 15, 2002 Hittade den här artikelel när jag var ute och surfade. Något måste ju definitivt vara fel om man förlorar 2 plan i månaden i krascher. Verkar som man skulle se över sin utbildning och skaffa nya plan. /Ken ------------- May 5, 2002; The Indian Air Force has lost 102 of it's Russian-made MiG-21 fighters and 39 pilots to crashes, from 1 April 1992 to 31 March 2002. Indian Defense minister George Fernandes claimed that the losses were due to human error, bird hits and technical defects. Fernandes also told the press that these accidents have cost the world's fourth largest $63.7 million over a ten year period. The Indian Air Force has over 700 MiG-21s, with the most modern variant being the MiG 21bis. One website (Warbirds of India) tracks the critical information associated with MiG-21 crashes at http://www.warbirdsofindia.com/Crashes....t=&pg=1 - Adam Geibel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 15, 2002 Report Share Posted May 15, 2002 Det påstås finnas flera skäl till varför Mig-21 där trillar i backen titt som tätt. En av dem är att de inte har ett avancerat jet-träningsplan, får se om köpet av Hawk går igenom. Sen så är planen helt enkelt slitna, gamla och välanvända och förmodligen med lite tveksamt underhåll. Sen en intressant sak angående det här som jag snappade upp. I ett officiellt uttalande från Indiska flygvapnet sägs det att MiG-21 har en procentuellt sett lägre olycksstatistik är MiG-29 som de också har. Det gör ju det hela lite intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted May 15, 2002 Author Report Share Posted May 15, 2002 Enligt samma site så har 5 Mig 29 kraschat sedan -94. Det är kanske inte sanna uppgifter men det tycker jag börjar närma sig normal olycksstatestik. /Ken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 20, 2002 Report Share Posted May 20, 2002 MiG-21. Tja vad säger man. Om nån vill se en livs levande så är det bara att parkera bilen utanför ÖB i Landskrona. Där står en parkerad. Iof utan motor, akan o katapultstol, men ändå. Som den busunge man är så har man till o med provsuttit i den. Pbv-401 tar 11 ryssar i bakskåpet MiG-21 tar 1 ryss i förarsätet Trodde ryssar var storvuxna. Men icke, TRÅNGT. Måste varit ständig svält under kommunisternas styre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts