Jump to content

Neddragningar 2004

Recommended Posts

Fick i veckan ett brev där det stod att min tjänst som AmfPB blivit indragen, inte så roligt som ni förstår. Jag var dock inte ensam, 1200 skulle bort och dagen efter i skolan var det många fler än jag som fått tjänsten indragen. Nrä jag hörde mig för lite verkade det som om dom skurit i toppen dvs bland PB och GB elever och inte bland meniga. Frågan som jag då ställer mig är, varför säkr man i toppen och inte i botten?? Dom som ligger som PB och i viss mån GB är väl dom som är mest motiverade eller? Är det då inte väldigt dumt att ta bort dom??

Om det är någon som har något bra svar skriver det då!! Blir galen på detta :(

@ Blågul: I min papper stod det att nedskärningarna var för att underlätta inför FB04 pga detta la jag tråden i det forumet. Vill ni flytta gör så :blink:

Guest Skandevall

Varnpliktsnytt skrev i slutet av forra aret en artikel Link dar det framgar att det antas for manga befalselever, och att manga av dem inte far leda. Om det antas formanga kanske det ar darfor amn borjar dra ned i de leden nu nar besparingarna kommer.

Sen ligger ju dessa varnpliktiga i regel inne langre tid an meniga och torde saledes ha hogre utbildningskostnad. Darfor kanske det ger storst vinst att spara dar.

Bara gissningar dock!

// Skandevall

Guest Skandevall
Så det är alltså mest befälstjänster som har blivit indragna?

Det vet jag inte. Det framgar inte av nagon information jag har hittat hur fordelningen ligger mellan meniga- och befalsvarnpliktiga.

// Skandevall

• 4 weeks later...
nån som hört om man ska dra ner på antalet befattningar inom Artilleriet??

-6 miljardersalternativet innebär mer eller mindre som jag har förstått det att mängden artilleri och luftvärn kommer hamna på ett minimum och då borde antalet värnpliktiga påverkas. Sen är frågan självklart hur snabbt detta sker och från och med vilken årskull som påverkas.

• 4 weeks later...

Maximus

Det var inte roligt att höra. Har du prata med pliktverket om det?

Jag blev ju först placerad i signaltrupperna och en månad innan jag skulle rycka in ringde jag till pliktverket och sa att jag vill till flottan och han fixade det över telefon men det vararförstås 7år sen :baskerFN:

Men vill du göra lumpen ring till pliktverket och prata med dom det skadar ju inte och det kan inte bli värre :D

Edited by Luno

Vår ärade statsminister utalade sig idag med antydningar mot 3 milj alternativet. Ni kan se inslaget i rapports 19.30 sändning på den här sidan. Inslaget är ca. 17 minuter in i sändningen.

//Sgt Fjellman

På nåt sätt var det skönt att höra att han inte går åt -6...........än så länge iaf... :D

På nåt sätt var det skönt att höra att han inte går åt -6...........än så länge iaf...  :blink:

Var det inte så att han sa ...minst 3 miljarder??

Tidigare har han sagt 3 miljarder, nu säger han minst 3 miljarder..

Detta tyder mer än något annat på 6 miljarder, enligt min mening.

Håll i hatten, det drar upp till storm.. :wub:

/Magnus B

Beror hur man väljer att se på det. Enligt de källor jag har (jag vet att det låter korkat men jag kan faktiskt inte säga mer om det) haft kontakt med så lutar det år -4 miljarder. Positivt kan sägas vara att man funderar på att tillåta vissa saker att hamna utanför budgeten under ett tag. Hemvärnet ska enligt vad jag hört enligt politiska krav vara kvar, oavsett nivå på beslutet.

Sen kan man ju (som nämnts tidigare) faktiskt påpeka att man inom FM på många håll sysslat med verksamhet som skue avvecklas enligt tidigare beslut. Håkan Juholt har ju sagt att ett av de vikitgaste stöden han kan ge ÖB är politiskt mandat att 'sparka' högre befäl som inte rättar in sig i verksamheten.

Juholt har ju mycket riktigt påpekat att man numera fullständigt struntar i vad försvaret kan prestera vid mobilisering och återtagande om 6 månader eller 2 år. Det enda som är intressant är vad man kan erbjuda just nu, elelr om 10 år. Därav demonstrator projekten, och värnplikten är bara kvar för att tillhandahålla utbildad personal till insatsförbanden. Rätt eller fel må debateras, men det är så att man skall ställa in sig i ledet.

Positiva nyheter ändå....! :)

Man skalla alltså spara med måtta...eller nåt...

Enligt vad Norrbottens-Kuriren

erfar blir det minus tre miljarder kronor, men besparingen ska

inte ske på en gång.

Ett årtal som diskuteras är 2008. En miljard ska sparas på

själva försvaret, Försvarets materielverk (FMV) ska spara 1,5

miljarder kronor och en halv miljard kronor ska sparas inom

försvarsbyråkratin.

Det verkar som om man har tänkt efter lite.

Hur tror ni insatta att detta påverkar antalet förband som läggs ner/blir kvar?

DN

På tisdag i nästa vecka presenterar försvarsberedningen sin försvarspolitiska rapport. Nu är försvarsberedningen överens om den ekonomiska nivån. Enligt vad Norrbottens-Kuriren erfar blir det minus tre miljarder kronor, men besparingen ska inte ske på en gång.
Försvarsberedningens ordförande Håkan Juholt (s) är försiktig i sina kommentarer men konstaterar enligt Norrbottens-Kuriren samtidigt att förhandlingarna är avslutade och att det finns en "bred samsyn" i rapporten som ska överlämnas.

Gripenprojektet är snart färdiglevererat - det kostar nu flera Miljarder varje år. Det ekonomiska läget kan därför bli samma som idag. Tror även mycket pengar kan sparas om budgeten används på rätt sätt + långsiktiga beslut......

Om detta nu stämmer att man inte skall spara något före 2008 så innebär det ju i praktiken att man stannar kvar på nuvarande ekonomisk nivå, men att man redan har beslutat om vad FB08 innebär för besparningar ;)

Om detta nu stämmer att man inte skall spara något före 2008 så innebär det ju i praktiken att man stannar kvar på nuvarande ekonomisk nivå, men att man redan har beslutat om vad FB08 innebär för besparningar ;)

Besparingarna skulle väl vara tre miljarder fram till 2008?

Dvs det blir inte tre miljarder om året, men det blir heller inte nuvarande nivå fram till FB08.

Besparingarna skulle väl vara tre miljarder fram till 2008?

Dvs det blir inte tre miljarder om året, men det blir heller inte nuvarande nivå fram till FB08.

BJE har rätt. Men det är nog så "bra", om man jämför med de alternativen osm varit aktuella!

Det känns som en lättnad om det nu blir 3 miljarder fram till 2008 men jag tror det är för tidigt att uttala med säkerhet. Vi vet tidigast i december exakt vad som händer.

För ska jag va ärlig så låter det här för bra för att va sant