Roary Posted March 6, 2004 Report Posted March 6, 2004 Håller på att packa ryggsäcken och funderar på hur jag ska förvara t-röden. Flaskorna har som bekant en förmåga att läcka... Jag har funderat på att hälla över spriten i PET-flaskor som tål lite mer stryk. Någon som har bra tips på hur man skall förvara spriten? Quote
Jimbo Posted March 6, 2004 Report Posted March 6, 2004 Jag tror detta har avhandlats tidigare, men jag brukade göra så iallafall att jag tog lite tunn plast (från en påse) och la emellan korken och flaskan. Man kan också trycka ut luften ur flaskan innan man stänger. Sen som sista säkerhetsåtgärd så kan man ju ta en plastpåse runt själva plastflaskan Quote
mace Posted March 6, 2004 Report Posted March 6, 2004 Spring iväg och köp en bränsleflaska i aluminium. Trangia eller MSR kostar inte så mycket och är garanterat hållbara och täta. Har du några dagar på dig så kolla på Recon, 1 liters Trangia plastflaskor för 95:- Dom är bäst för Röd-sprit och liknande anser jag. Quote
Bellum Posted March 6, 2004 Report Posted March 6, 2004 Rättar in mig bakom Mace i den blivande skaran av Trangia plastflaskshyllare. Kör med en 50cl själv, men finns som sagt i 1liters också. Värt vartenda öre. Quote
Roary Posted March 6, 2004 Author Report Posted March 6, 2004 någon sam har provat med vanliga 1,5l PET flaskor? funkar det? Quote
GA KA Posted March 6, 2004 Report Posted March 6, 2004 Jag rekommenderar inte att hälla annat än drickbara vätskor i PET flaskor. Förr eller senare tar någon fel och dricker det. Innan någon tar mig för en moraltant så tänk på att jag har sett detta flera gånger i verkligheten ;) Quote
EO4 Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 Jag kör ofta med en 0,5l PET-flaska för rödsprit. Det har fungerat klanderfritt i många år. Flaskan är rejält uppmärkt med döskallar och liknande för att undvika missöden. Quote
NisseNord Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 Sprit löser väll upp plasten i pet flaskor, i alla fall så brukar det börja smaka plast av spriten nästan direkt. Sedan om man har rödsprit i en petflaska, tänk på att märka den så att det går att känna igen när det är becksvart också. Quote
Gusten Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 Spring iväg och köp en bränsleflaska i aluminium. Trangia eller MSR kostar inte så mycket och är garanterat hållbara och täta. Har du några dagar på dig så kolla på Recon, 1 liters Trangia plastflaskor för 95:- Dom är bäst för Röd-sprit och liknande anser jag. Inget bra att ha T-röd i flaskorna från MSR. Det har något med insidans beläggning att göra. T-röden verkar reagera med beläggningen och sedan är det lögn i h*lvete att få upp korken. Dessa flaskor är bara gjorda för bensin, fotogen och liknande. Jag vet av egen erfarenhet detta och använder själv en Sigg flaska. /Gusten Quote
wolfie666 Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 någon sam har provat med vanliga 1,5l PET flaskor? funkar det? PET falskor är inte ett bra alt till t-rödsflaska. Det bästa jag har köpt är trangias flaskor. Har en suverän stängning lätt och dosera så köp en sådan det är värt pengarna. Finns och köpa på bla http://www.friluftsbolaget.se Quote
"Insats Hv" nisse Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 Sprit löser väll upp plasten i pet flaskor, i alla fall så brukar det börja smaka plast av spriten nästan direkt. Sedan om man har rödsprit i en petflaska, tänk på att märka den så att det går att känna igen när det är becksvart också. T-röd.. smaken man aldrig glömmer... Quote
Knekt Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 Sprit löser väll upp plasten i pet flaskor, i alla fall så brukar det börja smaka plast av spriten nästan direkt. Har du provat att spä med cola? För starkare sprit, till köket, så är aluminiumflaskorna suveräna. Tål stryk och kan surras utanpå packningen om man vill gardera sig. Quote
NisseNord Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 Sprit löser väll upp plasten i pet flaskor, i alla fall så brukar det börja smaka plast av spriten nästan direkt. Har du provat att spä med cola? För starkare sprit, till köket, så är aluminiumflaskorna suveräna. Tål stryk och kan surras utanpå packningen om man vill gardera sig. humm, bara för att förtydliga. Vad jag menade var om man har vanlig sprit, som vodka, i en petflaska så börjar det smaka plast efter ett tag. Så det kan vara likadant med T-röd. Det är väldigt obra att dricka T-röd, så det brukar jag inte göra. Quote
mace Posted March 7, 2004 Report Posted March 7, 2004 Spring iväg och köp en bränsleflaska i aluminium. Trangia eller MSR kostar inte så mycket och är garanterat hållbara och täta. Har du några dagar på dig så kolla på Recon, 1 liters Trangia plastflaskor för 95:- Dom är bäst för Röd-sprit och liknande anser jag. Inget bra att ha T-röd i flaskorna från MSR. Det har något med insidans beläggning att göra. T-röden verkar reagera med beläggningen och sedan är det lögn i h*lvete att få upp korken. Dessa flaskor är bara gjorda för bensin, fotogen och liknande. Jag vet av egen erfarenhet detta och använder själv en Sigg flaska. /Gusten Du menar alltså det. Okej, belönar mig själv med 10 snabba böj-sträck. Hade faktiskt ingen aning om detta. Hade själv en Sigg förut men lyckades supa bort den och fick veta av en försäljare att MSR var lika bra. Har dock bara haft fotogen i den, använder Trangias till rödsprit, lättare att skilja dom åt så det inte blir fel bränsle i fel kök. Quote
Recommended Posts