simon Posted March 19, 2004 Report Posted March 19, 2004 Hejsan! Som några av er känner till, håller jag på med ett mission-pack till OFP:R. Det kommer innefatta svenska trupper. Jag behöver hjälp med ett uppdrag. Handling: Man spelar en MP som står på kontrollpunkt vid väg(vet ej vad det kallas"). De tre som finns på plasten kommer att få "inspektera" några olika sorters fordon under tiden. Plötsligt ser fänrik Almén något som rör sig i mörkret(det utspelar sig på natten). En lysgranat skjuts upp och man siktar 4-6 spetznaz som framrycker mot er postering. Du är befäl på platsen och kallar omedelbart på hjälp! Frågor: Hur formulerar sig spelaren på radio när han rädd och upphetsad rapporterar om uppkomna situtaionen och kräver assistans? Vilka anropsnamn kan vägposteringen ha, och vilket anropsnamn kan stabsplatsen ha, dit posteringen kallar efter hjälp.... Tacksam för de seriösa svar som kanske inkommer så smått.... Tråd om mitt mission-pack och dess handling...
Furiren_Karlsson Posted March 19, 2004 Report Posted March 19, 2004 Radio prat.. Anropsnamn kan du använda vad du vill. Men här är ett exempel. Befäl på platsen kan kallas "VB" = förkortning för vakthavande befäl. Förkortningar på radion sägs exempelvis så här; "Viktor Bertil" Nu säger vi att staben eller de som sitter på förstärkningen heter FC (FörstärkningsChef) och din fänrik heter VB (Vakthavande befäl). Då skulle antagligen samtalet bli så här: VB: "Filip Ceasar, Filip Ceasar." FC: "Filip Ceasar, kom." VB: "Filip Ceasar från Viktor Bertil 4-6 misstänkta personer..bla bla.. kom." FC: "Detta är uppfattat Viktor Bertil. Vi skickar förstärkning--bla bla.. slut kom." VB: "Uppfattat Filip Ceasar, klart slut." Så där går en konversation på radio till. Avsluta varje meddelande med kom och när du vill avsluta samlatet säg "slut kom" och så svarar den andra med "klart slut". Lycka till
ABP Posted March 21, 2004 Report Posted March 21, 2004 Är inte att han skriker: HJÄLP!!!! mer troligt...
simon Posted March 21, 2004 Author Report Posted March 21, 2004 Det är vad jag hade skrikit om jag sett 4-6 fientliga spetsnäsor i rörelse mot min postering.... ;)
Sgt.Cole Posted March 22, 2004 Report Posted March 22, 2004 Den stackars saten som får besök av dom tokiga ryssarna ropar med största sannolikhet något i stil med: "POST Adam David, FIENDE KLOCKAN X. Kräver assistans!!!" Varpå han fortsätter bekämpa fienden. Mer än så behövs inte. Om han sen är en duktig kille så börjar han efter att fått eld i målet att orientera förstärkningen om fiendens storlek och gruppering + mer smått och gott om han har tid. Men det allra första dom gör (alla tre) är att bekämpa fienden (sätta eld i målet) och söka skydd. Vem fan börjar fippla med radion när fienden anfaller i grupp om 4-6 fotsoldater?
Gaelgannon Posted March 22, 2004 Report Posted March 22, 2004 Teoretiskt så skall man väl kära hela raddan med viktor petter och slut kom med iskall och stållugn röst och sådant där annat verklighetsfrämmande tjafs. -Hjälp, post 3 är under attack av ryssjävlarna. Mobilisera brigaden och skicka in era tyngsta grabbar för jag håller på och skiter på mej. Är väl mer troligt.
