Jump to content

MP till Afghanistan

Recommended Posts

Ok, *skäll, skäll* mer info kommer inte att meddelas kontinuerligt hehe, förräns det blir offentlig information :D

Vicious Thug --> Jfr IA03 och Liberia... Man kan veta saker utan att det har tagits ett politiskt beslut. Vilket det iofs har tagits redan... Sen vet jag inte vad han har fått för info, jag vet bara vad jag har fått för info.

Är där någon mer information om Afghanistan? Det har varit tyst nästan hela veckan  :((

Kan bero på att det har skällts lite indirekt på oss för att vi gärna förmedlar info till våra vänner på SoldF.com :wub:

Har det skällts från kompaniet eller är det från vissa som har polare som har polare osv :angry:

Hur mycket är det som är klart angående allting egentligen? Vilka delar ur kompaniet är det som åker och när ska ni vara på plats i afghanistan?

Jag såg några civilklädda figurer springa omkring inne i vår kasern den här veckan har det något samband?

Är där någon mer information om Afghanistan? Det har varit tyst nästan hela veckan  0:)

Kan bero på att det har skällts lite indirekt på oss för att vi gärna förmedlar info till våra vänner på SoldF.com :lol:

Har det skällts från kompaniet eller är det från vissa som har polare som har polare osv :camo:

Ja det har inte ju inte direkt uttryckts uppskattning, för informationsförmedling här på SoldF.com. Men vem det är kan du ju kanske räkna ut genom att ställa dig frågan: är det någon soldat i MP-komp som INTE vill ha info, och skulle klaga om det kommer fram lite?

Hur mycket är det som är klart angående allting egentligen? Vilka delar ur kompaniet är det som åker och när ska ni vara på plats i afghanistan?

Jag såg några civilklädda figurer springa omkring inne i vår kasern den här veckan har det något samband?

Vet egentligen inget mer än som tidigare framkommit tidigare eller i MP-int-tråden.

Vem som springer omkring civila vet jag inte, kan ju vara allt från byggjobbare till ssg eller OPIL. Ingen aning med andra ord.

Är det sagt hur länge MP ska vara i Affe?

Blir det nån nyrekrytering till ytterliggare ett kompani eller kommer någon annan att lösa av MP?

Som det har blivit sagt hela tiden är det ju tänkt att det inte blir "MP03" om vi skulle rycka ut, men jag vet inte om de har planer på att rekrytera till fortsatt mission eller kanske har ändrat sig på den punkten. Gud, ÖB och kanske Göran P. vet, skriv till dem och fråga :D

Jag vet från och med nu inget mer än vad som framkommit tidigare i denna eller MP-int-tråden och varken kan eller vill besvara fler frågor just nu. Information kommer att skickas ut till kompaniet inom kort antar jag med alla detaljer som vi behöver veta. Då är det ju kanske lite mera öppet och kan åter diskuteras.

Med tanke på det känsliga läge som planeringen är inne i föreslår jag att vi inte dikuterar kommande insats mer här, utan i så fall vänder sig till respektive ansvarig på kompaniet, även om de inte kommer att avslöja något. :P

Mitt råd är att vänta. Under tiden kan ni ju börja läsa litteratur om Afgha, löpträna, basta, lära sig språket kanske... Information kommer när tid är.

Avslutar med favoritcitat:

Enya nist rave, Enya techno hast. Ehteram!

(Enya är inte rave, enya är techno. Respect!)

är det någon soldat i MP-komp som INTE vill ha info, och skulle klaga om det kommer fram lite?

Är det verkligen någon på kompaniet (gruppchef och nedåt) som INTE vill ha information?

Problemet med MP-kompaniet som jag ser det (och skillnaden mot MP01) är att vi inte längre får någon information på de officiella kanalerna. Vad har hänt med våra månadsbrev? Om nu någon från kompledningen är här och läser så ta till er kritiken ni också, att informationen läcker ut beror främst på att soldaterna på kompaniet inte vet vad som är på gång och endast de som ringer och trycker på får information, som de sedan "tvingas" sprida här.

Med tanke på det känsliga läge som planeringen är inne i föreslår jag att vi inte dikuterar kommande insats mer här, utan i så fall vänder sig till respektive ansvarig på kompaniet, även om de inte kommer att avslöja något.  :P

Vilket man får anta är ditt fel då eller... :P

Med tanke på det känsliga läge som planeringen är inne i föreslår jag att vi inte dikuterar kommande insats mer här, utan i så fall vänder sig till respektive ansvarig på kompaniet, även om de inte kommer att avslöja något.