Skuggan Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 jag hade naturligvis redan förberett mig för det värsta och kan således ropa post: ZE, Arteld erfordras, arteld erfordras, x 1234 y 5678 z 90, infanteri, öppen terräng, slut kom ZE: ZE uppfattat, arteld erfordras x1234, y 5678, z 90, ZE fyr kom.. varpå jag kastat mig i närmsta möjliga skydd för strax kommer det regna massor med stål i terrängen eller så hade jag förberett en stormeldorder och då ropat BANAN (eller vad jag nu har för namn på eldordern) i radion
ensnubbe Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Inte för att jag är någon expert på någonting, men artillerield eller omedelbart eldöppnande mot "misstänkta figurer" är väl att ta i. (Man kan väl inte se säkert i mörkret att det är en grupp "spetznaz" som tänker anfalla). Dessutom var det här väl fredsframtvingande militärpoliser.
Torak Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Teoretiskt så skall man väl kära hela raddan med viktor petter och slut kom med iskall och stållugn röst och sådant där annat verklighetsfrämmande tjafs. -Hjälp, post 3 är under attack av ryssjävlarna. Mobilisera brigaden och skicka in era tyngsta grabbar för jag håller på och skiter på mej. Är väl mer troligt. Hehe, gillar den har varianten.
bushman Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 håller med skuggan att det borde finnas ett förberett kodord vid detta tillfällen. håller inte med skuggan om att en MP-grupp som utför en VCP, skulle ha eldunderstöd av art. möjligtvis av en grk-grupp. eftersom jag är signalist och har hört ett par sändningar från folk som upptäcker fi i terrängen, eller blir på skjutna. det är bara på FRO's kurser som korrekt i signalering förekommer vid dessa tillfällen. det skriks rakt ut med klartext. ett exempel: RN13-2(dvs kvm-elev på ett skytteförband): XN XN! bushman: XN kom. RN 13-2: RN13-2 har tappat kontakten med sin eskort, begär hjälp från XN, kom. bushman:RN13-2 vänta!(konferans med KC, som anser att kvm-eleven är en klåpare och ger ingen förstärkning från PI-plut.) bushman:RN13-2 RN13-2! RN13-2: RN13-2 kom! bushman: XN 1 kan ej sända hjälp, kom. RN13-2: XN XN! RN13-2 SER FI I TERRÄNGEN.......(nu följer ett kaotiskt eldöppnade, kvm-eleven håller in sändknappen på ra 145:an) RN13-2: RN13-2 ÄR PÅSKJUTEN, HELVETE.........NEJ.......FAN....... bushman: RN13-2 RN13-2........RN13-2 RN13-2 jag tror att en MP-grupp på en VCP har förberedda larm-ord att använda. som klasskikerna FILUR, BAMYL, BANAN eller TIGER. kodord består av fem bokstäver varannan vokal och varannan konsonat det är lite enklare att komma ihåg ett ord än en hel sändingsföljd i stressat läge.
Nestor Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Har posten ifråga tillgång till riggade försvarsladdningar eller en stationär ksp? Har upptäckt att en stationär M2 i OPF blokar plocka det mesta...
simon Posted March 31, 2004 Author Report Posted March 31, 2004 Jag har gjort en blandning av korrekt uppträdande och panikartat flams. Får se hur det blir... Och ja, en tksp 12.7mm står mellan spetsnäsorna och det svenska köttet.
Nestor Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 Men då blir det ju inga problem! Kommer det ochså att finnas någon typ av sandsäckad eller likande?
Nestor Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 oja. Muhahahaha Med en M2 och lite "sandbags" i OPF blir det nog inte nödvändigt med förstärkning. Ialla fall en grupp som kommer senare och kollar så att det inte finns fler vassnäsor i busken... Är det på natten?
Hundforarn Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Jag hade beordrat samtliga 1 handgranat färdiga... kort därefter en handgranat eld, skydd, STOOORMA DOM!!!!
simon Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 oja. Muhahahaha Med en M2 och lite "sandbags" i OPF blir det nog inte nödvändigt med förstärkning. Ialla fall en grupp som kommer senare och kollar så att det inte finns fler vassnäsor i busken... Är det på natten? Det blev tidigt på morgonen till slut......
Nestor Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Gött "I love the smell of gunpowder in the morning!"
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.