Trodde diskussionsforumet var till för att diskutera saker i...

Sen känns det väl lite som upp till var och en att vara lite källkritisk till saker som skrivs och inte svälja allt med hull och hår.

Sitter man på information borde man rimligtvis själv kunna avgöra om det är info man kan/bör dela med sig av eller inte... :ph34r:

Ja. nu drar mp 02 till afghanistan och våra befäl behövs för deras utbildning så MPJ rycker med största sannolikhet ut 40 dagar tidigare! Synd men vi har ändå hunnit med allt utan finslipet!

0:)  :lala:

Ja ni lumpare på K1/I1 har fått lida mycket pga oss, det vet jag. Minns när vi på MP01 fick massor av resurser som drogs från de tilltänkta värnpliktiga.

Men belöningen ligger i att i framtiden kunna söka till ett förstaklassigt förband!

Edited by Divine

• 1 month later...
Sverige fortsätter att delta i FN-styrkan i Afghanistan (UFöU2)

Sverige fortsätter att delta i den internationella säkerhetsstyrkan i Afghanistan (ISAF). Den svenska väpnade styrkan i landet bör utökas jämfört med hittills och omfatta högst 150 personer, enligt riksdagen som säger ja till regeringens förslag om svensk väpnad styrka i Afghanistan. Utskottet konstaterar att FN:s säkerhetsråd utvidgat ISAF:s geografiska mandat till att omfatta hela Afghanistan. Den svenska styrkan ställs till förfogande under förutsättning att det finns ett giltigt mandat från FN:s säkerhetsråd.

• Proposition 2003/04:71

• Utskottsbetänkande 2003/04:UFöU2

• Protokoll 121 (debatt) och 122 (beslut 2004-05-26)

• Läs mer i Behandling och beslut

// http://www.riksdagen.se/BIK/datum.asp?datum=2004-05-26

Framåt, framåt!

EDIT: Länken

Edited by danno

Regeringen har idag fattat beslut om att utöka den svenska insatsen i Afghanistan. Det är omkring 100 personer från armén och flygvapnet som ska delta i missionen Isaf (International Security Assistance Force).

Den svenska styrkans huvuddelar är en säkerhetspluton samt två Military Observation Teams (MOT). De kommer att ingå i ett multinationellt så kallat Provincial Stabilisation Team (PST) under brittisk ledning i staden Mazar-i-Sharif i norr. Förutom svenskarna ingår britter, norrmän, danskar och finländare i PST.

För närvarande pågår utbildning inför insatsen.

Läs mer på www.mil.se/int

Nix, MOT sätts upp med personal från K4.

Det är jag inte så säker på då jag vet minst 4 från MP-int som är med i MOT.

EDIT:

För närvarande pågår utbildning inför insatsen.

Det har i och för sig utbildats inför insatsen ganska länge. Förtruppen anlände Kabul idag.

Edited by danno

• 2 weeks later...

Men det ser mörkt ut för resterande delar av MP02 och MP03 eller hur skall man förstå det här?

REGERINGEN

Försvarsdepartementet

Ärendeförteckning

regeringssammanträde

2004-06-17

14

Framställning från Försvarsmakten om att inte behöva upprätthålla beredskapen för militärpoliskompaniet som är anmält till internationella styrkeregister

Fö2004/1087/MIL

Men det ser mörkt ut för resterande delar av MP02 och MP03 eller hur skall man förstå det här?

REGERINGEN

Försvarsdepartementet

Ärendeförteckning

regeringssammanträde

2004-06-17

14

Framställning från Försvarsmakten om att inte behöva upprätthålla beredskapen för militärpoliskompaniet som är anmält till internationella styrkeregister

Fö2004/1087/MIL

Ja, det blir inget MP03 enligt livgardets hemsida. (hittar inte sidan, borta kanske?)

Men det var klargjort från början att om MP02 drog iväg så skulle det inte bli något MP03.

REGERINGEN

Försvarsdepartementet

Ärendeförteckning

regeringssammanträde

2004-06-17

14

Fö2004/1087/MIL

Ja, det blir inget MP03 enligt livgardets hemsida. (hittar inte sidan, borta kanske?)

Men det var klargjort från början att om MP02 drog iväg så skulle det inte bli något MP03.

Frågan är vad som händer med våra MP02-kontrakt, skall vi också avvecklas?

Edited by Hemlig